LadyStarlight Skrevet 9. september 2011 #1 Skrevet 9. september 2011 Jeg lurer litt på hvordan man bør starte å jogge igjen etter ca 4år med beinhinnebetennelse? Jeg har gode løpesko og bruker rehband på leggene Har naturligvis ikke lyst å få det tilbake igjen, men har lyst til å jogge litt igjen siden jeg synes det er gøy. Jeg vet at jeg egentlig aldri kan løpe slik jeg gjorde før, så hoveddelen av min kondisjonstrening ligger på ellipse/ sykling.
sannamor Skrevet 9. september 2011 #2 Skrevet 9. september 2011 start veldig rolig (en gang i uka), korte turer, om du får vont så stopp med en gang.. jogg i terreng med mykt underlag, hold deg helt unna asfalt. La kroppen bestemme hvordan du skal gjøre det, lytt til kroppen, får du vont har du overbelastet beinhinna og da må du stoppe med en gang.. lykke til
Moscato Skrevet 9. september 2011 #3 Skrevet 9. september 2011 Jeg kan fortsatt (fem år etter) ikke jogge på asfalt, og kommer vel sannsynligvis til å måtte holde meg unna det for all fremtid:p Men jeg føler uansett at jeg har minst like godt utbytte av å gå raske turer på skogsstier med god stigning, eller sykle. Så jeg føler rett og slett ikke behov for å skulle jogge hele tiden (en gang iblant på grus går helt fint).
Supraspinatus Skrevet 9. september 2011 #4 Skrevet 9. september 2011 Jeg lurer litt på hvordan man bør starte å jogge igjen etter ca 4år med beinhinnebetennelse? Jeg har gode løpesko og bruker rehband på leggene Har naturligvis ikke lyst å få det tilbake igjen, men har lyst til å jogge litt igjen siden jeg synes det er gøy. Jeg vet at jeg egentlig aldri kan løpe slik jeg gjorde før, så hoveddelen av min kondisjonstrening ligger på ellipse/ sykling. Uten at jeg vet noe særlig om det, men barfotløping skal visst være bra for de som sliter med støtskader fra hardt underlag. Det finnes barfotsko også, eller sko som tillater at man løper på den måten. Det er også en egen teknikk. Du finner sikkert mye om det dersom du søker på google.
Thorn Skrevet 9. september 2011 #5 Skrevet 9. september 2011 (endret) Jeg kan ikke engang løpe til bussen, åtte år etter min første beinhinnebetennelse... Men småjogging på skogsstier og til en viss grad også grusveier er bortimot problemfritt for meg mtp beinhinnebetennelse. Barfotløping har jeg så smått testet, og det var faktisk kjempegøy, men jeg ble sabla støl i leggene! Edit: glemte et ord. Endret 9. september 2011 av Thorn
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #6 Skrevet 10. september 2011 Når man først har pådratt seg det, og har blitt sånn nogenlunde bra, hvorfor skal man absolutt risikere beina sine. Med så mange treningsmetoder, som gir akkurat like bra utbytte, hvorfor skal man absolutt velge det som kan ødelegge? Jeg snakker ikke om folk som har valgt gode sko, og er forsiktige i utgangspunktet, de går det SOM regel bra med. Det er mange som tror de vet hva de driver med, og begynner å løpe uten å vite hvordan man skal belaste , det er derfor vi nesten ser en eksplosjon av folk med dette problemet, det var neppe et så stort problem før i tiden. Folk er rett og slett så dumme, de tror at det er bare å snøre på seg et par sko, og løpe jorden rundt. Det er viktig å kjøpe sko som passer, og sko med demping, og da kjøper man ikke billig sko til 150-200 kroner. Unntaket er sko på tilbud, som jeg slo til på, sko som var satt ned fra 1200 til 600, så det var ikke snakk om noen drittsko. Ta vare på beina folkens, svikter de så sitter dere fint i det. 2
LadyStarlight Skrevet 12. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 12. september 2011 Tusen takk for alle svar tror jeg skal holde meg til maks 2 ganger i uka hvor jeg småjogger i rundt 15min av gangen for å være på den sikre siden. Så får jeg øke det gradvis over lang tid. Holder meg iallefall borte fra asfalt og mølle. Har drøya lenge med å begynne, men så meldte jeg meg brått på en løpekonkurranse Løping blir som sagt bare for å "kose" meg litt, regner ikke med at leggene tåler noen maratonløping i nærmeste framtid. Får bare håpe beinhinnebetennelsen ikke later som den er borte
Dancer Skrevet 12. september 2011 #8 Skrevet 12. september 2011 Uten at jeg vet noe særlig om det, men barfotløping skal visst være bra for de som sliter med støtskader fra hardt underlag. Det finnes barfotsko også, eller sko som tillater at man løper på den måten. Det er også en egen teknikk. Du finner sikkert mye om det dersom du søker på google. Jeg er veldig for barforløping, men man får faktisk fortere beinhinnebetennelse av det enn av "vanlig" jogging. Det er fordi framfoten da både må dempe og sparke fra, og det blir større belastning. Jeg får beinhinnebetennelse hver høst (men det går heldigvis over!), og da merker jeg det mye mer i beinhinna ved barfotløping enn ved vanlig løping. Her er tipsene mine: - Varm ordentlig opp!!! - Slutt med EN gang det gjør vondt - Unngå asfalt - Is ned etter trening (men ALDRI is før trening) - Styrk muskelen du bruker når du flexer foten (for da blir det mer balanse i leggen. Det funker faktisk!) - Tren deg gradvis opp Lykke til med jogginga!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå