Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg i en alder av 28 år har klart å få en lederstilling. Det faglige går veldig bra, og jeg tror alle fornøyd med den jobben jeg gjør.

Men så var det det sosiale da. Jeg har alltid vært opptatt av at ledere bør gå foran med et godt eksempel, da jeg har hatt ledere som er mye borte, tar lange pauser osv. og vet hvor demotiverende dette kan være. Samtidig sliter jeg en del med det sosiale. Jeg er jo mest sammen med de på min egen alder, og ingen av dem har lederansvar. Jeg er veldig redd for å ikke få være med, bli baksnakket eller være hun sære/sure/kjipe. Det er en utrolig hyggelig gjeng, så jeg tror ikke egentlig det kommer til skje, men jeg ble mobbet som barn, og dette er følelser som sitter ganske dypt.

Når jeg f.eks. blir sittende lenge med dem i lunchen, føler jeg at jeg sier at det er OK å ta en lang lunch siden en leder gjør det, selv om jeg ikke nødvendigvis er leder for dem. Jeg blir sittende med en dårlig følelse i magen, for jeg kvier meg for å være den første som reiser seg opp, samtidig som jeg tenker at det er mitt ansvar. Samme hvis det blir litt mye skravling på kontoret. Jeg er så glad for å endelig få "være med" at jeg ikke klarer å stoppe dem.

Generelt blir jobben gjort, og arbeidsmengden kan variere veldig, så noen dager er det egentlig ikke stort å finne på, så jeg føler ikke at dette egentlig går utover jobben så alt for mye, det er mer holdningen om at på jobben jobber man. Men det sosiale er kanskje minst like viktig?

Jeg sliter en del med disse tankene, så håper noen har noen gode råd eller kloke ord å komme med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å finne en "gylden middelvei" her, men jeg syns du selv skal gi deg litt slakk. Du er tross alt et sosialt menneske, og at du har muligheten til å være sosial gir deg sikkert overskudd og lyst til å gå på jobben hver dag.

Selv om du selvfølgelig skal sette et godt eksempel og ikke ta lange pauser osv, men følge reglene, så er det også viktig å tenke på at en del av jobben din som leder er faktisk å være sosial og vite litt om dine kolleger slik at du kan hjelpe de i hverdagen på jobb.

Hva med å gi deg selv noen dager i mnd der du kan sitte litt lenger med dine venner? Og ellers sitte litt lenger med kolleger dersom det er noe spesielt dere snakker om osv(ikke bare sitte lenge for å slippe unna jobben liksom)..

Når det gjelder at du er redd for at vennene dine tenker at du er kjedelig som alltid går først osv, så vet jo de også at du har et lederansvar, og derfor må du være et godt eksempel, og har antageligvis mer å gjøre enn det de har. (Hvis ikke du har det så trenger jo ikke de å vite at du ikke har så mye ;) ).

Tror du skal prøve å senke skuldrene og heller tenke: "Hva syns jeg hadde vært ok fra min leder?" Og følge dette. Virker jo som at du er veldig oppegående og har fokus på å gjøre det rette - så ved å spørre deg selv dette spm så gjør du helt sikkert det rette :)

Og forresten - GRATULERER med lederstilling!

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å finne en "gylden middelvei" her, men jeg syns du selv skal gi deg litt slakk. Du er tross alt et sosialt menneske, og at du har muligheten til å være sosial gir deg sikkert overskudd og lyst til å gå på jobben hver dag.

Selv om du selvfølgelig skal sette et godt eksempel og ikke ta lange pauser osv, men følge reglene, så er det også viktig å tenke på at en del av jobben din som leder er faktisk å være sosial og vite litt om dine kolleger slik at du kan hjelpe de i hverdagen på jobb.

Hva med å gi deg selv noen dager i mnd der du kan sitte litt lenger med dine venner? Og ellers sitte litt lenger med kolleger dersom det er noe spesielt dere snakker om osv(ikke bare sitte lenge for å slippe unna jobben liksom)..

Når det gjelder at du er redd for at vennene dine tenker at du er kjedelig som alltid går først osv, så vet jo de også at du har et lederansvar, og derfor må du være et godt eksempel, og har antageligvis mer å gjøre enn det de har. (Hvis ikke du har det så trenger jo ikke de å vite at du ikke har så mye ;) ).

Tror du skal prøve å senke skuldrene og heller tenke: "Hva syns jeg hadde vært ok fra min leder?" Og følge dette. Virker jo som at du er veldig oppegående og har fokus på å gjøre det rette - så ved å spørre deg selv dette spm så gjør du helt sikkert det rette :)

Og forresten - GRATULERER med lederstilling!

Godt svar, så jeg skal bare spinne litt videre på det :)

Å ha det godt på jobb, det å trives, ha det litt gøy med kollegene, fører også til mindre sykefravær. Så i det lange løp er kanskje det å ha det fint sosialt besparende for arbeidsplassen.

Samtidig er det jo en balanse her, som du ts er obs på, nemlig dette med å sette grenser, så det sosiale ikke går utover jobben som skal gjøres. Du må også passe på å "se" alle dine ansatte, slik at du viser alle litt oppmerksomhet.

Gratulerer med ny jobb, og lykke til :)

Skrevet

Heftige regler som du selv følger til punkt og prikke, men fortsatt er veldig grei og imøtekommende er en vei et par unge kamerater i lederstillinger har fulgt.

Han ene kjører sado-disiplin på alle nyansatte i et par måneder, slik at de vet hvor landet ligger og jobber optimalisert, men skiller fortsatt heftig mellom sjefs- og kameratrollen. Etter disiplinen er innarbeidet, viker han mer fra sjefsrollen og går over i kameratrollen.

Skrevet

Å være leder er en ensom jobb. Det inne bærer at du ikke kan være kompiser med kolleger på samme måte som før, og at du må gå forran med andre eksmpler. Det inne bærer også at folk vil snakke om deg bak din rygg, enten det er positivt eller negativt. Sånn er det bare, og det må du venne deg til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...