Spiralis Skrevet 8. september 2011 #1 Skrevet 8. september 2011 Jeg er egentlig republikaner, men jeg må inrømme at i sommer har kong Harald vist en kjærlighet til folket sitt som virkelig gjør inntrykk på meg... og krompen viser så bra takter at jeg ikke har noen hast med at republikken Norge skal komme i min levetid.. tror jeg... Så.. da ..... Hva sier folket? På tide med republikk eller skal vi kjøre på med kongedømmet?
Supraspinatus Skrevet 8. september 2011 #2 Skrevet 8. september 2011 Jeg er egentlig republikaner, men jeg må inrømme at i sommer har kong Harald vist en kjærlighet til folket sitt som virkelig gjør inntrykk på meg... og krompen viser så bra takter at jeg ikke har noen hast med at republikken Norge skal komme i min levetid.. tror jeg... Så.. da ..... Hva sier folket? På tide med republikk eller skal vi kjøre på med kongedømmet? For konge og fedreland! 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #3 Skrevet 8. september 2011 Huff, huff. Monarkiet er en anakronisme. Pinlig. Få vekk disse jet-set snylterne. Snarest.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #4 Skrevet 8. september 2011 Jeg er egentlig republikaner, men jeg må inrømme at i sommer har kong Harald vist en kjærlighet til folket sitt som virkelig gjør inntrykk på meg... og krompen viser så bra takter at jeg ikke har noen hast med at republikken Norge skal komme i min levetid.. tror jeg... Så.. da ..... Hva sier folket? På tide med republikk eller skal vi kjøre på med kongedømmet? Jeg er akkurat som deg, republikaner av prinsipp, men forferdelig glad i Kongefamilien. Kongefamilien gjør en fantastisk jobb, og ingen president vil klare å være mer samlende enn det Kong Harald er og Kronprins Haakon vil bli når han tar over. Hadde Märtha vært nestemann ut, hadde nok saken stilt seg ganske annerledes. Så lenge Kongefamilien formerer seg og de får barn som er oppegående og kloke, ser jeg ingen grunn til å avskaffe monarkiet. Jeg kan ikke tro annet enn at Til de som mener at Kongefamilien snylter og koster samfunnet dyrt: En president ville neppe vært noe særlig billigere i drift; Kongefamilien lever ikke i så voldsom luksus, synes jeg. Vi hadde også måttet forholde oss til presidentvalg med jevne mellomrom, med minst to kandidater og kampanjer. Det hadde ikke blitt noe god stemning om Carl I. Hagen og Gro Harlem Brundtland stilte til valg. Hvis man skulle funnet en kandidat som kunne virke samlende på hele folket, ville jo Kronprins Haakon vært et relativt åpenbart valg. 2
Gjest Badabing Skrevet 9. september 2011 #5 Skrevet 9. september 2011 Så lenge vi har noen så fantastiske representanter som vi har, ser jeg ingen grunn til å bytte dem ut med det første. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #7 Skrevet 11. september 2011 Jeg er akkurat som deg, republikaner av prinsipp, men forferdelig glad i Kongefamilien. Kongefamilien gjør en fantastisk jobb, og ingen president vil klare å være mer samlende enn det Kong Harald er og Kronprins Haakon vil bli når han tar over. Hadde Märtha vært nestemann ut, hadde nok saken stilt seg ganske annerledes. Så lenge Kongefamilien formerer seg og de får barn som er oppegående og kloke, ser jeg ingen grunn til å avskaffe monarkiet. Jeg kan ikke tro annet enn at Til de som mener at Kongefamilien snylter og koster samfunnet dyrt: En president ville neppe vært noe særlig billigere i drift; Kongefamilien lever ikke i så voldsom luksus, synes jeg. Vi hadde også måttet forholde oss til presidentvalg med jevne mellomrom, med minst to kandidater og kampanjer. Det hadde ikke blitt noe god stemning om Carl I. Hagen og Gro Harlem Brundtland stilte til valg. Hvis man skulle funnet en kandidat som kunne virke samlende på hele folket, ville jo Kronprins Haakon vært et relativt åpenbart valg. Da hadde ihvertfall det norske folk fått lov til å si sin mening. Monarkiet er udemokratisk og bør være avleggs nå når vi skriver 2011.
Gjest Survival Skrevet 11. september 2011 #8 Skrevet 11. september 2011 Kongen har veldig viktig symbolmakt, og jeg foreslår vi beholder det videre også.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #9 Skrevet 11. september 2011 Så lenge vi har noen så fantastiske representanter som vi har, ser jeg ingen grunn til å bytte dem ut med det første. ja, virkelig .. Så du "Brevet til Jens"? Da 19-åringen satt stuet bort på et sykehjem på nyttårsaften. I bakgrunnen hørte vi Kong Haralds nyttårstale ... jeg ble fysisk kvalm når han talte så flott om menneskeverd. Hva vet vel han om menneskeverd? Hvor mange unge er det ikke som sitter sånn som den ungen jenta i dokumentaren? Stuet bort som slakt på den måten .. det er helt tragisk.
Gjest Jytte Skrevet 11. september 2011 #10 Skrevet 11. september 2011 Kongen har veldig viktig symbolmakt, og jeg foreslår vi beholder det videre også. Jeg håper den dagen kommer hvor vi får lov til å si vår mening om saken.
Gjest Heloise Skrevet 11. september 2011 #11 Skrevet 11. september 2011 Heller republikk enn kongedømme. Kongenes tid er over, etter min mening. De ser bare "fine" ut og bruker masse penger fordi de tilfeldigvis er født med såkalt "blått blod". Jeg liker kongefamilien vår! Men synes ikke kongelige har noen betydning for noen lenger. Vel, Se&Hør er jo veldig glad i de, da.
Gjest Cosette Skrevet 11. september 2011 #12 Skrevet 11. september 2011 Jeg er republikaner. Jeg er helt enig i at kronprins Haakon er en fin representant, men for meg er dette et sjansespill. Vi har ingen garantier for at de kongelige er fine representanter - nettopp fordi de er helt vanlige mennesker som alle andre, hvorav noen duger til slikt arbeid og andre ikke. Se f.eks. på svenskekongen - jeg så en dokumentar hvor han snakket så varmt om jordbruk, og hvordan han var på sitt mest lykkelige når han fikk sitte på en traktor og pløye åkeren. Tydelig en ganske enkel kar som ikke egentlig er noe kongsemne, noe alle skandalene rundt ham viser. Datteren Victoria er mer egnet, og det er vel hun som i hovedsak holder det svenske monarkiet populært nok til å overleve. Her ser vi hvordan det varierer veldig hvorvidt en kongelig fungerer godt i rollen eller ikke. I Danmark rettes det også mye kritikk mot kronprins Frederik, som ikke akkurat har blitt tildelt talekunstens nådegave og lett kløner det til når han uttaler seg offentlig. Selve kostnaden av kongehuset bryr meg ikke så mye, det er et musepiss i havet i den store sammenheng. Republikk vil ikke nødvendigvis være billigere, så det er ikke der det ligger. Det ligger i prinsippet om likt menneskeverd. Jeg er ingen sosialist, jeg er helt for at det skal finnes rike og mektige mennesker, men jeg er uenig i at noen skal ha krav på spesiell respekt og privilegier i offisielle sammenhenger kun i kraft av sin avstamning eller hvem de er gift med. Det blir ganske absurd for meg. At man som borger er forventet å bukke dypt og tiltale noen som "Deres Kongelige Høyhet" i et demokratisk land i år 2011 virker helt merkelig. Mette-Marit virker som en hyggelig og empatisk dame, men det skal mer til enn et giftermål for å fortjene min respekt og anerkjennelse. Jeg så videoen fra da Ingrid Alexandra begynte på skolen som seksåring, og da hun ble ropt opp av læreren som "Hennes Kongelige Høyhet Prinsesse Ingrid Alexandra" fikk jeg en småuggen følelse. Bisart. Det strider mot all min fornuft og det jeg tror på, og derfor kan jeg ikke akseptere det. Jeg ser poenget mange trekker frem - monarken skal fungere som en sikkerhet mot diktatur og maktmisbruk. Jovisst, greit nok - men realiteten er at de aller fleste vestlige land er republikker og fungerer bra demokratisk sett. Fremtiden vil nok se monarkiene forsvinne ett etter ett, men hvor langt inn i fremtiden dette vil skje er vanskelig å spå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå