AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #1 Skrevet 8. september 2011 Jeg må bare klage litt... Som vanlig har jeg allerede nå begynt å strese med dette julegave-styret. Jeg elsker å gi gaver, men julegaver er det verste jeg vet i løpet av året. Jeg har 17 stykk jeg MÅ gi gave til (altså nær familie). Greia er at jeg av ulike grunner går på minste atføring og har ikke så altfor mye utbetalt etter skatt i måneden. Når faste utgifter er gått så har jeg igjen rundt 2.400. Dette skal dekke uforutsette utgifter, det skal legges bort til sparing og jeg skal kjøpe julegaver til disse 17 personene. Jeg er veldig glad i de alle sammen og de fortjener å få noe fint, men det vil også resultere i at jeg omtrendt ikke kan gjøre noe de kommende månedene frem til jul. Og det kommer bare til å bli flere å måtte kjøpe gave til fremover da folk driver familieforøkelse i hutt og pine. Familien min er i tillegg litt kresne, det skal være bra gaver med kvalitet, og dette koster... Hjemmelagde gaver er ikke velkomne bl.a. Får de gavekort syns de at det er for kjedelig. Dessuten forstår de ikke at jeg ikke har råd! De har alle faste jobber og "normale" inntekter og ser ikke problemet. "Du kan jo bare fordele det litt". Ja, jeg ender uansett opp med å ikke kunne gjøre NOE annet frem til over jul pga. jeg må ha råd til fine gaver til alle sammen. Jeg virker sikkert veldig klagete nå, men jeg kunne bare ønske at folk kunne lære seg å fokusere på andre ting enn gaver, gaver, gaver. Og at vi faktisk kunne være takknemlige i det hele tatt for det vi får. Dessuten kunne jeg ønske at familien min kunne avlyse julegavene til hverandre (utenom til de små barna såklart. Jeg er yngst av den "eldre" garden, og jeg er 23 år gammel). Det er sinnsykt å skulle kjøpe julegave til SYTTEM stykk hvert år, pluss alle barna som er ventet fremover. Syns dere jeg er veldig negativ og gnien nå? Det er i hvert fall ikke meningen. Jeg bare forstår ikke hvorfor dette er det viktigste med hele julen. For min del ødelegger det nattesøvnen min allerede nå, i september. Sukk.
Gjest Regza Skrevet 8. september 2011 #2 Skrevet 8. september 2011 drit i hva de synes og hva de mener du skal kjøpe til de, du har ikke råd. Jeg ivvlle begrenset meg til å bare gi til barna og latt det være med det. 3
Anglofil Skrevet 8. september 2011 #3 Skrevet 8. september 2011 Det er faktisk tanken som teller og de er rimelig utakknemlige hvis de ikke klarer å forstå at ikke alle har det som dem selv. For meg virker det rett og slett absurd at de skal i det hele tatt stille slike krav. Mvh Yvonne 3
Gjest otrivin Skrevet 8. september 2011 #4 Skrevet 8. september 2011 Vi har sagt til alle som pleier å få at "sorry, men i år har vi ikke råd til hverken julegaver eller julefeiring, så hvis dere føler dere snytt så kan dere ihvertfall vite at på julaften her blir det fiskepudding og poteter"... var helt greit når de hørte om fiskepuddingen. Haha. 1
Envy Skrevet 8. september 2011 #5 Skrevet 8. september 2011 Hehe, i fjor stakk jeg avgårde på jobb til jul, så da slapp jeg ganske billig unna. Lettere å havne i glemmeboken da Har du ikke råd, så har du ikke råd! En skal ikke blakke seg på gaver til andr i julen. Julen handler om familie og tradisjoner, ikke om materielle verdier. Gaver til barna, det får holde!
pandabear Skrevet 8. september 2011 #6 Skrevet 8. september 2011 (endret) Man skal ikke ruinere seg for å gi flotte julepresanger. Julen handler om så mye mer enn det. Hva med å lage noen av gavene? Brente mandler f.eks. Det slår alltid godt ann hos tanter, onkler og besteforeldre hos meg hvertfall. Edit: Og hvis ikke lommeboken din tåler det heller, er jeg helt enig med noen over her at det går ann å forklare dette. Som sagt, julen handler ikke om å skulle bruke mest mulig penger, på ting og tang som de fleste har nok av fra før av. De fleste voksne burde faktisk forstå dette, så det går sikkert fint. Endret 8. september 2011 av pandabear 2
Gjest Lille-pus Skrevet 8. september 2011 #7 Skrevet 8. september 2011 (endret) ...... Familien min er i tillegg litt kresne, det skal være bra gaver med kvalitet, og dette koster... Hjemmelagde gaver er ikke velkomne bl.a. ....... Det er jo nesten så jeg synes de ikke fortjener gaver overhodet Den som ikke "vil ha" en håndlaget gave, en gave det er lagt kjærlighet og omtanke ned i, en gave som det har tatt tid å lage, en gave hvor giver har tenkt på mottager mens gaven ble laget..... Den bør neten ikke få noen gave (var nå min mening om den saken da). Skal det være voksne folk som setter deg i den "surrete" situasjonen TS ? Endret 8. september 2011 av Lille-pus 1
Gjest Apophis Skrevet 9. september 2011 #8 Skrevet 9. september 2011 Familien min er i tillegg litt kresne, det skal være bra gaver med kvalitet, og dette koster... Hjemmelagde gaver er ikke velkomne bl.a. Får de gavekort syns de at det er for kjedelig. Syns dere jeg er veldig negativ og gnien nå? Det er i hvert fall ikke meningen. Jeg bare forstår ikke hvorfor dette er det viktigste med hele julen. For min del ødelegger det nattesøvnen min allerede nå, i september. Sukk. Om min familie holdt på slik så hadde eg ikkje gadd å kjøpe gave til noen andre enn barna, herlighet... De burde skamme seg! Eg syns ikkje du er gnien. Du skal gi det du ønsker å gi, ikkje drive å kjøpe dyre "kvalitetsgaver" bare fordi de syns at heimelagd er teit og gavekort er kjedelig. Eg bruker vel rundt 2-300 kr pr person når eg kjøper julegaver og alle blir fornøyde med det de får. Faktisk. 1
Thorn Skrevet 9. september 2011 #9 Skrevet 9. september 2011 Det jeg har minst forståelse for er at de faktisk med god samvittighet tar i mot gaver de vet at du har blakket deg fullstendig for å kjøpe! For noen egoistiske slektninger du har! Syns også du kan kutte ut alle gaver til de voksne, og fokusere på barna. Evt legge seg på et veldig lavt budsjett i form av konfekt eller noe hjemmelaget til de voksne. Blir de ikke takknemlig, kan du ihvertfall stryke dem fra neste års gaveliste! 1
Dragonfly84 Skrevet 9. september 2011 #10 Skrevet 9. september 2011 (endret) Mennesker som mener at gaver ikke er bra nok med mindre det har kosta deg blod og tårer fortjener ikke å få dyre gaver. De fineste gavene jeg har fått har vært hjemmelagde, med mye tanke bak. For en forferdelig vanskelig situasjon du er i. Nei, ikke blakk deg for deres skyld, det har de ikke fortjent. Endret 9. september 2011 av Dragonfly84
Jannu Skrevet 9. september 2011 #11 Skrevet 9. september 2011 Hvis de virkelig bryr seg om deg, så forstår de at du ikke har råd til dyre gaver. Gi enkle og rimelige gaver i stedet (en pakke servietter og et lys f.eks), eventuelt hjemmelagt. Og tipset om å kun gi en liten ting til barna er jo heller ikke dumt.
Sessipn Skrevet 11. september 2011 #12 Skrevet 11. september 2011 Hjemmelagde gaver er ikke velkomne bl.a. Får de gavekort syns de at det er for kjedelig. Dessuten forstår de ikke at jeg ikke har råd! De har alle faste jobber og "normale" inntekter og ser ikke problemet. "Du kan jo bare fordele det litt". Når de er så utakknemlige syns jeg ikke de fortjener å få noe i det hele tatt Gi noe du har råd til og ikke tenk noe mer på det. Sier dem noe på det, så svar noe som at penger vokser ikke på trær.
^me^ Skrevet 11. september 2011 #13 Skrevet 11. september 2011 (endret) jul handler ikke om hvem som får den beste og dyreste gaven, den handler om å vise de nærmeste at du setter pris på dem. hvis ikke en hjemmelaget og godt planlagt gave ikke blir godt mottatt så blir det deres problem, er de så trangsynte at de gir beskjed om at de ikke ønsker slike gaver får du si til de at da får de klare seg uten gaver i det hele tatt!blir rett og slett ganske irritert og overasket over at det finnes slike folk jeg! jeg vrir hjernen min hver jul jeg og finner orginale og spesielle ting og gi til familien, de trenger ikke alltid og koste så mye, men de ser at jeg har lagt ned mye omtanke og energi i pakken. min favoritt er hjemmelagde korger som du putter oppi ting som god kaffe,te, sjokolade osv.. egentlig det som skulle passe personen best. disse trenger ikke og være dyre heller da du selv bestemmer hva som skal være oppi dem og hva de koster! her er litt inspirasjon til gavekurvtemaer: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=296746&st=0 Endret 11. september 2011 av ^me^
Moscato Skrevet 11. september 2011 #14 Skrevet 11. september 2011 Jeg ville gitt pengene til u-landshjelp/flyktninghjelp og gitt de utakknemlige idiotene hver sin post-it med beskjed om at jeg har gitt julegavene deres til noen som ble glade for det de fikk, selv om det ikke var så mye. Men helt seriøst, det hadde jeg gjort hvis noen uttrykte at det ikke var bra nok om jeg ikke brukte så og så mye penger. For en skam. 2
Sessipn Skrevet 11. september 2011 #15 Skrevet 11. september 2011 Jeg ville gitt pengene til u-landshjelp/flyktninghjelp og gitt de utakknemlige idiotene hver sin post-it med beskjed om at jeg har gitt julegavene deres til noen som ble glade for det de fikk, selv om det ikke var så mye. Må si meg enig i denne
Gjest halebein Skrevet 11. september 2011 #16 Skrevet 11. september 2011 Jeg synes familien din virker kravstor og utakknemlig, men jeg skjønner problemet ditt...hmmm kanskje vi kan hjelpe deg med å komme med tips til fine billige gaver vi selv ville blitt glad for? -"Familiegave" altså at du gir en ting til mor far og barn i familien, f.eks et morsomt spill, en god film eller lignende? Dette kan du komme over på tilbud nå før jul. Jeg hadde blitt kjempeglad hvis vi f.eks fikk en gave med en film og en pose godteri, og kanskje en hjemmelaget lapp der giveren ønsket oss en god kveld sammen som familie. -Et fremkalt bilde i ramme, ramma trenger ikke være så dyr, og det er alltid kjempegøy å få bilder i gave, DA tenker jeg at giveren har visst omtanke - og blir kjemperørt og gla. Fikk en gang beskjed av ei venninne at hun ikke hadde råd til så dyre julegaver, og det året gav hun meg et bilde av meg og henne, dresset opp og sminket før vår første fest. Bildet var over 14 år gammelt, og rammet inn i en plastramme med hjerter på fra en billigbutikk, men tårene rant på meg, det var så koselig og spesielt å se oss som "unge" igjen, og den gaven blir jeg å huske resten av livet:) -Bøker (billige på salg, og da kan du finne en bok om noe som interesserer mottakeren, kokebøker er alltid kjekt å få, f.eks) -Dersom du har IKEA i nærheten, så har de ofte håndklær på salg. Kjøp f.eks noen håndklær, legg ved en billig dusjsåpe, badeskum eller lignende, og knytt et fint bånd rundt. Flere ideer? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå