AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #1 Del Skrevet 8. september 2011 Vi har en gutt på 2,5 år som fikk konstatert falsk krupp hos legen i går. Det begynte tirsdag med at han var litt hes, men ellers i fin form. Natt til onsdag var det ganske urolig og han pustet tungt, men natten gikk ok. Ondag var han i finfin form på dagen, men merket at han slet litt med pusten når han anstrengte seg/var veldig aktiv. Natt til i dag måtte vi ut i frisk luft en gang for da slet han, ble litt redd og våknet helt. Gikk over ganske fort og han sovnet med en gang etterpå og sov til morgenen. Litt tung pust og noen host innimellom, men alt i alt ganske greit. I dag har han også vært i fin form. Han har ikke hatt noe feber noen av dagene/nettene. Jeg lurer på hvor lenge det er normalt at dette henger i og evt. om jeg bør ta kontakt med legen igjen i morgen (siden det er fredag og det er svært omstendelig å komme seg til lege i helgen) hvis han er lik i natt som natten som var. Da vi var der på onsdag, lyttet legen på han og sa at lunger, hjerte, ører og hals så helt fint ut. Vi holder han hjemme fra barnehagen i morgen og på mandag er det planleggingsdag så da blir han også hjemme. Men hvor lenge bør man holde de hjemme når det har falsk krupp? Kan jeg ta han med ut så lenge han ikke har feber, er slapp e.l.? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nemii Skrevet 8. september 2011 #2 Del Skrevet 8. september 2011 Vår sønn har gjerne 1-2 omganger med falsk krupp i året, han er da i mer eller mindre fin form på dagen og nettene er vi avhengig av et kaldt rom med frisk luft for at han sover "godt" (han ligger i ull, med vinduer på vidt gap). Vi har vært på sykehuset med ham 1 gang (da fikk han ikke puste og hadde 40 i feber, men 4 omganger med medisiner så var det iorden igjen). Har et barn først fått falsk krupp er det veldig vanlig at det kommer igjen og igjen frem til de er ca 7 år. Vi holder ham hjemme hvis natten har vært slitsom og han ikke har sovet veldig godt. Ellers er han i bhg hvis dagsformen og natten har vært ok. Her er det værst de 2-3 første nettene. Legen har anbefalt at vi tar kontakt med Ahus om han ikke er bedre etter 3 natten. god bedring til poden.-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemii Skrevet 8. september 2011 #3 Del Skrevet 8. september 2011 (endret) Var ikke logget inn....meg som svarte over.-) Glemte å svare at falsk krupp ikke er smittsomt! Det er en betennelse .-)Legen vår ga klarsignal for bhg så lenge det ikke er feber etc Endret 8. september 2011 av Nemii Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annemor30 Skrevet 8. september 2011 #4 Del Skrevet 8. september 2011 Kommer nok ann på almenntilstanden hos barnet vil jeg si:) Hvis h*n ikke har sovet om nattten vil jo barnet være sliten dagen derpå Når jeg hadde FK barn så koset vi oss ute med dyne og kikket på stjernene;) Så mye at søsken ønsket seg FK;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 8. september 2011 #5 Del Skrevet 8. september 2011 Kommer nok ann på almenntilstanden hos barnet vil jeg si:) Hvis h*n ikke har sovet om nattten vil jo barnet være sliten dagen derpå Når jeg hadde FK barn så koset vi oss ute med dyne og kikket på stjernene;) Så mye at søsken ønsket seg FK;) Vi også. Jenta vår var så vant til kruppanfallene at hun tusla ut med dyna si, så satt hun og pappaen der, midt i natta og så på stjernene Flere ganger var anfallene tunge, det hjalp ikke å stitte ute og da fikk vi hjelp på legevakta med forstøverapparat. Det siste året hun hadde falsk krupp fikk hun homøpatmedisin- og det hjalp helt utrolig bra!!! Anbefales. Vi var ikke en eneste gang på legevakta etter det. Hun fikk piller hun tok under anfallet- og da ble de ikke så tunge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #6 Del Skrevet 8. september 2011 Takk for svar og tips! Formen hans er helt fin på dagtid, heldigvis Men hvor mange dager bør jeg forvente at det varer før jeg evt. bør ta kontakt med lege igjen? Legen skrev ut resept på Efedrin, første gang han har det. Jeg er skeptisk til det middelet eller er det ubegrunnet? Effekten er usikker etter det jeg har lest. Liker ikke å medisinere han helt ukritisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annemor30 Skrevet 9. september 2011 #7 Del Skrevet 9. september 2011 Min erfaring på mine barn var at de ble utrolig aggresive;) Men jeg understreker at dette var på mine barn;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 9. september 2011 #8 Del Skrevet 9. september 2011 Vi fikk også Efedrin, uten at det hadde noen effekt.Jeg snakker varmt om homøpat og skulle ønske vi hadde prøvd det tidligere. Falsk krupp er en tilstand som ofte kommer sammen med forkjølelse. Vår datter startet alltid første dag av høstforkjølelsen med et kruppanfall. Det kan føles dramatisk og ubehagelig, men er som sagt bare en tilstand, ikke en sykdom. Når anfallet kommer skal du alltid vurdere bernets allementilstand fortløpende. Hvis det blir veldig vanskelig å puste, barnet sikler med åpen munn og sitter fremoverbøyd skal dere ALLTID kjøre til legevakta umiddelbart. Dette fordi falsk krupp og strupelokkbetennelse kan arte seg ganske likt tidlig i anfallet. Forskellen er at krupp ikke er farlig, strupelokkbetennelse er dødlig. Var jeg deg ville jeg prøvd hømopat, kanskje hjelper det din gutt like mye som det hjalp vår datter. Vi slapp Efedrin og lange netter på legevakta etter at vi fikk dem. I tillegg følte vi oss mye tryggere når anfallene ikke ble så tunge. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 9. september 2011 #9 Del Skrevet 9. september 2011 Efedrin virket kjempebra på jenta vår, og hun hadde ikke bivirkninger av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tollo Skrevet 9. september 2011 #10 Del Skrevet 9. september 2011 Vår gutt på 2,5 år har hatt disse anfallene også. Han har astma i tillegg så anfallene er værre enn vanlig. De første gangene dro vi på legevakten og fikk hjelp der, men nå har vi fått adrenalin på forstøver og kortison tabletter for å dempe anfallene. Er like redd hver gang jeg og håper han snart vokser det av seg. Senest i går kveld hørte jeg antydning til hesheten og både faren og jeg blir litt "på tuppa" når vi hører dette. Krysser fingre for at det ikke blir krupp denne gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 9. september 2011 #11 Del Skrevet 9. september 2011 Hadde to som hadde FK som små, første gang med eldste ble det sykehus og masse styr Etterhvert så lærte jeg meg til å ta ungen ut i frisk luft, eller over fryseboks, hjalp ikke det så var det varm damp. Fikk noe hostesaft med efedrin som hjalp godt, men den er jo stimulerende så dårlig på natta. Men, det viktigste tiltaket var å bygge opp hode-enden på senga, jeg hadde to bind Norsk leksikon, gammel type, under hvert av sengebeina, ca 12-15 cm, det lettet pusten enormt om natta. Husk, det er selve senga som skal bygges opp, ikke madrass, eller tykkere pute. Prøvde ikke noen alternative metoder, men hvis du er i nærheten av homeopat, så kan du prøve det. Har ungen først fått FK, så må du regne med det kommer igjen. Hver gan han er litt forkjøla Er almenntilstanden god, og dem har sovet om natta, kan dem godt i b.hage. Å kontakte lege er vel egentlig ikke så stor vits i, hvis ikke barnet er så dårlig at han bør innlegges. Kontakta lege bare to ganger jeg, først da jeg ikke forst hva det var, da ble det sykehus, å en gang senere, da fikk jeg efedrin, å siden fikk jeg ny av den på samme resept. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby Skrevet 10. september 2011 #12 Del Skrevet 10. september 2011 Nå er min en del yngre enn barna i denne tråden, men deler mine tips likevel. Falsk krupp kom første gang ved 7-8 mnd alderen. Siden det er helt umulig å få et såpass lite barn til å sove med hodet i en oppbygd seng (da havnet bena der hodet skulle være etter 5 min) tok vi med vippestolen ut, og gikk etterhvert over til å sette vognen ute når det var på det verste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 10. september 2011 #13 Del Skrevet 10. september 2011 Hadde to som hadde FK som små, første gang med eldste ble det sykehus og masse styr Etterhvert så lærte jeg meg til å ta ungen ut i frisk luft, eller over fryseboks, hjalp ikke det så var det varm damp.Fikk noe hostesaft med efedrin som hjalp godt, men den er jo stimulerende så dårlig på natta. Men, det viktigste tiltaket var å bygge opp hode-enden på senga, jeg hadde to bind Norsk leksikon, gammel type, under hvert av sengebeina, ca 12-15 cm, det lettet pusten enormt om natta. Husk, det er selve senga som skal bygges opp, ikke madrass, eller tykkere pute. Prøvde ikke noen alternative metoder, men hvis du er i nærheten av homeopat, så kan du prøve det. Har ungen først fått FK, så må du regne med det kommer igjen. Hver gan han er litt forkjøla Er almenntilstanden god, og dem har sovet om natta, kan dem godt i b.hage. Å kontakte lege er vel egentlig ikke så stor vits i, hvis ikke barnet er så dårlig at han bør innlegges. Kontakta lege bare to ganger jeg, først da jeg ikke forst hva det var, da ble det sykehus, å en gang senere, da fikk jeg efedrin, å siden fikk jeg ny av den på samme resept. Jeg må bare fortelle at legevakten advarer mot bruk av varm damp. Det har vist seg å gjøre luftveiene enda tettere. Det som er bra er kald luft, fordi det naturlig nok får hovenheten i halsen til å dempe seg. Kald luft uyendørs er den beste kuren for FK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå