Gjest Donna Skrevet 29. november 2003 #1 Skrevet 29. november 2003 Jeg har en pakke familiedeig liggende - og den går ut på dato den 01.12. Men nå har denne pakken på en måte blåst seg opp - dvs at plasten på toppen er spent i bue og det ser ut som om det er like før den sprekker! :o Hva i allverden er dette for noe da??? Er den farlig å spise når embalasjen ser slik ut? hvorfor er den blitt sånn da?
Retz Skrevet 29. november 2003 #2 Skrevet 29. november 2003 Jeg har fortært oppblåsbar kjøttdeig uten varige mén. Yeahh, I'm a survivor!
LilleBille Skrevet 29. november 2003 #3 Skrevet 29. november 2003 Det høres ikke bra ut. Har du luktet på den -- sannsynligvis lukter den surt også.. Jeg ville hvertfall ikke spist den - for stort sett er det bakterier etc. som får det til å gjære... - og det kan fort bli:
Gjest Vega Skrevet 29. november 2003 #4 Skrevet 29. november 2003 Bakterieveksten utvikler en gass - er det en som sier her, kast den eller lever den til tilbake til butikken. Jeg sier, at jeg tror jeg har vært borti slike pakker selv, uten at det har luktet surt, og laget kjøttdeigen - men jeg koker/steker alltid kjøttdeig i minst tjue minutter (steker først, og har på lokk, slik at den får surre i tjue minutter - det skal jo fjerne i alle fall de verste bakteriene... ) Så jeg vet ikke, Virgo - tør ikke mene noe...
Gjest Zalomine Skrevet 29. november 2003 #5 Skrevet 29. november 2003 Jeg har spist "oppblåst pakke" kjøttdeig mange ganger, uten at jeg kan si det er så veeeldig farlig. Dethar aldri luktet surt, da hadde ejg selvsagt kastet den, men den pleier begynne å "blåse seg opp" etter bare et par dager synes jeg. Men lukter den ille, da har den tapt...
Gjest Poirot Skrevet 29. november 2003 #6 Skrevet 29. november 2003 Det her jeg spist mange ganger, og den har ikke luktet surt. Også ostepakker som er ferdig raspet kan bli slik innimellom.
Orthia Skrevet 29. november 2003 #7 Skrevet 29. november 2003 Om det lukter surt (litt promp, rett og slett), kan det være atmos-gassen som brukes for å gi kjøttet lenger holdbarhet. Vent ca 15. minutter fra du åpner pakken til du begynner å steke, så skal lukten være borte.
Gjest Tex Skrevet 29. november 2003 #8 Skrevet 29. november 2003 Så lenge det ikke lukter noe og du steker det grundig, skal det ikke være noe farlig.
Gjest Donna Skrevet 29. november 2003 #9 Skrevet 29. november 2003 Jeg synes bestandig at kjøttdeig og andre kjøttvarer lukter vondt når man åpner pakken - så jeg kjenner neppe forskjell på lukten. Det jeg synes er rart er at den blåser seg opp - for det skal sikkert ikke være sånn skal det vel?? ... Skal sørge for å steike den i morgen -og steike den lenge og vel - sånn i tilfelle ....
Gjest Poirot Skrevet 29. november 2003 #10 Skrevet 29. november 2003 Jeg synes bestandig at kjøttdeig og andre kjøttvarer lukter vondt når man åpner pakken - så jeg kjenner neppe forskjell på lukten Skyldes gassen. la den lufte seg i 10-15 minutter, så skal det bli borte.
Gjest agurk Skrevet 30. november 2003 #11 Skrevet 30. november 2003 Sånne familiedeig er ikke helt stabile. Som oftes bør de nesten spises med en gang. Lukter pyton en uke før de går ut av dato og smaker enda værre!! Er iallefall mine erfaringer med de pakkene jeg har kjøpt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå