Sophie-Ann Skrevet 9. september 2011 #1 Skrevet 9. september 2011 Vi har en heftig diskusjon på jobben angående overtid på reise i jobbsammenheng. Vi reiser ofte i helger/helligdager og etter kl 16. Vi har i utgangspunktet en 08-16 jobb, altså en 37,5 times uke. Nå har det seg sånn at sjefen vår ikke er enige i at vi skal føre overtid på reiser etter kl 16, men at dette skal føres som fleksitid. Vi er uenige og mener at så lenge vi må jobbe etter kl 16 skal vi ha overtid. Vi bruker statens reiseregulativ sine satser på kost/losji, men ikke de andre bestemmelsene. Vi har nå fremmet et krav om at vi ønsker at hele statens reiseregulativ legges til grunn, og det gir 30 min overtid pr hele time og en kompensasjon på 420 kr døgnet for utenlandsreiser. Hva er rett? Finnes det lover og regler på dette? Kan sjefen nekte oss dette???
Lilleba Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 Enkelt sagt: Hvis dere jobber i det private næringsliv og ikke er fagorganisert og følgelig ikke omfattet av en tariffavtale, så er det bare Arbeidsmiljøloven som regulerer dette. Hvis dere er organisert, så skal det stå noe om det i tariffavtalen. Hvis ikke det gjør det, så er det den tillitsvalgte på stedet som legger inn krav om en lokal avtale. Hvis dere jobber i det offentlige (stat/kommune) er dette regulert i tariffavtalene, enten dere er organisert eller ei. Ta kontakt med en fagforening!
Annikken Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 Jeg tror det er veldig få private firma som opererer med å gi sine ansatte overtid for reiser. Jeg har hørt kombinasjoner av fleksitid, fast månedslønn/ bonuser og lignende, og tror det er mer vanlig enn å få overtidsbetalt. Skal man være realistisk er det litt mye forlangt å tjene overtid for å se på tv på et hotellrom. Her er det vel bare å organisere seg, som posten over sier. Men husk også at firmaet skal kunne gå rundt, ellers er det ikke sikkert dere har noen jobb å gå til
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #4 Skrevet 11. september 2011 Jeg jobber i et stort, privat selskap. Vi får ikke overtid for å være på reise, f.eks. at vi er bortreist hjemmefra og bor på hotell. Får heller ikke overtidsbetalt om vi på reise må jobbe/være på kurs e.l. mer enn 8 timer pr. dag (med mindre vi jobber på et annet av våre kontorsteder enn der vi vanligvis jobber). Men vi får avspasere time for time (kan også velge å selge avspaseringstimene, så kan i praksis benyttes som overtid) for faktisk reisetid til og fra destinasjonen etter spesielle regeler. Dette gjelder før kl. 7 og etter kl. 19 hverdager, etter 16. fredager og i helgene, maks 8 timer pr. nattperiode. Hva som står i arbeidsmiljøloven om dette, vet jeg dessverre ikke. Men jeg er rimelig sikker på at vår avtale ikke bryter med den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå