Ayesh Skrevet 9. september 2011 #1 Skrevet 9. september 2011 Hei Trenger man generell studiekompetanse for å komme inn på sykepleier linje? Ayesh
Ayesh Skrevet 9. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2011 men det var rektor i Sonans privatgymnas som sa til meg at man trenger 4 i snitt for å komme inn i sykepleier i Grimstad / Kristiansand
M0niq Skrevet 9. september 2011 #4 Skrevet 9. september 2011 Du må gå 3 år på vgs for å få studiekompetanse. Din rektor mente nok at du måtte ha 4 i snitt av dine avsluttende fag etter disse 3 årene for å komme inn
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #5 Skrevet 9. september 2011 Du må ha generell studiekompetanse for å studere noe som helst ved de norske høyskolene og universitetene. Det ligger litt i navnet studiekompetanse. men det var rektor i Sonans privatgymnas som sa til meg at man trenger 4 i snitt for å komme inn i sykepleier i Grimstad / Kristiansand Du må ha 4 i snitt og generell studiekompetanse. Har du gått studiespesialisering/musikk, dans, drama/idrett får du automatisk generell studiekompetanse når du har bestått de 3 årene. Har du derimot gått yrkesfag får du ikke automatisk generell studiekompetanse. For å søke høyere utdanning må du altså ha et vitnemål der det står «NN har i 1834 bestått ..................... og har oppnådd generell studiekompetanse».
sauen87 Skrevet 9. september 2011 #6 Skrevet 9. september 2011 For å søke høyere utdanning må du altså ha et vitnemål der det står «NN har i 1834 bestått ..................... og har oppnådd generell studiekompetanse». 1
Ayesh Skrevet 9. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2011 ok takkk for info. jeg har gått på 3 årig vgs. men har ikke krakter i alle fagene. jeg er 23 år nå og skulle ta 23/5 regelen der jeg trenger å ta opp norsk og historie. men de resten av fagene som for eks eng matte naturfag har jeg bare krakter 2/3. hvis jeg tar norsk og og historie nå vil jeg da få studiekompetanse? og vil komme inn på sykepleier fra høsten 2012?
sauen87 Skrevet 9. september 2011 #8 Skrevet 9. september 2011 (endret) Snittet for å komme inn på spl ligger vel på mellom 4 og 5 de fleste steder vil jeg tro, kanskje også over 5 populære steder... Så du må nok belage deg på å få gode karakterer i norsk og historie ihvertfall. Du vil jo få noen alderspoeng, da. Evt ta opp samfunnsfag i tillegg? Dette er jo et veeeeldig enkelt fag å få god karakter i, jeg fikk 6 med minimalt med lesing... For å få studiekompetanse må du vel ha norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnsfag og historie. Endret 9. september 2011 av sauen87
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #9 Skrevet 9. september 2011 ok takkk for info. jeg har gått på 3 årig vgs. men har ikke krakter i alle fagene. Da har du ikke bestått videregående, har ikke vitnemål og ikke generell studiekompetanse. men de resten av fagene som for eks eng matte naturfag har jeg bare krakter 2/3. hvis jeg tar norsk og og historie nå vil jeg da få studiekompetanse? Hvis du har bestått norsk hovedmål, sidemål og muntlig, engelsk, historie, samfunnsfag, matte (224 timer! det holder ikke med førsteårsmatte fra reform 94!!) og naturfag samt kan dokumentere på papir 5 års arbeidserfaring (kan inkludere omsorg, militærtjeneste, siviltjeneste og utdanning) har du generell studiekompetanse, ja. Du får dog ikke noe papir på dette eller noe vitnemål og vil komme inn på sykepleier fra høsten 2012? Med karakterene du beskriver, sannsynligvis ikke. I hvert fall ikke der du vil. Er du villig til å flytte på deg er sykepleie et åpent studium noen steder (som vil si at alle kvalifiserte får plass). 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #10 Skrevet 10. september 2011 Jeg kom inn på sykepleie i år på et populært sted, uten å ha veldig bra karakterer. Men hadde full pott på alderspoeng. Stod først på venteliste, men kom inn på 2. inntak. SÅ det er mulig, men jeg ville virkelig prøvd å få bra karakterer i de fagene du nå skal ta. Sykepleie er et populært studie.
Ayesh Skrevet 10. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 10. september 2011 Jeg kom inn på sykepleie i år på et populært sted, uten å ha veldig bra karakterer. Men hadde full pott på alderspoeng. Stod først på venteliste, men kom inn på 2. inntak. SÅ det er mulig, men jeg ville virkelig prøvd å få bra karakterer i de fagene du nå skal ta. Sykepleie er et populært studie. ok gammel var du? hvor mye hadde du i alderspoeng?
Ayesh Skrevet 12. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 12. september 2011 hvorfor sies det at man trenger bare generell studiekompetanse når man må itillegg til det ha gode karakterer jeg trodde at generell studiekompetanse vil si at så lenge man består alle fagene så kommer man inn på de linjene der det bare står GENS. jeg har ikke så gode karakterer, har 2/3 i de fleste, men skal ta norsk og historie skal gjøre mitt beste, tror dere at jeg klarer å komme inn på sykepleier i Kristiansand?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #13 Skrevet 12. september 2011 hvorfor sies det at man trenger bare generell studiekompetanse når man må itillegg til det ha gode karakterer jeg trodde at generell studiekompetanse vil si at så lenge man består alle fagene så kommer man inn på de linjene der det bare står GENS. jeg har ikke så gode karakterer, har 2/3 i de fleste, men skal ta norsk og historie skal gjøre mitt beste, tror dere at jeg klarer å komme inn på sykepleier i Kristiansand? Det er jo mange søkere, så det er jo de beste av de som har generell studiekompetanse som kommer inn. Venninnen min hadde 4.2 i snitt pluss alderspoeng, men kom ikke inn i år. Du må nok ta opp fag og forsøke å komme inn på 23/5-regelen. Ev. via realkompetanse.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #14 Skrevet 12. september 2011 hvorfor sies det at man trenger bare generell studiekompetanse når man må itillegg til det ha gode karakterer jeg trodde at generell studiekompetanse vil si at så lenge man består alle fagene så kommer man inn på de linjene der det bare står GENS. jeg har ikke så gode karakterer, har 2/3 i de fleste, men skal ta norsk og historie skal gjøre mitt beste, tror dere at jeg klarer å komme inn på sykepleier i Kristiansand? Generell studiekompetanse GENS betyr at du har de vanligste realfagene. Andre studier krever f.eks mere matte, fysikk eller kjemi. Da er det ikke GENS. De må jo på en eller annen måte skille søkere fra hverandre hvis det er flere søkere enn det er plasser. Og da bruker de karakterer. Hvis de har 100 plasser og 200 søkere så må de nesten velge noen, og da er det mest rettferdig og ta de 100 med beste karakterer.
altflyter Skrevet 12. september 2011 #15 Skrevet 12. september 2011 Du ville aldri kommet inn i Bergen i hvert fall.. Her var det 4,8 der jeg går... Så du må nok ta opp alle fag med dine karakterer...
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #16 Skrevet 12. september 2011 hvorfor sies det at man trenger bare generell studiekompetanse når man må itillegg til det ha gode karakterer Det sies ikke noen steder. Generell studiekompetanse er det man må ha for å i det hele tatt kunne søke. jeg trodde at generell studiekompetanse vil si at så lenge man består alle fagene så kommer man inn på de linjene der det bare står GENS. Det vil si at du er kvalifisert for studiene, altså at man regner med at du har det minste kunnskapsnivået som er nødvendig for å kunne følge studiene. Selve opptaket derimot er basert på hvor mange poeng du har. Det sier seg selv at skolene bare har et begrenset antall plasser, og når det er flere søkere enn plasser er det poengene som avgjør hvem som får plassene. jeg har ikke så gode karakterer, har 2/3 i de fleste, men skal ta norsk og historie skal gjøre mitt beste, tror dere at jeg klarer å komme inn på sykepleier i Kristiansand? Den nedre grensen for å i det hele tatt ha noen sjanse til å komme inn var i år 43,6 poeng. Hvis du har 3 i snitt (legg sammen alle karakterene på vitnemålet ditt og del på antall karakterer) har du 30 skolepoeng. Søker du neste år får du 2 alderspoeng. Det vil altså si at du ender opp med totalt 32 poeng. Sykepleieutdanning lå på rundt 37-47 poeng i år. Unntaket var Elverum med 34,5, Kongsvinger med 32,4 og Førde med 33,6, i tillegg til Hammerfest, Molde/Kristiansund, Narvik, Namsos og Mo i Rana der alle kom inn. Grensen i Kristiansand var i år 43,6. Jeg har vanskelig for å se hvordan du skal kunne klare å nå denne. Det realistiske svaret blir da at du enten må ta opp og få bedre karakterer i alle studiekompetansefagene, eller flytte på deg og søke på en av skolene der alle kom inn. Valget blir ditt. Jeg synes i hvert fall ikke du skal gi opp drømmen. Det er også verdt å merke seg at å studere er betydelig mer krevende enn videregående. Du kan fort gå på en smell når du oppdager hvor mye det faktisk krever, særlig med dine karakterer – I hvert fall hvis de skyldes manglende innsats.
Ayesh Skrevet 12. september 2011 Forfatter #17 Skrevet 12. september 2011 ok tusen takkk skal dere ha for at dere svarte... jeg har snakket med sonans om jeg kan ta opp flere fag itillegg til norsk og historie, men det er fullt sier de. hva skaljeg gjøre da?? jeg må vente til neste år, ta opp alle fagene og så begynne med sykepleier fra 2013 :( det blir veldig lenge. tror dere at jeg ikke kan komme inn i noen som heslt linje utenom sykepleier i Kristiansand? man kan ikke gå videre med dårlige karakterer???
Gjest HunterLady Skrevet 12. september 2011 #18 Skrevet 12. september 2011 Videregående er et grunnlag for videre utdanning, ergo lønner det seg å ha gode karakterer. Jeg hadde kun femmere, seksere og firere, og hadde nok ikke kommet inn på sykepleien om snittet var lavere enn fire. Som nevnt tidligere i tråden, sykepleie er ekstremt populært.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #19 Skrevet 12. september 2011 Førskolelærer, faglærer drama, kunstfag, historie, religion/etikk/kultur samt nordisk språk og litteratur er vel studier du kan komme inn på i Kristiansand, men det virker noe absurd å velge noe slikt bare fordi du ikke gidder å flytte på deg. Klart man kan gå videre med dårlige karakterer, men man kan ikke være kresen på studiested. Du konkurrerer med tusenvis av andre, og alle vil til de populære stedene. I ditt tilfellene må du nok finne deg i å flytte der ingen skulle tru at nokon kunne gidde å studere. Kan nok være koselig det også, selv om det stort sett er småsteder og skoler med lite prestisje.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #20 Skrevet 12. september 2011 Ikke for å være kjip, men jeg tror du uansett bør ta opp fag, ikke bare flytte på deg. De fleste fagene på sykepleien er tyngre enn på vgs. Jeg fløt gjennom vgs uten å lese noe særlig og fikk gode karakterer, men jeg måtte stå på ganske for å gjøre det greit på sykepleien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå