Gå til innhold

Sukrin vs Bjørkesøt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg Bjørkesøt (xylitol) nå, men ser at alle oppskriftene mine inneholder sukrin. Hvordan er forholdstallet mellom xylitol og sukrin? Altså hvor mye xylitol skal jeg bruke i stedetfor sukrin?

• 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bumper

Skrevet

Jeg har ikke sett noen slike tall. Jeg bare slumper og smaker. Men jeg mener på at de skal ha ca samme søtningsgrad. Du må bare smake deg frem.

Men har du bare xylitol? Alle søtningsmidler har fordeler og ulemper i forhold til hva vi er vant med med sukker. Så ett søtningsmiddel erstatter ikke sukker i alle tilfeller. Og mange søtningsmidler har en bismak. Xylitol smaker som skallet på tyggisen. Sukrin har en kald ettersmak (den blir mindre kald hvis du rører sukrin ut i væske først). Stevia har en bitter ettersmak. Tagatose smaker litt melkeaktig, synes jeg. Jeg pleier å blande søtningsmidlene slik at det blir minst mulig ettersmak av dem. Jeg har også hatt FOS og det var genialt i karameller.

Skrevet

Dette spørsmålet bør du stille på lavkarbo.no. Det inne bruker folk slike sukkererstatninger i massevis, og det finnes masse folk med mye erfaring og kunnskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...