Gå til innhold

700 kr timen for å montere garderobeskap


lulle

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg garderobeskap , type skyvedører med innredning, nå i høst. Firmaet skulle levere varene og sette opp garderoben for en fast pris på 5000. Jeg syntes prsen var stiv, men tenkte at det tok vel sin tid, og i og med at jeg er alene hadde jeg i praksis ikke noen annet mulighet.

Nå er garderoben på plass, og montørene har vært her 4,5 timen tilsammen. Jeg regner i tillegg ca. 2 timer for henting og kjøring . Jeg tar godt i med 2 timer da firmaet ligger max. 2 km bortenfor der jeg bor, og etstimert kjørtid ( følge 1881.ruteplanlegger) er 2 min.

Timeprisen for montering er da på kr. 700 minst!!! Jeg synes dette er for drøyt... og tenker at det er riktig med en tilbake melding til firmaet at prisen er for høy, og at de vil miste kunder med den prisen.

Hva er deres mening ang pris .. Vil ikke være urimelig og mulig bare jeg som ikke er oppdatert på prisnivå. Det var utenlandske arbeidere om det skulle han en betydning. (jeg tror firmaet for montering ikke var knyttet til firmaet jeg kjøpte varene av, men at dette firmaet med utenlandske arbeidere har en avtale med firmaet som leverer garderober .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette her er jo gjerne slikt man sjekker ut før man betaler og bestemmer seg for type levering/montering etc. Det har ingenting med saken å gjøre om firmaet bruker andre til levering og montering, og hvordan vet du at de var utenlandske? Hva mener du egentlig med det? At de ikke er etnisk norske eller at du tror de er her ulovlig? :sjenert:

Det sagt så er håndverkere og leie folk til montering etc ofte veldig dyrt, og det lønner seg (økonomisk) å gjøre det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at henting og levering koster 500 kroner (det er det det koster å få ikea til å kjøre hjem varene dine, når du har plukket dem selv, eneste jeg har å sammenligne med.)

Så skal de ha betalt for per påbegynte time, og de var 2 (?) stk som monterte skapet. 4500/5 (timer) det er 450 kroner i timen for å montere skapet på 2 mann.

Synes ikke det var så ille, men er jo alltid billigst å gjøre det selv å få folk til å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette her er jo gjerne slikt man sjekker ut før man betaler og bestemmer seg for type levering/montering etc. Det har ingenting med saken å gjøre om firmaet bruker andre til levering og montering, og hvordan vet du at de var utenlandske? Hva mener du egentlig med det? At de ikke er etnisk norske eller at du tror de er her ulovlig? :sjenert:

Det sagt så er håndverkere og leie folk til montering etc ofte veldig dyrt, og det lønner seg (økonomisk) å gjøre det selv.

Takk for svar. Tror neppe firmaet og eierene er her ulovllig, men lurer litt på om de bataler lavere timepris til arbeiderne enn det norske firma gjør (men det vet jeg jo ikke, og er egentlig irrelevant.

Vet ikke helt hva du mener med å sjekke ut på forhånd, tenker du på hvor stor jobben er? Uasett hadde firmaet en minstepris på 3000. (uansett hvor lite som skulle monteres, i utgangspunktet bare en skyvedør ... denne brukte de 30 min på å motere) Da jeg skulle ha en garderobe i tillegg (skyvedører og skap) ble prisen 5000. Fikk da prutet den ned fra nesten 6000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at henting og levering koster 500 kroner (det er det det koster å få ikea til å kjøre hjem varene dine, når du har plukket dem selv, eneste jeg har å sammenligne med.)

Så skal de ha betalt for per påbegynte time, og de var 2 (?) stk som monterte skapet. 4500/5 (timer) det er 450 kroner i timen for å montere skapet på 2 mann.

Synes ikke det var så ille, men er jo alltid billigst å gjøre det selv å få folk til å hjelpe til.

De var ikke to mann hele tiden. Første gang de var her var montøren alene, brukte 1 time og 30 min. Måtte komme tilbake noen uker senree for å montere resten fordi ting manglet på lager. De var da to montører som var her i ca. 1 time og 30 min. Altså 3 timer tilsammen dag to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de tok seg veldig godt betalt ja, men når du hadde fått en fast pris på forhånd er det vel ikke så mye å gruble på. Skjønner godt at det er kjipt i ettertid når du ser hvor lite tid det tok, men på den andre side ble kanskje skapet ditt helt perfekt og slik du ville ha det? Håper du ble fornøyd, så får du heller få med deg venner til å kjøre og sette opp neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå har du kvittering og klagerett dersom det skulle oppstå noe med garderoben din. Det har du ikke om du hadde fått andre ukyndige til å gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har du kvittering og klagerett dersom det skulle oppstå noe med garderoben din. Det har du ikke om du hadde fått andre ukyndige til å gjøre jobben.

Jeg er helt klar over godene med å bruke fagfolk. Det var heller ikke spørsmålet mitt. Peonget var at jeg synes de tok seg drøyt mye betalt for en jobb som ikke krevde så mye. Spørsmålet var om andre syns 700 kr timen for montering var en grei pris, eller i høyeste laget :-) Forøvrig takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at de store deler av tiden var to så synes jeg egentlig ikke det er noe å si på prisen. Arbeiderene skal ha sin lønn, arbeidsgiver skal betale sine utgifter som arb.giveravgift osv for dem og bedriften skal sitte igjen med en profitt. 700,- i timen blir da ikke så mye synes jeg.

Hvor lang tid de brukte synes jeg uansett blir litt spesielt. Hva skal du egentlig klage på nå i ettertid? At de jobbet for raskt? Du fikk et tilbud på levering og montering, og du aksepterte dette tilbudet. Jeg synes det blir veldig rart å klage på dette etter at jobben er gjort, kanskje fordi du innser nå at det kanskje var litt mye penger å betale for noe som tilsynelatende ikke var så store jobben.

Selv betalte jeg 2-3 ganger ditt beløp for å få kjøkkenet montert, og en mann gjorde hele jobben på en liten formiddag. I forhold til antall timer så var lønnen voldsom, men jeg trøster meg med at 1: jeg fikk jobben gjort ordenlig, og har klagemulighet hvis noe gikk/går galt og 2: hvis jeg skulle gjort det selv hadde det ikke tatt en formiddag, men trolig flere dager (og mye stress, og ikke like bra arbeid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at de store deler av tiden var to så synes jeg egentlig ikke det er noe å si på prisen. Arbeiderene skal ha sin lønn, arbeidsgiver skal betale sine utgifter som arb.giveravgift osv for dem og bedriften skal sitte igjen med en profitt. 700,- i timen blir da ikke så mye synes jeg.

Hvor lang tid de brukte synes jeg uansett blir litt spesielt. Hva skal du egentlig klage på nå i ettertid? At de jobbet for raskt? Du fikk et tilbud på levering og montering, og du aksepterte dette tilbudet. Jeg synes det blir veldig rart å klage på dette etter at jobben er gjort, kanskje fordi du innser nå at det kanskje var litt mye penger å betale for noe som tilsynelatende ikke var så store jobben.

Selv betalte jeg 2-3 ganger ditt beløp for å få kjøkkenet montert, og en mann gjorde hele jobben på en liten formiddag. I forhold til antall timer så var lønnen voldsom, men jeg trøster meg med at 1: jeg fikk jobben gjort ordenlig, og har klagemulighet hvis noe gikk/går galt og 2: hvis jeg skulle gjort det selv hadde det ikke tatt en formiddag, men trolig flere dager (og mye stress, og ikke like bra arbeid)

Kjære deg, jeg betalt også 2, 5 x den prisen for å få satt opp mitt kjøkken, det var dog ikke gjort på en halv dag. I tillegg var det mye mer avansert med lister som skulle skjæres til, håndtak innebygde hvitevarer, osv. Jeg regnet ikke på timelønnnen den gang, og var svært fornøyd. Men uansett. jeg laget et innelegg her for å høre hva andre mente, og det ser ut som de fleste mener at 700 kr timer er en ok pris. Det var det jeg var ute etter å vite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...