Gå til innhold

Så mange sure kunder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for uthenging av enkeltperson.

Kråkesaks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig lett for å fokusere på de sure kundene du opplever gjennom dagen. Noen ganger kan jeg gå rundt å tenke på det ganske lenge for å så bli gretten. Det er så mange urettferdige situasjoner man kan komme opp i, og likevel må man prøve å beherske seg.

MEN! Det som hjelper er å tenke "jaja, kanskje har h*n bare en dårlig dag", eller bare fokusere på de snille kundene som bare får deg til å smile! I lengden er det de gode minnene man husker best forhåpentligvis.

Og så kan du kanskje si det til en medarbeider og få vedkommende til å "klappe" deg litt på ryggen.

Det er absolutt ikke enkelt å være ny! Men du må rett og slett bare lære deg hvordan hverdagen er, for mennesker er forskjellig!

Skrevet (endret)

Forstår godt at folk blir sure, jeg. Mange forventer faktisk at de ansatte skal kunne noe om det de jobber med, ellers blir det litt som i 'Uti Vår Hage', der Yngve Hågensen blander noe i drikkevannet i Åmot, slik at innbyggerne bytter jobb hver dag - noe som ikke fungerer særlig bra.

Nå er det selvsagt ikke alt som er like nøye. Om den blå genseren passer til det brune skjørtet er ikke livsviktig (selv om det er kjekt) å vite. At bakeren vet hva produktene inneholder er derimot viktig, med tanke på allergi. At de ansatte i dyrebutikken vet det meste om dyr er en forutsetning for at dyrene skal ha det bra, enten det er butikkens egne dyr, eller kundenes dyr. Det er viktig at en som masserer føtter vet hvor man ikke bør trykke for mye, og det er viktig at en renholder vet hvordan man best mulig fjerner bakterier - det holder liksom ikke å vite hva en klut er.

Jeg jobbet en gang i en stor blomsterbutikk, selv om jeg hverken hadde interesse for, eller kunnskap om, blomster. Fint for meg - jeg fikk jo uansett lønn - men synd for kundene. Jeg hadde én dag med opplæring i kassa. Dagen etterpå stod jeg alene i butikken, med irriterte kunder som ikke fikk svar på det de lurte på, og jeg kan ikke si annet enn at jeg forstår hvorfor de var irriterte. Ingen kan lære alt i løpet av en dag, derfor er det svært viktig at man til enhver tid har mennesker med kunnskap i butikken (evt. lette å få tak i per telefon).

TS kan ikke noe for at hun ikke vet, og jeg er enig i at det er bedre å si man ikke vet, enn å bare finne på noe. Når det er sagt, kan det bli feil allikevel, for kundene som vet like lite som deg kan ta sjanser, og når ingen har kunnskap nok til å fraråde dem et kjøp, kan det fort gå utover dyr allikevel. Det finnes lite av god gammeldags service nå for tiden, og det er ikke nødvendigvis fordi ansatte ikke er interesserte i å yte. Det er nok minst like ofte fordi de rett og slett ikke får nødvendig opplæring, eller har en person med mer kunnskap tilstede.

Å tro at en julestjerne fint tåler litt frost fordi det er en vinterblomst er kunnskapsløst. Å fortelle kunden at hun ikke trenger å bekymre seg for å frakte den i minusgrader er feilinformasjon. Å si til kunden at man ikke vet hvor trygt det er, er ansvarsfraskrivelse, og nærmest å be om at kunden oppsøker andre butikker - hvor de ansatte faktisk vet hva de driver med.

Man skal aldri akseptere at kunden oppfører seg truende, men som ansatt som ikke sitter på nok kunnskap bør man ha stor forståelse og ydmykhet for frustrerte kunder. Jeg kommer aldri til å heve stemmen til noen bare fordi de ikke kan svare på det jeg lurer på, men jeg forventer faktisk at damen i ferskvaredisken kan fortelle meg hvor lenge jeg skal steke biffen, og kan hun ikke det, ja så blir jeg irritert.

Endret av Antlers
Skrevet

På min første dag på Jernia kom den sure hurpen og spurte etter prisen på en hylle. Jeg beklaget og sa jeg ikke kunne det siden det var min første dag, før jeg får si noe mer kommer hun med "JA SÅ HENT NOEN SOM VET DET DA!!!!" mens hun ser på meg som om jeg skulle vært tilbakestående. Lett å se at kjæresten hennes var ille berørt.

Da jeg jobbet på bensinstasjon fikk jeg for det meste hyggelige kunder, for utenom ei full dame på 40 som skulle ha pølsen sin her og nå, og da står det 5 andre før henne i kø. Tror kanskje folk velger å ikke være så brutale der ettersom politistasjonen er døren ved siden av.

Sluttet i butikkbransjen på grunn av stresset og sure mennesker som følte jeg og mine kollegaer var fine puter. Enten lærer du å prelle det av deg, eller så føler du deg så knekt at du bare må slutte jobben.

Utrolig hvordan enkelte føler det er ok å oppføre seg mot andre.

Skrevet

Har stort sett hyggelige kunder, men kjenner så alt for godt følelsen av frustrasjon!:) Velger å ikke ramse opp skrekkeksemplene her!;)

Jeg vil også skryte av deg, TS! De aller, aller fleste mennesker viser forståelse og sympati når man med et smil erklærer "jeg er helt ny, så det er jeg fortsatt litt usikker på! Men vent et øyeblikk så skal jeg sjekke det opp/hente noen som kan hjelpe oss!"

Mitt beste tips er å smile og være blid, heng deg på kollegaene dine for å plukke opp hva de forteller andre kunder, les i katalogene deres, og spør og grav!:) Skriv gjerne ned ting du lurer på/ikke vet, og gå gjennom listen når dere får et ledig øyeblikk. Sett deg som et mål at du aldri skal stå uvitende til samme spørsmål to ganger!;)

Du har helt sikkert hyggelige kunder også!?:) Husk på dem! Og man må bare prøve å ikke ta seg nær av det. De fleste er jo allright!:jepp: Og etterhvert blir man mer dreven i å håndtere de som ikke er det!:)

• Liker 1
Skrevet

Er man ny en i en butikk, så burde faktisk kunder ha full forståelse for det enn å bli sure ;) Det synes jeg bare er latterlig. Man ikke forvente at en som nettopp har begynt i en dyrebutikk, på elkjøp osv skal kunne ALT første dagen liksom. Da får kunder egentlig bare bli sure tenker jeg. Det er da mye bedre at den butikkansatte sier "beklager, men jeg er ny her og kan dessverre ikke svae på spørsmålet ditt. Men jeg skal finne en som kan svare deg" enn å late som man vet hva snakker om og gi feilinformasjon.

Sånn er det bare når man er ny i en helt ny butikk. Jeg vil heller at den som jobber i butikken er ærlig og sier som det er enn å late som h*n vet svaret. Det hjelper heller ikke å bli sur og irritert.Er ikke noe man kan gjøre med det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...