Pasi Skrevet 10. september 2011 #1 Skrevet 10. september 2011 Skal f.eks forloveren gå opp foran eller bak bruden?
Gjest Blondie65 Skrevet 10. september 2011 #2 Skrevet 10. september 2011 Brud og den som fører bruden til alters er de siste som går opp gulvet. De går alene eventuelt sammen med brudepiker/svenner som går foran brudeparet eller eventuelt bak. Forlover går inn i kirken og finner sin plass før bruden begynner å gå opp midtgangen. Det er i allefall sånn jeg er vant til at det er.
Ninnin86 Skrevet 10. september 2011 #3 Skrevet 10. september 2011 Jeg leste et eller annet sted at dersom brudepikene skal holde slepet til bruden, skal bruden gå helt først sammen med sin far (eller den hun skal gå sammen med)... Men hvor i alle dager leste jeg det, mon tro Jeg har ikke vært i noen bryllup der slepet til bruden har blitt holdt, så jeg har også bare opplevd at bruden kommer sist inn. Er vel brudepikene først, deretter forloveren og til sist bruden?
Gjest Blondie65 Skrevet 10. september 2011 #4 Skrevet 10. september 2011 Jeg leste et eller annet sted at dersom brudepikene skal holde slepet til bruden, skal bruden gå helt først sammen med sin far (eller den hun skal gå sammen med)... Men hvor i alle dager leste jeg det, mon tro Jeg har ikke vært i noen bryllup der slepet til bruden har blitt holdt, så jeg har også bare opplevd at bruden kommer sist inn. Er vel brudepikene først, deretter forloveren og til sist bruden? MEN forloverne går vel ikke sammen med bruden slik brudepikene gjør? Det har jeg aldri sett - kun at brud/far og brudepiker/svenner kommer sist inn og går alene opp. Brudemarsjen starter i det bruden står i døren og har hele midtgangen å gå opp.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #5 Skrevet 10. september 2011 Tror ikke det finnes noen fasit her, men har sett mest av at forlover går først og bruden helt til slutt. Er rimelig sikker på at dette er noe du kan bestemme helt selv Jeg og samboeren min skal gå opp sammen
Ninnin86 Skrevet 10. september 2011 #6 Skrevet 10. september 2011 MEN forloverne går vel ikke sammen med bruden slik brudepikene gjør? Det har jeg aldri sett - kun at brud/far og brudepiker/svenner kommer sist inn og går alene opp. Brudemarsjen starter i det bruden står i døren og har hele midtgangen å gå opp. Det er veldig forskjellig. Jeg har sett begge deler Så det må man bestemme selv. Jeg har ikke bestemt meg om min forlover skal gå opp foran meg eller ikke, det skal hun få være med på å bestemme selv
Ninnin86 Skrevet 10. september 2011 #7 Skrevet 10. september 2011 MEN forloverne går vel ikke sammen med bruden slik brudepikene gjør? Det har jeg aldri sett - kun at brud/far og brudepiker/svenner kommer sist inn og går alene opp. Brudemarsjen starter i det bruden står i døren og har hele midtgangen å gå opp. Det er veldig forskjellig. Jeg har sett begge deler Så det må man bestemme selv. Jeg har ikke bestemt meg om min forlover skal gå opp foran meg eller ikke, det skal hun få være med på å bestemme selv Vel, ikke mannens forlover da Han skal vel stå sammen med brudgommen og vente
fridr Skrevet 10. september 2011 #8 Skrevet 10. september 2011 Jeg vet ihvertfall at sånn som VI gjør det, så står alle forloverne oppe ved alteret sammen med mannen, så kommer eventuelt en brudepike gående og sprer litt roseblader eller noe, før jeg og pappa kommer gående inn til slutt. Tror ikke det er noen regel som sier at du må gjøre sånn og sånn, men vi gjør det som føles naturlig for oss I Amerika har de jo sånn wedding reseption, der alle brudepikene (voksne) og forlovere går inn en og en, så kommer alle de voksne brudesvennene inn en og en, før bruden kommer med sin far.
Pentu Skrevet 10. september 2011 #9 Skrevet 10. september 2011 Dette er opp til brudeparet. Vi skal ha det litt spesielt i og med at vi har voksne brudepiker og brudesvenner (istedenfor flere forlovere). Derfor går forloverene opp først og så brudepikene og brudesvennene før jeg og min far skal gå opp. 1
Pasi Skrevet 12. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 12. september 2011 Har trodd at forloveren til bruden skulle gå opp etter brudepiker og brudesvenner jeg? Men hun skal ikke ha bukett? Hun skal jo holde brudes bukett i kirka?
Gjest Blondie65 Skrevet 12. september 2011 #11 Skrevet 12. september 2011 Har trodd at forloveren til bruden skulle gå opp etter brudepiker og brudesvenner jeg? Men hun skal ikke ha bukett? Hun skal jo holde brudes bukett i kirka? Skal hun? Har ikke hørt om det heller jeg.
Gjest Solstråla88 Skrevet 12. september 2011 #12 Skrevet 12. september 2011 Vi skal gjøre det Slik: Brudesvenner Brudepiker Min forlover Meg og pappa. Min for lover på nesten være til omtrendt siste sekund, har så mye slep på kjolen og det tar tid og får det skikkelig.
Pentu Skrevet 12. september 2011 #13 Skrevet 12. september 2011 Men hvor skal brudepikene og brudesvennene gjøre av seg når de har gått opp kirkegulvet?
Gjest Blondie65 Skrevet 12. september 2011 #14 Skrevet 12. september 2011 Men hvor skal brudepikene og brudesvennene gjøre av seg når de har gått opp kirkegulvet? Det vanlige er vel at de har plass med familiemedlemmer som har fått i oppgave å ta seg av dem? Akkurat som forloverne har sin plass - etc.
Anglofil Skrevet 13. september 2011 #15 Skrevet 13. september 2011 Min forlover med hennes datter (vår brudepike) gikk opp midtgangen først, deretter ble jeg fulgt opp med min far. Mvh Yvonne
Gjest *smak* Skrevet 13. september 2011 #16 Skrevet 13. september 2011 Er ikke det valgfritt da? Jeg personlig ville gått opp midtgangen med sambo.. Synes det virker kjekkest
lilleGrethe Skrevet 14. september 2011 #17 Skrevet 14. september 2011 Hvem som skal følge bruden opp til alteret er opp til brudeparet. Norsk tradisjon er faktisk at brudeparet går opp sammen, men mange velger selvfølgelig å gå sammen med sin far. Det er heller ikke uvanlig å bli fulgt av en mor, bror, onkel, el.l. Det er ikke så vanlig at forloverene er en del av prosesjonen. Brudgommens forlover skal stå sammen med brudgommen oppe ved alteret, mens brudens forlover, som ofte ankommer sammen med bruden, sniker seg inn i kirken når bruden står klar. Når hun har satt seg, kan inngangsmarsjen (musikken) begynne. Brudepiker og -svenner kan gå enten foran eller bak bruden - det er nok en smakssak. Det er uansett lurt at de blir forklart hva de skal gjøre på forhånd - dvs gå opp midtgangen, og så sette seg på plassene sine.
bobbi Skrevet 16. september 2011 #18 Skrevet 16. september 2011 I våres bryllup vil presten at forloverne og brudgommen står klare oppe ved alteret når jeg og den som skal følge meg kommer opp..... Og siden forloveren min ikke kommer før meg, vil det da si at hun må gå opp aleine, eller skal de tre gå opp sammen? Nå funderer jeg fælt her :gjeiper:
Pentu Skrevet 16. september 2011 #19 Skrevet 16. september 2011 Vi har bestemt oss for at våre forlovere skal gå opp sammen først. Jeg husker selv at jeg savnet det litt når jeg var forlover :gjeiper:
bobbi Skrevet 16. september 2011 #20 Skrevet 16. september 2011 Vi har bestemt oss for at våre forlovere skal gå opp sammen først. Jeg husker selv at jeg savnet det litt når jeg var forlover :gjeiper: Det er kanskje koseligst for dem.....men skal da mannen gå opp alene, eller stå der fra før?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå