Gå til innhold

Laktoseintoleranse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 19 år gammel jente som har blitt laktoseintolerant. Og ja, det er jævlig kjipt. Jeg elsker alt som har med melk å gjøre. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan dette skal gå.

Hva kan jeg spise? Jeg går på folkehøgskole og her får vi 3 måltider hver dag - som regel brød. Kan jeg for eksempel spise smeltet ost? Tørket frukt? HERREGUD jeg aner virkelig ikke hva dette drittet er, hva jeg skal gjøre! Føler jeg ikke kan spise noe som helst lenger... hva med knekkebrød? Baconost?

Nei, vet dere hva, jeg er bare så fortvilet, aner ikke hva jeg skal gjøre. Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan spise alt som ikke inneholder laktose, altså melkeprodukter. Du kan spise/drikke laktosefrie melkeprodukter.

Mange tåler litt laktose, dette må du bare finne ut av ved å prøve deg fram.

Det er noen typer brød det er melk i, men om du tåler så lite melk eller ikke må du som sagt prøve deg fram.

Gulost er ikke noe problem. Smeltet ost som i baconost må du også prøve deg fram, men for de alle fleste så går det bra for det er i små mengder.

Tørket frukt er det ikke laktose i, kun melkeprodukter.

Les bakpå varene hva de inneholder. Står melk som en av de første ingrediensene så er det mye melk i. Men som sagt så kan du spise laktosefrie og kanskje også laktosereduserte melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket frukt er det ikke laktose i, kun melkeprodukter.

Jeg er litt usikker på hva du mener her, men det er ikke bare melkeprodukter som inneholder laktose. Laktose tilsettes i veldig mye, blant annet i krydderblandinger (f. eks. i potetgull), posemat, medisiner (som hjelpestoff i tabletter), kjeks og mye mer. I innholdsfortegnelsen kan det stå melk, melkepulver, laktose, mysepulver.

Det finnes tabletter og dråper som inneholder laktaseenzymet, og som kan tas før man spiser laktoseholdig mat. De er dyre, men mange har god effekt av dem. Lactrase og KeruTab er to eksempler, som fås på apotek. Helsekost har muligens også et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På folkehøyskolen gikk jeg soyamelk, soyayoghurt og egen mat uten melk (i tillegg til at det var vegetarmat, da). Null stress. Snakk med de som jobber på kjøkkenet, de har garantert erfaring med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du mener her, men det er ikke bare melkeprodukter som inneholder laktose. Laktose tilsettes i veldig mye, blant annet i krydderblandinger (f. eks. i potetgull), posemat, medisiner (som hjelpestoff i tabletter), kjeks og mye mer. I innholdsfortegnelsen kan det stå melk, melkepulver, laktose, mysepulver.

Det finnes tabletter og dråper som inneholder laktaseenzymet, og som kan tas før man spiser laktoseholdig mat. De er dyre, men mange har god effekt av dem. Lactrase og KeruTab er to eksempler, som fås på apotek. Helsekost har muligens også et alternativ.

Joda, det er sant. Men det er ikke laktose i frukt.

I de produktene du nevner så er det små, små mengder som de aller fleste tåler. Men man må prøve seg fram. Og når man starter så bør man holder seg unna alt og lese godt på innholdsfortegnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flowers i.i

Joda, det er sant. Men det er ikke laktose i frukt.

I de produktene du nevner så er det små, små mengder som de aller fleste tåler. Men man må prøve seg fram. Og når man starter så bør man holder seg unna alt og lese godt på innholdsfortegnelsen.

Når det tilsettes melkepulver, laktose eller mysepulver i ferdigprodukter så kan det godt være mye mer enn små, små mengder, ja. I pulverform er laktosen konsentrert, så mange laktoseintolerante reagerer på potetgull og kjeks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er en 19 år gammel jente som har blitt laktoseintolerant. Og ja, det er jævlig kjipt. Jeg elsker alt som har med melk å gjøre. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan dette skal gå.

Hva kan jeg spise? Jeg går på folkehøgskole og her får vi 3 måltider hver dag - som regel brød. Kan jeg for eksempel spise smeltet ost? Tørket frukt? HERREGUD jeg aner virkelig ikke hva dette drittet er, hva jeg skal gjøre! Føler jeg ikke kan spise noe som helst lenger... hva med knekkebrød? Baconost?

Nei, vet dere hva, jeg er bare så fortvilet, aner ikke hva jeg skal gjøre. Hjelp?

Jeg har ikke laktoseintoleranse selv, men venninna mi har det. Hun kan drikke melka som heter laktoseredusert (tine sin), bare ikke 1l på en gang, liksom. I tillegg har jo Tine nettopp kommet med en serie HELT laktosefrie produkter, med bla. vanlig melk, matfløte osv.

Venninna mi kan også spise litt ost noen ganger, feks på nachos eller på brødskiva, men ikke sauser som bare består av melk. Dette er forskjellig fra person til person da, men du kan faktisk trøste deg med at det verste som kan skje er at du får vondt i magen. For meg som har cøliaki er saken en helt annen ;)

Venninna mi tar også noen laktosetabletter noen ganger. De heter KeruTabs og er ganske dyre, ca 300 kr/pk, men da kan du spise DET DU VIL :jepp:

I tillegg fins det selvsagt massevis av soyaprodukter og havreprodukter hvis du må kutte absolutt all laktose fra kosten din :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne oversikten er veldig fin. Som du ser (pdf-filen) er det f eks veldig lite laktose i smøroster. Du må nesten bare prøve deg frem og se hvor mye du tåler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...