Gå til innhold

Ellen Arnstad (45) venter barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og mannen hennes er 60.

Ærlig talt! Når man er så gammel, burde man vel heller begynne å forberede seg på besteforeldre-rollen?

Så vidt jeg har forstått, er dette paret travle karrierefolk. De har vel knapt nok tid til overs til dette barnet. Tipper at når dette barnet knapt har rukket å bli ett år gammel, så blir det plassert i barnehage eller hos en nanny. Les om graviditeten her.

Jeg synes det er på tide å ta et oppgjør når det gjelder denne trenden med å få barn sent i livet. Noe er galt med vårt samfunn når flere og flere velger å bli foreldre etter at de har passert 40 år.

• Liker 2
Skrevet

Tipper at når dette barnet knapt har rukket å bli ett år gammel, så blir det plassert i barnehage eller hos en nanny. Les om graviditeten her.

Ikke helt ulikt 95% av alle norske barn, mener du?

Riktignok får de barn sent i livet, men det er jo ikke første barnet deres, og i følge lenken kom det som en aldri så liten overraskelse. Og det er neppe noe stort samfunnsproblem at godt etablerte og ressurssterke mennesker får barn, enten de er 20 eller 40.

Her er forresten en mann til på 60, som skal bli far igjen.

• Liker 12
Skrevet

Og hvorfor skal ikke hun kunne ha barnet i barnehagen når det er 1 år som andre? Og noen har faktisk praktikanter eller aurpair hjemme som er starten av 20 åra. Så ser ikke at det skal være noe negativt for akkurat henne?

• Liker 2
Skrevet

Jeg skumleste kun artikkelen, men fikk med meg at de ikke "valgte" å få barn, men at hun overraskende ble gravid, og valgte å beholde det, det er vel bare positivt? :-)

FLOTT at noen har funnet kjærligheten med 15 års aldersforskjell også, de trosser folks fordommer, og det er jo ganske romantisk i seg selv?...

Jeg vil tro at en mann på 60 år med erfaring fra to barn allerede blir en langt bedre far enn for eksempel en uerfaren 20-åring gutt?

Jeg tør å påstå at de fleste barn ville velge å vokse opp i et hjem med godt voksne/"gamle" foreldre med god økonomi, flotte jobber og et stabilt ekteskap, fremfor å vokse opp med unge student foreldre med dårlig råd...

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er på tide å ta et oppgjør når det gjelder denne trenden med å få barn sent i livet. Noe er galt med vårt samfunn når flere og flere velger å bli foreldre etter at de har passert 40 år.

Jeg synes det er på tide å ta et oppgjør med folk som hele tiden skal dømme andre og tvinge dem til å gjøre det de synes er riktig. Det er noe galt med vårt samfunn når alle skal presses inn i et A4-format.

• Liker 19
Skrevet

Til lykke!

Gjest gurimalla
Skrevet

Folk har til alle tider fått barn etter fylte 40. Antall 40 åringer som får barn har blitt redusert etter at prevensjon ble gjort tilgjengelig.

Ellers er jeg helt enig med Spinell, kan ikke se at det er noe problem at friske ressurssterke personer får barn.

• Liker 9
Skrevet

Og hvorfor skal ikke hun kunne ha barnet i barnehagen når det er 1 år som andre? Og noen har faktisk praktikanter eller aurpair hjemme som er starten av 20 åra. Så ser ikke at det skal være noe negativt for akkurat henne?

Nei, det er ikke verre at de får sitt ett år gamle barn i barnehage enn andre. Poenget var å skape en debatt både omkring dette med å få barn sent i livet, og samfunnsutviklingen generellt på dette området.

Skrevet

Jeg synes det er på tide å ta et oppgjør med folk som hele tiden skal dømme andre og tvinge dem til å gjøre det de synes er riktig. Det er noe galt med vårt samfunn når alle skal presses inn i et A4-format.

Det er jo allerede A4 å få barn sent i livet da. Jeg synes unge mødre oftere blir utsatt for fordømmelse, enn de eldre. Folk har glemt at det å få barn tidlig i 20 årene er det mest gunstige både for mor og barn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt greit. De er ressurssterke (øvrig familie også) og barnet kommer sikkert til å få en fin oppvekst. Klart det er seint å få barn i den alderen, men åpenbart ikke unaturlig seint. Jeg kjenner også folk som har adoptert da de var på samme alder (mannen yngre enn Arnstads riktignok), og kjenner ei som har så gamle foreldre. Hun ser ikke ut til å ha tatt skade av det på noen måte, er trygg, omgjengelig, moden, morsom og veldig søt. Folk fikk barn i høy alder tidligere også, min oldemor fikk barn fra hun var 19 til over 40, og ble over 80 år gammel.

Skrevet

Det er vel, som andre her også nevner, ikke noe nytt at godt voksne mennesker får barn. Det som er dagens trend er vel mer at folk får sitt _første_ barn som godt voksne?

Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor noen absolutt må rakke ned på unge foreldre som svar på at noen uttaler seg kritisk overfor eldre foreldre (som Jente_i_utlandet her); er det egentlig verre eller bedre med det ene enn det andre selv om begge grupper selvsagt har sine fordeler? Selvfølgelig kan det komme barnet til gode å ha veletablerte foreldre - men det kan jo selvfølgelig også komme barnet til gode å ha unge og spreke foreldre!

Ellers tilbake til TS sitt tema: det største problemet med dagens trend hvor man har en tendens til å starte forsøket på familieforøkelse på et senere punkt i livet er vel det økte behovet for kunstig/assistert befruktning det fører til? Men det har jo ingen relevans for dette tilfellet med Arnstad.

• Liker 1
Skrevet

Syns det er fint at de skal ha barn jeg :) Gratulerer!

• Liker 1
Skrevet

Det er jo allerede A4 å få barn sent i livet da. Jeg synes unge mødre oftere blir utsatt for fordømmelse, enn de eldre. Folk har glemt at det å få barn tidlig i 20 årene er det mest gunstige både for mor og barn.

Hvilket belegg har du for å si at folk har glemt at det å få barn tidlig er det gunstigste? De fleste oppegående mennesker vet at dette er mange legers anbefalinger; det gunstigste i dette tilfellet er jo kun det rent fysiske. Andre hensyn tilsier at det er gunstigere å vente til utdannelse etc. er unnagjort. Dessuten er det mange som ikke har rukket å komme seg i faste forhold tidlig i 20-årene, og det er på ingen måte gunstig med brutte relasjoner verken for barn eller foreldre.

Det er ikke A4 å få barn så sent i livet. Hadde det vært det, hadde det jo ikke vært slike oppslag som det om Ellen Arnstad.

• Liker 2
Skrevet (endret)

"Ta et oppgjør med"?? Kjære vene, hva er det å ta et oppgjør med?

Jeg ville nok ikke selv valgt å få barn som 45-åring, men jeg har overhodet ingen problemer med at andre gjør det.

Jeg må si jeg er langt mer bekymret for dem som får barn altfor tidlig i livet.

Endret av Bodillen
  • Liker 2
Skrevet

Jeg skumleste kun artikkelen, men fikk med meg at de ikke "valgte" å få barn, men at hun overraskende ble gravid, og valgte å beholde det, det er vel bare positivt? :-)

FLOTT at noen har funnet kjærligheten med 15 års aldersforskjell også, de trosser folks fordommer, og det er jo ganske romantisk i seg selv?...

Jeg vil tro at en mann på 60 år med erfaring fra to barn allerede blir en langt bedre far enn for eksempel en uerfaren 20-åring gutt?

Jeg tør å påstå at de fleste barn ville velge å vokse opp i et hjem med godt voksne/"gamle" foreldre med god økonomi, flotte jobber og et stabilt ekteskap, fremfor å vokse opp med unge student foreldre med dårlig råd...

Tja - jeg tror nok at jeg som 15-åring heller ville hatt en far på 35 enn en på 75.

Ingenting galt i å få barn i voksen alder, og det står respekt av å velge å bære fram barnet fremfor å ta abort. MEN det er da ikke ideelt å bli far i en alder av 61 - det kan du ikke komme og si.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor noen absolutt må rakke ned på unge foreldre som svar på at noen uttaler seg kritisk overfor eldre foreldre (som Jente_i_utlandet her);

Jeg mener ikke å rakke ned på unge mødre (tror ikke jeg gjorde det heller, men beklager hvis du oppfattet det slik.)

Jeg prøver å se saken med "ung vs modne mødre" objektivt. Og jeg ser kun 2 fordeler med unge foreldre; de lever sannsynligvis lengere og har i de fleste tilfeller mer energi enn eldre mødre. Når det gjelder modne mødre kan jeg liste opp minst 10 store fordeler...

Så dere som syns at unge mødre er å fortrekke, opplys meg gjerne om flere fordeler jeg ikke ser, og da tenker jeg på fordeler for BARNET, ikke for mors kropp osv. Jeg vil gjerne vite mer.

Skrevet

"Ta et oppgjør med"?? Kjære vene, hva er det å ta et oppgjør med?

Jeg ville nok ikke selv valgt å få barn som 45-åring, men jeg har overhodet ingen problemer med at andre gjør det.

Jeg må si jeg er langt mer bekymret med dem som får barn altfor tidlig i livet.

Jeg er enig med deg. Det er ikke noe jeg heller ville valgt, men jeg tenker også at det er bedre at et barn vokser opp hos eldre, men ressurssterke foreldre, enn hos en ung alenemor uten jobb, utdanning, penger osv.

Skrevet

Tja - jeg tror nok at jeg som 15-åring heller ville hatt en far på 35 enn en på 75.

Ingenting galt i å få barn i voksen alder, og det står respekt av å velge å bære fram barnet fremfor å ta abort. MEN det er da ikke ideelt å bli far i en alder av 61 - det kan du ikke komme og si.

Det kan jeg vel si! (Selv om jeg faktisk ikke sa det, pay attention while you read... ;-)

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å hatt en far i 60-årene da jeg var tenåring. Hadde en voksen far selv, dog ikke såpass voksen. To av mine klassekamerater på ungdomskolen hadde pensjonerte fedre og jeg misunnet de litt for all tiden de kunne tilbringe med sine fedre. Jeg vokste opp i en familien med veldig god økonomi, men jeg så jo at de med eldre foreldre gjerne hadde enda bedre råd og ikke minst mer TID! Får legge til at jeg vokste opp i Bærum der mange har god råd, og gjerne ofte eldre menn med yngre koner... Det har nok farget mitt syn... ;-)

Tilbake til hovedtemaet; Så lenge man er ressurssterk betyr nok alder lite å si for når man får barn (det er verre med de ressurssvake...) Jeg hadde ikke hatt noe i mot å ha en så flott og smart kvinne som Ellen Arnstad som mor! Gratulerer til henne!:smilyblomst:

Skrevet

Jeg mener ikke å rakke ned på unge mødre (tror ikke jeg gjorde det heller, men beklager hvis du oppfattet det slik.)

Jeg prøver å se saken med "ung vs modne mødre" objektivt. Og jeg ser kun 2 fordeler med unge foreldre; de lever sannsynligvis lengere og har i de fleste tilfeller mer energi enn eldre mødre. Når det gjelder modne mødre kan jeg liste opp minst 10 store fordeler...

Så dere som syns at unge mødre er å fortrekke, opplys meg gjerne om flere fordeler jeg ikke ser, og da tenker jeg på fordeler for BARNET, ikke for mors kropp osv. Jeg vil gjerne vite mer.

Nei, det var kanskje å ta litt hardt i å si at du rakket ned på unge mødre;)

Men jeg må si at jeg er litt uenig i sammenligningen. Jeg er forsåvidt enig i de to fordelene du mener man har som ung mor, men jeg ser ikke helt hvilke enormt større fordeler man har som eldre mor.

Klart at man _kan_ ha opparbeidet seg et større økonomisk spillerom og livserfaring. Personlig synes jeg dog ikke det økonomiske spillerommet har så mye å si for hvorvidt man er en egnet forelder eller ikke (ikke dermed sagt at jeg mener det er lurt å planlegge barn om man overhodet ikke har økonomisk evne til å kunne forsørge barnet sitt).

Når det gjelder livserfaring lurer jeg på hvor mye av det man egentlig trenger for å være en god forsørger? I bunn og grunn handler vel det å være en god mor/far om å være fornuftig, ressurssterk (og det betyr ikke nødvendigvis at man har en halv million i årsinntekt og enebolig på plass) og å ha nok av kjærlighet og omtanke overfor barnet -og dette kommer etter min mening uavhengig av alder.

Skrevet

Og mannen hennes er 60.

Ærlig talt! Når man er så gammel, burde man vel heller begynne å forberede seg på besteforeldre-rollen?

Så vidt jeg har forstått, er dette paret travle karrierefolk. De har vel knapt nok tid til overs til dette barnet. Tipper at når dette barnet knapt har rukket å bli ett år gammel, så blir det plassert i barnehage eller hos en nanny. Les om graviditeten her.

Ærlig talt, - dette angår da virkelig ikke deg. Skjønner ikke vitsen med å opprette en tråd om temaet engang. Idiotisk.

Og oppgjør? :blink: Fokuser på deg selv du, så klarer nok resten å ta vare på seg selv ;)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...