AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #1 Skrevet 9. september 2011 Jeg velger å skrive uten nick her, siden mange kjenner meg. Saken er at jeg snart klikker av alle "dritungene" (bare et utrykk) på skolen. Det er hyling, bråking, baksnakking og uro dag ut og dag inn... Nå er det mitt 4. barn som går på denne skolen og det har vært et mareritt hele tiden. Begynner jo å tro at jeg er helt urnormal, og at alle barn skal hyle som gale.... At det er helt greit og helt normalt. Hvorfor sier ikke lærerene noe? Hvorfor får elever lov å fly rundt i gangene helt uten styring? Jada, jeg har tatt det opp på foreldremøter, på konferansetimer... (er ikke alene om å syntes dette, men vi er nok fåtallet, siden det ikke er mange foreldre som henter på skolen og ser hvordan det er). Lærerene sier det ikke er lov i løpe og at de skal bruke innestemmer... Hvorfor blir ikke dette overholdt da? Jeg har nå en 2.klassing. Ei rolig og flink jente. Voksen for alderen. Hun var utrolig sliten etter skoledagene i 1. klasse. (Går ikke på Sfo, så det er korte dager) Nå begynner det på igjen... Jeg sitter utenfor og venter de siste minuttene før hun slutter, og det støynivået som kommer fra det klasserommet, og fra andre klasser som slutter tildligere og løper rundt i gangene er skremmende... Så åpnes klasseromsdøra og det kommer en haug med brølene, brautende, hylende, "her kommer jeg" unger.... Før det til slutt kommer 4-5 rolige elever.... Det samme skjer hver dag... og jeg ser jo at jenta mi er helt utslitt.. I dag gikk vi igjennom noe de hadde gjort på skolen. Jeg kommenterte at det var slurvete gjort, og hun forklarte at det var så bråkete og slitsomt på skolen at hun ikke orket å konsentere seg. Vi pusset ut disse oppgavene (løkkeskrift) og hun skrev kjempefint her hjemme under rolige forhold. Jeg føler at jeg snart ikke har samvittighet til å "plassere" jenta mi på skolen mer.. Hun lærer mer av mer på 15 minutter enn av en hel skoledag. Tanken om hjemmeskole har vært her lenge, men har noen erfaring med det? Jeg ønsker ikke å fjerne henne fra klassen, så det ville maks vært to dager i uka (tror jeg). Hun trenger venner og sosialisering også. Men lærermessig kunne jeg gitt henne mye mer.. Jeg vil ikke skrive helt detaljert her, men jeg har allerede fra midten av først klasse tatt over ansvaret for hennes læring i ett fag. De skryter så voldsomt av individuell opplæring, men alltid blir de flinke glemt. Ressursene går til de som henger etter og de som bråker.. Er det noen som vet hvor man burde henvende seg ang. hjemmeskole? Føler ikke helt for å begynne hos lærer og rektor... Men kanskje skolekontoret?
Moscato Skrevet 9. september 2011 #2 Skrevet 9. september 2011 Er dette til hjelp? Dere må nok ha et samarbeid med rektor på skolen uansett hvordan dere snur og vender på det, så det kan kanskje være like greit å snakke med rektor om det helt fra starten uansett? Mange, også voksne som burde være fornuftige og rasjonelle, føler seg snurt hvis de blir forbigått, og det kan kanskje rektor føle hvis dere plutselig en dag bare har alt bestemt. Jeg ville i alle fall sørget for å få i orden en åpen og god dialog fra starten av, for å få mest mulig velvilje fra skolens side.
Gjest lærer Skrevet 9. september 2011 #3 Skrevet 9. september 2011 Overgangsitusjoner er ofte mer bråkete enn andre typer situasjoner. Fordi om barn bråker når de går ut...så betyr det ikke at de bråker like mye i timen. Har jobbet som lærer i mange år, og har sjelden hatt klasser som er bråkete. Nå er nok jeg ekstra streng ift. arbeidsro... men det er klart at mine elever også kan være ganske skravlete i gangen på egen hånd feks. i overgangen til SFO. Likevel er det ikke noe knuffing og hyling. Det aksepteres ikke. Du har muligheten til å ta barnet ditt ut av skolen og ha hjemmeundervisning. Da er det du som får ansvaret. Du må søke om dette på forhånd og bli godkjent som "hjemmeunderviser". ( Det var i allle fall slik for en del år siden.) Vet at det finnes noen typer nettskoler som kanskje kan hjelpe deg. Tror ikke at du kan ta ut datteren din kun et par dager i uken. Det er nok "all or nothing". Dersom du velge å ta henne ut av skolen, pass på at hun er med på ulike fritidsaktivitetr og liknende med andre barn. Det er mye viktig som skjer ift. det sosiale på skolen også. Har du vurdert om kanskje paralellklassen er roligere? Det er ikke mulig for datteren din å Hvordan synes datteren din det er i klassen? Bortsett fra den ene episoden.. synes hun det er bråkete inne i skoletimene ellers? Hva sier lærer om skoletimene? En ting er når elevene går ut/inn. Er enig i at det skal være ro der og, men det er jo kun et kort, kort tid av dagen. Hvordan arbeidsroen er i selve skoletimene, er jo mye, mye viktigere. 2
Moscato Skrevet 9. september 2011 #4 Skrevet 9. september 2011 Du har muligheten til å ta barnet ditt ut av skolen og ha hjemmeundervisning. Da er det du som får ansvaret. Du må søke om dette på forhånd og bli godkjent som "hjemmeunderviser". ( Det var i allle fall slik for en del år siden.) Vet at det finnes noen typer nettskoler som kanskje kan hjelpe deg. Tror ikke at du kan ta ut datteren din kun et par dager i uken. Det er nok "all or nothing". Har du vurdert om kanskje paralellklassen er roligere? Det er ikke mulig for datteren din å I følge infoen jeg finner når jeg googler (blant annet hjemmeundervisningsforbundets sider, som jeg linket til i sted), så må man ikke søke. Man må bare sende et brev til kommunen for å informere om at man velger denne løsningen. I følge hjemmeundervisningsforbundet er det også muligheter for at barnet kan gå deltid på skolen, så "all or nothing" gjelder nok heller ikke. Men parallellklassen ja.. Hos oss var det i alle fall slik at min klasse var rolig og særdeles bra, mens parallellklassen var forferdelig bråkete og ustrukturert. Så jeg er enig i at det kan være store forskjeller innad i skolen og på hvert enkelt klassetrinn. Absolutt noe å sjekke ut.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #5 Skrevet 9. september 2011 TS: Takk for flotte og informative svar. Jenta mi har hele tiden klaget på at det er så mye uro i klassen. Læreren sier hun jobber med saken. (men det har jeg hørt mange ganger før, og jeg ønsker resultater.)Forstår at det er litt uro i overganger mellom ting, og at skravla går hos enkelte, er jo helt normalt. Men det er alle de som rett og slett er bråkete og og helt uspiselige.. Fint tips ang. paralellklasse, men jeg er usikker på om jeg har lyst til å flytte henne vekk fra venninnene sine. Hun holder seg sammen med de 4-5 som også er rolige. (Hun er ikke typen veldig sjenert, men stille og ordentlig) Jeg liker egentlig læreren, vi har god kjemi under samtaler. Men jeg føler hun ikke har nok respekt blant elevene, og jeg føler at hun ikke klarer å følge opp disse få elevene som er skoleflinke og oppfører seg pent. De blir ofte satt på et grupperom, hvor de må jobbe sammen om oppgaver som til tider ligger langt over hva de klarer alene uten noen form for veiledning. Jeg har sett på oppgavene, og jobbet med de her hjemme sammen med jenta mi, og da forstår hun... Vanskelig situasjon, jeg syntes så vondt i henne fordi hun tydelig sliter. Hun har mye vondt i hodet og vil leke alene hjemme lenge etter skoletid. Hun har ofte unnskyldninger for å slippe å få gå dit også. Samtidig som jeg også føler at hun liker veldig godt å være sammen med vennene sine og at det meste de gjør på skolen er artig... På den andre siden er jeg redd jeg ødelegger noe ved å ta henne ut av skolen ett par dager i uka også.. Redd hun mister plassen sin i gruppa. Vondt inne i meg av dette....
Gjest Varpunen Skrevet 9. september 2011 #6 Skrevet 9. september 2011 Stakkars lærer! Det er tydelig at hun ikke får nok hjelp fra hverken skolen eller andre foreldre. Læreren er nok minst like frustrert som deg! Men har du prøvd å ta opp dette på et foreldremøte? Er mye mulig at en del elever trenger litt tilsnakk fra foreldrene sine om hvordan de skal oppføre seg på skolen, og at læreren trenger å ta en del telefoner hjem for å oppdatere foreldre om den daglige oppførselen til barna. Det nytter ikke hvor mye lærerne irettesetter elevene om foreldrene ikke følger opp. Dessverre er litt for mye oppdragelse nærmest overlatt til lærerne nå om dagen.. 1
Moscato Skrevet 9. september 2011 #7 Skrevet 9. september 2011 Men har du prøvd å ta opp dette på et foreldremøte? Er mye mulig at en del elever trenger litt tilsnakk fra foreldrene sine om hvordan de skal oppføre seg på skolen, og at læreren trenger å ta en del telefoner hjem for å oppdatere foreldre om den daglige oppførselen til barna. Enig, men du kan nok banne på at de foreldrene som trenger å ta tak i barna sine når det gjelder dette, er de samme som ikke møter opp til foreldremøter :gjeiper: dessverre... Og de av dem som faktisk er til stede på møtet vil ikke gjøre noe fordi de ser det som fullstendig utenkelig at deres barn er blant bråkebøttene. De kommer knapt til å registrere at beskjeden er gitt, eller eventuelt riste på hodet og sukke over hvor håpløse de andre foreldrene er, som ikke oppdrar barna sine. Individuelle samtaler vil nok være mer effektivt, vil jeg tro.
Frøken Smilla Skrevet 9. september 2011 #8 Skrevet 9. september 2011 TS: Fint tips ang. paralellklasse, men jeg er usikker på om jeg har lyst til å flytte henne vekk fra venninnene sine. Hun holder seg sammen med de 4-5 som også er rolige. (Hun er ikke typen veldig sjenert, men stille og ordentlig) (...) På den andre siden er jeg redd jeg ødelegger noe ved å ta henne ut av skolen ett par dager i uka også.. Redd hun mister plassen sin i gruppa. Vondt inne i meg av dette.... Jeg tror du, med bakgrunn i dine to utsagn over, bør tenke og snakke mye med datteren din (og eventuelt læreren og/eller skolens ledelse) før du velger hjemmeskole. De dagene datteren din ikke går på skolen i det hele tatt, vil hun miste alt det sosiale og all leken i friminuttene. Mange barn på hennes alder leker "videre" på leken fra i går dagen før, og jeg ser ofte at barn som var syke eller av andre grunner ikke på skolen den dagen leken begynte, lett havner utenfor. Dersom du vegrer deg mot å flytte henne til parallellklassen fordi du er redd for hva det vil gjøre med venninneforholdene, er det lurt å tenke grundig gjennom hva det i verste fall kan gjøre å ta henne helt ut noen dager i uken. Det er for øvrig interessant å vite hva datteren din selv ønsker. Nå kan det jo hende at hun ser for seg at hjemmeskole vil være litt som "sykedager", der det gjerne blir litt ekstra kos og hygge med den/de som er hjemme. I så fall synes jeg at hun bør bli fortalt at det vil bli skole med fag og jobbing, men at lokalet er hjemme. 1
Mamma1 Skrevet 9. september 2011 #9 Skrevet 9. september 2011 Jeg er selv lærer, og slik skal det ikke være. Ring rektor og be om et møte med han og læreren det gjelder. Du trenger ikke si mer på tlf. Der tar du opp akkurat det du har sagt her. Si at det er så ille at du vurderer å ta henne ut av skolen. Om ikke dette får rektor til å reagere, så er han ikke skikket til jobben. Vær saklig og forlang strakstiltak, dette kan være i form av et tolærersystem, der de enten deler klassen i to, eller har to lærere inne i klassen. Det kan også være aktuelt å sette inn en assistent.
Gjest lærer Skrevet 9. september 2011 #10 Skrevet 9. september 2011 Hjemmeundervisning Skriv ut Lag PDF Del innhold Tips en vennMottakers e-postadresse * Din e-postadresse * Tittel * Beskjed Del artikkelenFacebookNettbyTwitterOrigo Generelt Beskrivelse Hjemmeundervisning innebærer at foreldrene selv underviser egne barn. Kommunen fører tilsyn med hjemmeundervisningen i samarbeid med foreldrene og kan også kalle barnet eller ungdommen inn til spesielle prøver. Dersom lovens krav til hjemmeundervisningen ikke oppfylles, skal kommunen kreve at barnet begynner i skole. Målgruppe Foreldre til elever i grunnskolen som ut fra ideologiske og/eller religiøse/livssynsmessige grunner anser hjemmeundervisning som det beste for barna. Kriterier/vilkår Det kreves ikke formell pedagogisk kompetanse. Innholdet i undervisningen må følge bestemmelser gitt i opplæringsloven med forskrifter. Privat hjemmeundervisning må avgrenses mot skolevirksomhet. Dersom man underviser andres barn, er det skolevirksomhet som må godkjennes av departementet. Pris for tjenesten Kommunen plikter ikke å holde elevene med lærebøker og undervisningsmateriell når de mottar hjemmeundervisning. Retten til hjemmeundervisning gir ikke rett til økonomisk kompensasjon fra kommunen. Elever som mottar hjemmeundervisning, har ikke rett til spesialundervisning. Lover og retningslinjer Gjeldende lov - og regelverk Opplæringslova §§ 2-1, 2-13 og 14-2 I opplæringsloven står det at privat opplæring i heimen (hjemmeundervisning) skal være tilsvarende den som gies i skolen (§ 2-1). I lovens forarbeid (Ot. prop. nr. 46 (1997-98)) understrekes det at hjemmeundervisning ikke kan være skolevirksomhet. Det er ikke lovregulert hvor hjemmeundervisningen skal foregå. Foreldrene har ansvaret for hjemmeundervisningen, men det er fremdeles kommunen som i følge opplæringsloven skal sørge for plikten til grunnskoleopplæring for alle elever (§ 13-1). Tror at på skoler der elevene får delvis hjemmeundervisning er det på grunn av "goodwill" fra skolen v. for eksempel sykdom. Tror ikke en har rett til å delvis ta barnet ut av skolen. Så mener fortsatt at det i prinsippet er "all or nothing". Men dette kan sikkert tolkes ulikt. Unntaket er v. for eksempel sykdom eller andre ting som gjør at barnet er forhindret fra å gå på skolen. Kanskje denne kan hjelpe: http://nhuf.no/sites/all/files/brosjyre_hu_2011.pdf
Kara W Skrevet 9. september 2011 #11 Skrevet 9. september 2011 Jeg vil ikke skrive helt detaljert her, men jeg har allerede fra midten av først klasse tatt over ansvaret for hennes læring i ett fag. De skryter så voldsomt av individuell opplæring, men alltid blir de flinke glemt. Ressursene går til de som henger etter og de som bråker.. Dette minte meg om en episode fra barneskolen der jeg ble så frustrert over å bli oversett (jeg var en av de flinke) at jeg begynte å sparke og lugge de andre elevene, for jeg hadde sett at bare bråkebøttene fikk tilrettelagt undervisning. Da læreren endelig tok meg til side for en samtala forklarte jeg rolig at jeg kjedet meg i timen, ville ha nye utfordringer, men hadde ikke fått det da jeg spurte på en pen måte. Jeg fikk faktisk det jeg ba om, og slapp straff også Men anbefaler vel egentlig ikke andre å prøve seg på denne metoden. Har bodd i utlandet et par år der hjemmeundervisning er mye mer vanlig, og har tenkt at mange i Norge hadde nok hatt godt av det også. Ønsker deg lykke til videre, og fortell gjerne hvordan det går.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2011 #12 Skrevet 9. september 2011 Jeg opplevde det samme som deg og har valgt å la ungene mine gå på kristen friskole istedenfor offentlig skole. Her er det mye mer disiplin og for å si det stygt, vi slipper de som ikke bryr seg om regler for barna og som ikke gidder å stille opp. Mine trives veldig godt der og de har endel regler som må følges og konsekvenser om de ikke følges, de har og mye mer oppfølging av både flinke og svake elever for i og med at vi betaler skolepenger stiller vi og andre krav til tilrettelegging. Jeg vil anbefale deg å se på det som ett alternativ til hjemmeskole fordi ungene og trenger den sosiale biten det å gå på skole gir.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #13 Skrevet 10. september 2011 *TS: Takker for fine svar. Jeg kjenner jeg må tenke nøye igjennom dette noen flere ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå