AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #41 Skrevet 11. september 2011 Tykkjer i grunnen det er verre at mannen hennar er 60... Han kjem jo, statistisk sett, til å døy når ungen er rundt 20. Er jo ikkje sikkert det var planlagt, og då er det jo greitt at dei ville ha barnet, men å planlegge ungar når ein er 45 og 60, det tykkjer eg blir heilt feil. Både for eins eigen helse og for barnets beste. Det er mange som er rundt 20 som mister sine 40-50-60 år gamle foreldre ... Hva er forskjellen??? Det er da like ille uansett alder ... 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #42 Skrevet 11. september 2011 Det er mange som er rundt 20 som mister sine 40-50-60 år gamle foreldre ... Hva er forskjellen??? Det er da like ille uansett alder ... Det er ikke MANGE som er rundt 20 som mister foreldrene sine. Det gjelder bare noen få. Sjangsen for å miste foreldrene sine er helt klart større jo eldre foreldrene er. Det er så opplagt, at selv den største idiot burde forstå såpass.
Gjest imli Skrevet 11. september 2011 #43 Skrevet 11. september 2011 Det er ikke MANGE som er rundt 20 som mister foreldrene sine. Det gjelder bare noen få. Sjangsen for å miste foreldrene sine er helt klart større jo eldre foreldrene er. Det er så opplagt, at selv den største idiot burde forstå såpass. Nettopp. Og alle enkeltperson-utsagna om det motsatte har jo ingenting og seie for statistikken. Det finnest jo unntak i alle reglar, men det ER større sannsynlegheit for at faren din vil døy når han er 80 enn når han er 50. 1
Rayanne Skrevet 11. september 2011 #44 Skrevet 11. september 2011 Nettopp. Og alle enkeltperson-utsagna om det motsatte har jo ingenting og seie for statistikken. Det finnest jo unntak i alle reglar, men det ER større sannsynlegheit for at faren din vil døy når han er 80 enn når han er 50. At risikoen er større sier seg jo selv, men det man er uenige om er vel om denne risikoen tilsier abort eller ikke. Selv mener jeg at det må være et personlig valg, for hvert enkelt par, enten den forhøyede dødsrisikoen skyldes alder, sykdom i familien eller utsatte yrker. Dersom min kjæreste har økt risiko for å dø av hjerteinfarkt, innen han er 40, siden mange menn i hans familie har gjort det, bør han virkelig aldri få barn da? Iom at hans risiko for å dø innen barnet er 20 er like stor (kanskje større) som for denne 60-åringen?
Gjest imli Skrevet 11. september 2011 #45 Skrevet 11. september 2011 At risikoen er større sier seg jo selv, men det man er uenige om er vel om denne risikoen tilsier abort eller ikke. Selv mener jeg at det må være et personlig valg, for hvert enkelt par, enten den forhøyede dødsrisikoen skyldes alder, sykdom i familien eller utsatte yrker. Dersom min kjæreste har økt risiko for å dø av hjerteinfarkt, innen han er 40, siden mange menn i hans familie har gjort det, bør han virkelig aldri få barn da? Iom at hans risiko for å dø innen barnet er 20 er like stor (kanskje større) som for denne 60-åringen? Nyare forskning har vel konkludert med at arv ikkje har så mykje å seie mtp hjarteproblemer allikevel. Uansett - eg har ingen spesiell meining om det aktuelle paret, berre tenkjer at det er for seint å bli forelder når ein er 60 år. Då er ein jo faktisk gamal nok til å vera oldeforelder. Eg meiner ikkje at ein skal ta abort om ein blir uplanlagt gravid i høg alder, men eg ser fleire ulemper med å få barn som 45- og 60-åring (som dette paret) enn som t.d 25-åringar.
Sissan9 Skrevet 11. september 2011 #46 Skrevet 11. september 2011 Det er både fordeler og ulemper med å få barn sent, noen av de er allerede nevnt. Ulempene er både fysiske og samfunnsmessige. Fysisk har man høyere risiko for å få barn som trenger ekstra omsorg, som barn med Downs f.eks. Selv ser jeg den største ulempen ved barn i voksen alder i det sosiale - nemlig det at man sannsynligvis får pleietrengende foreldre midt i småbarnsperioden. Det kan være veldig krevende, noe jeg ser på flere rundt meg. Ved å få barn tidlig, er barna gjerne på vei ut av redet før man får pleie- og omsorgsoppgaver i forhold til sine foreldre. Når det gjelder Ellen Arnstad, var hun i sin tid kilden til OJs Tårnfrid. Kanskje har hun lært av det? Det er en belastning å miste sine foreldre - uansett om man er 20, 40 eller 60 når det skjer. Så lenge foreldrene er oppegående til man er blitt ung voksen, syns jeg vi skal være forsiktige med å bruke foreldrenes død som et argument i en debatt som denne. Det samme gjelder besteforeldre. Slett ikke alle barn av yngre foreldre har tilstedeværende besteforeldre, veldig unge foreldre har gjerne foreldre som er i full jobb og gjerne har andre barn de har omsorgsansvar for. Det er ikke opplagt at de er mer tilstede. Ettersom man modnes, skaper også mange andre relasjoner de kan søke støtte i enn sine egne foreldre. Barnet til Ellen vil for eksempel få et storesøsken som vil kunne være en viktig bidragsyter i livet dets. Personlig ville jeg ikke valgt å få barn i så voksen alder. Rett og slett fordi jeg har et livsmotto om at det er en tid for alt, og å starte helt på nytt med småtroll ville jeg ikke ønsket. Samtidig fikk jeg i manges øyne barn sent selv. Og de jeg kjenner som var unge mødre (+/- 20 år), trekker frem de positive sidene med det, mens jeg heller ikke ville ønsket dette. Live and let live...
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #47 Skrevet 11. september 2011 Hadde aldri orket å starte påan igjen i den alderen der,jeg er 34 år har ett barn og skal ikke ha fler. Men seff gratulerer til E A hver sine valg og det skal vi respektere:)
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #48 Skrevet 11. september 2011 Trodde at oppegående damer uasett alder ikke ble overrasket over at de kunne få barn hvis de ikke hadde kommet i overgangsalderen. Selv det første året da, bør en bruke prevensjon. Så til alder på fødende. Synes personlig at det er tungt nok å være bestemor til en på 4 år jeg. Hadde ikke orket tanken på å ha en tenåring i huset nå og jeg er 58 år. Barnebarn leveres jo tilbake!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå