Gå til innhold

Tett kornett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jentungen har akkurat begynt å spille kornett, hatt to timer. Men greia er potte tett. Jeg vet det skal ha noe med klaffene å gjøre, det skjedde også da hun fikk tildelt kornetten, og instruktøren løsnet da på klaffen, skrudde det ut, og satt den inn igjen. På en bestemt måte - jeg vet ikke. Noen som har forslag til hva jeg skal gjøre? Hun vil øve...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere prøvd å skru ut ventilene? Det er mulig å skru de ut i overkant (rett under der man trykker ned). Den gang jeg spilte (begynner å bli noen år siden) tror jeg man smurte ventilene med vaselin. Ventilene kan altså trekkes helt ut av hylsen de står i. Ellers er det jo viktig å tømme for spytt hele tiden, men det kommer etterhvert når din datter ser at de andre gjør det (på gulvet i øvingslokalet).

Lykke til med øvingen. Det er alltid gøy med et instrument og det er veldig nyttig å kunne noter.

Skrevet

Det oppleves som "tett" når luften ikke sirkulerer.

hullene på ventilene må stemme. Så om du har satt en ventil i feil hull så blir det ikke lyd.

Skrevet

Ventilene smøres med ventilolje, ikke vaselin!

Sjekk at ventilene ikke er satt i feil vei. Det er et spor de passer inn i, men på noen modeller er det mulig å sette de 180 grader feil.

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier, så er det sikkert ventilene som står feil.

Skru ut ventilene, og se først om det står inngravert et nummer på dem.

1 er nærmest munnstykket, 2 er i midten, og 3 er nærmest "tuten".

Står det ikke nummer på dem, må du prøve deg fram.

De kan være plassert i feil hull, eller de kan være vridd feil i hullet.

Skrevet

tror bare hun blander ventilene med tømmebøylene. Jeg bruker ventilolje på ventilene, og vaselin på bøylene.

Skrevet

Det er nok ventilene.

Jeg ville først sjekket om de står på riktig plass (som nevnt kan de vært markert med 1-2-3, nr 1 skal være nærmest munnen), og dersom de er det må man prøve å snu dem. Tallet skal stå mot munnen. Som regel kan man vri på dem (før man skrur dem igjen), og man vil høre et "klikk" enten når ventilen står i riktig posisjon i forhold til hullene, eller når de står feil vei.

Ventilene smøres med ventilolje (det kan lønne seg å tørke av ventilene av og til, også gjennom hullene, det kan samle seg en del kondens i ventilene som gjør at det fortere blir friksjon og man opplever at man må smøre de oftere) og bøylene bør smøres med egnet bøylefett. Bøylene til 1. og 3. ventil (som alle som spiller kornett/trompet bør lære seg å bruke, spesielt 3. ventil) kan smøres med ventilolje for å oppnå lite friksjon ved bruk.

Spytt (eller kondens) vil ikke gjøre kornetten tett, men dersom man ikke bruker spyttventilene vil det til slutt komme en "gurglelyd" som om man blåser ned i et glass med vann gjennom et sugerør.

Masse lykke til til jentungen, forhåpentligvis har hun fått seg en hobby for livet! :jepp:

Skrevet

Ja tenk- den som hadde kornetten sist, hvor nøye var han eller hun med renhold og vedlikehold..? Ta ut ventilene og alle bøylene, tørk av alt griseri og dra "piperenseren" gjennom alle kriker og kroker du klarer og legg hormet i badekaret i litt varmt/ lunkent vann. Da løser en del gugg seg opp. Kjør piperenseren enda en gang og hornet er rent og pent. Når du føler at instrumentet er "tørt" nok, kan du sette inn bøylene igjen, nyoljede. Dette er lurt og burde gjøres av og til. Å olje de gjør hun når hun selv føler det er nødvendig.

Skrevet

Ein bruker ikkje olje, men bøylefeitt på bøylene. Ventilolje bruker ein berre på ventilane. Har ein veldig tronge ventilar og dei heng/glir dårleg samme kva ein gjer, kan ein bruke litt tannpasta som slipemiddel på ventilen. Ønsker ein ikkje gjere det, kan det hjelpe med silikonkliss for tromboneslide.

Skrevet

Ja, det er nå sant. Derav det griseriet som må tørkes av:)

Skrevet

Og ved vasking: husk, ikke legg ventilene i vaskevannet. Korkene vil svelle, i alle fall hvis de er laget av naturkork.

Potte tett instrument høres unektelig ut som ventil feil veg eller feil ventil i feil hull. I alle fall hvis den "plutselig" er blitt tett igjen. Hvis det ikke står tall på ventilstemplene er det lurt å forebygge på følgende måte:

1. Hvis ventilene skal oljes, ta bare ut en ventil av gangen, olje den og sett den inn igjen.

2. Hvis instrumentet skal vaskes må alle ventilene ut. Da skriver du tallene 1, 2 og 3 i god avstand fra hverandre på et ark og legger ventilene på arket på rett plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...