Gå til innhold

Utnytte andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en diskusjopn om hvorvidt det er OK å spise kjøtt og om gullerøtter har følelser. Det har fått meg til å tenke på en annen ting.

Når dere går på IKEA og kjøper billige, stilige møbler eller på H&M eller KappAhl og kjøper klær tenker dere da på at disse produktene ofte er produsert i fattige land av underbetalte arbeidere? Spesielt IKEA har fått kritikk for å kjøpe produkter produsert av barn og under dårlige forhold.

Er det egentilig mulig å leve i den vestlige verden uten å utnytte den fattige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et fint innlegg syns jeg.

Jeg er nok en av de som burde trekke hodet mitt opp av sanden og se hvordan virkeligheten er, det er helt sant. Jeg går inn på IKEA og på H&M uten å tenke en tanke til de barna.

Jeg gremmes her jeg sitter :cry:

Skal prøve å få opp øynene mine nå i julehandelen

Skrevet

Eit svært viktig emne ja!

Hugsar for eit par år sidan, det vart sett fokus på barnearbeid i samband med produksjon av klede. H&M var då i fokus. Då gjekk imidlertid Redd Barna ut med oppfordring til IKKJE å boikotte desse kleda. Det som då ville skje var nemlig at desse barnearbeidarane ville få endå dårlegare kår, fordi dei måtte skjulast betre... Og fordi sjefane kanskje mista litt inntekter.

Så dette er ikkje noko enkel sak...

Skrevet

Jeg prøver å være så bevist som mulig. Man må jo også innhente kunnskap om de produkter man kjøper. Det tar tid. Skal man egentlig forvente at vi som forbrukere skal vite om hvordan produktet er fremstilt. Skal vi ikke stole på kjedene? Vel, kom gjerne med fakta og jeg boikotter i vei...

Gjest sexysadie
Skrevet

Problemet er bare at der barna ikke brukes i produksjonsarbeid er d enhel del barneprostitusjon.... :blunke:

Skrevet

Mulig jeg er kynisk. Men jeg bryr meg egentlig svært lite om det faktumet at det teppet jeg skal til å kjøpe på IKEA er laget av en liten 12 år gammel gutt ifra Vietnam med blodige fingre. Hadde jeg likt teppet, hadde jeg kjøpt det uten å tenke noe videre over det.

Står det noen demonstranter utenfor IKEA med bøsser for å samle inn penger for å gi den 12 åringen i Vietnam en bedre framtid, så skal jeg gi han småpengene mine.

Mulig dette er provoserende på mange måter, men jeg gidder ikke bry meg.

Skrevet
Mulig jeg er kynisk. Men jeg bryr meg egentlig svært lite om det faktumet at det teppet jeg skal til å kjøpe på IKEA er laget av en liten 12 år gammel gutt ifra Vietnam med blodige fingre. Hadde jeg likt teppet' date=' hadde jeg kjøpt det uten å tenke noe videre over det. [/quote']

Liker spesielt ikke deg og dine holdninge. Takk gud for at det ikke finnes mange av deg. :cry:

Gjest sexysadie
Skrevet

Tror nok d finnes mange nok som deler Manjiis holdninger i d her ja.

Skrevet

Liker spesielt ikke deg og dine holdninge. Takk gud for at det ikke finnes mange av deg. :cry:

Jeg støtter MOT 100%. Og er svært inne på hjelpe ungdommene bli sterke, selvstendige, målorientert og at de skal få de ressursene de trenger, hvis det hjelper noe. :oops:

Kampen ungdom mot narkotika er noe av det som går høyest opp på listen min. Og aktivitetstilbud (som sport og trening) er noe jeg brenner hardt for å få ungdom engasjert i.

Hvis ikke så ender de opp som foreldregenerasjonen.

Slitne sofagriser som ikke gidder noe som helst (ugh). :(

Skrevet

Foresten..

En IKEA er trygt å kjøpe fra. De betaler arbeiderene sine godt!

Tidligere utnyttet de folk til å veve matter og slikt, men når saken kom frem i media, fikset dem opp i arbeidsforholdene til arbeiderene.

Flinke IKEA! :D

Skrevet

Barnearbeid er så mangt. UNICEF har laget en meget bra rapport på temaet, som gir innsikt i kompleksiteten.

Som SS sier er alternativet for en del prostitusjon, eller at familien ikke overlever pga de trenger pengene.

UNICEF fokuserer på bedre arbeidsforhold, bedre lønn og tilpasset skoleundervisning for de som jobber.

Mange barn MÅ jobbe for å hjelpe familien, og kan derfor ikke gå på skole. UNICEF støtter deltidsskoler, skoler som oppsøker de som jobber osv. det er bedre å lære litt (eks lese og regne), enn å ikke lære noe i det hele tatt.

http://www.unicef.org/publications/index_7358.html

http://www.unicef.org/publications/index_3822.html

Skrevet

Leser Historien om Norge nå, og for litt over 100 år siden var det vanlig å sette vekk unger fra 6-års alderen i flere måneder på arbeid.. gjerne som gjetere hele sommeren ute alene med dårlig tøy og uten sko til langt uti september.

Et alternativ er å skippe de råbillige kjedene vi har her på berget. Det er jo ganske logisk, hvis vi betaler veldig lite for en vare, så er den produsert ekstremt billig. Butikken tar jo profitten sin.. Men så har du tommy hilfiger og andre dyre merker, som også utnytter fattige i produksjonen sin. Akkurat det samme, bare med mye større profitt..

Løsningen hadde kanskje vært å produsere litt mer her i landet også, men det går jo ikke for her er lønningene så ekstreme at ingenting lønner seg å lage her. Jeg aner ikke hva løsningen blir. Fortsett å handle på IKEA men betal litt mer og krev at de betaler sine folk litt mer?

Skrevet

Veslebråka, løsningen er at dere jenter handler litt mindre klær. Så enkelt er det.

Dette skyldes til syvende og sist alle disse kvinnemotebladene som er overalt nå, siden kvinner får bedre økonomi, bruker de den til overfladiske ting som sko og klær, det er også en av grunnene til at jeg har skikkelig angst for damer.

Skrevet

Tror ikke ditt ambivalente syn på kvinner kan forklares så enkelt..

Jeg har ivertfall aldri handlet klær på IKEA, så der sprakk teorien du har brukt år og dag på å forske frem, gitt..

Skrevet

Vær så snill, jeg har en bekjent som jobber på ikea furseth, han sier det er nesten 80% damer der...gjerne mange kvinner sammen, de kjøper alt mulig dilldall som ikke er nødvendig.

Forresten er det bemerkelseverdig og registrere at du ikke forsto at man kan løse problemet med barnearbeid ved rett og slett kjøpe mindre klær. Da forsvinner et marked (jeg forklarer tilfelle du enda ikke skjønner no)

Skrevet

Slik som verden er nå, er desverre barnearbeid en nødvendighet for mange. Om man plutselig skulle slutte å kjøpe teppene, klærne eller lekene som er produsert av barn, ville dette virke mot sin hensikt. Det må i første omgang eksistere et akseptabelt alterantiv for disse barna og familiene deres før man river vekk inntektsgrunnlaget deres.

Skrevet

Forresten er det bemerkelseverdig og registrere at du ikke forsto at man kan løse problemet med barnearbeid ved rett og slett kjøpe mindre klær. Da forsvinner et marked (jeg forklarer tilfelle du enda ikke skjønner no)

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at du ikke forstår at ved å rive vekk et marked er alternativet sult og prostitusjon for mange av barna.

Gjest Seleena
Skrevet

Ville no si det motsatte jeg :klø: Jeg tror det er flere gale og urettferdige mennesker her på denne jord enn det finnest snille....Desverre. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...