Gjest Frustrert Skrevet 29. november 2003 #1 Del Skrevet 29. november 2003 Huff! Nå er jeg frustrert. Vi har besøk av sønnen til samboeren min. Han er Jehovas Vitne. Tidligere i kvel skulle jeg og samboeren min rydde, og jeg satte på litt ryddemusikk. Gladmusikk med litt fart i. Kristen musikk. Etter noen sanger sa samboeren min at det var respektløst å spille den musikken. Jeg satte på en annen cd. Men da ble jeg så usikker. Hva kan jeg sette på? Hva er nøytralt nok? Jeg har jo mye forskjellig musikk, men den andre musikken min kan vel kanskje også være støtende? Jeg satte på Sting, og tror det gikk greit. Men jeg ble jo usikker da også. Sting sang jo også om Jesus i en av sangene. Og så ble jeg veldig usikker på oppførselen min ellers. Tar jeg nok hensyn? Jeg prøver selvfølgelig ikke å provosere, men det kan jo hende jeg gjør det likevel. ble plutselig redd for å si eller gjøre noe galt. Jeg prøver jo å ta hensyn, men samtidig er jeg jo bare meg selv. Er det noen andre som har vært i lignende situasjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 29. november 2003 #2 Del Skrevet 29. november 2003 Synes det er litt søkt å si at det er respektløst, siden Jehovas vitne også er kristne. De tolker bibelen annerledes ja men de regnes blandt kristne menigheter såvidt jeg vet... Så det der tror jeg ikke du skal tenke for mye på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 29. november 2003 #3 Del Skrevet 29. november 2003 Du må få leve ditt liv der du bor, mener nå jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå Skrevet 29. november 2003 #4 Del Skrevet 29. november 2003 Jeg har ikke vært i lignende situasjon, så er det sagt. Men hvorfor du skal føle deg frustrert over å spille Sting eller annen musikk du liker i ditt eget hus, kan jeg ikke fatte. Jeg skjønner liksom ikke hvorfor man skal ta så hensyn........hvor går grensen? Skal man sette vekk juletreet og julepynten om dere får besøk av han i jula........Nei, man må da virkelig kunne få lov å ha en viss stemning i sitt eget hjem enten man er kristen og tror på Jesus eller er Jehovas Vitne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 29. november 2003 #5 Del Skrevet 29. november 2003 Synes det er litt søkt å si at det er respektløst, siden Jehovas vitne også er kristne. De tolker bibelen annerledes ja men de regnes blandt kristne menigheter såvidt jeg vet... Dei gjer vel eigentleg ikkje det... Ikkje av dei fleste evangeliske/lutherske kyrkjesamfunn i alle fall. Men eg trur kanskje eg ville tenkt lite på det der, altså. For det første så er han gjest. For det andre så prøver du - og det held, meinar eg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 29. november 2003 #6 Del Skrevet 29. november 2003 De regner vel seg selv som kristne gjør de ikke det da??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 29. november 2003 #7 Del Skrevet 29. november 2003 Mogeleg det. Men i så tilfelle reknar dei ingen andre for kristne... I følge Jehovas Vitne er det jo berre dei som har 'den rette læra', og som vil kome til himmelen. (144 000 av dei rett nok...) Dei fleste kristne menighetar er litt meir inkluderande... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 29. november 2003 #8 Del Skrevet 29. november 2003 Dei gjer vel eigentleg ikkje det... Ikkje av dei fleste evangeliske/lutherske kyrkjesamfunn i alle fall. Men eg trur kanskje eg ville tenkt lite på det der, altså. For det første så er han gjest. For det andre så prøver du - og det held, meinar eg! og hvem er det som bestemmer hva som er kristent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 29. november 2003 #9 Del Skrevet 29. november 2003 De som tror på Jesus som Guds sønn, regnes som kristne.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 29. november 2003 #10 Del Skrevet 29. november 2003 Mogeleg det. Men i så tilfelle reknar dei ingen andre for kristne... I følge Jehovas Vitne er det jo berre dei som har 'den rette læra', og som vil kome til himmelen. (144 000 av dei rett nok...) Dei fleste kristne menighetar er litt meir inkluderande... Nå tror jeg du snakker rundt deg selv litt Pip. Jehovas vitne tror det er 7 menigheter som har den rette læren, for om du ikke har lest det så er det det som står i bibelen. de mener at det er 144 000 som vil stå nærmest Gud i "hans" arbeid, men de vet ikke nøyaktig hvor mange som kommer til paradiset. Jeg blir faktisk litt irritert på "kristne" som bare må rakke ned på andre religioner og menigheter. Ta og få med deg den reelle fakta før du skriver noe som du har tolket til det du tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 29. november 2003 #11 Del Skrevet 29. november 2003 Det er 144 000 som kommer til paradis. Resten av dem som har levd rett, altså resterende Jehovas Vitne, skal få leve videre på en paradisisk jord. Ikke i paradis som vi sier. Dette er etter harmageddon, som kan komme når som helst , senest for 8- 9 år siden mener jeg å huske... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 29. november 2003 #12 Del Skrevet 29. november 2003 Hva som er "kristent" defineres vel ut fra synet på Kristus, altså Jesus. Jeg søkte og fant en relativt kortfattet og lettforståelig redgjørelse på nettet. Den er ikke skrevet av noe Jehovas vitne, men er utdrag fra en særoppgave på emnet. En liten digresjon kanskje, men det kan være interessant å vite litt om bakgrunnen for deres tro. "Sekten Jehovas Vitner ble grunnlagt av amerikaneren Charles Taze Russell i 1876. Russell mente han var utvalgt av Gud til å fortelle om den kommende dommedag. Sekten begynte med at Russell gav ut bladet Vakttårnet og en del traktater. I tidsskriftene kom Russell bl.a. med mange profetier om dommedag som alle har vist seg å ikke være mer enn fantasi. De mest kjente tidspunktene for dommedag er året 1875, 1914, 1918 og 1975. Til tross for overveldende bevis nekter mange Vitner spådommene om dommedag. Jehovas Vitner hevder å være den eneste sanne religion. De hevder også å være kristne, men avviker fra kristne grunnpunkter som treenigheten. De har også et spesielt syn på Jesus. I følge Jehovas Vitner er Jesus egentlig erkeengelen Mikael. Han ble født av jomfru Maria, men levde som et vanlig menneske helt til han døpte seg; da ble han Kristus. Jehovas Vitner hevder Jesus døde på en påle og ser med forakt på et kors som et hedensk symbol. I graven ble Jesus oppløst for alltid, men Gud gjenskapte Jesus. Han returnerte til himmelen for å igjen bli erkeengelen Mikael som skal dømme og ødelegge jorden ved Harmageddon. Han er usynlig for alle på jorden utenom de 144 000 utvalgte . Det sosiale livet blant Jehovas Vitner er preget av et klasseskille. På den ene siden har vi de 144 000 som er en slags overklasse, på den andre siden de som blir kalt ”det Andre Lam”. Disse er ikke gitt plass i himmelen og må bli på jorden etter Harmageddon. Det er mange motsetninger innen Jehovas Vitner. ”the Watchtower Society”( organisasjonen Jehovas Vitner) har flere ganger måtte justere troen sin. F.eks. så tror Jehovas Vitner at mennesket er frelst ved nåde, men de må allikevel gjøre seg fortjent til himmelen gjennom gjerninger. Dette ved å gå på møter, ”evangelisere” fra dør til dør, delta i konferanser osv. Jehovas Vitner tror ikke på et personlig forhold til Jesus eller tungetale, men de praktiserer dåp i Faderen, Sønnen og den åndelig styrte organisasjonens (the Watchtower Society) navn." Frustrert, jeg synes du skal prøve å slappe av og være deg selv, du er i ditt eget hjem, og du satte da ikke på musikk for å såre eller støte sønnen til samboeren din? Prøv å ta det på en naturlig måte. Hvor gammel er denne sønnen? Er han et aktivt jehovas vitne? Det er jo ikke sikkert at han er så veldig nøye på hva han hører på? I alle fall når han er sammen med folk som ikke er med i menigheten... Nå mener jeg ikke at man skal være respektløs og ikke ta hensyn, men jeg kjenner en del jehovas vitner, og det er faktisk forskjell på hvordan de oppfører seg når det er andre vitner til stede eller når de er sammen med mennesker utenfra. Det er mange lover og påbud å forholde seg til, nemlig! Kanskje sønnen til samboeren din koser seg og slapper av når han er hos dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 29. november 2003 #13 Del Skrevet 29. november 2003 Vel - beklagar... Men eg har tok grunnfag i kr.dom og livssyn ein gong, og lærte då at dei 7 menighetane det er snakk om, er 7 menighetar med JV si lære... Og eg presiserte vel at JV ikkje vert rekna som ein kristen menighet av evangeliske/lutherske trussamfunn. Av andre vert dei kanskje rekna som det - eg veit ikkje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 29. november 2003 #14 Del Skrevet 29. november 2003 Om vi skal gå inn på musikk, så forstår jeg ikke hva problemet er. De jeg kjenner som er Jehovas vitne hører på all slags mulig musikk. Den informasjonen jeg har fra de er at det er 7 rette religioner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 29. november 2003 #15 Del Skrevet 29. november 2003 Trodde ikke JV definerte seg selv som kristne, jeg. Husker jeg møtte en jente da jeg var liten, og jeg (som også var 7-8 år) spurte om hun var kristen. Nei, sa hun, jeg er JV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 30. november 2003 #16 Del Skrevet 30. november 2003 slettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke fullt så frustrert Skrevet 30. november 2003 #17 Del Skrevet 30. november 2003 Frustrert, jeg synes du skal prøve å slappe av og være deg selv, du er i ditt eget hjem, og du satte da ikke på musikk for å såre eller støte sønnen til samboeren din? Prøv å ta det på en naturlig måte. Hvor gammel er denne sønnen? Er han et aktivt jehovas vitne? Det er jo ikke sikkert at han er så veldig nøye på hva han hører på? I alle fall når han er sammen med folk som ikke er med i menigheten... Nå mener jeg ikke at man skal være respektløs og ikke ta hensyn, men jeg kjenner en del jehovas vitner, og det er faktisk forskjell på hvordan de oppfører seg når det er andre vitner til stede eller når de er sammen med mennesker utenfra. Det er mange lover og påbud å forholde seg til, nemlig! Kanskje sønnen til samboeren din koser seg og slapper av når han er hos dere? Har snakket med gutten og samboeren min. Gutten hadde ikke engang lagt merke til musikken(han sitter foran pcen med sin egen musikk i ørene). Samboeren min beklaget også det han hadde sagt. Han var litt redd for at sønnen skulle føle at det var ubehagelig når jeg satte på den musikken (gospel). Samboeren min vet også at jeg prøver å ta hensyn og sa at det pleier å gå bra. Han overreagerte vel litt på musikken, og jeg overreagerte kanskje litt på utsagnet om at det var respektløst. Sønnen (17 år) er her bare en gang i måneden og da er jo samboeren min spesielt opptatt av at han skal ha det bra her. Jeg prøver å ta hensyn til barna, men jeg gidder ikke la det gå på bekostning av meg selv og min trosutøvelse. Jeg prakker ikke på dem jul (skal pynte leiligheta, men vet at de ikke blir med på noen juleting), snakker ikke om mine egen tro og prøver ikke å overbvise dem om noen ting som helst. Jeg kom i diskusjon med yngstedatteren en gang om FN(de er motstandere av FN, og mener FN skaper krig), men stort sett pirker jeg ikke bort i deres tro og lære. Stort sett går det greit, men det blir litt problematisk av og til. Jeg prøver å ikke lage problemer i hvart fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 30. november 2003 #18 Del Skrevet 30. november 2003 Vel - beklagar... Men eg har tok grunnfag i kr.dom og livssyn ein gong, og lærte då at dei 7 menighetane det er snakk om, er 7 menighetar med JV si lære... Og eg presiserte vel at JV ikkje vert rekna som ein kristen menighet av evangeliske/lutherske trussamfunn. Av andre vert dei kanskje rekna som det - eg veit ikkje. Kommer vel an på hvem du har lært det av da, for JV er jo kjent for å være en menighet da. Det er i allefall det jeg har blitt fortalt av en av de eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. november 2003 #19 Del Skrevet 30. november 2003 Kommer vel an på hvem du har lært det av da, for JV er jo kjent for å være en menighet da. Det er i allefall det jeg har blitt fortalt av en av de eldre. De kaller seg selv kristne, men tar sterk avstand fra treenigheten. Døtrene til samboeren min ville gjerne være brudepiker, men moren sa de ikke kunne fordi da var de med å tilba treenigheten og syndet mot Jehova. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 30. november 2003 #20 Del Skrevet 30. november 2003 De kaller seg selv kristne, men tar sterk avstand fra treenigheten. Døtrene til samboeren min ville gjerne være brudepiker, men moren sa de ikke kunne fordi da var de med å tilba treenigheten og syndet mot Jehova. Er jo alltid noen som må overdrive da. Tror nok ikke det var derfor hun ikke fikk være brudepike, hadde vel mere med morens holdning å gjøre. Min tidligere dagmammas datter har vært brudepike for tanten, og hun giftet seg i statskirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå