Gå til innhold

Hvordan få vekk små fluer overalt i hele huset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så mye små fluer/insekter som flyr overalt i hele huset spesielt på kjøkkenet. De fluene liker maten og matrester og det kryr av dem og de elsker søppel i søppelposene. Men hvordan få de bort? Spray eller noe annet? Hva heter det man fjerner sånne ekle småkryp. Ekkelt med haugevis av ekle småfluer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fluespray. først fjerner du alt av matrester, så sprayer du hele kjøkkene og stua. opp mot taket også.. de legger 800 egg om dagen, så mulig du må gjøre det igjen en gang til. så vasker du

Endret av nupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg tak i fluespray? Er den sprayen giftig for husets andre kjæledyr? Har hund, gnagere, kanin, marsvin og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har det på meny vet jeg hvertfall. sikkert andre matbutikker også. tror de kan være giftige ja, så viktig å vaske godt etterpå. lenge siden jeg har hatt det, men hvis det er giftig, står det på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast søppel og matrester, fjern frukt som står framme.

Kok opp masse varmt vann(tekoker i flere omganger), hell dette i alle kjøkken sluk, gjerne 3-4 liter, det dreper egg.

Vask nøye, gjerne med salmiakk. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de heter bananfluer.

Og dessverre å si det, men de kommer utelukkende pga renholdet.

Så her er det bort med matrester/frukt/annen mat som står fremme

kast søppelet oftere

skyll slukene godt

alltid ha rene benkoverflater og komfyr

vask vask vask vask

fluespray KAN fjærne de en kort periode, men grunnen til at de dukket opp er jo der fortsatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de dukket aldri opp igjen etter at jeg gikk amokk med fluesprayen en gang.

ei vennine av meg hadde samme problem. hun brukte støvsugeren, men det hjelper ikke. så mange unger som de lager :gjeiper: hun vasket i tillegg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om bananfluer, funker det å blande eplesidereddik med zalo i en skål, og la det stå. Skift det gjerne ut med noen dagers mellomrom, så får du tatt dem alle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om bananfluer, funker det å blande eplesidereddik med zalo i en skål, og la det stå. Skift det gjerne ut med noen dagers mellomrom, så får du tatt dem alle.

:jepp:

Det er det beste trikset!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er bananfluer hjelper tipsene over. Jeg tenker du må være streng på renhold, særlig må du tenke på "våt" søppel, matrester, frukt, tomflasker, avfall fra husdyr (matskåler som blir stående, møkkete burstrø osv). Ellers kommer de tilbake og tilbake.

Dersom det er små svarte hærmygg kan det være problemet stammer fra potteplantene dine. Urter fra butikk har ofte med seg noen slike, men de pleier å forsvinne dersom man ikke legger forholdene til rette. La plantene tørke opp ordentlig mellom hver vanning, nå utover høsten tåler de aller fleste det. Jeg fikk tips herfra om å legge nellikspiker i pottejorda, vet ikke om det er derfor, men jeg har sjelden hærmygg her nå, og de etablerer seg ikke.

Hvis du mener du har ditt på det rene og fluene også er i rom uten planter, dyr og søppel, kan det muliens skyldes bygningstekniske ting? Utette vegger med fukt i e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en skvett rødvin med zalo i, fungerer også strålende. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en skvett rødvin med zalo i, fungerer også strålende. :-)

Jeg vil mye heller drikke vinen selv, og la fluene få eddik. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd forkjellige steder rundt om i landet vårt og har aldri opplevd å ha fluer i hele huset. Hatt de kun i søpla hvis den er full og i fruktfat. Det er ikke noe i veien med hygienen i huset ditt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet i fjor på denne tiden, og nå kom de i år også. Tror det er en høstgreie.

Nå har jeg iallefall shina kjøkkenbenken, rensa sluket, gått ut med søpla og satt frem en kopp med eplecidereddik og zalo. Var ute nå i noen timer, og 3 stk har drukna allerede :danse: Ser jeg noen som sitter på skapdøra e.l, så sprayer jeg på den med rengjøringsspray og vasker av med papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem. Vi holder på å pusse opp kjøkken/stue, så nå brukes et lite kott med kjøleskapet i som kjøkken. Det blir mye søppel og rot av oppussing, så store søppelposer står her og der. Og vips kom disse bananfluene. Ekle i grunn! Har plassert kopper med rødvin og zalo rundt omkring, og ser de flokker seg irundt disse koppene. Håper de forsvinner snart. Storrengjøring bli det i alle fall når kjøkkenet er ferdig, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem for en tid tilbake. Jeg støvsugde opp en del (kastet støvsugerposen med en gang og ble enda flinkere til å bære ut søpla raskt. Det som tok knekken på dem var eple-eddik eller rødvin med zalo oppi. Bananfluene tiltrekkes av rødvinen/eple-eddiken, og zalo lager en hinne som fluene setter seg fast i slik at de ikke kommer seg opp og de drukner... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...