Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

*Bare frustasjon over meg selv (og litt mannen som ikke minner meg på det)*

Folat står i skapet, men er flere dager nå jeg har glemt å ta det. Må få meg en bedre rutine på å ta de, skal jo helst taes sammen med mat. Har hovedsaklig tatt de sammen med middag, og sagt til mannen at han må hjelpe meg å huske de, men tror vi ikke er kommet inn rutinen enda.

Burde egentlig ha kommet enda lenger på brettet som jeg har startet på enn jeg har gjort.. Håper jeg kommer inn skikkelig rutine på dette før spira sitter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk du på p-piller før? I så fall er du jo vant til å ta en tablett hver dag og kan igrunnen bare fortsette med det, enten morgen eller kveld :)

Hvis ikke: ha tablettene lett synlig, i kjøleskapet om så er (der kikker jo de fleste innom daglig) og ta en hver morgen.

Skrevet

Skriv det i signaturen din her inne ;) "minn meg på å ta folat folkens" hihi

Still inn mobilklokka på samme tidspunkt hver dag ..

Tape brettet fast på baderoms-speilet / kjøleskapet e.l ..

Lykke til!

Skrevet

Jeg merker dagene jeg har tatt Folat på en kalender som står på kjøleskapet. Det har skjedd å glemme et par ganger når vi har vært ute og kommet ganske sent hjemme, men stor sett klarer jeg å ta 1 hver kveld med kveldsmaten.

Skrevet

Min kjære har tabletter som skal tas hver dag, helst ved måltid. Det vi gjør er å oppbevare pilleeska rett ved siden av hans faste plass på bordet, så tablettene ligger ca 10 cm unna tallerkenen hans. Vanskelig å glemme dem da.

Skrevet

Sett på alarm på telefonen når du skal ta en pille..

Skrevet

Gikk fint å ta ppiller. De tok jeg før jeg pusset tennene på kvelden, men kan ikke bruke samme prosedyre med folatpillene siden de skal helst taes sammen med et måltid.

Tror jeg skal prøve å få inn en rutine med å ta de etter at jeg har pusset tennene om morningen. Er jo ikke lenge mellom frokost og jeg pusser tennene i hverdagene ihvertfall.

(I dag har jeg husket å ta :gjeiper: )

Skrevet

Må folat tas sammen med mat? :klo:

Jeg går på dette pga folsyremangel, ikke pga at jeg planlegger barn, men det står ingen ting på mine tabletter om at de bør tas i forbindelse med et måltid. Uansett: tar du dem etter tannpussen på morgenen er det i alle fall lett å huske dem, og det er som du sier neppe lenge til frokost uansett.

Skrevet

Det er vel ingen krise om man glemmer en pille eller to i uka?

Skrevet

Som regel er det bedre å ta medisiner sammen med mat (ikke tom mage) med mindre det står eksplisitt at de bør tas på tom mage :) Det har jeg hørt mange ganger fra forskjellige leger.

Gjest WendyClear
Skrevet

Må folat tas sammen med mat? :klo:

Jeg går på dette pga folsyremangel, ikke pga at jeg planlegger barn, men det står ingen ting på mine tabletter om at de bør tas i forbindelse med et måltid. Uansett: tar du dem etter tannpussen på morgenen er det i alle fall lett å huske dem, og det er som du sier neppe lenge til frokost uansett.

Kroppen tar opp vitaminene/mineralene bedre når det tas sammen med mat.

Skrevet

Nå får jeg sikkert masse kjeft, men det er vel ikke så krise, når du ikke er gravid enda?

Jeg begynte med folat den dagen jeg fikk positiv test, men sluttet etter noen få uker. Det var fordi jeg har skikkelig pilleangst, og blir veldig kvalm av piller (uansett som det er paracet eller omega 3!). Når kvalmen begynte å slå inn i uke 7 så klarte jeg det rett og slett ikke.

Ingen feil på barnet vises på UL iallefall :)

Skrevet (endret)

Niennas

Det anbefales at alle kvinner som planlegger graviditet tar folat, aller helst fra før svangerskapet, og frem til fullførte 3 måneder av graviditeten.

:)

Endret av Trolljenta79
Skrevet

Niennas

Det anbefales at alle kvinner som planlegger graviditet tar folat, aller helst fra før svangerskapet, og frem til fullførte 3 måneder av graviditeten.

:)

Spiller ingen rolle hvor mye det er anbefalt så lenge man ikke fysisk klarer å få i seg pilla!?

Tror dessuten at ryggmargen lukker seg ganske tidlig i svangerskapet (uke 4-6??) og at det er ryggmargsbrokk man vil forebygge med folat.

Skrevet

Spiller ingen rolle hvor mye det er anbefalt så lenge man ikke fysisk klarer å få i seg pilla!?

Tror dessuten at ryggmargen lukker seg ganske tidlig i svangerskapet (uke 4-6??) og at det er ryggmargsbrokk man vil forebygge med folat.

Var spørsmålet ditt jeg svarte på ;)

Nå får jeg sikkert masse kjeft, men det er vel ikke så krise, når du ikke er gravid enda?

Dette....

Når skal du ta folat?

Lukkingen av ryggmargen skjer tidlig i svangerskapet. Dersom du ikke har tatt folattilskudd før graviditeten, er det derfor viktig at du kommer i gang med tilskudd så snart som mulig når du får vite at du er gravid.

Resten av svangerskapet: Det er de første ukene i svangerskapet at det er ekstra viktig med folat. Men også gjennom resten av svangerskapet og i ammeperioden kan det lønne seg å ta folattilskudd.

Hvor mye folat skal du ta?

Dagsbehovet for folk flest er ca. 0.3 mg.

Du som planlegger graviditet eller som kan regne med å bli gravid, anbefales et daglig folatinntak på 0,4 mg. De færreste kvinner i Norge får i seg så mye folat gjennom kosten. Derfor anbefales det at alle kvinner i denne gruppen folattilskudd daglig i form av en tablett. Denne får du kjøpt uten resept på apoteket. I tillegg lønner det seg å ha et sunt kosthold med mye folatrike matvarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...