Gå til innhold

Bryllup på kort varsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært forlovet i snart fire år. Hvis vi skal få drømme bryllupet så kan vi vente til vi blir 50. Får aldri råd til det.

Men vi kan:

-kjøpe billig brukt kjole (så lenge den sitter pent. Jeg er av den typen som ikke har tolmodighet til å bruke masse tid på å lete etter kjole)

Samt rimelige brudepikekjoler til jentene

-Rimelig dress

-Ha festen "på låven" hos bekjente. Høres fælt ut, men det er veldig fint der. Pleier å ha fest der en gang i året med langbord og greier.

-Lage "gårdsmat" som høstsuppe.

-Ikke pynte kirken mye

-Få noen til å ta bilder, ikke bruke fotograf.

Men hva med alle papirene og de formelle sakene? Er det mulig å i orden på en mnd?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere bunad? Hvis dere har det fra før er det også kjempefint å gifte seg i, og det blir enda billigere enn å kjøpe brukt kjole og billig dress;)

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Det formelle er veldig enkelt å få tak i. Du kan skaffe det på offentlig kontor i din kommune. Er ett skriv du og han må underskrive, samt at vitner må underskrive det på forhånd. Når det er levert inn, er det formelle i orden. Så kommer det an på om dere vil ha kirkebryllup. Ser du nevner pynting av kirken, så jeg regner med at du vil ha det. Det er jeg usikker på hvor lang tid tar å ordne. Prestene vil gjerne gjennomføre noen samtaler med dere, og kirken må jo faktisk være ledig innen den datoen dere ønsker. Om dere gjør det hos byfogd, eller sorenskriver, så kan dere ofte få ordnet det på mye kortere tid, og det er ikke lange samtaler i forkant.

Jeg syns planen om fest på låven med langbord og supper høres fenomenal ut!

Jeg hadde absolutt komt med godt humør om jeg ble invitert!

Skrevet

Hopp i det :bryllup:

Det tar ca 2 uker å ordne papirene, hva presten har tid til er en annen sak.

Kjole, det kan du kjøpe på Finn.no også kommer det an på hvor i landet du bor. Storbyene har ofte klesbutikker drevet av innvandrere hvor "bløtkakekjoler" til småjenter selges for under 500.

Og siden du velger høstfest kan du kanskje kjøpe mørke julekjoler til ungene som de kan bruke?

Kos deg med planlegging :dagens-rose:

Skrevet

Åhh, tusen takk for gode svar! Godt å høre at det formelle ikke tar sånn tid.

Det blir kirkebryllup. Eneste "problemet" der, er at mannen vil gifte seg i kommunen han er fra.

Det er selvfølgelig helt i orden for meg. Men komunen er mye større enn her, og da er vel sjansen for å få vigsel når vi ønsker mindre. Men intet prøver, intet vinner :)

Må vi betale for vigsel i en annen kommune?

Godt å høre at et gårdsbryllyp høres fint ut!

(eneste kjipe, er at det er utedo :roll: Men alt går!)

Jeg er ikke veldig blomstrende av meg. Snakket akkurat med blomsterdamen, og hun kunne lage en fin brudebukett til meg for max 500 kr. Da blir det en som henger litt nedover kjolen.

Men må vel ha noe blomster i kirken. Men aner ikke hvordan det burde se ut, er helt grønn. Har nesten aldri vært i bryllup.

Jeg har bunad, men føler meg så søplesekk i den. Så den putter jeg på meg på 17 mai noe ufrivillig. Har jo fått den i konformasjonen av mamma, så jeg føler jeg må bruke den. (den passer enda! er 30 nå)

Skrevet

Det blir kirkebryllup. Eneste "problemet" der, er at mannen vil gifte seg i kommunen han er fra.

Det er selvfølgelig helt i orden for meg. Men komunen er mye større enn her, og da er vel sjansen for å få vigsel når vi ønsker mindre. Men intet prøver, intet vinner :)

Godt å høre at et gårdsbryllyp høres fint ut!

(eneste kjipe, er at det er utedo :roll: Men alt går!)

Men må vel ha noe blomster i kirken. Men aner ikke hvordan det burde se ut, er helt grønn. Har nesten aldri vært i bryllup.

Jeg har bunad, men føler meg så søplesekk i den. Så den putter jeg på meg på 17 mai noe ufrivillig. Har jo fått den i konformasjonen av mamma, så jeg føler jeg må bruke den. (den passer enda! er 30 nå)

(Jeg bare klipper ut det jeg har peiling nok til å svare på :fnise:)

Siden kommunen er større, så har de vel kanskje flere kirker også? Jeg skjønner jo at ikke alle nødvendigvis er like aktuelle, men det kommer jo an på mannen din. Uansett er det nok er fordel at det begynner å bli høst nå, for da er sjansen større for at noe er ledig :)

Gårdsbryllup synes i alle fall jeg er helt supert! Blir gjerne mye mer intimt og koselig enn på hoteller og lignende. De fleste bryllupene jeg har vært i (har vel vært i 8 stk) har vært holdt i grendahus på bygdene. Gjerne over 100 gjester, men likevel fint og personlig, og med god boltreplass. Utedo kan være et problem, men det er stor forskjell på utedoer også. Pass i alle fall på å ha rikelig med desinfeksjonsmiddel til hendene, og sørg for at det ikke er overhengende fare for å grise til dyre kjoler og dresser.

Noe annet som kan være veldig naturlig i et gårdsbryllup er jo konnjøl (kornøl). Om dere kjenner noen som kan brygge det, så har dere plutselig mange liter med billig alkoholholdig drikke som er med på å holde kostnadene nede :) Godt er det også!

Skal vi seee.. Blomster i kirken, ja. Det trenger absolutt ikke å være overdådig. En fin bukett på hver side av trappen opp til alteret, for eksempel. Det dere har i kirka kan tas med til festlokalet etterpå, så har dere dekorasjon der også:)

Er enig i at en slufsete bunad (eller en bunad som sitter slufsete på) ikke er noe å gifte seg i.

Skrevet (endret)

det må sendes inn papirer til skattekontoret i den kommunen dere bor i for å få en prøvingsattest/melding om vielse. ^Skattekontoret ordnet det på to dager, men kirkekontoret i vår kommunde MÅ iallefall ha denne attesten tilsendt senest 5 uker før vielsen. så da vil en måned bli for lite i tilfelle.

og ja, jeg tror de fleste kirker opererer med at vielsen koster hvis ikke den ene av brudeparet bor i den kommunen kirken tilhører.

Endret av topsy
Skrevet

Min tante og onkel ordnet alt på 5 uker.

Skrevet

Ei jeg bodde sammen med før, fikk det plutselig travelt med å gifte seg - de fiksa biffen på 4 uker, lavbudsjett og alt :)

Selv skal vi ikke ha noen som helst pynt i kirken, den er så fin fra før :) Jeg tror også kanskje de pynter i kirken, for det er flere som skal gifte seg den dagen. Det er sånt som faktisk ikke bryr meg :fnise:

Gårdsbryllup er sååå kos! Kommer til å bli en suksess :)

Du kan også finne fine hvite kjoler i vanlige klesbutikker!

Selv har jeg shoppa en del på eBay, men siden du har litt dårlig tid, er vel kanskje ikke det løsningen ;)

Skrevet

Ja, da ble jeg nedstemt av hele familien! Grrr...

Men, men. Jeg gir meg uten tårer :)

Mannen vil på død og liv ha bryllupet på et selskapslokale i hjemkommunen hans. (som dog er et nydelig sted.)

Siden en mann er så ivrig, så synes jeg han skal "få viljen sin"

Gårdsbryllupet er ikke såå viktig for meg, det var vel heller for at jeg begynner å bli utolmodig..

Dette lokalet er lokale som stiller med middag. For 1000 kr hode, så er det aperetiff, 3 retters, all drikke vi trenger til maten og fri bar (!). Og kirken er 200 m unna.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Det er jo faktisk ganske billig med tanke på drikke og fri bar. Hvor mange regner dere med å bli? Det kan jo fortsatt bli ganske billig, avhengig av mengden gjester.

Skrevet

vi brukte ikke penger på å pynte kirken. Min svigermor og svigerinne gikk ut i skogen og plukket masse blader, som lå strødd langs oppgangen. De plukket også masse villblomster som sto i fine vaser de hadde hjemme. :) Det var nydelig! Blomster blir vel litt mer vanskelig å finne i september/okt. enn juni, men blader burde da være enkelt?

Jeg bare tenkte at det kunne være noe for dere, siden du nevnte høstsuppe og sånt litt lenger oppe. :)

Håper dagen deres blir akkurat så fin som dere ønsker!

Skrevet

Vi blir fort 40 stk. Så budsjettet blir myye høyere enn mine planer. Men dette er drømmen til mannen, så da skal han få det :)

Det er virkelig nydelig der, og har veldig lyst til det selv. Står helt klart på første plass, men er ikke veldig glad i å bruke så mye penger.

Men vi klarer nok å spare sammen. Pluss at jeg kommer til å få noe bidrag av pappa tenker jeg :)

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Og det er mye dere kan gjøre billig. Vi lagde invitasjoner, bordkort, dekorasjoner og takkekort selv. Da ble det ikke dyrt i det hele tatt.

Blomster i kirka kan dere spleise meg flere brudepar på, dersom mer enn ett par skal gifte seg den dagen. Da blir det ikke så galt :)Ellers er ideen med villblomster flott. Vi hadde bordet dekorert med helt vanlige villblomster og hageblomster. Ble veldig fint det og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...