AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Er bachelor i informasjonsvitenskap en brukbar utdannelse? Eller er det bare dataingeniører o.l som gjelder? Om jeg fullfører en bachelor i informasjonsvitenskap kan jeg da få en god jobb innenfor IT?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 http://www.uib.no/studieprogram/BASV-INFO#introduksjon
Annikken Skrevet 10. september 2011 #4 Skrevet 10. september 2011 Hadde heller ville gått for Informasjonteknologi, IT-drift, dataingeniør eller lignende. Aldri hørt om studiet du refererer til, og vil tro man uansett vil ende opp med å konkurrere om jobber med de som har mer teknisk utdannelse. Men det er det jeg tror.
feuerstein Skrevet 10. september 2011 #5 Skrevet 10. september 2011 Får du gode karakterer og er flink til å snakke for deg burde du ha gode muligheter. Får du middels karakterer vil du nok fort tape mot noen med en mer kjent linje på CVen. Jeg var en periode tilknyttet undervisning på en annen lite kjent datautdanning i Norge. De virkelig flinke der (spesielt jentene) fikk like gode jobber som flinke "ekte" dataingeniører, de ikke særlig flinke endte fort opp med å kjøre pizza eller på supportdesk sammen med folk som bare hadde hatt data som hobby i oppveksten, utkonkurrert til skikkelige datajobber av folk med like dårlige karakterer på et vitnemål det sto "ingeniør" på.
Gjest Lyh Skrevet 10. september 2011 #6 Skrevet 10. september 2011 Jeg går selv informasjonsteknologi, og snakket med et av fadderbarna mine som har tatt informasjonsvitenskap. Han har bachelorgrad derfra og sa at han tar informasjonsteknologi nå for å få mer interessante jobber, men tror han hadde lyst til å få en jobb innenfor system og programutvikling.
Annikken Skrevet 11. september 2011 #7 Skrevet 11. september 2011 Jeg går selv informasjonsteknologi, og snakket med et av fadderbarna mine som har tatt informasjonsvitenskap. Han har bachelorgrad derfra og sa at han tar informasjonsteknologi nå for å få mer interessante jobber, men tror han hadde lyst til å få en jobb innenfor system og programutvikling. Det er nettopp det. Mange universitet og høgskoler lager "crossover"-utdanninger fordi "det finnes et behov i markedet for de som kan begge deler" (her altså: IT og informasjonsvitenskap/brukerkunnskap), mens i praksis så er det gjerne sånn at man jobber mye på "den ene siden", før man så går inn i en rolle der man skal lære å tolke den andre siden. F.eks. at man har jobbet med programmering, og nå skal inn i et prosjekt med å tolke brukernes ønsker for en ny programvare. Eller at man er superbruker selv på kundesiden (f.eks. innen økonomi) og nå ønsker å gå mer konkret inn i programutvikling. Det er ikke alltid de med mest jobberfaring som lager studier på en skole. Jeg ville vært skeptisk til å gått en utdanning som "høres bra ut" men som ingen kjenner til i næringslivet. Man ønsker å utdanne elever som gjerne kan litt av alt, men som ender opp med å kunne medium om alt for mye, og heller ikke har noen konkrete knagger å henge kunnskapen sin på.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #8 Skrevet 12. september 2011 Kommer an på "hvor teknisk" yrke du søker på. Om man søker på "hardcore" systemutviklingsoppgaver så er det nok en fordel å ha tatt ren informatikk, dataingeniør e.l. Men også der er det rom for andre utdanninger, det kommer selvsagt helt an på hva du kan i tillegg til utdanninga og hva du faktisk gjør underveis i utdanninga. Tar du "bare" "myke" humanistiske brukerfag og ikke tilegner det andre kunnskaper privat, så sier det jo seg selv at man ikke kan jobbe som ren systemutvikler, men tar man også tekniske kurs/programmeringsfag underveis så vil veien være mer åpen. Husk at det viktigste ikke er å bli ekspert på alt under utdanninga, men å få et godt grunnlag. Skal du jobbe som systemutvikler er et viktig å prioritere fag som gir deg en god forståelse for modellering, programmering/implementering og utrulling av programvare. Men det vil også være lurt å ikke ha skylapper. Lær deg også andre ting, som å snakke med brukere, da kommer du langt. Det er altfor mange programmerere som er teknisk flinke, men som ikke har evnen til å se det store bildet eller kjenner fagområdet og brukerene systemet skal brukes innen. Greier man å bli både teknisk flink og god med mennesker kan man bli en vinner. Ser også at noen er redde for helpdesk her. Det bør man faktisk ikke kimse av, jeg kjenner mange - både med kjente og mindre kjente utdannelser og resultater fra alle deler av karakterskalaen - som begynte nettopp med support/helpdesk. Joda, det er lurt å ikke sette seg fast i en supportstilling karrieremessig, og det er mange som syntes det er mye stress og ensformig, men det er også et glimrende sted for å begynne å lære å kjenne brukere. Man får forståelse for hvilke utfordringer sluttbrukere faktisk har, og den kunnskapen kan du nyttiggjøre deg senere i karrieren. Jeg opplever ofte stor forskjell på de utviklerene som har hatt en supportrolle tidligere kontra de som ikke har det, og kanskje mest i forbindelse med UI design. De med helpdeskerfaring er flinkere til å identifisere ting som ofte bidrar til å gjøre det vanskelig for en sluttbruker. Egentlig skulle det vært krav om at alle som har en viktig utviklerrolle i brukerrettet programvare skulle ha hatt et par år på baken som supportmedarbeider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå