AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #1 Skrevet 9. september 2011 Jeg jobber i en dyrebutikk(har ikke jobbet her så veldig lenge) og blir egentlig sjokkert over hvor grettne mange av kundene kan være. å jobbe her er vanskelig. Det er så mye å sette seg inn i pga kundene som kommer innom spør om alt mulig rart. Jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe men det er ikke alltid jeg kan svare på alt. 60-70 % av kundene blir ikke sure når jeg sier jeg er ny og kan dessverre ikke svare på spørsmålet. De skjønner det og sier det er helt greit at de må vente litt til en annen ansatt kan hjelpe de. Hvis de er opptatt med en annen kunde. Så har vi jo de som blir sikkelig sure og som kommer med kvasse svar til meg. De kan jo selv prøve å jobbe her, så ser de hvor "enkelt" det er. Ikke lett å være ny. Noen ganger vil jeg bare grine. Har aldri vært borti så mange sure folk altså. En gang fikk jeg skikkelig kjeft av en sur gubbe i 70 årene pga jeg ikke visste hvilken fisk som ville passe best sammen med kampfisk. Dette var vel min 3 dag. Jeg sto bare å tok i mot all kjeften. Måtte virkelig kjempe for å ikke grine. Jeg har blit kalt for ubrukelig, idiot, en dårlig ansatt osv. Jeg kunne ALDRI stått å kjeftet ut en butikkansatt hvis h*n ikke kunne svare meg på det jeg spurte om. Ja jeg hadde nok blitt litt overgitt, men aldri om jeg ville kalle den personen for ubrukelig og bedt h*n om å finne seg en annen jobb. Å en annen ting så hilser jeg alltid på de som jobber i butikk når jeg skal betale. Har opplevd flere kunder som bare slenger varene opp på disken å sier hverken hei eller hadet selv om jeg hilser og smiler. Jeg må si jeg gruer meg til å dra på jobb. Er så lei av å få så mye kjeft og møte grinete kunder daglig. Har aldri jobbet i butikk før og må si jeg har fått mye respekt for butikkansatte nå pga jeg vet selv hvor mye dritt vi må gå igjenom. Helt utrolig. Dere som jobber i butikk, er dere også lei av sure kunder? 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #2 Skrevet 9. september 2011 Jeg pleier å sette opp min blideste mine og svare så hyggelig og pent jeg kan. Svarer gjerne noe som er ganske frekt, men samtidig kamuflert som et kompliment (slik at de ikke kan ta meg for å være uhøflig). Er ingenting som er så avvæpnende som et smørblidt svar til en sur kunde. Det gjelder å være litt tykkhuda, og det kommer med tiden. Etter hvert blir de sure kundene bare god underholdning på en ellers innholdsløs dag. 1
Gjest NozMonster Skrevet 9. september 2011 #3 Skrevet 9. september 2011 jeg jobber ikke i butikk nå, men jeg jobbet på shell i 3 år, og jeg tror jaggu jeg aldri kommer til å få meg en butikkjobb igjen! det er helt sykt for mye gale kunder som finnes! jeg jobbet fast nattevakt, og fikk bank og trusler av en narkoman kunde fordi jeg ikke leverte ut pakken hennes ( post i butikk) da hun kom midt på natten uten hentelappen. dette var den første natten min! en liten 19 åring på jobb alene på shell! jadda! jeg tok noen ekstravakter på dagen også, og en gang jobbet jeg med en gutt. en manne- kunde kommer inn og trenger hjelp for å skifte lyspære. han spør selvfølgelig gutten og overser meg helt. " eeeh, litt pinlig. men jeg klarer det ikke" sier gutten jeg jobber med. kunden klikker i vinkel og skjeller oss begge 2 ut... da sier jeg: " eeey, ikke snakk dritt til meg a. jeg kan gjøre det for deg jeg. " men det trodde han jo ikke på! jeg skulle bevise at jeg klarte det, og ble med han ut. ca 23 sekunder senere, så hadde han nytt lys! ...da skrek han ut det ene skjelsordet til meg og om den dritt servicen der jeg jobbet. da sa jeg bare høyt: " jeg skjønner jævlig godt at du reagerer som du gjør nå, for du må være JÆVLIG flau over at en 19 år gammel jente måtte hjelpe deg med å skifte en lyspære!!! " så gikk jeg inn igjen! 13
Gjest Linda sofie Skrevet 9. september 2011 #4 Skrevet 9. september 2011 Jeg klarer som regel å holde meg rolig når jeg får kjeft, men det er noen ganger hvor jeg kan bli veldig irritert ja. Jobber på et senter og jeg stenger butikken når mannen på høytaleren sier nå er kl 8 og nå stenger vi. Da spiller det ingen rolle om kl din er 10 på 8. Jeg følger ikke din kl men den i butikken. Å selvsagt hva mannen i høytaleren sier. Har vært noen ganger hvor gitteret har vært halveis nede og selv om så har det kommet inn kunder som sier "ja jeg skal ha det og det" Da sier jeg pent at kl er 8 og vi har stengt. Da får jeg bare høre at "nei min kl er 10 på 8" Noen få ganger har jeg skikkelig måtte krangle med noen kunder som ikke skjønner at nå har vi stengt og jeg er midt oppi kasseoppgjøret. Har vi stengt, så har vi stengt. Du får heller komme tilbake imorgen når vi faktisk har åpent. 1
Gjest Mahareth Skrevet 9. september 2011 #5 Skrevet 9. september 2011 Jeg jobber i en dyrebutikk(har ikke jobbet her så veldig lenge) og blir egentlig sjokkert over hvor grettne mange av kundene kan være. å jobbe her er vanskelig. Det er så mye å sette seg inn i pga kundene som kommer innom spør om alt mulig rart. Jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe men det er ikke alltid jeg kan svare på alt. 60-70 % av kundene blir ikke sure når jeg sier jeg er ny og kan dessverre ikke svare på spørsmålet. De skjønner det og sier det er helt greit at de må vente litt til en annen ansatt kan hjelpe de. Hvis de er opptatt med en annen kunde. Så har vi jo de som blir sikkelig sure og som kommer med kvasse svar til meg. De kan jo selv prøve å jobbe her, så ser de hvor "enkelt" det er. Ikke lett å være ny. Noen ganger vil jeg bare grine. Har aldri vært borti så mange sure folk altså. En gang fikk jeg skikkelig kjeft av en sur gubbe i 70 årene pga jeg ikke visste hvilken fisk som ville passe best sammen med kampfisk. Dette var vel min 3 dag. Jeg sto bare å tok i mot all kjeften. Måtte virkelig kjempe for å ikke grine. Jeg har blit kalt for ubrukelig, idiot, en dårlig ansatt osv. Jeg kunne ALDRI stått å kjeftet ut en butikkansatt hvis h*n ikke kunne svare meg på det jeg spurte om. Ja jeg hadde nok blitt litt overgitt, men aldri om jeg ville kalle den personen for ubrukelig og bedt h*n om å finne seg en annen jobb. Å en annen ting så hilser jeg alltid på de som jobber i butikk når jeg skal betale. Har opplevd flere kunder som bare slenger varene opp på disken å sier hverken hei eller hadet selv om jeg hilser og smiler. Jeg må si jeg gruer meg til å dra på jobb. Er så lei av å få så mye kjeft og møte grinete kunder daglig. Har aldri jobbet i butikk før og må si jeg har fått mye respekt for butikkansatte nå pga jeg vet selv hvor mye dritt vi må gå igjenom. Helt utrolig. Dere som jobber i butikk, er dere også lei av sure kunder? Det kan være tøffe dager, og det er flest av de i starten Det finnes ikke en butikkansatt som ikke har blitt skjelt ut for de merkeligste ting. Jeg ble en gang skjelt ut fordi butikksjefen ga meg en beskjed mens jeg ekspederte en kunde. Det var da f**n ikke greit at min oppmerksomhet ble flyttet *bittelitt* mens han la varer på båndet og jeg slo de igjennom. (nei, han snakket ikke til meg, og jeg førte ingen samtale med butikksjefen. Hun ga meg en kort beskjed ) Du må ikke ta det personlig når du blir skjelt ut av en idiot-kunde. Det er ikke din feil, og det er sjeldent noe du kan noe for. Du kunne ikke gjort noe fra eller til. Kunder som oppfører seg sånn har bare ikke forstått at vi er mennesker som ikke får betalt for å være klagemur. Ta heller vare på de fine øyeblikkene, når du klarer å hjelpe en kunde med mer enn du selv hadde forventet. Eller, når du får en unnskyldning seinere av en kunde som har hylt og bært seg. Det skjer nemlig det også 2
Tullamore Dew Skrevet 9. september 2011 #6 Skrevet 9. september 2011 Du må lese i denne tråden her, Dumme ting kunder sier, så ser du at du dessverre ikke er alene. Enkelte mennesker tror at de kan si og gjøre hva de vil mot folk som jobber i servicebransjen. Det virker som at all respekt og fornuft forsvinner når de nærmer seg noen som for eksempel står bak en disk. Enkelte er dessverre bare idioter.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #7 Skrevet 9. september 2011 Ja,jeg er lei av det! Kunder som klikker fordi de "har vunnet på lodd" men som har skrapt feil bokstaver eller tall, kunder som blir sinte fordi de må betale for kaffen, når de ikke har årets kopp/lokk "fordi de har det i bilen".. og som hiver kaffen etter deg.. De kundene gjør at jeg gruer meg for å gå på jobb hver dag
~white lady~ Skrevet 9. september 2011 #8 Skrevet 9. september 2011 Det er tøft i begynnelsen, men etterhvert blir du "herdet" og lærer deg å svare tilbake. Og for all del, prøv å ikke ta det personlig. Ha det også som en regel at du får snakket ut om det etterpå med en kollega, ei venninne eller kjæresten. Det er godt å få ut litt innestengt frustrasjon. 1
Gjest Jente1990:) Skrevet 9. september 2011 #9 Skrevet 9. september 2011 (endret) Jeg jobber deltid i en butikk ved siden av skolen kun for å tjene litt ekstra. Kan med hånden på hjerte si at jeg aldri kommer til å jobbe i butikk igjen. Jeg er dritt lei og kunne aldri ha jobbet i butikk resten av livet. Det hadde jeg ikke orket. Det som er viktig er at du ikke tar det personlig. For det meste så er det ikke din feil og noen kunder er bare veldig grettne av natur. Tipper de er slik hjemme å. Jeg har blitt skjelt ut av de merkeligste ting og da er det viktig å bare beholde roen. I begynneslen holdt jeg på å grine og ble veldig lei meg når jeg fikk kjeft. Jeg har lært meg å ikke ta noe personlig og bare være hyggelig selv om jeg får en skyllebøtte eller to i løpet av dagen, Endret 9. september 2011 av Jente1990:)
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #10 Skrevet 9. september 2011 Det blir bedre. Du blir mer herdet med tiden. Det burde være unødvendig å bli herdet på den måten, men det er nå en gang sånn at enkelte har behov for å ta ut aggresjon på butikkansatte. Livet blir litt lysere av denne bloggen: Vil du ha pose? 1
hederlig Skrevet 9. september 2011 #11 Skrevet 9. september 2011 (endret) Jeg sitter på en kundeservicejobb der kunder ringer inn på telefon. Tidligere har jeg jobbet noen år på bensinstasjon - alt dette kun som deltid ved siden av skole. Jeg vet jeg syntes det var ille på bensinstasjonen, men du kan banne på at de som er ille fjes til fjes blir enda værre når de får en distanse mellom oss på telefon. Jeg blir fremdeles direkte sjokkert over at voksne mennesker er så trangsynte og så lite forståelsesfulle som noen viser seg å være. Man burde forvente mer av mennesker som har passert 40. Man burde forvente mer når personen passerer 15. Endret 9. september 2011 av hederlig
altflyter Skrevet 9. september 2011 #12 Skrevet 9. september 2011 skjønner hva du mener. Stå på. Det er ikke lenge til kommentarene preller av. Jeg ble ofte skjelt ut for de rareste ting der jeg jobbet før. Som hvorfor jeg ikke kunne stå i to kasser på en gang f.eks, eller hvorfor ikke folk som bare skulle ha EN ting kunne komme fremst i køen (alle de andre skulle også bare ha en-to ting...) Eller hvorfor i alle dager JEG måtte ta penger for posen, og hvorfor jeg ikke kunne dele ut gratis varer siden de vanligvis var gode kunder. Enkelte folk er bare litt innsnevret i hodet. Tror de som er verst aldri har vært ute i arbeidslivet blant normale mennesker. Enkelte ganger undrer jeg meg på om enkelte tror at butikkansatte vokser ut av veggene i butikken de jobber i, og at de lever og ånder for butikk og kunder. Vi har ikke en buss vi skal nå, familie å komme hjem til eller noen som venter på oss... Kommentarer som: Jammen du må da kunne holde åpent 10min ekstra for meg? (DU kunne kommet ti minutter tidligere. Jeg har en buss jeg skal nå, og jeg får faktisk ikke betalt for å være over tiden!) Eller de som sniker seg under gitteret når jeg har senket det ned, for så å se spørrende på meg og si "dere var vel ikke stengt vel?" (EEEEH nei jeg bare liker å se kunder krype for å komme seg inn i butikken) "Jeg skal bare ha noen få ting... den er jo bare 5 over" det driter faktisk jeg i. Når jeg er ferdig på jobb og ikke får betalt for jobben, gidder jeg ikke å holde åpent for deg en stund til! I hvert fall ikke når du tar det som en selvfølge Jeg er alltid grei. Når vi ER stengt, sier jeg dette til kundene som går rundt i butikken. De fleste tar hintet og skynder seg og kommer til kassen for å betale, men enkelte blir gående rundt og "kikke" i 20minutter og ender ofte opp med å ikke kjøpe noe i det hele tatt!!! Hva er det egentlig folk tror jeg er? Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt sittende en time på busstoppet pga kunder som aldri vil gå, og jeg kan jo ikke være uhøflig mot dem heller... ARGH Hehe. Mye frustrasjon der, ja
Gjest Jente1990:) Skrevet 9. september 2011 #13 Skrevet 9. september 2011 Ja dette med kunder som aldri vil gå selv om vi faktisk har stengt, er SÅ irriterende!!! Det virker ikke som de skjønner at vi har familie å komme hjem til, buss å rekke osv. Eller så bare driter de i det. Helt utrolg at de ikke klarer å skjønne at butikken er stengt når man har senket ned gitteret. Også skal de bare ha det og det, også bruker de evigheter på finne det de skal ha. Kan ikke akkurat kaste de ut heller. Det verste er jo de som ikke skal ha noe. De går bare rundt i butikken å kikker. Åhhh Blir like irritert hver gang når kunder ikke klarer å komme når vi har åpent. Noen kommer akkurat i det jeg skal til å stenge eller har stengt.
Gjest Knøttiknøtt Skrevet 9. september 2011 #14 Skrevet 9. september 2011 Jeg jobber på kino, og det er helt utrolig hvor mye dumme mennesker som finnes her i verden. Men jeg tar det som underholdning som regel, og det beste du kan gjøre mot sure kunder er å være så blid du bare klarer så skal du se fort at de skammer seg og blir blide de også! Men om en kunde er urimelig mot deg så mener jeg at du har all din rett til å være urimelig tilbake, man skal ikke ta imot alt og det tror jeg nok sjefen din forstår også, men tolmodighet trengs selvfølgelig om man skal klare å være serviceinnstilt, og for min del finnes det ikke noe bedre å finne en løsning slik at kunden som i utgangspunktet var grinete går ut igjen fornøyd og litt skamfull samtidig
Mynona Skrevet 9. september 2011 #15 Skrevet 9. september 2011 En kunde har blitt så sint fordi han ikke fant prisen på First Price Kneipp en gang at han faktisk slo etter meg. Han kjafta og skreik av full hals, jeg stod der rolig og sa ikke et ord. Så fant jeg ut at jeg måtte fortelle han at vi får inn forskjellig mengde med de forskjellige brødtypene hver dag, så de har ingen fast plass i brødhylla. Derfor har vi en plansje med alle prisene i stedenfor å ha de under hver type brød. Jeg sa dette i en rolig men med høy stemme. Han klikka for det også, da kastet han keippen på meg, og slo etter meg. Da skrek jeg tilbake til han "HVIS DU IKKE KAN SNAKKE TIL MEG PÅ EN ORDENTLIG MÅTE, UTEN Å SLÅ OG SKRIKE, VIL JEG IKKE HØRE PÅ HVA DU HAR Å SI! JEG STÅR IKKE HER Å TAR DRITT NÅR DU IKKE EN GANG HØRER PÅ HVA JEG SIER TIL DEG!!", så gikk jeg i retning lageret. Han kastet et nytt brød etter meg. Jeg kom meg inn på lageret og brast ut i gråt. Livredd og oppskaket. Da var det godt å jobbe sammen med kjærsten, så jeg fikk trøst av den jeg aller helst ville ha trøst av! Voksen mann på ca. 60. Skjønner ikke hva som foregår i hodet på sånne folk. 1
Namine Skrevet 9. september 2011 #16 Skrevet 9. september 2011 nå jobber ikke jeg i butikk, men som dørvakt. en bransje en blir skjelt ut forferdelig mye i! bla er det min feil at personen er for full (at jeg nekter han) min feil at personen er 17 (at jeg busta hans fake/låneleg) min feil at kvelden er ødelagt fordi jeg må hive en person ut (en rabiat gubbe pga slåssing feks) jeg har blitt kalt de mest fantastiske, sjokkerende og mest kreative ting, jeg har fått glass slengt, og knust på meg pga utkasting, jeg har blitt brukket nesten alle fingrene på den ene hånda på fordi personen mente det var for dyr inngang, dermed heiv seg over gjerdet, og jeg måtte hive han ut igjen, jeg har blitt slått til mange ganger av mannfolk/gutter (som ikke er like høye i hatten når de finner ut at jeg har vært med på dette før, og kan dette med å roe ned en slosskamp/beskytte meg selv, å har tillatelse til å bruke håndjern.. ikke kult å bli lagt i håndjern av en jente, for så å bli overlevert til politiet. ) men jeg har også blitt tårevått takket helgen etter dramatiske hendelser for at personen fremdeles er i live, fått en god klem og takk for at jeg gjør det jeg kan for å opprettholde sikkerheten, og mange fine ord. det er disse episodene en skal ta med seg videre, å huske på! tro meg, jeg vet hva det vil si å bli skjelt ut, truet, angrepet både med og uten våpen og all mulig annen drit, og man lærer med tiden å blokke ut det negative. i begynnelsen kunne jeg bli litt irritert når de skjelte meg ut fordi jeg gjorde jobben min, men nå bare preller det av. gi det litt tid, så skal du se at du lærer deg det du også, ta til deg de gode ordene, det er de som betyr noe. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #17 Skrevet 10. september 2011 Ts her De jeg jobber sammen sier jeg bare ikke må bry meg og ikke ta det personlig, men det er så vanskelig Jeg klarer ikke å la hver å ikke bry meg da. Jeg er veldig følsom og slike ting kan få meg til å grine.Jeg er utrolig lei av å jobbe her og bli behandlet som dritt. Det virker ikke som kunder tror vi har følelser og vi ikke kan ta oss nær av det de sier. Ikke noe gøy å bli kalt for ubrukelig og dum. Hadde aldri trodd det var så tøft å jobbe i butikk. Kommer aldri til å finne meg en butikkjobb igjen etter dette. 1
Gjest Crow Skrevet 10. september 2011 #18 Skrevet 10. september 2011 Jeg vil gi deg ros i bøtter og spann for at du forteller at du ikke vet. Jeg vil heller møte 1000 som deg eller en som slår en bløff i meg. "Piraja og neontetra sammen? Ja - kjør på! Om de vil bli spist? Neeeei da! Det gjør vi hele tiden her". Det er den store fortvilelesen for oss som handler mye i dyrebutikk. De fleste (i det minste litt erfarne akvarieeiere) setter stor pris på ansatte som tørr å si at de ikke vet ting. Stå på, og fortsett som du gjør! Har selv jobbet i butikk, og det jeg har med meg fra den tiden er at jeg alltid møter de ansatte med et smil. Og jo surere kunden før meg er - jo blidere er jeg
Gjest Linda sofie Skrevet 10. september 2011 #19 Skrevet 10. september 2011 Jeg må si meg enig med Crow. Det mye bedre å si at man ikke vet det enn å annbefale noe helt feil. Da tror jeg kundene hadde blitt mye sintere. Som f.eks å si at de og de fiskene passer sammen nå de ikke gjør det. Da er det beste å være ærlig å si man ikke helt vet svarte enn å late som man vet hva man snakker om 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #20 Skrevet 10. september 2011 Jeg lurer på hvorfor folk lar seg selv bli så stygge i en slik sammenheng. Hva handler det egentlig om? Er vi ikke medmennesker lenger? De er vel ikke slik mot sine egne venner og bekjente. Det er som om folk tenker: hvis du vil få meg til å bruke penger i denne butikken så må du behandle meg som en dronning. Folk forandrer seg mye i økonomisk sammenheng, fordi da handler det om det å bli lurt og være en verdiful kunde. Dette går tilbake langt i filosofien, så det er ikke noe nytt. Nei, sutrefolk : opp med humøret, det står mennesker i butikken =) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå