Bonito Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Jeg vurderer å begynne som tilkallingsvikar i hjemmesykepleien i tillegg til jobben jeg allerede har. Er det noen som har erfaring fra yrket, som kan fortelle litt om hvordan det er? Både positive og negative sider ved jobben, lønn osv... Er litt nyskjerrig på hvordan yrket egentlig er.
sauen87 Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Jeg jobber i hjemmesykepleien mens jeg studerer. Elsker jobben min! Ved begynnelsen av vakten får du utdelt liste over alle brukerne du skal innom i løpet av dagen. Oppdragene er veldig varierte. Det vi gjør mest av er stell/personlig hygiene/påkledning, dele ut medisiner, tilsyn (ofte brukere med psykiske problemer eller rusproblemer), hjelp med mat osv. Det jeg liker best med jobben er alle de hyggelige brukerne man møter på. Man blir veldig godt kjent med brukerne, og føler at man virkelig gjør en forskjell for dem. Liker også at man har mye frihet, og at jobben er lite rutinepreget. Man må også være selvstendig, og kunne takle å havne opp i forskjellige situasjoner. (Man har alltid en sykepleier man kan ringe om det er noe, altså!) Det negative med jobben må være at det i perioder kan være veldig hektisk. Dersom noen er syk blir det ekstra oppdrag, og noen ganger har man så mye på listen at man ikke kan bruke den beregnede tiden hos hver bruker. Men jeg har aldri opplevd å IKKE komme gjennom en liste, og er det krise hjelper man hverandre :-) Lønnen er ikke akkurat høy... Jeg har vel 125 kr timen i grunnlønn, 45 kr timen i kveldstillegg og 35 kr timen i helgetillegg, hvis jeg ikke husker feil... Alt i alt en super jobb, som regel plenty av muligheter for å få vakter, og en veldig lærerik jobb! Bare spør om du lurer på noe mer=)
champi Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Enig, herlig jobb med mange flotte mennesker! 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 Må alle hjemmesykepleiere ha utdannelse som sykepleier siden det heter hjemme"sykepleie" ? Og de som er hjemmehjelp er folk med og uten utdanning? Siden hjemmesykepleierene legger dosett og deler ut medisiner og har ansvar for medisinene. Og hjemmehjelp vasker og ordner alt det praktiske med hjemmet man trenger hjelp til? Eller er det ikke sånn?
Mollypolly Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 alle helsefagareidere, omsorgsarbeidere og hjelpepleiere og sykepleiere jobber i hjemmesykepleien :-)
Mollypolly Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Må alle hjemmesykepleiere ha utdannelse som sykepleier siden det heter hjemme"sykepleie" ? Og de som er hjemmehjelp er folk med og uten utdanning? Siden hjemmesykepleierene legger dosett og deler ut medisiner og har ansvar for medisinene. Og hjemmehjelp vasker og ordner alt det praktiske med hjemmet man trenger hjelp til? Eller er det ikke sånn? alle helsefagareidere, omsorgsarbeidere og hjelpepleiere og sykepleiere jobber i hjemmesykepleien :-) sykepleierne får pasientene som krever litt mer, mens de andre får pasienter som f.eks trenger hjemmehjelp eller stell og slikt som ikke trenger sykepleierbakgrunn. Det er sykepleieren som delegerer arbeidet og har ansvar for rapporten og har alarmtelefon som brukerne ringer til...
Bonito Skrevet 7. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. september 2011 Takk for svar. Syntes det virker som en interessant jobb, så har litt lyst til å prøve meg. Selv er jeg utdannet helsesekretær, så var ikke sikker på om jeg var kvalifisert. Men i følge damen jeg snakket med på tlf var det eneste jeg trengte ett medisinkurs. Virker iallefal som de trenger folk, og som tilkallingsvikar har man jo muligheten til å styre litt mengden selv. Hvordan er forskjellen mellom å jobbe natt/dag? Tenker på arbeidsoppgaver osv...
champi Skrevet 7. september 2011 #8 Skrevet 7. september 2011 Det er mange i helsetjenesten som ikke har utdanning, de heter som regel hjelpemedarbeider eller noe i den duren.. Og medisinkurs er jo kjekt uansett:)
sauen87 Skrevet 7. september 2011 #9 Skrevet 7. september 2011 Man trenger ingen utdannelse. Sykepleiere tar seg av ting som riking, dosering, sårstell, visse medisiner osv. De fleste steder tar ikke hjemmesykepleien husstell-delen, det er det hjemmehjelpen som gjør. Man trenger medisinkurs for å dele ut medisin, det er 12 timer. Gir da medisin som er ferdig dosert i dosett eller multidose, pluss øyedråper, inhalasjoner, stikkpiller osv.
sauen87 Skrevet 7. september 2011 #10 Skrevet 7. september 2011 Ang nattjobbing er det som regel spl som jobber natt, ihvertfall hos oss... Er gjerne bare 2 på jobb, og da er det greit med 2 spl som kan gjøre "alt".
Djungelvrål Skrevet 7. september 2011 #11 Skrevet 7. september 2011 (endret) De som jobber i hjemmesykepleien vasker ikke hos brukerne. Det gjør ufaglærte vaskedamer i hjemmehjelpa. Man vasker kun klær og tar til nøds oppvask hvis de har det i vedtaket sitt, ikke ellers. Sykepleiere tar stell osv. men de har andre oppdrag utenom som kompliserte sårskift, kateterisering og insulin-injeksjoner. Man trenger i aller høyeste grad helsefag-utdannelse for å jobbe i hjemmesykepleien, man kommer borti utrolig mye forskjellige mennesker, diagnoser, såskift osv. Man skal i tillegg takle mennesker med demens, med forskjellige psykiske lidelser og psykisk utviklingshemmede mennesker. I tillegg vet man aldri hva man kan møte så lenge det er snakk om pleietrengende mennesker som helst burde bodd på sykehjem. Man skal også rapportere om evt. forverringer av tilstander og være med på å vurdere sykehusinnleggelser eller kriseplass. Endret 7. september 2011 av Liquorice
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #12 Skrevet 8. september 2011 Hos oss jobber det assistenter, hjelpepleiere/omsorgsarbeidere og sykepleiere. Vi har egne lister for assistenter, egne for hjelpepleiere/omsorgsarbeidere og egne sykepleielister. Da blir brukerene sortert etter hvor mye hjelp de trenger, eller hvor avansert hjelp de trenger/hvor syke de er. Hos oss får ikke assistenter medisinkurs, men de deler ut medisiner innimellom for det, men da må det skrives avvik. Hjemmehjelp er noe annet, de handler inn, vasker og rydder huset. De gjør ikke ting som omhandler brukerene. Det er veldig varierende og givende og jobbe i hjemmesykepleien.
Gjest Annaires Skrevet 8. september 2011 #13 Skrevet 8. september 2011 (endret) Jobbet i privar hjemmesykepleie da jeg var nyutdannet. Jobbet der vel i ca 6mnd. Det ble for kjedelig for meg. Veldig koselige brukere,og slikt, men litt for lite faglige utfordringer for meg, samt at jeg følte at jeg fikk alt for liten tid til hver bruker. Men selvsagt; om man liker at arbeidsdagen består av stell, oppvarming av mat/laging av mat, og å legge medisiner i dosere (det kan man jo bare om man er ferdig utdannet). Selvfølgelig er det ikke slik overalt, men hos oss var det slik. Vi hadde en "spennende" bruker hvor det var en del sårskift, men det var det. Endret 8. september 2011 av Annaires
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå