Gå til innhold

Fiskeblokk av sei, torsk mm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 paprika i strimler

1 løk i strimler

Smør/olje

2 ss hvetemel

2 dl vann

2 dl matfløte

1 terning fiskebuljong

Surr løk og paprika i smør eller olje, dryss over melet og bland godt. Spe med vann og fløte på svak varme. Rør inn fiskebuljongterningen. Skjer fisken i terninger og la den trekke til den er ferdig (ca. 20 min). Server med salat og ris :)

Jeg bruker frossen fiskeblokk av sei til to ting: Fiskegrateng og kattemat...

Matsnobb?

Plukkfisk er godt og. Lag potetstappe og putt trukket fisk i sammen med smør og fløte og purre.

Ha sprøstekt bacon i biter på toppen når det serveres. Nam

• Liker 1

Matsnobb?

Plukkfisk er godt og. Lag potetstappe og putt trukket fisk i sammen med smør og fløte og purre.

Ha sprøstekt bacon i biter på toppen når det serveres. Nam

Det å foretrekke gode råvarer har ingenting med matsnobberi å gjøre. Jeg ser bare ikke grunnen til å spise fisk som har vært frosset når jeg har fersk fisk lett tilgjengelig. Hva er det som er snobbete med det?

• Liker 1

Annonse

Pga formen passer sånne blogger veldig godt til å lage hjemmelagde fiskepinner. :) La den halvtine til det går an å skjære den i skiver (det er lettere når den fortsatt er litt frossen). La så skivene tine litt til, dypp så i pisket egg og deretter i mel eller smuler. I melet/smulene kan du tilsette litt ekstra smak om du vil det; salt og pepper er en nødvendighet, i tillegg kan det være godt med f.eks. chili, paprika, tørket dill, andre urter som du liker, bittelitt hvitløk og masse annet. Om du vil ha noe som ser litt morsommere ut, så kan du blande smuler og fersk kruspersille med stavmikser. Grønt og fint!

Det å foretrekke gode råvarer har ingenting med matsnobberi å gjøre. Jeg ser bare ikke grunnen til å spise fisk som har vært frosset når jeg har fersk fisk lett tilgjengelig. Hva er det som er snobbete med det?

TS ber om oppskrifter og du foreslår kattemat.

Jeg foretrekker også å tilberede fersk fisk, men det er dyrt og ikke alltid så fersk som man tror (Tenker på fiskedisk).

Frossen fisk er veldig ofte fryst ned allerede på båten og er normalt av høy kvalitet. Har den blitt uforsiktig fryst ned eller tint opp tapes noe av kvaliteten, men smaken og næringsverdien forblir den samme.

Utsagnet var bare for å dra litt i deg. Og det fikk jeg til.

Endring: Sushi av villfisk skal være fryst i et døgn før den kan brukes om jeg husker riktig.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 5

TS ber om oppskrifter og du foreslår kattemat.

Jeg foretrekker også å tilberede fersk fisk, men det er dyrt og ikke alltid så fersk som man tror (Tenker på fiskedisk).

Frossen fisk er veldig ofte fryst ned allerede på båten og er normalt av høy kvalitet. Har den blitt uforsiktig fryst ned eller tint opp tapes noe av kvaliteten, men smaken og næringsverdien forblir den samme.

Utsagnet var bare for å dra litt i deg. Og det fikk jeg til.

Endring: Sushi av villfisk skal være fryst i et døgn før den kan brukes om jeg husker riktig.

Jeg håper virkelig det var til din fulle tilfredsstillelse, selv om jeg har vondt for å se hvorfor det å terge andre skal gi glede. :roll:

(Jeg foreslo, såvidt jeg husker, også fiskegrateng, men du ser kanskje på det også som kattemat?)

Edit: Legger til: Jeg har en suveren fiskedisk, og jo, fisken er fersk når jeg kjøper den. Prisen er ikke så steingal heller, men jeg kjøper til to personer - og jeg liker gode råvarer. Det må jeg ha lov til uten at du skal være en dust.

Endret av Brunhilde

Jeg håper virkelig det var til din fulle tilfredsstillelse, selv om jeg har vondt for å se hvorfor det å terge andre skal gi glede. :roll:

(Jeg foreslo, såvidt jeg husker, også fiskegrateng, men du ser kanskje på det også som kattemat?)

Edit: Legger til: Jeg har en suveren fiskedisk, og jo, fisken er fersk når jeg kjøper den. Prisen er ikke så steingal heller, men jeg kjøper til to personer - og jeg liker gode råvarer. Det må jeg ha lov til uten at du skal være en dust.

Det var jo ene og alene fordi du foreslo kattemat. Det fremstår noe hovmodig.

Fiskegrateng er et bra forslag, men det skrantet litt med oppskriften. Jeg går ut i fra at TS hadde spurt spesifikt om oppskrifter til dyremat dersom dette var ønskelig.

• Liker 2

Jeg synes sei er godt i ovnsbakt form, her kan man variere etter hva man har, men jeg synes gulrot, potet, løk, og evt hvitløk og fløte, er godt å ha i. Ellers lager jeg ofte seibiff med løk, smeltet smør med persille/gressløk, mandelpoteter og råkost (men ikke av sånn First Price-blokk, den er gjerne tørr og med usmak, frosne fileter fra Godehav o.l er mye bedre). Jeg har ikke tilgang på fersk fisk til daglig, men vi har av og til et lager i fryseren fra hytta til svigers. Det er vel for dårlig det også.

• Liker 2

TS her.

Ikke la dette være en diskusjon om fersk kontra frossen fisk.

Jeg tok ikke Brunhilde sitt svar ille opp. Fiskegrateng hadde jeg helt glemt. Er jo supert å lage og fryse ned. Akkurat til fiskegrateng trenger jeg ingen oppskrift. Der er det bare å google.

Takk til dere andre også som kom med gode tips. :)

Annonse

TS her.

Ikke la dette være en diskusjon om fersk kontra frossen fisk.

Jeg tok ikke Brunhilde sitt svar ille opp. Fiskegrateng hadde jeg helt glemt. Er jo supert å lage og fryse ned. Akkurat til fiskegrateng trenger jeg ingen oppskrift. Der er det bare å google.

Takk til dere andre også som kom med gode tips. :)

Takk - det var nemlig ikke ille ment, det var et helt ærlig svar.

Det jeg gjør, som mange oppskrifter ikke sier, er å skille egget, så rører jeg plommen i den hvite sausen sammen med rå, oppkuttet sei (veldig gjerne frossen). Hvitene stivpisker jeg og skjærer forsiktig inn før jeg heller alt i godt smurt form og steker ca 1 time på 200 grader.

Fiskegrateng, stekt fisk, fisk i form (med tomater, purre, fløte og ost), og til fiskesuppe eller plukkfisk. Oppskriftene kan du google selv. :)

Man kan også trekke fisken og lage kokt fisk. Men uavhengig av hva man lager av fisk som har vært frossen, er det best å ikke tine fisken, eller bare halvtine den - for å bevare mest mulig av kvaliteten. Når jeg salter laks, venter jeg ikke til laksen er mer enn halvtint (villaks) og det smaker som ferskvare, så fersk det kan smake når noe er blitt saltet. :)

Lurer på om noen har brukt det til å lage fiskekaker eller fiskeburgere med og om det blir bra?

Lurer på om noen har brukt det til å lage fiskekaker eller fiskeburgere med og om det blir bra?

Nå skal jeg ikke gi et altfor bastant svar, men fersk fisk er absolutt å foretrekke (for ikke å si et must) til fiskekaker og -pudding og denslags. Når fisken fryses skjer det noe med bindestoffene i den, og det fører til at konsistensen blir svært annerledes på det ferdige produktet. Kakene og puddingen blir litt kornete, på en måte, og de går lett i oppløsning. Smaken er kanskje ikke så forskjellig (det vet jeg ikke helt), men følelsen i munnen blir jo veldig kjip.

Pappa sendte for noen år siden mail til en fiskepuddingprodusent fordi han lurte på hva i h***** de hadde gjort med puddingen sin, den var jo blitt helt rar! Da viste det seg at produsenten ikke lenger hadde tilgang på ufrossen fisk (fisken fryses jo gjerne alledere ute i båten), og at produktet dermed ikke hadde samme kvalitet som før.

Så sånn er det med den saken.. :)

Endret av Moscato
Annonse

Nå skal jeg ikke gi et altfor bastant svar, men fersk fisk er absolutt å foretrekke (for ikke å si et must) til fiskekaker og -pudding og denslags. Når fisken fryses skjer det noe med bindestoffene i den, og det fører til at konsistensen blir svært annerledes på det ferdige produktet. Kakene og puddingen blir litt kornete, på en måte, og de går lett i oppløsning. Smaken er kanskje ikke så forskjellig (det vet jeg ikke helt), men følelsen i munnen blir jo veldig kjip.

Pappa sendte for noen år siden mail til en fiskepuddingprodusent fordi han lurte på hva i h***** de hadde gjort med puddingen sin, den var jo blitt helt rar! Da viste det seg at produsenten ikke lenger hadde tilgang på ufrossen fisk (fisken fryses jo gjerne alledere ute i båten), og at produktet dermed ikke hadde samme kvalitet som før.

Så sånn er det med den saken.. :)

Det var jeg som spurte om fiskekaker kan lages av frossen industrifisk.

I min familie har de lange tradisjoner på å lage fiskekaker av selvfanget fisk, men da er fisken frosset ned samme dag som den er en fangst. Bestemors oppskrift er populær og består av sei og hyse, og da er fisken halvtint når den går i kverna. De sier at konsistensen blir bedre. Men når jeg har spurt de eldre i familien om jeg kan bruke frossen "findusfisk" rister de bare på hodet av spørsmålet, så jeg har ikke fått noe svar annet enn at det virker som det er forskjell på fisk man selv har satt rett i fryseren par timer etter fangst og fisk som er indistruelt lagret.

Men det er jo en mulighet for at de ikke har forsøkt å lage noe med findusprodukter siden de bor ved havet og aldri har tenkt tanken?

Det blir som du sier litt mer kornete og ikke silkemyke fiskekaker, de virker mer grove men smaken er bra og bedre enn kjøpte fiskekaker.

Jeg har tenkt å prøve meg med frossen sei, men ville likt å høre andres erfaringer. Men har hørt at hvis du lar fisken tine og så lager den, da blir det ikke bra. Den må være 30 % tint når man lager farsen og man må være to, en som lager farse og en som steker for å unngå at farsen blir romtemperert.

Tenkte å få brukt opp en torskeblokk jeg har liggende i fryseren og steke i ovnen med fløte og div grønnsaker og krydder. Hvor lenge må den steke og hvilken temperatur? Står ingenting på pakka...

Det avhenger av temperaturen i ovnen og temperaturen på den frosne fisken.

Jeg ville tint den over natten i kjøleskap først. Pass på å pakke den ut av ev papp slik at du ikke får en våt fiskefilet i våt papp.

Stek på 180grader i ovnen til fileten flaker seg fint - eller du synes den er gjennomstekt. Vil tippe det tar 20-30 min

Endret av Supraspinatus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...