Gå til innhold

Er dette en god spiseplan?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er ei jente sent i tenårene, og jeg ønsker å gå ned ca. 5 kg. Jeg er 170 høy og veier 63-4, men tror jeg vil trives mye bedre på 58-9 (krympe mage og lår litt). Jeg trener kondisjon ca. 3 ganger i uka, og da prøver jeg å få til 2 intervalløkter (4x4) og en roligere tur på 40 min ca - mer kan jeg ikke pga. tidligere skade i begge ben. Jeg trener styrke/yoga 3-4 ganger i uka og.

Men uansett, det jeg lurte på; er dette en ok kostholdsplan (vanlig dag)

Frokost: havregryn med melk - vil anslå det til en 400 kcal

Lunsj: Isbeg, 2 egg, noe gulost, agurk/paprika og et par spiseskjeer lettrømme

Mellom: Go'nøtter/en bixit turbar/en energibar/en frukt (varierer litt etter tid mellom måltid)

Middag: Typisk laks/stekt eller bakt kyllingbryst m. ris/pasta/couscous og en del grønnsaker (brokkoli, blomkål eller salat u. dressing)

Kvelds: 3 husman knekkebrød m. feks gulost, smøreost etc.

OK plan for å gå litt ned i vekt og få i seg nok næring?

Endret av scorpio
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar forresten en spiseskje tran og en gerimax daglig energi hver dag :-) Også spiser jeg omtrent ikke rødt kjøtt, om det skulle ha noe å si...

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er ei jente sent i tenårene, og jeg ønsker å gå ned ca. 5 kg. Jeg er 170 høy og veier 63-4, men tror jeg vil trives mye bedre på 58-9 (krympe mage og lår litt). Jeg trener kondisjon ca. 3 ganger i uka, og da prøver jeg å få til 2 intervalløkter (4x4) og en roligere tur på 40 min ca - mer kan jeg ikke pga. tidligere skade i begge ben. Jeg trener styrke/yoga 3-4 ganger i uka og.

Men uansett, det jeg lurte på; er dette en ok kostholdsplan (vanlig dag)

Frokost: havregryn med melk - vil anslå det til en 400 kcal

Lunsj: Isbeg, 2 egg, noe gulost, agurk/paprika og et par spiseskjeer lettrømme

Mellom: Go'nøtter/en bixit turbar/en energibar/en frukt (varierer litt etter tid mellom måltid)

Middag: Typisk laks/stekt eller bakt kyllingbryst m. ris/pasta/couscous og en del grønnsaker (brokkoli, blomkål eller salat u. dressing)

Kvelds: 3 husman knekkebrød m. feks gulost, smøreost etc.

OK plan for å gå litt ned i vekt og få i seg nok næring?

Jeg synes det ser veldig bra ut, men den bixit turbar er vel kanskje ikke av det sunneste slaget. Tipper den inneholder en del herdet vegetabilsk olje som palmeolje.

Lag flapjacks selv! Kjempegodt og veldig sunt om du bruker de riktige ingrediensene.

Du har 6-7 økter i uken. Det er veldig mye! Pass på at du tilpasser treningen til kroppens ønsker slik at du ikke overtrener. Du bør få i deg minst 7 timer søvn dagen før tunge treninger som intervalløkter. Om du ikke får det bør du heller trene rolig eller la være å trene.

Se etter typiske overtreningssymptomer.

Hvis du klarer, så trenger du ingen spisedag i uken der du spiser snop osv. Dette er mer en vane enn en nødvendighet.

Endring: Se over tid - dersom du går ned i vekt bra. Dersom du ikke gjør så kutter du småtingene som mellommåltid eller rømme på salaten.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Grunnen til at jeg spiser bixit er jo fordi det er raskt og enkelt å ha i veska; ikke fordi jeg tror det er sunt :)

Jeg tror kaloriinnholdet er sånn passe, jeg var mer interessert i om jeg får i meg nok (har sett en del tråder med folk som spiser sunt men for lite...) Og om jeg får i meg nok vitaminer, mineraler etc :)

Skrevet

Grunnen til at jeg spiser bixit er jo fordi det er raskt og enkelt å ha i veska; ikke fordi jeg tror det er sunt :)

Jeg tror kaloriinnholdet er sånn passe, jeg var mer interessert i om jeg får i meg nok (har sett en del tråder med folk som spiser sunt men for lite...) Og om jeg får i meg nok vitaminer, mineraler etc :)

Tja. Hvis du bytter ut turbaren med usaltede nøtter med samme kcal-innhold så er du samme sted energimessig, men nøttene er antageligvis sunnere.

Ta med gulrøtter/snacksgulerøtter, sukkererter eller andre grønnsaker til snacks. Spis gjerne litt fruktsalat til dessert.

Mulig jeg får litt pepper for dette, men jeg pleier å anbefale alle med høy treningsmengde å spise e-vitamin, og c-vitamin-tilskudd. Om det har en reell effekt er litt vanskelig å måle, men det står på anbefalingslisten til de fleste idrettsfysiologer.

I tillegg er mat etter trening svært viktig. Prioriter måltidet etter trening. Da trenger du væske, karbohydrater og litt protein. Gjerne en smoothie. Eller f.eks rosiner og litt skinke. Unngå fettrike produkter rett etter trening.

Skrevet

Sant det med bixit-en, men er litt vil og gal til tider :)

Jeg pleier å drikke 2-3 dl ekstra lett melk etter trening, merker at det hjelper. Sjokolademelk er visst et populært valg, men jeg forsøker å kutte ned på sukker (IKKE lavkarbo altså!) Er melk et godt valg?

Skrevet

Sant det med bixit-en, men er litt vil og gal til tider :)

Jeg pleier å drikke 2-3 dl ekstra lett melk etter trening, merker at det hjelper. Sjokolademelk er visst et populært valg, men jeg forsøker å kutte ned på sukker (IKKE lavkarbo altså!) Er melk et godt valg?

Jeg er enig med deg. Lov å være litt vill og gal. Fort gjort å bare bli det siste dersom man lever for strengt.

Melk er bra, det. Jeg er enig at sjokomelk er litt ugunstig i det tilfellet. Om man skal ha mer karbo i seg er det bedre med rosiner. Sjokomelk har 1,5% fett i seg, og fett er ikke gunstig etter trening, så skummet- og ekstra lett melk er bedre.

2-3 dl er litt lite kanskje. 5dl vil gi deg rundt 20g karbohydrat og rundt 13-14g protein. Det er en grei mengde protein, men litt lite karbo. Så spis gjerne litt rosiner eller en stor moden banan. Frukt inneholder vanligvis mest fruktose, denne har lavere glykemisk indeks enn glukose og etter trening er høy GI best. Dersom du ikke vil blåse pengene dine på glukosegelé er det verdt å nevne at tørket frukt er glukoserike.

Skrevet

Jeg er student så det er ikke noe alternativ å blåse vekk penger ;-)

Mulig 2-3 dl er litt lite, men jeg merker at jeg er i mye bedre form dagen etter trening om jeg får i meg den mengden - men skal teste med litt mer :)

Ah banan, et yndet mellommåltid for meg! Men målet er å gå litt ned, så trenger jeg en halvliter melk OG en banan etter trening....?

Skrevet

Jeg er enig med deg. Lov å være litt vill og gal. Fort gjort å bare bli det siste dersom man lever for strengt.

Melk er bra, det. Jeg er enig at sjokomelk er litt ugunstig i det tilfellet. Om man skal ha mer karbo i seg er det bedre med rosiner. Sjokomelk har 1,5% fett i seg, og fett er ikke gunstig etter trening, så skummet- og ekstra lett melk er bedre.

2-3 dl er litt lite kanskje. 5dl vil gi deg rundt 20g karbohydrat og rundt 13-14g protein. Det er en grei mengde protein, men litt lite karbo. Så spis gjerne litt rosiner eller en stor moden banan. Frukt inneholder vanligvis mest fruktose, denne har lavere glykemisk indeks enn glukose og etter trening er høy GI best. Dersom du ikke vil blåse pengene dine på glukosegelé er det verdt å nevne at tørket frukt er glukoserike.

Hvorfor ikke det? :klo:

Skrevet

Hvorfor ikke det? :klo:

Det du vil etter trening er å fylle opp glukoselagrene, og det gjør man best med noe lettfordøyelig og karbohydratholdig - fett oppfyller ingen av disse kravene :) Det er tyngre å fordøye, og det "går ikke rett inn i musklene"

Skrevet

Det du vil etter trening er å fylle opp glukoselagrene, og det gjør man best med noe lettfordøyelig og karbohydratholdig - fett oppfyller ingen av disse kravene :) Det er tyngre å fordøye, og det "går ikke rett inn i musklene"

Det vet jeg jo, men trodde du mente man ikke skulle spise fett i det hele tatt, rett etter trening. :) At det gjorde noe skade, på en måte.

Skrevet

Jeg er student så det er ikke noe alternativ å blåse vekk penger ;-)

Mulig 2-3 dl er litt lite, men jeg merker at jeg er i mye bedre form dagen etter trening om jeg får i meg den mengden - men skal teste med litt mer :)

Ah banan, et yndet mellommåltid for meg! Men målet er å gå litt ned, så trenger jeg en halvliter melk OG en banan etter trening....?

Ja. Det gir ca 1g karbo per kg kroppsvekt, og ca 4:1 karbo:protein. Det er det man trenger etter f.eks. intervalløkter. Etter rolige økter kan du prøve med litt mindre. Du merker om du spiser for lite på at du lettere blir sliten økten etter. Eksperimenter gjerne med mengde.

Husk at rehydrering er det viktigste etter trening og derfor bør du drikke 1,5 ganger den mengde væske du har tapt.

Det kan du finne ut ved å veie deg før du trener, og så etter du trener. Vekten du har tapt er væsketap. Husk å legge til ev væske du har drukket underveis.

Dehydrering er farlig og ødelegger ytelsen din. Det samme er overhydrering, eller faktisk saltmangel - som faktisk er et større problem i langdistanseidrett som f.eks. marathon, triathlon og landeveissykkel.

Så du trenger ikke drikke mer på trening enn du taper. og så fortsetter du å drikke etter trening. Ikke drikke alt med en gang rett etter, men gradvis.

Skrevet

Det vet jeg jo, men trodde du mente man ikke skulle spise fett i det hele tatt, rett etter trening. :) At det gjorde noe skade, på en måte.

Åja, sorry! Nei gjør ikke noe skade, utenom at man kanskje får i seg mer energi enn man ønsker :)

Skrevet (endret)

Det hemmer frigjøringen av insulin og dermed også hvor fort glukosen blir tatt opp og fraktet inn i musklene.

Det er snakk om måltidet rett etter trening altså. Om du spiser fett senere er ikke så farlig.

Endring: Må rette meg selv litt. Det er fordi fett gjør at mat tas saktere opp fra mage/tarm - men i ytterste konsekvens så hemmer jo det på en måte frigjøringen av insulin på den måten. Jeg ville bare presisiere litt.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Ja. Det gir ca 1g karbo per kg kroppsvekt, og ca 4:1 karbo:protein. Det er det man trenger etter f.eks. intervalløkter. Etter rolige økter kan du prøve med litt mindre. Du merker om du spiser for lite på at du lettere blir sliten økten etter. Eksperimenter gjerne med mengde.

Husk at rehydrering er det viktigste etter trening og derfor bør du drikke 1,5 ganger den mengde væske du har tapt.

Det kan du finne ut ved å veie deg før du trener, og så etter du trener. Vekten du har tapt er væsketap. Husk å legge til ev væske du har drukket underveis.

Dehydrering er farlig og ødelegger ytelsen din. Det samme er overhydrering, eller faktisk saltmangel - som faktisk er et større problem i langdistanseidrett som f.eks. marathon, triathlon og landeveissykkel.

Så du trenger ikke drikke mer på trening enn du taper. og så fortsetter du å drikke etter trening. Ikke drikke alt med en gang rett etter, men gradvis.

Vann drikker jeg nok av, blir så tørst uansett! Takk for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...