Gå til innhold

Vil så gjerne lære å hekle og strikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil så gjerne lære å hekle, gjerne også strikke. Men, jeg er fullstendig nybegynner med dette. Setter stor pris på tips og råd om hvordan jeg kan begynne. Aller helst ønsker jeg tips til instruktive nybegynnerbøker, hva slags utstyr jeg behøver (behøver å få det inn med teskje ;), hva slags garn, hvilken heklenål/strikkepinne-størrelse er grei for en som bare vil øve på å få til det grunnleggende, osv.) Håper på gode tips og råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller, aller beste ville være om du kjenner noen som kan å strikke og kan hjelpe deg bittelitt i begynnelsen. Det gjelder å få bevegelsen på grunntrinnene inn i hendene, og så ta det gradvis derfra:)

Når du først kan grunntrinnene blir det enklere å lære mer ut fra bøker, men akkurat i starten ville jeg prøvd å skaffe "levende" hjelp.

Ellers vil jeg råde deg til å ikke strikke/hekle venstrehendt selv om du er venstrehendt. Det gjør ingenting enklere, og når du først har begynt føles det som høyrehendt alltid har vært det riktige.

(Det er få som strikker/hekler omvendt, men jeg nevner det likevel.)

Garn ja... Tja, jeg tror jeg ville begynt med det billigste jeg fant, og gjerne spurt bekjente om å få rester de har liggende. I begynnelsen blir det av og til huller og rariteter uansett, og det er nesten en fordel å ikke ha fulle nøster fordi man da får øve seg på å skifte tråd litt ofte og alt sånt (det kan man jo gjøre uansett, men). Anbefalt pinnetykkelse står på bandolen (papiret rundt nøstet), og i begynnelsen er det greit å bare holde seg til det.

Jeg lærte riktignok å strikke som fireåring, men tror tipsene mine er ganske fornuftige:)

Skrevet

Tusen takk for råd Moscato. Jeg skulle gjerne hatt "levende hjelp" som du foreslo, det er helt sikker best, men det har jeg dessverre ikke mulighet til :(

Skrevet

Tusen takk for råd Moscato. Jeg skulle gjerne hatt "levende hjelp" som du foreslo, det er helt sikker best, men det har jeg dessverre ikke mulighet til :(

Hvor i landet bor du, da? De fleste steder finnes det jo klubber som driver med søm og annet håndarbeid. De består som regel av godt voksne kvinner da, men de pleier å være veldig koselige og villige til å hjelpe :)

Om du tar turen innom en lokal garn- og stoffbutikk som ikke er del av en stor kjede finner du som regel også koselige ansatte som gjerne gir råd og tips (bor du på bygda har de dessuten ofte mye dødtid i løpet av arbeidsdagen på butikken, så det er gode muligheter for at du kan få være der en stund og få veiledning mellom kundene.

Eller så kan det jo hende noen her på forumet kan tenke seg å hjelpe, da;)

Skrevet

Stikk innom en strikkebutikk og hør om de kan hjelpe deg, evt om de har strikkekafeer/kurs eller om de vet om noen som har det. Kanskje det lokale Husflidslaget kan hjelpe deg?

Jeg vil absolutt anbefale deg å begynne med noe "skikkelig" utstyr, og ikke bare noe noen har liggende som de vil gi bort (det er jo som regel en grunn til nettopp det..). Når det kommer til pinner og garn er smaken som baken, men f.eks. en rundpinne i bambus og et passe tjukt garn (pinne 4-5-6 vil jeg tro er fint for nybegynnere, ikke for tynt og ikke for tjukt) kan være en god start.

Start med noe enkelt som går fort, men unngå skjerf!! Selv syns jeg skjerf fram og tilbake er drepende kjedelig. En lue er kanskje enklere, da får du prøvd deg på å strikke rundt med strømpepinner etterhvert også. :)

Har du først lært deg å strikke rett og vrang kan du strikke det aller, aller meste. Lykke til! :)

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale deg å begynne med noe "skikkelig" utstyr, og ikke bare noe noen har liggende som de vil gi bort (det er jo som regel en grunn til nettopp det..).

Restegarn er jo like bra som alt annet garn, man har bare ikke nok av det til å strikke noe "skikkelig". Det blir jo som oftest noe igjen uansett hva man strikker, selv om man har kjøpt skikkelig garn.

Pinner er det heller ikke så ufattelig stor forskjell på. Så lenge de er beine, like tjukke og passelig spisse (akkurat det er jo smak og behag) fungerer de fint. Bambus er heller ikke noe must. Viktigst er det vel at overgangen mellom plast og metall på rundpinner er glatt, men ellers trenger man ikke å blakke seg på dyrt og flunkende nytt utstyr.

Skrevet
Her finner du instruksjonsvideoer for strikking. Om du søker på hekling finner du også mange filmer på YouTube. Jeg har lært meg forskjellige strikke/heklemåter ved hjelp av disse filmene.
  • Liker 1
Skrevet

Restegarn er jo like bra som alt annet garn, man har bare ikke nok av det til å strikke noe "skikkelig". Det blir jo som oftest noe igjen uansett hva man strikker, selv om man har kjøpt skikkelig garn.

Pinner er det heller ikke så ufattelig stor forskjell på. Så lenge de er beine, like tjukke og passelig spisse (akkurat det er jo smak og behag) fungerer de fint. Bambus er heller ikke noe must. Viktigst er det vel at overgangen mellom plast og metall på rundpinner er glatt, men ellers trenger man ikke å blakke seg på dyrt og flunkende nytt utstyr.

Jeg anbefalte noe jeg syns er bra selv, og jeg foretrekker bambus framfor plast og metall. Rett og slett fordi de andre materialene blir for harde for hendene mine. Metall kan også oppleves som for glatt for mange, i tillegg til at pinnene er tunge. Hvorfor ikke legge 70 kroner i en pinne som er lett og fleksibel, i stedet for å spare 20 kroner og ende opp med tunge, stive pinner?

Pinner er en smakssak, og garn og pinner kan oppleves forskjellige alt ettersom hvilket garn du bruker på hvilke pinner. Jeg har garn som ikke kan brukes på alu-pinner fordi det kjennes ut som om jeg strikker med tyggis, det samme garnet kan brukes på bambuspinner uten problem.

Merk at jeg bare nevnte garntykkelse, og ikke at man må løpe til Husfliden og kjøpe det dyreste alpakka-kasjmirgarnet de har der. Garn fra Europris eller en venn fungerer like godt, så lenge pinne- og garntykkelse passer overens.

Skrevet

Da jeg var barn hadde garnbutikker strikkesett for unger, tror det var fra Sandnes? Det var en liten pappkoffert med et par tykke pinner og fire nøster ullgarn, pluss et instruksjonshefte. Kan du ikke bare kjøpe et sånt (du trenger jo ikke si at det er til deg) for å lære det grunnleggende, legge opp og felle av og så rett og vrang? Jeg har sett dem senere også, og det var sånn jeg lærte å strikke, og selv om jeg var fem år funker det vel fortsatt. Om du ikke skjønner instruksjonene kan du bruke youtube, som andre sier. Så kan du kjøpe andre pinner og garn senere når du har lært å strikke.

Skrevet

Da jeg var barn hadde garnbutikker strikkesett for unger, tror det var fra Sandnes? Det var en liten pappkoffert med et par tykke pinner og fire nøster ullgarn, pluss et instruksjonshefte. Kan du ikke bare kjøpe et sånt (du trenger jo ikke si at det er til deg) for å lære det grunnleggende, legge opp og felle av og så rett og vrang? Jeg har sett dem senere også, og det var sånn jeg lærte å strikke, og selv om jeg var fem år funker det vel fortsatt. Om du ikke skjønner instruksjonene kan du bruke youtube, som andre sier. Så kan du kjøpe andre pinner og garn senere når du har lært å strikke.

Her er den jeg snakket om, selv om de har kuttet ned til to nøster og pinnene er barnestørrelser (det vil neppe være noe problem for deg) er det en veldig bra begynnerpakke. Det er billigere enn det vil være for deg å kjøpe tingene separat også, i tilfelle du ikke liker strikking når du har lært det :)

Skrevet

Kjenner du absolutt ingen som kan strikke?? En bestemor, gammel tante, gammel grandtante eller noe slikt. Den eldre garde er som regel noen ræsere på å strikke.

Jeg lærte av min bestemor som barn. Glad for det, for nå har jeg straks strikket ferdig den ene pulsvarmeren min. Og skal se etter oppskrifter på sjal/skjerf til mamma til jul.. Greit tidsfordriv når man ser på TV eller pendler.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hei, håper jeg kan låne tråden litt. Akkurat som Lea vil jeg også lære meg å strikke. Igår kjøpte jeg et garnnøste på Europris, men fant ikke noe sted at det sto hvilke størrelser det skal være på pinnene i forhold til garnet? Eneste jeg fant som kanskje kan bety det, var to streker i kryss med et tall under. Er det det dere mener?

Og, er dette en generell anbefaling, eller er det sånn at om du for eksempel strikker et garn hvor det har stått "X 7" med pinner i størrelse 5, så vil det slå ut negativt?

Håper noen av dere flinke vil svare, og beklager om jeg spør om ting som allerede er besvart :)

Skrevet

Hei, håper jeg kan låne tråden litt. Akkurat som Lea vil jeg også lære meg å strikke. Igår kjøpte jeg et garnnøste på Europris, men fant ikke noe sted at det sto hvilke størrelser det skal være på pinnene i forhold til garnet? Eneste jeg fant som kanskje kan bety det, var to streker i kryss med et tall under. Er det det dere mener?

Og, er dette en generell anbefaling, eller er det sånn at om du for eksempel strikker et garn hvor det har stått "X 7" med pinner i størrelse 5, så vil det slå ut negativt?

Håper noen av dere flinke vil svare, og beklager om jeg spør om ting som allerede er besvart :)

Det er pinnetykkelsen, ja. Om man bruker en annen tykkelse vil resultatet bli annerledes(og det er ikke alltid så behagelig/enkelt å strikke med). Men om det slår ut positivt eller negativt kommer an på hva man ønsker å oppnå ;)

Når man følger oppskrifter blir str feil om pinnetykkelsen er feil.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet (endret)

Det er pinnetykkelsen, ja. Om man bruker en annen tykkelse vil resultatet bli annerledes(og det er ikke alltid så behagelig/enkelt å strikke med). Men om det slår ut positivt eller negativt kommer an på hva man ønsker å oppnå ;)

Når man følger oppskrifter blir str feil om pinnetykkelsen er feil.

Takk for svar, Moscato! Da prøver jeg meg frem med disse størrelsene, og ser hvordan det går :) Og eventulet kjøper nytt garn imorgen.

Er det forresten noe garn som er bedre enn andre? Det jeg har kjøpt er av merket "Topp't Tå", og er 100% Superwash Ull. Er det noen som har prøvd dette?

Unnskyld at det kommer så mange spørsmål fra meg, men kom akkurat på noe! Har det mye å si om man strikker stramt eller løst? Jeg følger ingen oppskrift eller noe nå, skal bare lære meg det grunnleggende, men tenkte det var greit å spørre?

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Takk for svar, Moscato! Da prøver jeg meg frem med disse størrelsene, og ser hvordan det går :) Og eventulet kjøper nytt garn imorgen.

Er det forresten noe garn som er bedre enn andre? Det jeg har kjøpt er av merket "Topp't Tå", og er 100% Superwash Ull. Er det noen som har prøvd dette?

Unnskyld at det kommer så mange spørsmål fra meg, men kom akkurat på noe! Har det mye å si om man strikker stramt eller løst? Jeg følger ingen oppskrift eller noe nå, skal bare lære meg det grunnleggende, men tenkte det var greit å spørre?

Bare hyggelig:) Klør i fingrene etter å strikke selv nå! Men eksamensoppgaven må nesten prioriteres... (Burde jo holde meg unna KG også da.. Kremt..)

Topp t' tå har jeg ikke prøvd, men det er vel ganske tykt siden det skal ha pinnestr 7?

Det er forskjell på garn, ja. Rent ull er stas (superwash er flott så lenge ting ikke skal toves), men ullblandinger kan også være kjempegode. Jeg har som regel at jeg holder meg unna akrylblandinger og et par andre kunstmaterialer.

I starten er det best å unngå for tynt og grovt garn. Når man eksperimenterer med strikkefastheten får man stort sett alltid gnagsår på pekefingeren i begynnelsen, men det hjelper å ha et garn som ikke fungerer som en sag ;)

Det har en del å si om du strikker stramt eller løst, men i begynnelsen må du bare prøve deg fram. Når du begynner på oppskrifter står det i begynnelsen hvordan strikkefastheten skal være, og for å vite hvor stramt du skal strikke må du da strikke en prøvelapp først. Etter hvert tar man dette på feelingen, og da blir det ikke så omstendelig lenger (i tillegg til at prøvelappen tar kortere tid å lage for hver oppskrift man skal følge).

Skrevet

Det er forskjell på garn, ja. Rent ull er stas (superwash er flott så lenge ting ikke skal toves), men ullblandinger kan også være kjempegode. Jeg har som regel at jeg holder meg unna akrylblandinger og et par andre kunstmaterialer.

I starten er det best å unngå for tynt og grovt garn. Når man eksperimenterer med strikkefastheten får man stort sett alltid gnagsår på pekefingeren i begynnelsen, men det hjelper å ha et garn som ikke fungerer som en sag ;)

Nybegynnere bør også unngå bomullsgarn, det er for lite elastisk og blir ekstra knotete for noen som allerede holder knallhardt på pinnen. Vanlig ull passer veldig fint for nybegynnere, som Moscato sier, og koster ikke noe særlig heller. Senere kan man avansere til blandinger (jeg er svak for litt silke sammen med ullen), når man vet hva man driver med.

Skrevet

Nybegynnere bør også unngå bomullsgarn, det er for lite elastisk og blir ekstra knotete for noen som allerede holder knallhardt på pinnen. Vanlig ull passer veldig fint for nybegynnere, som Moscato sier, og koster ikke noe særlig heller. Senere kan man avansere til blandinger (jeg er svak for litt silke sammen med ullen), når man vet hva man driver med.

Ja, enig i det med bomullsgarn, det er både glatt og lite elastisk, og som oftest ganske tynt. Heldigvis er det ikke så ofte man trenger å bruke bomull.

Men bomull er fint å hekle med, da!

Skrevet

Ja, som AB sier - styr unna bomull. Det er grusomt å strikke med.

Har kjøpt ganske tykt garn nå for første gang. Mirasol Sulka 60% merino ull, 20% alpacca og 20% silke. Den er fantastisk å strikke med på 5'er pinner. Det står 6'er pinner på, men jeg tok 5 i steden.

Skrevet

Det går ganske fort å hekle, så da er det ikke så viktig å begynne med tykt garn, men det er kanskje lettere å se evt feil og føle at man har kontroll om garnet er litt tykt. Jeg liker blant annet pt2-garn (litt pga fine farger også), men det de har av ullgarn osm kn toves (Østlandsgarn bl.a), ullsokk(ragge/labbe)garn på Nille, Europris o.l er også fint å starte med. Ellers liker jeg veldig godt å både strikke og hekle med alpacca-garn, men det er gjerne litt tynt og går sakte å få ferdig noe i starten, med mindre man bruker flere tråder samtidig. Og da kan det jo bli dyrt. Jeg liker pinner i både plast, metall og bambus, og anbefaler deg å prøve deg fram. Et tips er å ha en liste over hvilke pinnetykkelser og -lengder du skaffer deg slik at du vet om du må kjøpe inn til et håndarbeid du vil prøve deg på.

Jeg syntes det var ganske lett å lære å hekle fra en bok (Moderne hekling, fra 70-tallet, men de har sikkert noe liknende på biblioteket). I tillegg er det gode instruksjoner på flere nettsider om hekling og strikking, eller det linkes til videoer på youtube (f eks på pickles.no).

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alt her, men anbefaler deg forumet http://www.strikkeverden.net/forum/. Jeg er mer opptatt av søm, og har også fått hjelp til å forstå oppskrifter på søsterforumet sykroken.net, men på strikkeverden er dette det "eneste" de snakker om.. :P Sikkert mye hjelp å få :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...