Gå til innhold

proteiner

chocolate

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrke i noen år, ved helsestudio. (i tillegg til kondisjonstrening)

Vil gjerne at musklene skal synes, og ser jo selvsagt resultater. MEN, tenkte jeg kunne få litt ekstra ut av treningen. Ekstra mye proteiner er tingen da er det ikke?

Er ikke interessert i å drikke proto-shakes osv.. Men proteiner rett etter trening skal jo være bra!

Noen som har tips om hva jeg kan spise? -Og når, for å få best mulig utbytte.

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du sikkert vet så mangler jenter testo som gjør at de aldri kan få "store" muskler. Med mindre man begynner med visse hjelpemiddler for å si det sånn..

Men..

Hvis du har karbohydrater rett før trening, og proteiner etter så vil muskelene få det de trenger under trening og etter.

Et generelt sunt kosthold vedsiden av er det beste hvis du ikke skal satse hardt på treningen. Spis ofte (hver 3 time) !

Selv bruker jeg produkter fra Proteinfabrikken og er veldig fornøyd med det. Cell Max før trening og whey tech eller protein delight etter. (Protein Delight er av de beste proteindrikkene man kan få på smak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert vet så mangler jenter testo som gjør at de aldri kan få "store" muskler.

Det er ikke at jenter mangler testosteron. Det er det at de har for lite av det. Menn også har et viss østrogennivå. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manji har selvsagt rett, jenter mangler ikke testo. På samme måte som gutter ikke mangler østrogen. Det er sammensetningen og mengden av de forskjellige kjønnshormonene som skiller jenter fra gutter og omvendt.

Ang. proteiner så er den billigste og enkleste måten å få i seg riktige proteiner og essensielle aminosyrer på, faktisk ved hjelp av pulver. Pulver er ikke noen mindreverdig måte å få i seg protein på. Noen har en forestilling om at slike proteiner er "kjemiske" eller "syntetiske". Det er de ikke, alt etter hvilken type protein så fremstilles de av melk (myseprotein og kasein), soya eller egg. Mange av kasein og myseproduktene kan også brukes av dem som har laktoseintoleranse da de ikke inneholder melkesukker (laktose).

Myseprotein inneholder proteinfraksjoner som tas raskt opp av kroppen og er spesielt hensiktsmessig ved umiddelbare behov for protein, som f.eks. etter en treningsøkt. Proteinene i kasein slippes langsommere ut i kroppen. Mange foretrekker å bruke pulver som er sammensatt av begge typene, da får kroppen dekket sine behov for protein på beste måte, og man får både stimulert proteinsyntesen og hindret nedbryting av musklene.

chocolate skrev:

MEN, tenkte jeg kunne få litt ekstra ut av treningen. Ekstra mye proteiner er tingen da er det ikke?  

Man trenger ikke veldige mengder med protein. Ved standard 3-ganger-i-uka-trening (forutsatt vekttrening med nogenlunde intensitet) greier det seg med ca. 1,5 g. protein pr. kilo kroppsvekt.

Selvsagt kan du sørge for å spise proteinrik mat fremfor pulver, men det vil koste mer penger og bedre planlegging. Soyaprodukter er jo bra, soyamelk, tofu o.l., alle typer fisk, også fet fisk (sunne fettsyrer er svært viktig å få i seg for den som trener mye), magert kjøtt og magre melkeprodukter hvis du spiser det. Bønner, erter og linser er også gode proteinkilder. Det finnes til og med kroppsbyggere som er vegetarianere. Men vegetabilsk protein tas ikke opp av kroppen like bra som animalsk protein.

Lykke til med treningen og kostholdsendringene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...