Gå til innhold

Fordeler ved å begynne på treningssenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Etter å ha nådd idealvekten min med strengt kosthold, har jeg nå lyst til å opprettholde det jeg har oppnådd. Vurderer å begynne på treningssenter. I slankeperioden gikk jeg ned ved å spise lite kcal, samt turer. Nå som høsten har slått inn, er det ikke alltid like kjekt å gå på tur i drittvær i en times tid (var dette jeg gjorde hver dag i hele sommer). Nå har det seg sånn at jeg aldri har vært noe fan av trening. For å være helt ærlig, hater jeg det :gjeiper: Men når det er sagt, har jeg kun benyttet meg av styrkeapparater og tredemølle, har hatt et par prøvetimer. Dersom jeg velger å begynne på et treningssenter, kan jeg tenke meg en del gruppetimer, f.eks spinning, pilates ol.

Et annet problem er foreldrene mine. Jeg har, pga null trening, lagt ganske mye i kcalunderskudd for å oppnå vektreduksjon. Jeg ser nå i ettertid at jeg har gått ned på en såkalt usunn måte med lite mat, istedenfor trening og mat deretter. Derfor har foreldrene mine vært bekymret når det gjelder kostholdet mitt, og det faktum at jeg har spist lite. I tillegg har søsteren min hatt anoreksi på det verste, så de er naturligvis ekstra redde for meg.

Hvordan kan jeg si til dem at jeg vil begynne å trene uten å fremstille det som at jeg ønsker ytterligere vektreduksjon? For det vil jeg IKKE, jeg vil bare gjøre noe annet enn å gå turer. Kan nevne at jeg er noen år over myndighetstallet, så problemet ligger ikke der.

Tips tas imot med stor takk :)

Endret av Smores
Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

Du kan jo si at du vil få bedre kondis, bli sterkere? =)

Skrevet

kan du ikke si det du sier her da? at du vil holde vekten med litt mer mat og litt mer trening?

Skrevet

Fortell dem at du nå har innsett at du har gjort ting feil. Og du vil nå begynne å ta vare på kroppen din,spise riktig,på en sunn og fornuftig måte. Du investerer i fremtiden din ;)

Lykke til :)

Skrevet

Jo, jeg kan jo si det :) Synes det har vært slitsomt å spise lite, derfor tenker jeg at med trening kan jeg spise mer med god samvittighet :)

Skrevet (endret)

Det er utrolig viktig å trene og bygge opp kroppen mens du ennå er ung (tro du meg). Det er mye vanskeligere å bygge opp muskler og form senere i livet, og jeg snakker da IKKE om vektregulering.

For det første er det viktig å komme inn i en treningsvane som forhåpentligvis skal vare livet ut. Og det viktigste er å finne noe som du liker å gjøre slik at treningen aldri blir noe du gruer deg til. Jeg har selv gjennom mange år vært medlem av treningssenter og foretrekker underholdende timer som hard aerobic eller dans, og ellers effektive styrketimer. I tillegg jogger jeg på tredemølle innimellom, og da med god, energigivende musikk. Jeg syns at det er deilig å gå på timer fordi jeg da blir ledet til innsats, og uansett om jeg er uopplagt, så mobiliserer kroppen energien etterhvert.

For det andre, for kvinner er det spesielt viktig å trene mens man er ung for å bygge opp benmassen. Spesielt når man som du, kanskje har slanket seg hardt, som ofte kan bidra til tap av benmasse. Jeg tror dessverre man lærer for lite om dette. Benskjørhet på eldre dager kan være veldig smertefult og invalidiserende.

Min personlige "vinnerformel" for trening er kvantitet fremfor kvalitet, jeg trener ca annen hver dag, målet er å gå på timer, og så får innstatsen og intensiteten være avhengig av dagsformen, og sist men ikke minst, -ikke være overambisiøs.

Hvis det å gå på treningsenter kan motivere deg til å trene, må du overbevise foreldrene dine om hvor viktig dette er av helsemessige grunner. Trening vil også bidra til at du kan spise mer uten å legge på deg, og kroppen din vil da få mer næringsstoffer med et sunt kosthold. Trening er viktig for alle! Turer har ikke tilstrekkelig høy intensitet som eneste treningsform for en ung frisk person. Man trenger både høy puls og styrketrening.

Meld deg på!

Endret av Fubelfal
Skrevet

Takker for svar folkens :) Jeg kan meddele at både jeg og moren min har meldt oss inn i et treningssenter i dag :) Blir spennende å se fremover hva som kan oppnås. Har tenkt meg på et par gruppetreninger, noen forslag? De har blant annet zumba, body pump og pilates.

Skrevet

jeg prøvde de fleste timene da jeg begynnte, det vil jeg annbefale om du har tid og mulighet til det. det er veldig greit å finne ut selv hva man liker, da er det så mye enklere å komme seg på trening :) jeg er ikke så glad i zumba, liker veldig godt spinning,piloxing, bodypump og yoga.

Skrevet

Hva går egentlig body pump ut på? Har hørt at det har noe med en vektstang å gjøre :gjeiper: Nå skal det sies at jeg er nokså svak da, så vet ikke om det passer for meg. Har også litt sosial angst, så hvis slike gruppetimer er "pinlige," tør jeg ikke å gå igjen :sjenert: Men synes det virker veldig gøy da!

Skrevet

ja, man bruker vektstang. du velger selv hvor mye du vil løfte, og det er lagt inn tid mellom settene så du har tid til å bytte. du kan jo og spørre innstruktøren, de spør ofte om det er noen som er nye. første timen kan det vere greit å ta det litt rolig, se nøye på innstruktøren og konsentrere seg mest om å gjøre øvelsene riktig.

jeg var og nervøs for å gå på timer i begynelsen, men fant fort ut at det ikke er skummelt i det hele tatt :) instruktørene er opptatt av at man skal trives og få det til, og de er vant med nye.

Skrevet

Aha okei :) Får håpe folkeskrekken min blir bedre etter et par gruppetimer da :gjeiper: Skal få veiledningstime før jeg begynner for fullt, så får se hva som passer best for meg :) Har prøvd zumba én gang, var ganske kjekt, men fikk ikke til trinnene så godt :sjenert:

Skrevet

Hei smores,

Er interessert i hvor mye kaloriunderskudd du hadde og hvor lang tid du brukte på vektnedgangen? Noe spesielt du spiste? Er interessant..

Skrevet

Hei smores,

Er interessert i hvor mye kaloriunderskudd du hadde og hvor lang tid du brukte på vektnedgangen? Noe spesielt du spiste? Er interessant..

Jeg vet ikke hvor mye mindre jeg spiste enn det jeg pleide, men var nok en del i underskudd. Kom hjem fra utlandet i mai, i begynnelsen av juli hadde jeg gått ned ca 3-4 kg, kun ved hjelp av jobben min(samt å redusere junk food en del). Fra juli har jeg lagt på ca 1300 kcal, som jeg nå i ettertid mener var for lite. Har gått ned ja, men ikke på en sunn måte, har ikke trent, bare spist mindre. Vel, jeg holdt meg unna utemat, brød og ost. Spiste mye kylling og magre produkter. Har nå på 3 1/2 mnd gått ned 8 kg. Er fornøyd med vekten nå, men synes kanskje jeg har gått ned litt for mye, og på for kort tid. Men men, gjort er gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...