Gå til innhold

Røyvarslere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Brannalarmen gikk hjemme hos meg da jeg skulle lage med ristet brød tidligere idag. Fikk jo selvfølgelig panikk da det begynte å ule, så jeg tok vekk dekselet og tok batteriet litt ut på skrå slik at den sluttet å pipe. (Dette etter den hadde ringt for tredje gang.) Da jeg snakket med huseieren seinere på dagen sa han at man bare skulle la røykvarsleren pipe seg ferdig, og ikke ta ut batteriet. Men piper den ikke fryktelig lenge da? Etter det jeg husker så pleier jo folk å ta ut batteriet når den uler?

Naboene i etasjen ovenfor ringte huseieren og klagde da dette skjedde, pluss at de hadde planer om å ringe brannvesenet så det frister ikke akkurat å la den fortsette å ule dersom den skulle begynne en annen gang.. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe.....samme skjedde hjemme hos meg for noen dager siden. Men jeg fikk så stor panikk, at jeg reiv i stykker hele greie. Så nå må jeg prøve å sette opp den nye :)

Skrevet

Haha, genialt :fnise:

Skrevet

Jaja.....huset mitt brant ned for en del år tilbake, så minnene sitter deg fortsatt. Alarmen begynte å pipe da jeg nettopp hadde lagt meg. Så ikke rart at man får panikk :gjeiper:

Skrevet

Vi har seriekoblede røykvarslere i hele huset ( totalt 12 stykker fordelt på 2 etg samt loft og kjeller). så når jeg svir mat tilstrekkelig uler hele huset grundig. Det vi gjør er å lukke dører og lufte ut det rommet det er røyk\stekos i, og det tar ikke mange minuttene før det slutter å pipe. Tar jeg ut batteri må jeg kode hele systemet om igjen, og det gidder jeg ikke. Det holder å gjøre det en gang i året når jeg skifter batteri i alle......

Det er jo utrolig høy og intens lyd, men når man vet hva det er som gjør at det piper er det jo ingen grunn til panikk. Det er jo ikke lyden som er farlig, men hva som har forårsaket den....

Skrevet

En "røyvarsler" fungerer slik: Du putter i batteri, setter den på nattbordet, og legger deg til å sove. Om du i løpet av natten skulle få besøk av ei gammal røy (The Old Hag på engelsk) begynner røyvarlseren å pipe noe infernalsk slik at du våkner og kan kaste røya av deg. Huseieren din hadde helt rett i at du burde la den pipe til den stopper av seg selv, bare da kan du være sikker på at den gamle røya er borte.

Se wikipedia: The Old Hag. " According to folklore, the Old Hag sat on a sleeper's chest and sent nightmares to him or her. When the subject awoke, he or she would be unable to breathe or even move for a short period of time."

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

går det ikke ann å spørre huseieren om du kan flytte den? sånn at den ikke uler i tide og utide jeg har en røykvarsler jeg kan flytte på. ble så lei av pipinga, så nå ligger den i en pose i skuffen hehe

Skrevet

#7, genialt. :popcorn:

Nupp: Neei, tviler på det. Huseieren er en veldig nøye mann som pirker på alt og ingenting. Han er veldig nøye på at ting er på rett plass og fungerer optimalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...