bMay Skrevet 10. september 2011 #1 Skrevet 10. september 2011 Driver og skriver på en innleverings oppgave. Må svare på spørsmålet "hva er din personlige kulturelle bakgrunn" (ingen teori). Har prøvd og prøvd. Googlet det til og med, men aner ikke hva jeg skal skrive på det. Hva jeg skal ha med. Er nesten ferdig med oppgaven, bare dette som stopper opp. Takker for alle ideer!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #2 Skrevet 10. september 2011 Ehm, vi kan jo ikke svare på dette, ettersom vi ikke vet hvordan du er oppvokst. Er du oppvokst i et tradisjonelt norsk hjem? På bygda, eller i byen? Har du utenlandske/samiske aner som din families kultur kan ha blitt farget av? Dette er det jo bare du som vet.
Gjest Badabing Skrevet 10. september 2011 #3 Skrevet 10. september 2011 Kultur er et vidt begrep, så først bør du definere kultur. Du kan for eksempel velge en definisjon fra en ordbok, og en eller to definisjoner fra en sosiologibok eller lignende? Kommer an på hvilket fag du har oppgave i, og om det er på vgs eller høyere utdanningsnivå. Deretter skriver du om din personlige kulturelle bakgrunn ut fra en utvalgt definisjon. 1
Kamikatze Skrevet 10. september 2011 #4 Skrevet 10. september 2011 Ring medstudenter. På forumet er det ikke lov med leksehjelp.
sauen87 Skrevet 10. september 2011 #5 Skrevet 10. september 2011 (endret) Ville lest meg litt opp på teoriene til f.eks Hofstedes 4 dimensjoner (Power distance, Uncertainty Avoidance, Individualism og femininity/masculinity) og Trompenaars 5 dimensjoner (Universalism/particularism, Individualism/collectivism, Neutral/affective, Specific/diffuse og Achievement/ascription). Noen stikkord om hva kultur er... -Et delt system av meninger - individer i grupper deler systemer som gjør at de ser ting på samme måte -Relativt - det finnes ikke noe kulturell fasit -Tillært - sosialt "arvet" -Et kollektivt fenomen som handler om felles verdier og meninger Hva kultur IKKE er: -rett eller feil -Knyttet til genetikk -Om individuell oppførsel Kultur kan handle om verdier, meninger, oppfatninger, kommunikasjon (verbal, ikke-verbal og paraverbal) osv. Gesteland har skrevet en hel haug med artikler om trekk ved forskjellige kulturer, så du kan jo søke litt på ham. Finner han også på youtube. I en slik oppgave ville jeg i sterk grad unngått å generalisere - det finnes ikke noe fasit på et lands/en gruppes individer - i alle kulturer vil det være forskjeller, i mer eller mindre grad. Lykke til :-) Endret 10. september 2011 av sauen87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå