Personlig12 Skrevet 10. september 2011 #1 Del Skrevet 10. september 2011 Nei jeg er ikke gravid, men lurer likevel. Tilfellet jeg blir det Når bør man slutte å trene magen? Med en gang man vet man er gravid eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #2 Del Skrevet 10. september 2011 Man kan trene normalt så lenge man er i form til det:) Dette gjelder selvsagt så lenge man er innenfor en viss grense når det gjelder intensitet til vanlig. Driver man med bodybuilding bør man selvsagt moderere seg litt, og huske på at barnet trenger næring og ikke bare musklene. Det står en del her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. september 2011 #3 Del Skrevet 10. september 2011 Nei jeg er ikke gravid, men lurer likevel. Tilfellet jeg blir det Når bør man slutte å trene magen? Med en gang man vet man er gravid eller? Det er en myte at du skal slutte å trene magen når du er gravid. Derimot er det LURT å gjøre det for å styrke mage OG RYGG. Øvelser liggende på rygg bør unngås etter første trimester, men det er jo masse øvelser som foregår på alle fire, stående og sittende. Etter at du har født derimot bør du vente 3-4 måneder før du trener tradisjonell magetrening. Prøv pilates! Både før og etter fødsel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Personlig12 Skrevet 10. september 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 10. september 2011 Takker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Galadr1el Skrevet 10. september 2011 #5 Del Skrevet 10. september 2011 Fysioterapeuten min og flere trenere på NIMI sa at man skal ikke trene de rette magemusklene, de skal jo splitte seg og strekke seg i løpet av svangerskapet. Det man derimot kan trene er f.eks planken. Ei heller skal man trene for å bli sterkere i løpet av svangerskapet, men vedlikeholde der man er. Mot slutten ble jeg anbefalt å trappe kraftig ned på vekter på de apparatene som krever at man stabiliserer mye med magen som f.eks benkpress (klarte uansett ikke å drive med det fra 5mndr og utover pga jeg kunne ikke ligge på rygg.)nedtrekk, biceps, beinpress osv. Jeg holdt meg til stepmaskin, biceps, triceps, nedtrekk, planken og endel fysioøvelser for skuldre og rygg fra 5-6mndr og ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thinkerbelle Skrevet 11. september 2011 #6 Del Skrevet 11. september 2011 Galadriel, ha sier de om kondisjonstrening da? Noen spesielle hensyn der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #7 Del Skrevet 11. september 2011 Magetreningsrådene er allerede blitt avleggs. Det siste jeg har lest (og fått støtte for hos jordmora og min fysioterapeut) er at det er ingen grunn til at man ikke skal trene rette magemuskler pga. splitting og det der. Men når jeg gjør det, synes jeg det ser litt ekkelt ut fordi magen stikker ut imellom magemusklene. Jeg konsentrere meg derfor om å legge vri på sit-upsene. Så lenge man ikke har vena cava-syndrom kan man også trene på rygg, men være forsiktig med de øvelsene som øker buktrykket veldig (benkpress nevnes). Likevel kan man kjøre skrå benkpress, men det tar på andre muskelgrupper. Jeg har ikke lest noe som tilsier at man ikke skal ligge på rygg etter første trimester. Ikke tradisjonell magetrening før etter 3-4 måneder??!?! Det er det verste jeg har hørt. Det må i så tilfelle gjelde for de som har tatt keisersnitt. Da er det jo et operasjonssår som skal gro. Ellers er jo ikke bukmuskulaturen hverken så skadet eller ødelagt at dette i det hele tatt KAN stemme etter en vanlig fødsel. Særlig i første trimester hadde jeg veldig løse ledd pga. hormonforandringene, det gjorde slik at jeg måtte roe ned på tunge vekter. Jeg kjente sjøl at jeg var slarkete i leddene og følte det utrygt å drive med styrketrening. Jeg var også forsiktig med jogging i terreng, og ga meg før jeg ble alt for sliten. Av samme grunn, når man blir sliten, blir man uforsiktig og jeg kjente at anklene mine var løsere. Men det der har rettet seg mye for min del. Jeg interesserer meg mye for trening og har drevet med det i alle år, både som konkurranseutøver og de siste årene som mosjonist+. Poenget er uansett å kjenne sjøl på egen kropp hva man kan, vil, har lyst til og liker å trene. Det er du som er gravid i din kropp, og du må være ærlig med deg selv om du tåler mer eller mindre. Denne uken har jeg erkjent at knebøy med tunge vekter er over for denne gang for meg:) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #8 Del Skrevet 11. september 2011 Linken i innlegg #2 forklarer fint om kondisjonstrening:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Galadr1el Skrevet 11. september 2011 #9 Del Skrevet 11. september 2011 Tinkerbelle: De anbefalte ikke å trene hardere på kondis enn at jeg nådde sånn ca 80-85% av makspuls. Og jo lengre på vei jeg ble jo mindre skulle det til før jeg kom opp i det. Ellers sånn at man ikke føler seg uvel, vil jeg tro? Et godt råd er jo at gjør det vondt eller er ubehagelig, ikke gjør det. Jeg hadde keisersnitt og måtte vente så lenge med mageøvelser og ellers må jeg si meg enig i at det kanskje ikke er noe problem å trene rette magemuskler, men jeg syns det var ubehagelig og det så helt freakish ut med magen som tøyt ut mellom dem da de splittet seg. Og det er ikke noe problem å ligge på rygg generelt når man er gravid, det var bare det for meg pga. jeg fikk et slarkete korsben og klarte ikke å ligge på rygg fra jeg var 12 uker på vei. :D Etterhvert vil jeg dog tro det blir ubehagelig for de fleste, hvis magen blir veldig stor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 11. september 2011 #10 Del Skrevet 11. september 2011 Jeg lurer også på dette med gravid og trening. Startet egentlig på ny frisk med lavkarbo den dagen jeg testet positivt. Problemet er at man skal ikke være i ketose som gravid, og noe annet funker ikke så godt for meg. Har kuttet ned på fettet, og økt på frukten. Spiser minimalt med hvete, og prøver å styre unna sukker... Men er ikke så lett når jobben min krever en del innsats, og jeg har dårlig matlyst, er driiiittrøtt og ikke kan si hvorfor til noen! Skjønner at jeg ikke kan gå tilbake til kampsport med det første, men lurte på om det er mulig å bli "fastere i fisken" ved hjelp av "normal" trening og sunt kosthold, eller om jeg bare må finne meg i å være kvapsete gjennom hele svangerskapet? GLEDER meg til å få mage, men vil gjerne bli sterkere og sunnere for å være best mulig rustet fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thinkerbelle Skrevet 12. september 2011 #11 Del Skrevet 12. september 2011 Takk for svar:) Syns det er så mye forskjellig info ute og går rundt trening! Har for det meste første som før, er litt over 13 uker på vei nå, og kjenner ikke mye endringer i kroppen enda, men syns blant annet at kondisjonstrening er mye tyngre enn tidligere, grr! Kjenner ingenting til at det er ubehagelig å ligge på ryggen enda, mulig det kommer. Prøver å være flink å trene magemusklene nå som jeg ikke har noen mage, kan være greit at de er så sterke som mulig iallefall:) Jeg spiste også lavkarbo tidligere, men var egentlig lagt det litt på hylla etter at det har fått så mye kritikk som kosthold når man er gravid. kjenner jeg savner det litt, da jeg føler neg mye bedre når jeg spiser lavkarbo, men prøver å finne noe som kan funke for meg.. Er ellers heeelt forstoppet. Dette er nok hittil det mest plagsomme med graviditeten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #12 Del Skrevet 12. september 2011 Nei, ingen trenger være kvapsete gjennom graviditeten. Og jeg trener med god samvittighet. Bortsett fra den midterste delen av meg, er kroppen min helt likeens. Men noen kan jo få en del vann i kroppen under graviditeten. Heldigvis vil dette forsvinne rimelig raskt igjen etterpå. Trening vil motvirke vann i kroppen. I første trimester var kondisjonstrening helt j****. Jeg var så ufattelig tungpusta og tung i kroppen. Jeg så skikkelig mørkt på trening og trodde jeg måtte gi meg for i år med trening. Men da første trimester var over og jeg kom i "den milde midten", var det som blåst bort. Forstoppelsen gikk også over etter første trimester, men nå de siste ukene har jeg vanvittig mye halsbrann. Er også lavkarboer, og har moderert meg litt under graviditeten. Men jeg er fortsatt uten brød og pasta. Merkelig nok fikk jeg veldig lyst på grove knekkebrød med masse godt pålegg, frukt (særlig appelsin/-jus) og isbiter. Heller det enn sjokolade, faktisk! Og så er jeg vanvittig tørst!! Drikker mye farris og bris siden det er mineraler i det. Med bare vann, skyller man mineralene ut. Og jeg drikker MYE. Synes å svette på trening hjelper, for da får jeg "skiftet ut" væsken i kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thinkerbelle Skrevet 12. september 2011 #13 Del Skrevet 12. september 2011 Ah, dette var som å høre meg selv:) har trent mye før jeg ble gravid men syns det var såååå tungt i starten, beina kjentes som betong! Har bare såvidt begynt på andre trimester men håper det blir bedre:) Har også fått dilla på knekke rød med godt pålegg, og ellers alt av sitrusfrukter (mmmm, grapefrukt!) og ingen lyst på sjokolade, jeg som tidligere Lltid ville ha sjokolade:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #14 Del Skrevet 12. september 2011 Men du er jo mann, Thinkerbelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thinkerbelle Skrevet 12. september 2011 #15 Del Skrevet 12. september 2011 Men du er jo mann, Thinkerbelle Hmmm, har visst kanskje ikke fikset helt opp i profilen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå