Gå til innhold

Beredskapshjem

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg kunne tenke meg å ha beredskap for å ta imot barn som skal videre til permanent fosterfamilie. Er det noen som har erfaring med dette her, eller kan si noe mer om hvordan det fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner noen som er det. Barna kommer døgnet rundt (ofte natten) på kort varsel. De kan være der noen timer, eller 3 uker.

De har ingen egne barn boende hjemme og er svært rolige og stabile folk med et stort hjerte for 3-åringer som kommer kl 4 med kosebamsen i armkroken når pappa har slått mamma som må på sykehus.... Da er det frem med kakaoen.

Skrevet

Du burde ta kontakt med barnevernet i din kommune. De vet alt siden det er dem som vil bli din oppdragsgiver.

Behovet varierer fra kommune til kommune - men det er riktig som Poirot sier, det er for hastesaker der og da, og kan være for små barn, store barn - tenåringer - alle barn av alle slag som av forskjelige grunner trenger akkurat deg akkurat der og da.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har selv aldri vært i beredskapshjem (dro til tante når det ble helvett hjemme), men mine småsøsken har det. Jeg kommer fra en liten plass og kjenner familien de var hos. De er en stor familie med mange barn fra før (bl.a. en gutt som jeg har gått på skole sammen med.) Dette er nå mange år siden, men søsknene mine snakker enda om disse fantastiske menneskene, og blir så glad når de treffer dem f.eks. på butikken.

Jeg vil bare applaudere til deg som har lyst til å hjelpe! Den innsatsen du kommer til å gjøre er så viktig og avgjørende for de barna som ikke har det godt hjemme.

Mine fosterforeldre var beredskapshjem da jeg bodde hos dem. En ting vil jeg bare "advare" om; Det er ikke alltid enkelt å måtte sende barna tilbake til det hjemmet du vet de har det fælt i... Men dette er en del av det å være beredskapshjem.

Sender en god :klem: til deg, det skulle vært flere mennesker som deg!

:vinke:

Gjest LoisLane
Skrevet

Takk for klemmen! Jeg har enda ikke foretatt meg noe, så jeg får ta den på forskudd... Men jeg er ganske motivert, og kommer til ta kontakt med barnevernet her jeg bor.

har imidlertid et lite men - er litt redd for skade/ stor slitasje på inventar o.l. hjemme hos meg. overdramatiserer jeg nå?

Skrevet
Takk for klemmen! Jeg har enda ikke foretatt meg noe, så jeg får ta den på forskudd... Men jeg er ganske motivert, og kommer til  ta kontakt med barnevernet her jeg bor.

har imidlertid et lite men - er litt redd for skade/ stor slitasje på inventar o.l. hjemme hos meg. overdramatiserer jeg nå?

Nja... slitasje skal vel en del til før du merker. Men ang skader på inventar/hus er jeg rimelig sikker på at dette vil bli erstattet av barnevernet. Spør om det når du kontakter dem :)

Skrevet

Barn er barn - og et voksent hjem og et hjem med barn er nok annerledes møblert og organisert. Men det skal ikke hindre deg.

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Det å være beredskapshjem forutsetter vel også at du ikke er i jobb selv, hvis jeg ikke tar feil. Det å være "beredskapsmor" blir jobben din.

Gjest Abelone
Skrevet

For å bli beredskapshjem, må du melde deg til barnevernssentralen - en fylkeskommunal enhet som er formidler av institusjonsplasser, fosterhjem, og også bereskapshjem til de kommunale barneverntjenester. Der blir du og din familie og deres situasjon intervjuet, vurdert, og må gjennom grundig kursing før dere evnt. får godkjenning som beredskapshjem. Du får lønn for å være i beredskap, og det blir en jobb. Det er krevende å være beredskapshjem. Må vel nærmest være et kall. Ikke noe en gjør først og fremst for pengene, eller å "få være hjemme" mot betaling. Lykke til med de videre skritt!

Skrevet
Kjenner noen som er det. Barna kommer døgnet rundt (ofte natten) på kort varsel. De kan være der noen timer, eller 3 uker.

MEN.. I noen beredskapshjem kan barn bli i opptil et års tid og da blir det veldig mye følelser knyttet til barnet og det kan være grusomt å skulle kutte båndene... :(

Det er en utrolig flott ting du vil gjøre ihvertfall :D Det er dessverre så altfor mange barn som ikke har det bra :cry:

Skrevet

Hvis du skal melde dere som beredskapshjem, må du gjennomgå et opplegg sammen med barnevernet. :wink:

• 2 uker senere...
Skrevet

Heisan!

Jeg har i mange år ønsket å kunne ha et beredskapsjhem for de som trenger det!

Men det jeg lurer på er,jeg eier ikke egen leilighet,jeg leier.Har 90kvm å "boltre meg på". Har det noe å si?

Blir å kjøpe i løpet av 1-1.5 års tid.

Så kommer det det jeg lurer aller mest på: Har legning noe å si for å kunne være et beredskapshjem??Jeg er lesbisk og har levd i et parforhold i 3.5år med en annen kvinne.

Selv er jeg utdannet barne&ungdomsarbeider og har hatt mange utfordringer i jobben min som det!

Jeg er kjent for å ha et godt hjerte ,og vil alle det beste!!

• 1 måned senere...
Skrevet

Kjenner 2-3 familier som har vært beredsskap hjem for barn som skal videre til fosterfamilier. Den ene familien besto av kone, mann og 3 andre barn og om jeg ikke husker feil så hadde begge to jobb. Barna er oftest i barnehagen eller skolen. Den andre husholdningen består av en ugift kvinne som bor ilag med sine foreldre og de har ikke så stort hus, så størrelsen kommer vel ikke så mye an på. Barnevernet vil ta kontakt med deg og de er mest interessert i hvor innstilt du er og om du takler slike situasjoner og om man er moden. Om barnet vil få det bra avhenger jo av disse faktorene også.

• 4 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Beklager å ta opp en gammel tråd, men tenkte det var bedre å hente en med samme emne som jeg lurer på enn å starte en helt ny :jepp:

Er det noen her inne som er beredskapshjem og som kan fortelle litt mer om dette? Jeg vurderer dette sterkt, men er usikker med tanke på egne barn, og eventuelt også et fosterbarn. Er dette en hindring eller er det ok at det finnes flere (trengende-fosterbarnet kan jo være et barn som har behov for ekstra omsorg) barn i heimen?

Jeg har sendt en forespørsel til barnevernet, men saksgangen der tar sin tid, så tenkte å spørre dere i mellomtiden :)

Skrevet
Beklager å ta opp en gammel tråd, men tenkte det var bedre å hente en med samme emne som jeg lurer på enn å starte en helt ny :jepp:

Er det noen her inne som er beredskapshjem og som kan fortelle litt mer om dette? Jeg vurderer dette sterkt, men er usikker med tanke på egne barn, og eventuelt også et fosterbarn. Er dette en hindring eller er det ok at det finnes flere (trengende-fosterbarnet kan jo være et barn som har behov for ekstra omsorg) barn i heimen?

Jeg har sendt en forespørsel til barnevernet, men saksgangen der tar sin tid, så tenkte å spørre dere i mellomtiden :)

Nå skal ikke jeg late som jeg har så masse kunnskaper om dette, men ei venninne av meg kan dette. Hun er en av fire, hvor tre barn bor hjemme. Hennes familie er beredskapshjem. Så det er helt ok der iallefall. De barna som kommer lærer jo å sosialisere seg med andre barn i slike tilfeller. Og frem til nå har det fungert helt fint hos dem. De har hatt veldig mange barn over en del år. Før jul hadde de en søt liten babygutt(de hadde han et halvt år) og nå har de fått to nye, en søster og en bror på 6 og 3 år.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå skal ikke jeg late som jeg har så masse kunnskaper om dette, men ei venninne av meg kan dette. Hun er en av fire, hvor tre barn bor hjemme. Hennes familie er beredskapshjem. Så det er helt ok der iallefall. De barna som kommer lærer jo å sosialisere seg med andre barn i slike tilfeller. Og frem til nå har det fungert helt fint hos dem. De har hatt veldig mange barn over en del år. Før jul hadde de en søt liten babygutt(de hadde han et halvt år) og nå har de fått to nye, en søster og en bror på 6 og 3 år.

Tusen takk for svar :) Så noen av disse barna var "fast boende" mens andre var i beredskapshjem ikke sant?

Lurer også på hvordan de ser på dette med dyrehold, har en katt hjemme som har vært i familien i årevis, vil ikke gi den bort..

Skrevet
Lurer også på hvordan de ser på dette med dyrehold, har en katt hjemme som har vært i familien i årevis, vil ikke gi den bort..

Du får nok beholde den, men kan jo da ikke være beredskapshjem for de som er allergiske...

vi står som besøkshjem for barnevernet har enda ikke vært aktuelle i den forbindelse, men hadde besøk av barnevernet.. de spurte om vi hadde dyr osv.. dette måtte registeres i tilfelle barnet/barna hadde allergier.. da måtte de reise et annet sted... er vel sikkert de samme reglene sånn sett for beredskapshjem som besøkshjem...

Gjest Gjest
Skrevet

Foreldrene mine vurderte dette, og jeg var med på informasjonsmøte. De anbefalte at evt egne barn i familien burde være over 7 år. Under den alderen kan det være vanskelig å forstå at det dumper barn innom i familien, og veldig små egne barn kan være så krevende at det blir lite overskudd til beredskapsbarn. Vær forberedt på mulighet for at beredskapsbarna kan utsette egne barn for vold, plaging, seksuelle overgrep (noen barn som har blitt misbrukt kan gjøre slikt), fæle historier osv. Det går oftest bra, men alt er mulig når man har mange barn fra ikke-fungerende hjem boende over tid. Jeg ville definitivt latt egne barn bli ganske store av den grunn. De hadde et barn over en periode, det var en flott og sterk erfaring, som dessverre endte vondt og opprørende pga hva barnet måtte overlates til etter endt oppdrag. Da står en maktesløs, dessverre. Du må tenke gjennom hvordan dere og deres barn vil takle å ikke ha myndighet til å "redde" barnet som etter en tid hos dere begynner å stole på dere, for flere ganger vil dere være uenige i avgjørelsene nemndene tar, og det er vanskelig å ikke kunne gripe inn for et forsvarsløst barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Du får nok beholde den, men kan jo da ikke være beredskapshjem for de som er allergiske...

vi står som besøkshjem for barnevernet har enda ikke vært aktuelle i den forbindelse, men hadde besøk av barnevernet.. de spurte om vi hadde dyr osv.. dette måtte registeres i tilfelle barnet/barna hadde allergier.. da måtte de reise et annet sted... er vel sikkert de samme reglene sånn sett for beredskapshjem som besøkshjem...

Ved besøkshjemsvalg har man god tid på seg til å matche besøksforeldre og aktuelt barn i interesser, geografi osv. Beredskapshjem er akuttplassering, noen ganger om natten. Da bør man ideelt sett ha hjem hvor barna ikke blir syke av å være. Men om det er formaliserte regler om dette, vet jeg ikke. Foreldrene mine hadde et kjæledyr da de tok imot, men de var ikke ansatte av Fylkeskommunen, de ble bare oppringt da de ikke hadde plass i eksisterende beredskapshjem og måtte akuttplassere noen. Dyr kan jo også ha en veldig positiv effekt som "ice breaker" for vanskeligstilte barn, så kanskje det går bra å ha katt.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare meg :)

Ringte barnevernsavdelingen for beredskapshjem i dag, og det viste seg at å ha katt ikke var noe problem (heller ikke hund for dem som måtte lure), så lenge jeg ikke hadde en hel kennel hjemme.

Men selvfølgelig blir man ikke tildelt de barna man på forhånd da vet har astma eller allergier.

De virket veldig trivelige, og jeg fikk masse gode råd. (Men dere må veldig gjerne fortsette å legge inn erfaringer eller råd dere måtte ha..jeg har fortsatt en haug av spørsmålstegn i holdet) :jepp:

Fosterbarn sa de nei til dersom jeg skulle være aktuell som beredskapshjem. Fosterbarn er ofte svært trengende, og beredskapshjem skal jo fungere som en heltidsjobb i seg selv. Hadde barna bodd mange år i hjemmet kunne det tas til vurdering, men oftest var svaret nei.

Hun nevnte også at dette var noe man driver med i noen år, før man finner ut at man vil ut i arbeidsliv eller ha et mer "stabilt" liv igjen... hvordan er det med de dere kjenner? Er dette en jobb man har i maks 5 år, eller kjenner dere noen som har holdt på lenge??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...