sebra Skrevet 9. september 2011 #1 Skrevet 9. september 2011 En venninde av meg fikk tre kattunger, det ble tidlig snakk om at jeg kanskje skulle få en men jeg slo fra meg tanken. MEN så har jeg hatt hele kattefamilien her i en uke, og jeg er forelsket. Synes det er helt jævlig å tenke på å aldri mer se den kattungen. Så nå vurderer jeg å spørre om jeg kan få den alikevel. Kjære dere katteiere kan dere vær så snill og si meg pros and cons, jeg har ikke lyst til å ta denne avgjørelsen på sparket. Ikke katteiere må gjerne svare meg dere og. Det som taler imot er at jeg liker å ha friheten til å bare stikke bort hvis jeg vil det, men jeg vet at jeg kommer til å få kattepass. En annen ting er at sånn som jeg bor nå så kan jeg ha den som utekatt, og det vil jeg siden den bare eventuelt blir en. Men det som taler imot da er at jeg vet jo ikke hvordan jeg bor om 5år eller 2år for den saks skyld. Beklager ett rotete innlegg, men jeg er så usikker og måtte bare lufte tankene mine.
Gjest Mahareth Skrevet 9. september 2011 #2 Skrevet 9. september 2011 Fordeler med å ha en katt: -Du er ikke alene -Trenger du kos, så er ikke pus vanskelig å overtale -Du vil få mye underholdning av katter. Mange er faktisk like morsomme som alle kattevideoene på youtube til sammen -Du vil få mindre fluer om sommeren, og museproblemer kan være glemt. Litt mindre positive sider med å ha katt: -Det er ganske ekkelt å rense kattedoen -Det er ikke gratis. Mat, sand, veterinærutgifter, og eventuell forsikring, må du ha. Jeg vet ikke om vi bor her om 2 eller 5 år heller. Hvem vet egentlig det? Men katter har vi
Capricorn Skrevet 9. september 2011 #3 Skrevet 9. september 2011 Positivt: Masse kos De gir deg masse underholdning. Skikkelige klovner når de setter igang. En god venn så lenge den lever. Noen å ta vare på. Noen å savne og som savner deg Enkle å ha med å gjøre. Kan være alene litt uten "barnevakt" En som avleder deg når du er trist. De får frem smilet selv om dagen er tung. En som ikke dømmer deg. Sikker MYE mer........ Negativt: Sorgen når de reiser fra oss Verdien kan synke på huset med enkelte katter Et ansvar for et annet liv (kan også være postivt). Dyrlegeregningen kan bli høy. Det er mer oppfølging enn man tror og derfor bør man tenke seg om. F.eks flytting i fremtiden. Bekymringer når de ikke kommer hjem, kan bli påkjørt eller er syke. (minner meg på at min gutt snart må komme hjem) Uansett så må man tenke nøye gjennom det før man tar over en katt. Den kan leve i mange år og de årene må man stille til disposisjon til katten. Lykke til 2
Aurora M. Skrevet 10. september 2011 #4 Skrevet 10. september 2011 Jeg vil bare be deg tenke deg grundig om. Husk at du tar på deg ansvaret for et levende vesen for 15-20 år fram i tid. Flytte gjør vi jo alle iblandt, men med en katt som er vant til å være ute begrenser mulighetene jeg kraftig m.t.p bolig. I de første månedene må pus ha mye kontakt med eier og holdes inne til den er chippet, vaksinert og kastrert. En kattunge må oppdras. Den er ikke alltid automatisk kosete, renslig og alt det andre vi ønsker den skal være. Det krever tålmodighet og tid. Så må den "læres opp" til å gradvis være ute, noe som betyr at du må bruke tid på å følge den ut. Du må være forberedt på at den kan bli borte lengre enn ønsket en gang i blandt, noe som innebærer at du må lete etter den. Den kan bli syk/skadet og trenge veterinærbehandling og spesialpleie, noe som koster både tid og penger. Jeg synes det er viktig å være klar over at du vil komme til å måtte ofre noe av friheten din. Jeg er overbevist om at du kommer til å føle at det i det store og hele er verd det. Men det er viktig at det er et bevisst og gjennomtenkt valg du tar. For du velger jo ikke bare for deg selv, men også for katten. Lykke til med avgjørelsen! 3
Envy Skrevet 10. september 2011 #5 Skrevet 10. september 2011 Positivt: Uendelig masse kos Du er aldri alene i verden, du har virkelig en bestevenn som alltid er der for deg De er sinnsykt morsomme. Er mange ganger jeg bare sitter og ler av mine to spinnville puser - trenger ikke tv Du KAN reise avgårde en helg, katten klarer seg uten pass på så kort tid. Er først når det er snakk om flere dager du trenger pass (og jeg er virkelig en overbeskyttende pusemor, men selv jeg reiser en helg med god samvittighet). ..jo, også tar de kverken på ekle insekter. Jeg f.eks, hater edderkopper, men hver gang det kommer en setter jeg pus og pusesen på saken, så slipper jeg den bekymringen Negativt: -Det kan bli en del rot, og en del å vaske. Har hvertfall merket det etter jeg fikk kattunge i hus. Han roter stadig vekk lekene sine utover. Også hender det at de blir dårlige, eller markerer seg, begge tilfeller medfører litt ekstra vask. Jo, også blir det jo litt hår. -Kassa er ikke digg å ta. -Det å ha katt medfører en kostnad - mat, sand, vaksiner, dyrlege, evt. medisiner Man har ansvar for levende liv, og må leve opp til dette ansvaret! Mitt liv hadde ikke vært det samme uten gullene mine
Gjest Anon Skrevet 10. september 2011 #6 Skrevet 10. september 2011 Årh, vurderer sterkt å bytte ut mannen min med en søt kattepus 6
ninuska_ Skrevet 10. september 2011 #7 Skrevet 10. september 2011 (endret) + alltid selskap + alltid kos å få + sprell og moro + deilige følelsen når de maler + at noen gleder seg til du kommer hjem fra jobb/studier - innskrenket frihet - rot og mas (det er veldig gøy å grave i potteplantene + hvis man er veldig sliten en dag, så kommer kattepus, ihvertfall når de er små, for å jakte på føtter og hender med andre ord er det ikke lenger bare å kaste seg på sofaen og kun bry seg om seg selv) - utgifter Livet med katt er nok ikke kun en dans på roser, men 90 % av tiden er de fantastiske vesener. Alt det rare de finner på! Jeg ville ikke byttet pusekatten min for noen av minusene. Nå sitter jeg syk og slapp i sofaen, og han har lagt seg rolig ved meg og maler. Og han kommer med snuten sin for å "hilse på" hver gang jeg snur meg. Endret 10. september 2011 av ninuska_
sebra Skrevet 10. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 10. september 2011 Det ser ut til at det blir kattepus på meg =) Tusen takk for svar. 8
Envy Skrevet 11. september 2011 #9 Skrevet 11. september 2011 Det ser ut til at det blir kattepus på meg =) Tusen takk for svar. Så koselig! Gratulerer, og lykke til med "småbarnstiden". De kan være noen skikkelig rakkere disse små
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #10 Skrevet 18. september 2011 Vil bare kommentere et par ting. Først kattedoen, bruker man skikkelig sand så blir den ikke ekkel å gjøre ren, det vil heller ikke lukte vondt. Anbefaler virkelig Ever Clean. Den er dyr, men jeg tar ut klumper og dritt to ganger om dagen, kaster aldri ren sand, så den blir ganske drøy... Og, jeg ville hatt katta som innekatt. Da slipper du en hel masse bekymringer. Innekatter blir ikke påkjørt. De blir ikke skremt bort av andre katter, og blir borte fordi de ikke finner veien hjem. Dette skjer ofte med katter som blir sluppet ut for tidlig, stedsansen er ikke utviklet før de er langt bortimot ett år gamle... Innekatter har liten risiko for å bli smitta med FIV(katteaids) og Felv (leukemivirus), begge disse smitter ved at katter klorer/biter hverandre til blods... Innekatter blir ikke utsatt for naboer som er drittlei andres katter, og som legger ut rottegift/glasskår i blomsterbedene... I Sverige har de nå en som halshugger andres katter i Sundsvall Det er enklere med innekatt når du trenger kattevakt, katten er alltid til stede når kattevakta kommer for å mate. Man er forresten forplikta til å sørge for tilsyn to ganger i døgnet når man er bortreist... Sørg for at katten er forsikra. En bra veterinærforsikring koster ikke mange hundrelappene i året hos f.eks Agria, men den vil være gull verdt den dagen pus f.eks svelger ett eller annet som den absolutt ikke skulle ha spist, og som må opereres ut... Eller om du absolutt skal slippe den ut, og den blir påkjørt... Min svigermors katt kom hjem i vinter med et hull i buken, der tarmene tøyt ut, dessverre var det lite som kunne gjøres, men forsikringa dekket i det minste avliving:( Svigermor vurderer nå ny katt, og denne gangen blir det innekatt... Har du mulighet så kan du jo bygge kattegård, våre katter elsker sin. Men, de maste ikke om å komme ut så før den ble bygget. Du må bare sørge for å bruke tid på katten, og aktivisere den, da får den ut energi og vil ikke savne utelivet. Ikke så lenge den aldri har vært utekatt... Jeg ville uansett kastrert katten, selv om den skal være inne. Den ene hukatta vår løper nesten konstant, og markerer når hun løper. Men siden hun er en avlskatt (renraset med stamtavle) så kunne jeg jo ikke kastrere, derfor fikk hun p-piller noen måneder. Hankatter markerer oftere enn hukatter, så dem er det enda viktigere å få kastrert... Her i huset har vi knapt sett en flue i hele sommer. I tillegg er det slutt på de digre edderkoppene jeg stadig fant på badet, har en pelsball her som er veldig glad i litt ekstra proteiner*urk*. Men siden jeg virkelig hater edderkopper så er jeg glad til;) Uansett, lykke til med pusen. Katter er fantastiske dyr, og jeg har aldri angra på at vi skaffet oss katter... Akkurat nå har jeg et kull som er en uke gamle og de er såååå søte Og ja, vi snakker fortsatt om renrasede katter som vil få stamtavle. Jeg er ikke så veldig glad i huskattavl så lenge det er 100 000 hjemløse katter her i landet, 99,9% er huskatter... Jeg er glad i huskatter da, og har selv to kastrerte hittekatter:) 1
Mamma1 Skrevet 18. september 2011 #11 Skrevet 18. september 2011 Skal du ha utekatt så trenger du ikke å ha kattedo inne. 1
Green Lady Skrevet 18. september 2011 #12 Skrevet 18. september 2011 Skal du ha utekatt så trenger du ikke å ha kattedo inne. Jeg synes kattedo er noe man bør ha i alle fall. Noen ganger, når det striregner og blåser kraftig, er det mer behagelig for katten å gå på do inne, enn å gjøre det ute. Samme om vinteren, hvis det er 20 blå. En annen ting er dersom katten blir skadet, og må være inne. Da er det greit at katten er vandt med do, og har denne tilgjengelig. Eller hvis man skal reise bort, enten for en dag eller to, eller lengre turer. Så jeg ser ingen grunn for ikke å ha do, selv om man har utekatt. 1
Brunhilde Skrevet 18. september 2011 #13 Skrevet 18. september 2011 Enig med Green Lady. AKkurat nå har jeg en utekatt og en kattunge (som ikke går ut enda), men jeg har alltid kattedoen stående. Den tar ikke mye plass, og når katten(e) er ute og ikke bruker den (noe særlig) medfører den lite arbeid uansatt.
Nio Skrevet 18. september 2011 #14 Skrevet 18. september 2011 Vil bare kommentere et par ting. Først kattedoen, bruker man skikkelig sand så blir den ikke ekkel å gjøre ren, det vil heller ikke lukte vondt. Anbefaler virkelig Ever Clean. Den er dyr, men jeg tar ut klumper og dritt to ganger om dagen, kaster aldri ren sand, så den blir ganske drøy... Og, jeg ville hatt katta som innekatt. Da slipper du en hel masse bekymringer. Innekatter blir ikke påkjørt. De blir ikke skremt bort av andre katter, og blir borte fordi de ikke finner veien hjem. Dette skjer ofte med katter som blir sluppet ut for tidlig, stedsansen er ikke utviklet før de er langt bortimot ett år gamle... Innekatter har liten risiko for å bli smitta med FIV(katteaids) og Felv (leukemivirus), begge disse smitter ved at katter klorer/biter hverandre til blods... Innekatter blir ikke utsatt for naboer som er drittlei andres katter, og som legger ut rottegift/glasskår i blomsterbedene... I Sverige har de nå en som halshugger andres katter i Sundsvall Det er enklere med innekatt når du trenger kattevakt, katten er alltid til stede når kattevakta kommer for å mate. Man er forresten forplikta til å sørge for tilsyn to ganger i døgnet når man er bortreist... Sørg for at katten er forsikra. En bra veterinærforsikring koster ikke mange hundrelappene i året hos f.eks Agria, men den vil være gull verdt den dagen pus f.eks svelger ett eller annet som den absolutt ikke skulle ha spist, og som må opereres ut... Eller om du absolutt skal slippe den ut, og den blir påkjørt... Min svigermors katt kom hjem i vinter med et hull i buken, der tarmene tøyt ut, dessverre var det lite som kunne gjøres, men forsikringa dekket i det minste avliving:( Svigermor vurderer nå ny katt, og denne gangen blir det innekatt... Har du mulighet så kan du jo bygge kattegård, våre katter elsker sin. Men, de maste ikke om å komme ut så før den ble bygget. Du må bare sørge for å bruke tid på katten, og aktivisere den, da får den ut energi og vil ikke savne utelivet. Ikke så lenge den aldri har vært utekatt... Jeg ville uansett kastrert katten, selv om den skal være inne. Den ene hukatta vår løper nesten konstant, og markerer når hun løper. Men siden hun er en avlskatt (renraset med stamtavle) så kunne jeg jo ikke kastrere, derfor fikk hun p-piller noen måneder. Hankatter markerer oftere enn hukatter, så dem er det enda viktigere å få kastrert... Her i huset har vi knapt sett en flue i hele sommer. I tillegg er det slutt på de digre edderkoppene jeg stadig fant på badet, har en pelsball her som er veldig glad i litt ekstra proteiner*urk*. Men siden jeg virkelig hater edderkopper så er jeg glad til;) Uansett, lykke til med pusen. Katter er fantastiske dyr, og jeg har aldri angra på at vi skaffet oss katter... Akkurat nå har jeg et kull som er en uke gamle og de er såååå søte Og ja, vi snakker fortsatt om renrasede katter som vil få stamtavle. Jeg er ikke så veldig glad i huskattavl så lenge det er 100 000 hjemløse katter her i landet, 99,9% er huskatter... Jeg er glad i huskatter da, og har selv to kastrerte hittekatter:) Kunne ikke sagt det bedre selv. Utrolig deilig å slippe å bekymre seg. Man kan lese om mishandlede og drepte katter omtrent hele tiden, det er ikke en sjangse jeg vil ta.. 1
Mamma1 Skrevet 18. september 2011 #15 Skrevet 18. september 2011 Syns dere virkelig det et et liv for en katt å bare være inne? Jeg syns virkelig synd på dem.. 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #16 Skrevet 18. september 2011 Syns dere virkelig det et et liv for en katt å bare være inne? Jeg syns virkelig synd på dem.. Og jeg synes mer synd på katter som går seg bort og blir hjemløse, eller de som blir påkjørt, forgifta med rottegift, plaget av jævelunger, eller må avlives pga FIV eller FelV... Hvis du hadde sett mine katter så hadde du ikke synes synd på dem...
sebra Skrevet 19. september 2011 Forfatter #17 Skrevet 19. september 2011 så fint at dere fortsetter å diskutere, for jeg har nemmelig flere spørsmål Hva synes du er den beste kattesanden? Er våtfor fra butikken fyfy? Han får tørrfor fra dyrebutikk, men jeg har litt lyst til å gi han noe digg noen dager. Beste forsikring? Også må dere gjerne komme med pros and cons på om han bør bli utekatt eller innekatt. Planen min er å ha han som ute siden han bare er en. Forresten, han er helt nydelig, skikkelig hengiven og tillitsfull, hun jeg fikk han av har gjort en god jobb
Brunhilde Skrevet 19. september 2011 #18 Skrevet 19. september 2011 Jeg syns EverClean er den beste sanden, men jeg klarer absolutt ikke lukten av den, så jeg bruker sånne krystallperler. De suger opp og byttes ut når de begynner å lukte. Våtmat fra dyrebutikken er greit av og til, jeg foretrekker å koke seifilet (fra frysedisken) til kattene mine. Fryser ned i passe porsjoner og gir av og til, gjerne som helgekos. Jeg har utekatt(er). Jeg har chippet begge kattene og har programmerbar kattedør slik at det bare er mine katter som kan komme inn. Den ene er ute og den andre (som bare er 4,5 mnd) har ikke forsøkt seg på døren enda. Det virker som om begge to trives godt, så hva som er best for katten er ikke så godt å si. Ute- eller innekatt avhenger også litt av hvordan du bor. Hvis det er veldig mye trafikk kan du kanskje vurdere å la den bli innepus. Kos deg masse med kattungen - uansett om du velger å ha den ute eller inne!
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #19 Skrevet 20. september 2011 så fint at dere fortsetter å diskutere, for jeg har nemmelig flere spørsmål Hva synes du er den beste kattesanden? Er våtfor fra butikken fyfy? Han får tørrfor fra dyrebutikk, men jeg har litt lyst til å gi han noe digg noen dager. Beste forsikring? Også må dere gjerne komme med pros and cons på om han bør bli utekatt eller innekatt. Planen min er å ha han som ute siden han bare er en. Forresten, han er helt nydelig, skikkelig hengiven og tillitsfull, hun jeg fikk han av har gjort en god jobb Jeg bruker Ever Clean, da slipper du all lukt, funker her med fem katter så da går det hvertfall bra med din ene. Men ta ut alle klumper et par ganger om dagen. Blir det mye dritt i kassa vil ikke katten gå der. Katter er renslige dyr, og går ikke på do hvor som helst:) Jeg forer mine på tørrfor fra dyrebutikk. Kjøper Mjau våtfor i matbutikken i Sverige, det skal være et bra våtfor. Også hamstrer jeg Bozita når jeg er på utstilling der borte, er vel samme produsent som Mjau, men er enda et hakk bedre, også har de smaker som kattene mine elsker, som kanin/elg/reinsdyr blant annet...Tror ikke kvalitetsforskjellen er like enorm på våtforet som tørrforet. Flott at du gir den skikkelig tørrfor!! Jeg har mine forsikret i Agria, de har den høyeste dekningen for veterinærutgifter, og man kan velge hvor høy egenandel man skal ha. Du har vel huskatt, og trenger jo selvfølgelig ikke avlsforsikring, men jeg valgte Agria også på grunn av dette...Det koster vel ikke så mange hundrelapper for kun å forsikre en huskatt, men det er uansett verdt pengene... Har skrevet en del om hvorfor jeg mener det er best med innekatt... Har ikke funnet noe om hvordan du bor her, men det finnes ikke mange stedene jeg ville hatt utekatt. Enten er det trafikk, andre katter som kan smitte din med katteaids for eksempel, bor du midt inni skauen kan den tas av rev... Utekatter lever i gjennomsnitt en femtedel av tiden en innekatt gjør (3 år mot 15!). Selvfølgelig finnes det utekatter som lever til de er 20, i likhet med at det finnes 90-åringer som har røyka siden de var 12 uten å få kreft... Men sjansen for at katten din enten forsvinner eller dør alt for ung er dessverre stor...Men, hvis du skal ha katten inne må du bruke tid på den, for å aktivisere den. Kjøp gjerne et skikkelig klorestativ, vi har to som går til taket, og kattene elsker å sove høyt.. De klorer aldri på møblene her heller pga det:) En laserpeker kan også anbefales, men den må brukes litt med forsiktighet. Her tror jeg nesten et par av kattene kunne dødd av utmattelse om jeg hadde holdt på lenge nok, de bare elsker den røde prikken:)
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #20 Skrevet 20. september 2011 Skal du ha utekatt så trenger du ikke å ha kattedo inne. Så klart ikke, naboene har jo sandkasser og blomsterbedd den kan bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå