Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #1 Skrevet 8. september 2011 Ja, katten driter inne.. På teppet mitt. Hun er ute hele dagen og har kasse inne, men likevel har dette skjedd flere ganger. Har kastet ut teppet nå, men er dette noe hun vil fortsette med? Og hva gjør jeg. Jeg skal vaske teppet nå, men kan jeg legge det på plass igjen eller begynner hun igjen da?
Fashiondiva Skrevet 8. september 2011 #2 Skrevet 8. september 2011 Vi hadde samme problemet med våres gamle katt, vi smurte litt eddik der katten gjorde fra seg oftest! For oss funket det veldig fint! Ellers prøv å følge med når katten går i posisjon for å gjøre fra seg og bær den ut.
Gjest Lille-pus Skrevet 8. september 2011 #3 Skrevet 8. september 2011 Noe hun har begynt med nå dette ? Gjort det lenge ? Gjort det før ? Har hun pleid å bruke kassen, - slik at dette er noe helt nytt ? Kastrert ? Har dere flyttet ? Nye puser i nabolaget ? Ny pus i deres hus ? Noen som har flyttet inn eller flyttet ut ? Viktig å prøve finne ut årsaken 1
Mamma1 Skrevet 8. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. september 2011 Ja, altså. Har hatt katten i ca 2.5 mnd, hun var ca 10 uker når jeg fikk henne. Hun har alltid gått i kassen, ikke et eneste lite uhell engang..Hun er ikke kastrert. Det virker som hun liker teppet, det har lange hår. Har ikke flyttet. Det kryr av katter rundt her, men hun er bare rundt huset het når hun er ute. Ingen har flyttet, ingen omveltninger heller. Forstår bare ikke hvorfor, og håper hun slutter.. Kan jo ikke ha det sånn. Er ellers en veldig snill, tålmodig og god katt.
Mamma1 Skrevet 8. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2011 Det er forresten noe hun har begynt med nå nylig. Ikkje to uker siden. Har gjort det ca fem ganger siden da.
Aurora M. Skrevet 9. september 2011 #6 Skrevet 9. september 2011 5 mnd gammel, mange katter i nabolaget. Det mest nærliggende for meg å tenke er at den er utrygg og føler behov for å markere inne. Avføring er den "sterkeste" formen for markering en katt kan bruke. D.v.s dersom fysiske årsaker er utelukket. Er avføringen normal? Har du gitt ormekur? Prøver den å "grave over" etterpå, eller lar den det bare ligge der? (for hvis den ikke gjør det, eller bare gjør det i liten grad, er det bevisst for å markere). Jeg tror det eneste du kan gjøre er å enten rense teppet grundig eller kaste det, og deretter være veldig våken om den skulle forsøke seg igjen. Løft den opp og sett den i kassen med en gang den viser tegn til å sette seg til, og ros den opp i skyene når den bæsjer i kassen! Husk at den er bare en unge, og holder på å lære! 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #7 Skrevet 9. september 2011 Katten min bæsjet mye inne en periode fordi hun ikke fikk nok oppmerksomhet.
Rayanne Skrevet 9. september 2011 #8 Skrevet 9. september 2011 Jeg ville tatt vekk teppet en stund. Dersom det har lange fibre kan det hende det trigger graverefleksen hennes, og hun har begynt å anse det som en do. Se hva som skjer dersom du tar det vekk, og prøv å legg det tilbake når hun har etablert en vane på å bruke kassa igjen.
Gjest Lille-pus Skrevet 9. september 2011 #9 Skrevet 9. september 2011 5 mnd gammel, mange katter i nabolaget. Det mest nærliggende for meg å tenke er at den er utrygg og føler behov for å markere inne. Avføring er den "sterkeste" formen for markering en katt kan bruke. D.v.s dersom fysiske årsaker er utelukket. Er avføringen normal? Har du gitt ormekur? Prøver den å "grave over" etterpå, eller lar den det bare ligge der? (for hvis den ikke gjør det, eller bare gjør det i liten grad, er det bevisst for å markere). Jeg tror det eneste du kan gjøre er å enten rense teppet grundig eller kaste det, og deretter være veldig våken om den skulle forsøke seg igjen. Løft den opp og sett den i kassen med en gang den viser tegn til å sette seg til, og ros den opp i skyene når den bæsjer i kassen! Husk at den er bare en unge, og holder på å lære! Her er det ikke behov for å tilføre så mye som et komma 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #10 Skrevet 12. september 2011 Ja, har den først begynt med denne uvanen så kommer den til å fortsette. Jeg måtte avlive katten min etter 2 år fordi den gjorde fra seg inne.. og jeg prøvde ALT. 1
Rayanne Skrevet 12. september 2011 #11 Skrevet 12. september 2011 Ja, har den først begynt med denne uvanen så kommer den til å fortsette. Jeg måtte avlive katten min etter 2 år fordi den gjorde fra seg inne.. og jeg prøvde ALT. Nå svartmaler du litt, i noen tilfeller må man gi opp, men det er også mulig å endre slik adferd for mange. Den ene katten min var kronisk på å gjøre fra seg inne, men med litt enkel tilrettelegging greide vi å holde det under kontroll til hun ble gammel. Det som er viktig er å ta tak i det med en gang, og prøve å finne ut hva som trigger adferden, og så fjerne problemet eller rette opp det som er galt.
Mamma1 Skrevet 13. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 13. september 2011 Hei igjen. Jeg kastet ut teppet og den har ikke gjort.noe galt etter det. Tror nok hun trodde teppet var en do, det hadde lange fibre og hun elsket å klore på det..
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #13 Skrevet 14. september 2011 Ja, altså. Har hatt katten i ca 2.5 mnd, hun var ca 10 uker når jeg fikk henne. Hun har alltid gått i kassen, ikke et eneste lite uhell engang..Hun er ikke kastrert. Det virker som hun liker teppet, det har lange hår. Har ikke flyttet. Det kryr av katter rundt her, men hun er bare rundt huset het når hun er ute. Ingen har flyttet, ingen omveltninger heller. Forstår bare ikke hvorfor, og håper hun slutter.. Kan jo ikke ha det sånn. Er ellers en veldig snill, tålmodig og god katt. Først; Katten var for ung da du fikk henne, de skal være minst 12 uker før de flytter hjemmefra... Og så; Er katta ute alene? Eller er du ute sammen med henne? En fertil hukatt på fem måneder er brått drektig om hun er ute alene. Og siden du sier det kryr av katter, da risikerer du at hun blir jaget bort fordi noen andre har hagen din som revir. Så unge katter har ikke utviklet stedsans, og har derfor lett for å forsvinne... Så kastrer katta di, og hold henne inne, eller vær ute med henne til det er gjort... Sjekk lista over savnede katter hos dyrebeskyttelsen, så ser du at utrolig mange av de som har blitt borte er unge, fertile, og gjerne umerkede katter... Har selv tatt til meg to stykker som har vært sluppet ut alt for tidlig på egen labb, og ikke funnet veien hjem igjen... 1
frøken_tralala Skrevet 15. september 2011 #14 Skrevet 15. september 2011 Mulig det hjelper å sterilisere henne. Og når en katt først har gjort sitt fornødne på et sted en gang, så gjør de det ofte flere ganger på samme sted. Og det er rett og slett fordi det er vanskelig å vaske vekk lukta helt. For katter har en veldig god luktesans, og kjenner den at det lukter avføring, så gjør den det der mer. Og mulig den likte teppet ditt ja, perfekt sted å gjøre det... prøv å sterilisere henne, vask teppet GODT, og hold et øye med henne slik at du kan avverge det om hun er på tur til å gjøre det igjen, for å snu oppførselen en annen retning. Håper det ordner seg!
Mamma1 Skrevet 17. september 2011 Forfatter #15 Skrevet 17. september 2011 Jeg fikk beskjed fra dyrlegen om at de ikke steriliserer katter før de er 12 mnd. Her har alltid kattunger og valper blitt gitt bort ved åtte uker. Så min var jo ganske stor i forhold.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #16 Skrevet 17. september 2011 Jeg fikk beskjed fra dyrlegen om at de ikke steriliserer katter før de er 12 mnd. Her har alltid kattunger og valper blitt gitt bort ved åtte uker. Så min var jo ganske stor i forhold. Bytt veterinær. Det er høyst uvanlig og merkelig at veterinæren sier dette. Er det en veterinær som er eldre og ikke har fulgt med? 1
Mamma1 Skrevet 18. september 2011 Forfatter #17 Skrevet 18. september 2011 Ja, han er vel ganske gammel.. Men, den eneste vi har. Kan man ikke få sterilisert katter gratis hos dyrebeskyttelsen noen ganger?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #18 Skrevet 20. september 2011 Jeg fikk beskjed fra dyrlegen om at de ikke steriliserer katter før de er 12 mnd. Her har alltid kattunger og valper blitt gitt bort ved åtte uker. Så min var jo ganske stor i forhold. Spiller ingen rolle hva som "alltid" har blitt gjort... Sjekk mattilsynets sider, der vil du se at det står at kattunger skal være sammen med mor til de er minst 12 uker... Og man kan få kastrert (det er det som blir gjort på hukatter også, da fjerner de både livmor og eggstokker, og katten vil ikke lenger få løpetid. Det er ingen som faktisk steriliserer hukatter lenger, selv om det fortsatt kalles det) kattunger helt ned mot tre måneder. En del rasekatter som ikke skal gå i avl kastreres før levering... Og unnskyld at jeg sier det; Når du har skaffa deg katt så bør du betale det det koster, synes ikke det er riktig at dyrebeskyttelsen skal betale kastrering av katter som har eiere allerede. De bør prioritere å kastrere hjemløse katter... Mange tror at det er gratis å skaffe seg katt, det holder å kjøpe et eller annet billig drittfor på supern, og det er det hele... Feil, det koster relativt mye å gi en katt det den trenger, i likhet med å ha hund...
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #19 Skrevet 20. september 2011 Spiller ingen rolle hva som "alltid" har blitt gjort... Sjekk mattilsynets sider, der vil du se at det står at kattunger skal være sammen med mor til de er minst 12 uker... Og man kan få kastrert (det er det som blir gjort på hukatter også, da fjerner de både livmor og eggstokker, og katten vil ikke lenger få løpetid. Det er ingen som faktisk steriliserer hukatter lenger, selv om det fortsatt kalles det) kattunger helt ned mot tre måneder. En del rasekatter som ikke skal gå i avl kastreres før levering... Og unnskyld at jeg sier det; Når du har skaffa deg katt så bør du betale det det koster, synes ikke det er riktig at dyrebeskyttelsen skal betale kastrering av katter som har eiere allerede. De bør prioritere å kastrere hjemløse katter... Mange tror at det er gratis å skaffe seg katt, det holder å kjøpe et eller annet billig drittfor på supern, og det er det hele... Feil, det koster relativt mye å gi en katt det den trenger, i likhet med å ha hund... Veldig bra innlegg, spesielt siste delen. Mange katteiere, inkludert Mamma1 klarer ikke ta konsekvensen av det valget de har tatt når de skaffer seg et dyr.
Mamma1 Skrevet 20. september 2011 Forfatter #20 Skrevet 20. september 2011 Hva? Klarer jeg ikke å ta konsekvensen av å ha skaffet meg katt? Hvordan får dere det ut av innleggene mine? Katten skal kastreres ja, men et det noe problem å gjøre det litt billigere da? Syns det et dyrt nemlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå