Gå til innhold

Sjekkliste for USA-tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

ESTA - søk og skriv ut dokument

Pass

Kvittering for kjøp av flybillett(er)

Litt kontanter

Adresse og tlf.nr til overnatting

Klær

Toalettmappe

Er det noe annet som burde være med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, enda mer kontanter... Eller, penger i hvertfall, kort eller kontant, for det går veldig fort en GOD del i USA.

Gjest Badabing
Skrevet

-En penn til å fylle ut dokumenter på flyet (hvis man gjør det lenger)

-Amerikansk omformer

-Reiseforsikringsdokumenter

Selv synes jeg også at det er greit å ha en kopi av pass på et lurt sted eller på e-posten på mobilen

• Liker 1
Skrevet

Fant en artikkel på nett der det står:

"Minst 72 timer før avreise skal du oppgi ditt fulle navn, kjønn, fødselsdato og adressen der du skal overnatte første natt i USA til flyselskapet. Dette er det like greit at du gjør når du foretar billettbestillingen. Hvis du ikke har gjort det innen 72 timer før avreise, kan flyselskapet nekte deg å gå ombord. Bakgrunnen for dette er at amerikanske myndigheter sjekker deg opp mot listen over terrormistenkte."

Hvordan i all verden skal man gjøre dette, og er det virkelig nødvendig?

Skrevet

Fant en artikkel på nett der det står:

"Minst 72 timer før avreise skal du oppgi ditt fulle navn, kjønn, fødselsdato og adressen der du skal overnatte første natt i USA til flyselskapet. Dette er det like greit at du gjør når du foretar billettbestillingen. Hvis du ikke har gjort det innen 72 timer før avreise, kan flyselskapet nekte deg å gå ombord. Bakgrunnen for dette er at amerikanske myndigheter sjekker deg opp mot listen over terrormistenkte."

Hvordan i all verden skal man gjøre dette, og er det virkelig nødvendig?

Neida, dette er ikke nødvendig. Du fyller ut et skjema på flyet som du leverer fra deg. I sikkerhetssjekken blir du spurt en lang liste med spørsmål. Vi hadde problemer med å forklare hvorfor vi var der (jo flere kokker jo mere søl) så vi fikk en ekstra lang liste med problemer. Men her var også eneste stedet vi fylte ut hvor vi skulle bo og hvem som betaler osv.

Skrevet

Takk. Begynte virkelig å lure nå, for det der har jeg ikke hørt om før. Dinside (i dette tilfellet dinside reise) er vel kanskje ikke det mest pålitelige nettstedet. Har jo ikke fått beskjed fra flyselskapene å gi fra meg all den informasjonen, og heller ingen steder å logge inn og gi mer informasjon nå.

Har hørt at det er veldig viktig å ha alt klart på hva man skal ja. Og at man på en måte blir mistenkeliggjort og beskyldt. "Hvordan kom du deg til flyplassen?" "Pakket du bagasjen selv?" "Hva skal du i USA?" "Sightseeing? Jaha. Hva skal du se? Hva er det dere ikke har i Norge?" osv.

Skrevet

Det er helt vanlig. De spør alle... De spør om alle mulig dumme ting!

Gjest Daenerys
Skrevet

Når jeg var i USA for to år siden ble vi ikke spurt om annet enn hva vi skulle i USA (ferie) og hvor ferien skulle være. Var litt skuffa, hadde forventet masse spørsmål. Dette var i Detroit..

Skrevet

Ja, det lønner seg å være forberedt. Vi var ikke det, vi var fnisete og overlykkelig over å endelig være fremme.Vi skulle være der i et delsemester mens vi studerte, så vi var virkelig overlykkelige. Noe mannen i sikkerhetskontrollen ikke helt forstod (det er ikke lurt å kødde med disse vaktene, de er ikke med på spøken). Men det går som oftest fint og det går nok fint med deg og :gjeiper:

Skrevet

Apropos vakter...

Jeg bodde i USA i fjor, så jeg fikk med meg en NHL kamp... Jeg holder med detroit, mens vi dro til pittsburgh for å se detroit vs penguins (hjemmelaget der), så hadde jeg på med detroit jersey, fordi jeg tenkte det ville blitt for dumt om noen skulle skyte meg eller stabbe meg pga drakta (noe som faktisk skjer en god del, spesielt i philadephia som ikke er veldig langt unna), så på vei ut (jeg var én av maks 10 stk med detroit jersey), gikk jeg forbi en vakt, og når han så meg så tok han hånda på pistolen og så på meg til jeg gikk forbi.

I USA skjer det utrolig mye, derfor er de veldig opptatt av sikkerhet...

Skrevet

Ja, det med sikkerhet er helt sykt. På skolen jeg jobbet hadde vi politi på huset som hadde våpen. Dette var en barneskole med barn fra 4-10 år.

Skrevet

Huff.. Ja, har fått beskjed om at jeg skal si at jeg kjørte meg selv til flyplassen uansett om jeg gjorde det eller ikke. For de kan henge seg opp i det om jeg sier at jeg ble kjørt dit av noen andre. Sært.

Skrevet

Neida, dette er ikke nødvendig. Du fyller ut et skjema på flyet som du leverer fra deg. I sikkerhetssjekken blir du spurt en lang liste med spørsmål. Vi hadde problemer med å forklare hvorfor vi var der (jo flere kokker jo mere søl) så vi fikk en ekstra lang liste med problemer. Men her var også eneste stedet vi fylte ut hvor vi skulle bo og hvem som betaler osv.

Den lappen man fyller ut på flyet har de sluttet med. Man fyller bare ut en toll-lapp nå. Som sier hva du har med deg av mat eller andre ting som skal tolles inn.

Det som er quotet tidligere som du har svart "neida" på, stemmer.

TS: hvis du reiser med SAS så er det en link nederst på flybilletten din hvor du skal fylle inn opplysningene. Dersom du reiser med noen andre, ville jeg kontaktet flyselskapet for å høre hvor du registrerer opplysningene om hvor du skal bo.

SAS sender også ut en påminnelse når det nærmer seg avreise, regner med andre flyselskaper gjør det samme.

Skrevet

Den lappen man fyller ut på flyet har de sluttet med. Man fyller bare ut en toll-lapp nå. Som sier hva du har med deg av mat eller andre ting som skal tolles inn.

Joda, det var den jeg mente. Vi turde ikke skrive at vi tok med oss mat inn i landet, så vi smuglet brunost inn i USA :gjeiper:

Skrevet

Joda, det var den jeg mente. Vi turde ikke skrive at vi tok med oss mat inn i landet, så vi smuglet brunost inn i USA :gjeiper:

Det hadde ikke jeg turt... Venninnen min glemte at hun hadde et eple i sekken, og det ble månelyst!! Biohazard osv.. :fnise: Brunost ser visstnok ut som sprengstoff/dynamitt på gjennomlysningsmaskienen...

har du ikke sett på Grensevakten på TVN?? Det er riktignok Australia da...

Skrevet

Det hadde ikke jeg turt... Venninnen min glemte at hun hadde et eple i sekken, og det ble månelyst!! Biohazard osv.. :fnise: Brunost ser visstnok ut som sprengstoff/dynamitt på gjennomlysningsmaskienen...

Hehe, jo. Det var derfor jeg feiget ut og fortalte det til damen som vi scannet bagasjen hos. "Ehm atte du, jeg har ost i kofferten. Kommer politiet for å hente meg nå?"

Skrevet

Hehe, jo. Det var derfor jeg feiget ut og fortalte det til damen som vi scannet bagasjen hos. "Ehm atte du, jeg har ost i kofferten. Kommer politiet for å hente meg nå?"

Hehe.. det var nok lurt :fnise:

Skrevet

Den tabben gjør jeg aldri igjen! Jeg fortalte at jeg hadde mat i veska... Vips, så havnet jeg omtrent på terrorlista, og måtte inn på intervjurom, og alt ble scannet og sjekket, selv bøker!

Skrevet

Den tabben gjør jeg aldri igjen! Jeg fortalte at jeg hadde mat i veska... Vips, så havnet jeg omtrent på terrorlista, og måtte inn på intervjurom, og alt ble scannet og sjekket, selv bøker!

Det samme skjer forresten i Kina. Hvis du har ligher i lomma. Der er lightere strengt forbudt. Det er det ikke i Europa/USA.

Gjest Badabing
Skrevet

Det samme skjer forresten i Kina. Hvis du har ligher i lomma. Der er lightere strengt forbudt. Det er det ikke i Europa/USA.

Jeg har faktisk opplevd at de tok alle lighterne mine her i Europa. Tror det var enten Schiphol eller Frankfurt.

Og det stemmer at brunost ser ut som sprengstoff, det får samme farge, og det har ca samme tetthet.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...