KiirKari Skrevet 9. september 2011 #1 Del Skrevet 9. september 2011 Heisann! Nå har jeg nok pådratt meg en aldri så liten halsbetennelse. Dessverre er jeg redd den er bakteriell denne gangen, har hatt 40 i feber et par netter nå og litt lavere feber til ingen feber på dagtid. Burde jeg drikke varmt eller kaldt? Er det farlig og gå lenge uten antibiotika med streptokokker? Hvordan finner legen ut om det er bakterie? Er det blodprøve inni bildet? Livredd blodprøver.. Viss du kan svare på noen av disse blir jeg evig takknemelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2011 #2 Del Skrevet 9. september 2011 Ta en tur til lege eller legevakt i dag. Går en for lenge med streptokokker kan det bli værre og tar lang tid før det går over. Kan også danne seg en byll bak i svelget, går en lenge med det må de inn å snitte opp kulen og tømme den. (ikke veldig behagelig det...) Prøvene du tar er en bomullspinne i halsen hvor du får svaret før du går. Er det streptokokker får du pensilin også. Bedre med en test for mye en en for lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KiirKari Skrevet 9. september 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 9. september 2011 Ta en tur til lege eller legevakt i dag. Går en for lenge med streptokokker kan det bli værre og tar lang tid før det går over. Kan også danne seg en byll bak i svelget, går en lenge med det må de inn å snitte opp kulen og tømme den. (ikke veldig behagelig det...) Prøvene du tar er en bomullspinne i halsen hvor du får svaret før du går. Er det streptokokker får du pensilin også. Bedre med en test for mye en en for lite. Tusen takk for svar! Så ingen blodprøve? Har ingen mulighet for og komme meg til legen i dag. Foreldrene mine er på jobb og skal feire bursdag en deres med nærmere hundre folk. Holder legesentrene oppe på lørdager? Akkurat denne halsbetennelsen har jeg hatt i nærmere 1 og en halv uke ++ så blir ikke akkuten litt feil? Jeg er ganske vant til virus halsbetennelser men da får jeg ikke 40 i feber. Jeg har ikke vært på skolen på 3 dager, har vært så j**** vondt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2011 #4 Del Skrevet 9. september 2011 Tusen takk for svar! Så ingen blodprøve? Har ingen mulighet for og komme meg til legen i dag. Foreldrene mine er på jobb og skal feire bursdag en deres med nærmere hundre folk. Holder legesentrene oppe på lørdager? Akkurat denne halsbetennelsen har jeg hatt i nærmere 1 og en halv uke ++ så blir ikke akkuten litt feil? Jeg er ganske vant til virus halsbetennelser men da får jeg ikke 40 i feber. Jeg har ikke vært på skolen på 3 dager, har vært så j**** vondt! Nei. de gangene jeg har tatt streprokokk prøvene har det ikke vært nåler involvert, bare bomulsdotten i halsen. Ser du hvite/røde prikker og/eller et gult belegg på tungen eller i gommen er det hvertfall streptokokker. Mandlene og/eller drøvlen kan også hovne opp ganske mye. Men ikke altid at det synes like godt. Jeg har hatt streptokokker 1 gang i mitt liv, da fikk jeg byll også og måtte inn å snitte opp byllen hele 4 ganger før de fikk tømt alt ut. Da hadde jeg gått over 1 uke med halsevondt som jeg trodde var vanlig halsbetennelse i forkant. Det virket en stund som om det ble bedre, for så, over natten å forværre seg kraftig. Våknet opp og klarte nesten ikke puste. Drøvlen var hoven, i gommen var det en stor rød kul og halsen var så hoven at jeg nesten ikke klarte prate. Var også så hoven på ene siden av halsen at jeg ikke klarte bøye hode fremmover uten å "kveles". DET er en opplevelse jeg ikke ønsker å få erfare en gang til. Synes du skal høre litt med foreldrene dine å få de til å se deg og vurdere hva dere bør gjøre. En slik sjekk tar ikke mer en 10-15 minutter når en først kommer inn til legen. Foreldre vil jo gjerne det beste for barna sine og er barna syke kommer det laaangt forran et bursdags selskap. (er mor selv og er ingen tvil om hva jeg hadde gjort i en slik situasjon) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KiirKari Skrevet 9. september 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 9. september 2011 Ja, du sier noe der! Var leit at du måtte erfare det, Men så bra at det ikke er nåler! Ser noe hvit "belegg" ja, har også veldig hovne mandler, (syns utpå halsen) generelt vondt og et sterkt ubehag og svelge. Det eneste er at legen har så lang vente tid! Føler det blir litt feil og gå på akkuten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2011 #6 Del Skrevet 9. september 2011 Ja, du sier noe der! Var leit at du måtte erfare det, Men så bra at det ikke er nåler! Ser noe hvit "belegg" ja, har også veldig hovne mandler, (syns utpå halsen) generelt vondt og et sterkt ubehag og svelge. Det eneste er at legen har så lang vente tid! Føler det blir litt feil og gå på akkuten. Er IKKE feil og gå på akutten med slike ting. Legen kan og ta akutt-time på slike ting som dette. Ofte blir slike prøver tatt av de som sitter i resepsjonen. Da er en bare 2 min inne hos legen hvor legen titter i halsen. Som oftest ser legen med en gang om det er streptokokker, men det tas som regel prøver uansett. Eller bør i allefall gjøre det. Så er det 2 min inne hos lege igjen for å få svar på prøvene og resept på pensilin. Er en så hoven at en ikke klarer spise eller få i seg nok vann på grunn av hoven hals, blir en lagt inn på sykehuset. Er Fredag i dag og ER det virkelig streptokokker kan det ikke vente til mandag eller en eller annen gang til neste uke. Er du usikker så ta en tlf til lege eller legevakt og hør med dem. Fortell akkurat hvordan du har det, høy feber, belegg, hovne mandler så det vises utenpå og veldig sår hals. Blir ikke forundret om de ber deg komme med en gang eller sette deg opp på akutt-time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KiirKari Skrevet 9. september 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 9. september 2011 Det skal jeg få til! Tusen takk for nyttige svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KiirKari Skrevet 10. september 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 10. september 2011 Skal mest sannsynlig ta meg en tur til legevakten i dag. Men jeg lurer litt på va legen vil spørre om? Vil gjerne være litt forberedt! :-) Etter og ha lest litt på nette har jeg sett at legen kansje tar blodprøve vis det er tvil om kyssesyke. Er dette sant? Hvilke spørsmål vil h*n spørre om vis h*n tror det er kyssesyke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #9 Del Skrevet 10. september 2011 Hvorfor lurer du på hva du skal si ? Foreberedt? Du forteller da om plagene dine, hvor lenge har har vart osv. Det spør alle leger om. Hvis det er kyssesyke så tar de av og til prøver, fordi hvis verdiene ikke er bra kan man måtte bli lagt inn på sykehus. Ikke skap mer problemer enn det er. Det er en lege - et menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 10. september 2011 #10 Del Skrevet 10. september 2011 Det høres mer ut som streptokokker enn kyssesyke, og da blir det til at de i verste fall stikker en bomullspinne i halsen på deg for å ta "streptest" og eventuelt et stikk i fingeren for å sjekke CRP dersom de er i tvil. Ingen grunn til å forberede seg på noe som helst. Du svarer på de spørsmålene som kommer opp, og ferdig med de. De kommer til å spørre om hvor lenge du har vært syk, om du har hatt feber, om du har hatt noen andre plager og om du eventuelt er allergisk mot noen typer antibiotika. Det blir som en vanlig legetime, bare med vesentlig lenger ventetid. Ikke noe å stresse for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 10. september 2011 #11 Del Skrevet 10. september 2011 Mest sannsynlig tar de en blodprøve som heter crp. Dette viser om det er bakteriell infeksjon eller virus. Lite stikk i fingeren bare. For å sjekke om det er streptokokker tar de en streptest ut av halsen din. Ikke noe skummelt det heller, ser ut som en lang q-tips som de stryker bak i svelget. Jeg har selv vært på legevakt for halsbetennelse, så det er helt "legitimt" hvis du har ligget i flere dager med 40 i temp og ikke viser tegn til bedring! Lykke til og god bedring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KiirKari Skrevet 10. september 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 10. september 2011 Tusen takk for svar og god bedrings ønsker! Dere er toppen :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 10. september 2011 #13 Del Skrevet 10. september 2011 Jeg dro til legevakten etter en time med feber og piggtråd-hals, som kom helt ut av det blå, så du skal ikke være bekymret for at det er feil å dra på legevakten. Nå har jeg hatt streptokokker flere ganger enn jeg kan telle på en hånd det siste året, men jeg ser ingen grunn til å ligge her med over 39 i feber til mandag når jeg vet hva det er. Det trenger ikke du heller hvis du føler deg så dårlig. Halsprøven min slo ikke ut positiv, men legen så det var begynnende, og man får som oftest ikke så høy feber ved viral hals. Bedre å være på den sikre siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå