Gå til innhold

Får ikke spart nok på BSU ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 30 år, har vært syk i mange år og har null penger på konto. Det hørtes kanskje ikke ut som det beste utgangspunktet ... og har ikke hatt mulighet til å spare noe på BSU, inntil idag!!! :)

Idag satte jeg inn mine første 1000 kr :hoppe: og målet er å få spart opp 20 000 iløpet av de mnd som er igjen av dette året.

Jeg er 30, og har bare dette året + 3 år til å spare på. Håper jeg klarer 20 000 hvert år!!!

Men det året jeg fyller 33 vil jeg bare sitter med 80 000 på konto (+ rentene)...det er ikke mye...

Lurer derfor på om jeg også skal åpne en høyrentesparekonto? Så jeg får spart opp litt EK samtidig som jeg sparer i BSU-en? Er dette lurt?

Jeg skal begynne å studere neste høst, og akkurat nå er jeg på AAP 1 år til. Jeg har bare mine 1000 kr på BSU, og en brukskonto med penger på som forsvinner ganske så fort...

Er det håp for en 30-åring, som er ferdig å studere når hun er 36-37 år, å få spart seg opp litt penger til å kjøpe egen bolig? Eller er det for sent å spare i en alder av 30? Har ingen foreldre så må klare meg helt alene. Har heldigvis ingen gjeld eller lån, så noe bra er det iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

jeg synes du først og fremst bør konsentrere deg om å spare max beløp på bsu kontoen, hvert år, inntil du er 33 år, så heller spare på høyrentekonto da.

sparer du max beløp, så får du jo automatisk igjen 4000 igjen på skatten ;)

pluss at det er god rente på bsu kontoen også! jeg har spart max beløp i 5 av 5 år, og har fått noen tusen bare i rente ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes du først og fremst bør konsentrere deg om å spare max beløp på bsu kontoen, hvert år, inntil du er 33 år, så heller spare på høyrentekonto da.

sparer du max beløp, så får du jo automatisk igjen 4000 igjen på skatten ;)

pluss at det er god rente på bsu kontoen også! jeg har spart max beløp i 5 av 5 år, og har fått noen tusen bare i rente ;)

Ja, det er nok lurt å fokusere på BSU-en først. Tror jeg så vidt skal klare 20 000 frem til jul :) Så kan jeg åpne en høyrentekonto på nyåret heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet hvordan det er å være førstegangskjøper når man er 35 eller eldre?

Eller er det mulig å få kjøpe om et par år for meg?

Føler alle rettigheter er for de som er under 30 eller under 34, og jeg kommer alltid i en situasjon der jeg går glipp av de fleste rettigheter...

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du kjøpe for første gang når man er 35 eller eldre. Men da kan du ikke ta boliglån som BLU eller tilsvarende med lavere rente. Man antar at folk under 35 er fortsatt i etableringsfase og har det vanskeligere å komme inn på boligmarkedet, enn de som er litt eldre. Vanligvis er du ferdig med studiene når du er ca 24 og så finner du jobb og kan spare penger. Fram til du blir 35 bør du ha egen sikker inntekt og noe spart i tillegg. Men folk er forskjellige og ikke alle følger det som er "vanlig". Det er ingen rett å eie egen bolig, men hvis man klarer seg økonomisk, det er bare å kjøpe uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...