Gå til innhold

Forkjølet på bryllupsdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av mensen på bryllups-tråden: Hva i all verden gjør man om man blir sørpe forkjølet på bryllupsdagen? Da snakker jeg om sånn sørpe pottetett forkjølet hvor man ikke klarer ha glede av noe som helst, og hvor man hoster og nyser konstant. Og i motsetning til mensen kan ikke en forkjølelse verken forutsies eller utsettes. Så hva gjør man? Når jeg tenker etter har jeg jo aldri hørt om noen som har utsatt et bryllup pga forkjølelse, men jeg har heller aldri sett en forkjølet brud?

Jeg vet at noen av dere er så heldige at dere bare har lette forkjølelser. Jeg har sett dere svare i andre tråder at man helt problemfritt bør gå på jobb når man er forkjølet. Så jeg henvender meg nå først og fremst til de av dere som er som meg, døden nær når dere blir forkjølet. :gjeiper:

Kan forsåvidt spørre hva man gjør hvis man har omgangssyke på den store dagen. Er det bare ren flaks som gjør at man aldri hører om bryllup utsatt pga sykdom, eller aldri (utenom i skrekkvideoer på youtube) ser åpenlyst syke bruder eller brudgommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt inspirert av mensen på bryllups-tråden: Hva i all verden gjør man om man blir sørpe forkjølet på bryllupsdagen? Da snakker jeg om sånn sørpe pottetett forkjølet hvor man ikke klarer ha glede av noe som helst, og hvor man hoster og nyser konstant. Og i motsetning til mensen kan ikke en forkjølelse verken forutsies eller utsettes. Så hva gjør man? Når jeg tenker etter har jeg jo aldri hørt om noen som har utsatt et bryllup pga forkjølelse, men jeg har heller aldri sett en forkjølet brud?

Jeg vet at noen av dere er så heldige at dere bare har lette forkjølelser. Jeg har sett dere svare i andre tråder at man helt problemfritt bør gå på jobb når man er forkjølet. Så jeg henvender meg nå først og fremst til de av dere som er som meg, døden nær når dere blir forkjølet. :gjeiper:

Kan forsåvidt spørre hva man gjør hvis man har omgangssyke på den store dagen. Er det bare ren flaks som gjør at man aldri hører om bryllup utsatt pga sykdom, eller aldri (utenom i skrekkvideoer på youtube) ser åpenlyst syke bruder eller brudgommer?

Hehe, dette hadde jeg ikke tenkt på, men det er jo søren meg sant. Man kan jo bli dritsjuk den dagen, hvis man er riktig uheldig... Men... da må man vel bare prøve å gjøre det beste ut av det antakelig, men det er klart det er kjipt :(

Det er kanskje derfor det er desidert flest sommerbruder? :plystre:

Skrevet

Jeg var så uheldig...

Jeg var pottetett, vondt i hodet og halsen og hadde nesten 40 i feber... Ble ikke det bryllupet jeg hadde gledet meg til akkurat...

Skrevet

Jeg var ikke syk i mitt eget bryllup, men i min bestevenninnes bryllup hvor jeg var forlover. Dagen startet med ibux, og slik gikk det hele dagen. Var overhodet ikke frisk, men det var en såpass viktig dag at det gikk bra :)

Får se når bryllupsbildene kommer hvordan jeg egentlig så ut. Jeg tenker at så lenge det er forkjølelse, til dels influensa så kan man komme gjennom det med smertestillende, nesespray og halstabletter.

har man derimot omgangssyke, er det straks mye verre :sukk:

Skrevet

Omgangssyke var min store skrekk:)

Var også redd for matforgiftning og unngikk skalldyr dagene før bryllupet (ja, jeg følte meg litt hysterisk:))

Fikk det heldigvis ikke..

Men - min mann mistet stemmen omtrent 100%. tror det var stress og en begynnende forkjølelse.. Var en stund redd han ikke ville klare å svare ja i kirken:)

Da var min søster som er logoped god å ha, og hun kom med øvelser som gjorde at han iallefall hadde nok stemme til kirken og talen, etter det var det slutt:)

Om man blir syk så må man nok bare gjøre det beste av det, man kan vanskelig avlyse, mye penger ute og går i de fleste tilfeller, og kanskje gjester som har reist langt osv. Hadde iallefall vært uaktuelt for oss.

Har vært i et bryllup der brudens mor var syk med influensa, tror ikke hun hadde det så godt den dagen desverre...

Skrevet

Jeg var kjempedårlig i bryllupet vårt, bronkitt, hodepine og høy feber. Hostet hele natten før, så i tillegg til å være syk, hadde jeg knapt sovet. Husker at jeg satt i frisørstolen og tenkte at 'dette orker jeg faen ikke...' Hostet og harket i vei under bryllupsløftene, kun reddet av en fisherman's friend jeg hadde gjemt i buketten.

Men utrolig nok så fikk jeg litt ekstra energi og hadde en superflott dag, tross alt.

Skrevet

Heregud da - må dokker ta ALLE MULIGE "tenk om" scenarier opp her da??....alt kan jo skje...tenk hvis jeg brekker foten før bryllupet, tenk om jeg plutselig blir blind......djiiiiiizez

• Liker 2
Skrevet

Heregud da - må dokker ta ALLE MULIGE "tenk om" scenarier opp her da??....alt kan jo skje...tenk hvis jeg brekker foten før bryllupet, tenk om jeg plutselig blir blind......djiiiiiizez

Sjangsen for forkjølelse og mensen er heldigvis en god del større enn å brekke foten eller bli blind :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Selve bryllupsdagen var jeg heldigvis frisk!

Mitt tips til kraftig forkjølelse er Paracet, eller hvis man har tilgang til det, Paralgin Forte. Paralgin Forte helst kvelden før (hvis forkjølelsen har begynt), da kan man forhåpentligvis våkne på bedringens vei. Paracet kan ha lignende effekt, men det tar gjerne litt lenger tid.

Ellers hadde vi en ekstra bryllupsfest i sommer, for slektninger i utlandet. Da var jeg dårlig dagen før (kastet opp en gang, pluss feber). Jeg var nok ikke 100% da vi kom til festdagen, men jeg holdt da ut så lenge som nødvendig. Men svigerfar måtte kjøre meg hjem før ryddingen, den måtte de andre ta seg av.

Jeg tror det beste er å prøve å holde seg unna temperaturendringer, huske på å skru av aircon om natten hvis man sover på hotell, og kle seg godt hvis det er kaldt. Og ellers prøve å unngå alt for mye stress i forkant, da det ofte kan bidra til sykdom. Så ikke spar alt til siste liten, og sørg for å ha ferie minst siste uka før bryllupet.

Skrevet

Forkjølelse forårsakes jo av virus, så jeg klarer ikke helt se hvordan Paracet og Paralgin Forte skal kunne hjelpe mot det men. Annet enn å dempe smerter og eventuell feber selvsagt.

Skrevet

Forkjølelse forårsakes jo av virus, så jeg klarer ikke helt se hvordan Paracet og Paralgin Forte skal kunne hjelpe mot det men. Annet enn å dempe smerter og eventuell feber selvsagt.

Det stopper nok ikke viruset, men for meg har det forkortet forkjølelsen, og lindrer selvfølgelig i tillegg. Hvis man tar det før man legger seg får man en bedre natts søvn, og det er nok også bra for helsa. Men jeg gir ingen garantier for at det virker..

Skrevet

Det stopper nok ikke viruset, men for meg har det forkortet forkjølelsen, og lindrer selvfølgelig i tillegg. Hvis man tar det før man legger seg får man en bedre natts søvn, og det er nok også bra for helsa. Men jeg gir ingen garantier for at det virker..

Men hjelper paracet mot slimdannelse/tetthet? Er jo det som er hovedproblemet ved forkjølelse (for min del i hvert fall).

Gjest Solstråla88
Skrevet

For slim hjelper bisolvon, enten i tablett form, eller flytende, for tetthet er det nestespray som hjelper:)

Skrevet

For slim hjelper bisolvon, enten i tablett form, eller flytende, for tetthet er det nestespray som hjelper:)

De tablettene har jeg ikke prøvd, men nesespray gir bare veldig kortvarig virkning. Og man kan ikke ta den så ofte som man trenger den. Blir til at jeg må spare den til måltidene og før jeg skal legge meg, hvis det skal bli noe mat/søvn.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Når jeg er forkjøla tar jeg den ved behov, eller så har du jo saltvann. Men er man så uheldig og bli syk til bryllupet sitt, så ikke bry deg om hva som står på pakka til nesesprayen. Bruk den når du trenger den;)

Skrevet

Da er det bare å kjøre på med paracet, ibux, nesespray og hva ellers en kunne finne på for å komme seg bittelitt ovenpå!

For den ene dagen så er det helt greit å kjøre på med nesespray :gjeiper:

Skrevet (endret)

Både jeg og min forlovede tar hver dag ( ihvertfall nesten) 1000mg C vitamin i form av bruse tabletter. De kjøpes på feks apoteket, og er i sånne "rør". Det koster ca 140 kr for 20(ca) tabletter, men det funker som bare det. Har gjort dette som sagt nesten hver dag i over to år, og har ikke vært annet enn litt snørrete innimellom siden. Virkelig et lurt tips hvis man vil forebygge forkjølelse. Jeg var virkelig plaget med det før, ble potte tett hele året, og det er så deilig å slippe det :biggrin:

Bare å spørre etter på apoteket :) OG hvis du bor i nærheten av svenske grensa kan du kjøpe samme type bare fra et annet merke, til 28(!!) svenske kroner der istedet....hamstre opp til hele året :)

Lykke til, håper du slipper forkjølelse :klem:

*skrivefeil

Endret av bobbi
Skrevet

Både jeg og min forlovede tar hver dag ( ihvertfall nesten) 1000mg C vitamin i form av bruse tabletter. De kjøpes på feks apoteket, og er i sånne "rør". Det koster ca 140 kr for 20(ca) tabletter, men det funker som bare det. Har gjort dette som sagt nesten hver dag i over to år, og har ikke vært annet enn litt snørrete innimellom siden. Virkelig et lurt tips hvis man vil forebygge forkjølelse. Jeg var virkelig plaget med det før, ble potte tett hele året, og det er så deilig å slippe det :biggrin:

Bare å spørre etter på apoteket :) OG hvis du bor i nærheten av svenske grensa kan du kjøpe samme type bare fra et annet merke, til 28(!!) svenske kroner der istedet....hamstre opp til hele året :)

Lykke til, håper du slipper forkjølelse :klem:

*skrivefeil

Eller man kan spise grønnsaker, frukt og bær. Det enkle er innimellom det beste. ;-)

Skrevet

Eller man kan spise grønnsaker, frukt og bær. Det enkle er innimellom det beste. ;-)

Det spiser jeg tillegg :) C vitaminene gir bare kroppen et ekstra vitamin sjokk som tydeligvis fungerer mot forkjølelse...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...