AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Ofte passer jeg en hund og ingen har sagt noe på det. Men jeg kjenner ingen her og vet ikke hvem som er i styret og hvem som bor hvor. Jeg flyttet inn i vår. Det er mulig jeg skal overta denne hunden, en rolig og veldressert hund pga eiers helse. Men jeg må vel søke siden det ikke er lov å ha hund i borettslaget. Det er minst en annen hund i oppgangen, en veldig stor rase, men lydig og rolig. Jeg har lest et sted på internet (canis tror jeg) at man må spørre alle naboene om det er greit, men det bor mange utlendinger her, som prater dårlig norsk og som jeg antar ikke har noe forhold til hund som husdyr. Er det ikke rart hvis noen nekter meg å ha hund, hvis de ikke har forhold til dyr? Jeg leste at to ble godkjent for hundehold i vår, det var to tjenestehunder. Borettslaget har over 300 leiligheter og jeg ser ofte noen med hund utenfor her, alle raser, både små og store. Kan borettslaget begjære tvangsalg hvis jeg skaffer hund uten godkjenning? Er det ikke nok at jeg sier i fra at jeg har fått en hund og skal forholde meg til å lufte den i bånd og plukke opp i poser, at den ikke skal bråke og ikke søle (det er forresten vaskefirma som vasker her og ikke noe naboene gjør). Jeg føler ikke at jeg bor her hvis jeg ikke kan ha hund. Selv om jeg ikke overtar hunden og håper at eieren blir frisk igjen, føler jeg likevel at dette om forbud mot hundehold er å sette andre i bånd på en måte. Hvis alle hundeeiere tar hensyn vil det jo ikke være noe problem. Og jeg har betalt nesten to millioner for denne leiligheten, og synes forbudet er merkelig så lenge ingen driver kennel eller det er til bry for andre. Hvis jeg skal ringe på alle dørene i denne oppgangen og spørre om det er greit om å ha hund, er det 35 leiligheter. Jeg bor i 1. etasje og kjenner ingen naboer. Noen snakker dårlig norsk og hvis det bor en kineser her, de spiser jo hunder, da får jeg sikkert negativ respons. Men må man spørre naboene? Må ikke naboene underettes av styret når man søker, og bli bedt om å protestere hvis de mener hundehold er til besvær? (alvorlig allergi f.eks.) Jeg er ganske forvirret over regelverket og hvordan det praktiseres. Er det noen som vet noe om dette? Kan leiligheten min bli begjært tvangsolgt feks. eller må jeg i rettsak og betale omkostninger selv om jeg vinner saken? Jeg har ikke lyst at det skal bli noen konflikt, men lurer på hvordan man går frem? under.
Sugerøret Skrevet 8. september 2011 #2 Skrevet 8. september 2011 (endret) Om du søker her inne ,vil du finne flere spørsmål ang det samme men vil gi deg en link : Hund I borettslag Det er en Pdf.fil og har en del nyttige punkter www.nkk.no/cmnkk/file/download/files/Artikler/ny_hundeeier_hund_i_leilighet.pdf (nesten det samme,fra Norsk Kennel Klubb) og en til http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5485&temasider.tid=8 Her er det lov med 1 hund.Men i det skal mye til før borettslaget faktisk vinner frem med en sak.Da MÅ hunden være til irritasjon osv for andre. Å si at en ikke liker hund holder ikke. Var jeg deg ville jeg helt klart tatt til meg hunden og SÅ gitt styret beskjed. *la til noe* Endret 8. september 2011 av Kårky
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #3 Skrevet 8. september 2011 Takk for svar. Jeg har lyst å gjøre som du sier, overta hunden og late som ingenting, bare gi styret beskjed om at jeg har overtatt en voksen rolig hund og at de bør vite det foreksempel i tilfelle brann, samtidig som jeg skriver at hundeholdet ikke vil være til sjenanse da den vil bli ført i bånd på utearealene og luftet utenfor borettslagets eiendom. Men jeg sliter litt med angst og er konfliktsky. En eventuell rettsak vil bli en stor påkjenning og føre til mer angst, uro og søvnløshet og er ingen drømmesituasjon. Siden jeg ikke kjenner noen her og borettslaget er stort er jeg ikke bekymret for sure blikk, men jeg ønsker ikke å skape konflikter. Kanskje jeg blir lagt merke til hvis jeg overtar hunden uten å søke? Noen vil jo oppdage at jeg har hund siden den må ha tre turer daglig og det bor en del eldre her som alltid er hjemme. Hvis man foreksempel overtar en skilsmissehund på grunn av eksens nye livsitasjon, kan da styret nekte hundehold? Jeg synes forbudet mot hundehold virker firkantet, som et forbud som bare er satt for å ha noen forbud... Hvor ofte går de til rettsak? Er redd de kan begjære tvangsalg av leiligheten og det er ikke en drømmesituasjon. Jeg har tenkt at jeg kan gjøre det på flere måter. Jeg kan informere styret om at jeg har ansvaret for en hund på grunn av eiers helse, det vil si at den ikke bor her fast men for en periode. Da regner jeg med at ingen vil klage siden det er en rolig hund som ikke har seperasjonsangst og når tiden går skal det vel mye til for at styret lager sak om det? Jeg regner med at de vet at det kom en ny lov som gjør hundehold i borettslag legalt. Og som jeg skrev, å prate med alle naboene blir vanskelig og jeg synes det er unødvendig å kontakte 34 naboer. Hvis jeg bodde i en firemannsbolig, ville jeg selvfølgelig pratet med naboene. Er redd det kan finnes såkalte ildsjeler i styret som misliker hunder og som elsker bråk og konflikter kun for konfliktens del, og som kan prøve å kjøre sak på dette. Eller er de fleste underettet om den nye loven? Et styre er jo sammensatt av mange personer og alle kan vel ikke ha samme negative holdning til hund?
Brunhilde Skrevet 8. september 2011 #4 Skrevet 8. september 2011 Du kan lese litt om dyrehod i borettslag her. Det som bekymrer meg litt er at du virker å ha et noe ansvarsfraskrivende forhold til naboene dine. Det er en enkel sak å finne ut hvem som sitter i styret, du sender en e-post til det boligbyggelaget ditt borettslag tilhører, der har de oversikt over styremedlemmer og kontaktinformasjon til disse. Du har også et ansvar i forhold til hunden. Den blir omplassert til deg og den bør vel helst slippe å omplasseres flere ganger bare fordi du syns det er for mye styr å følge reglene? Lykke til - hilsen som bor i borettslag hvor dyrehold heldigvis er tillatt.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #5 Skrevet 8. september 2011 Brunhilde, ser at det kan virke som jeg ikke tar regler alvorlig. Grunnen til at jeg ikke har kontaktet styret er fordi det er et stort borettslag og jeg har ikke hatt behov for å ta kontakt inntil nå. Men jeg vet ingenting om hvor lang behandlingstid det er på søknad om hundehold og er redd det eneste en telefon eller mail til styret vil gi meg svar på er at jeg må søke først. Jeg er klar over at en hund skal ha et stabilt hjem og det bekymrer meg at a) jeg enten må selge leiligheten og b) at hunden må omplasseres/gis tilbake. Ingen av delene vil bli aktuelt, med mindre det blir snakk om tvangsalg. Men hvor ofte blir noen tvunget til tvangsalg hvis hundeholdet ikke er til plage for andre?
Brunhilde Skrevet 8. september 2011 #6 Skrevet 8. september 2011 Hvis du får legen din til å skrive en anbefaling om at det er godt for helsen din å ha hund, så kan de - slik jeg forstår reglene - vanskelig nekte deg dette. Kanskje det er veien å gå?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #7 Skrevet 8. september 2011 Ts igjen. Ja kanskje jeg skal få en legeattest. Når jeg har passet hunden kommer jeg meg ut og blir positiv og mer energisk og angsten blir mindre. Men vet noen hvor lang tid det tar å søke styret om godkjenning til å ha en hund?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #8 Skrevet 8. september 2011 Har du ikke fått hundeholdet godtatt og en av naboene klager, kan faktisk styret vedta at hunden må vekk. Og da får du ikke lang tid på deg på å kvitte deg med dyret. Det er svært få borettslag som fortsatt har et forbud mot dyrehold i vedtektene sine, og en god del velger faktisk spesifikt å flytte til den type borettslag for å slippe hundeskit på plena, bjeffing, bikkjer som løper av seg etter å ha vært innestengt i for små leiligheter hele dagen etc. Og husk: Svært mange innvandrere er ikke vant til hunder som husdyr. De er derimot vant med løshunder som er agressive og farlige. Disse er ofte livredde hunder. Og de bør faktisk slippe redselen for å møte en hund i egen oppgang uten å ha godtatt det selv. Å få godkjent husdyrhold (bortsett fra rene innedyr) i borettslag med dyreholdforbud og fellesoppganger er ikke veldig enkelt. Men jeg syns virkelig ikke du bare skal ta deg til rette bare fordi andre i borettslaget gjør det.
afeio Skrevet 8. september 2011 #9 Skrevet 8. september 2011 Jeg kjøpte nylig leilighet i borettslag og fikk beskjed om at jeg da måtte søke om å få ha hund i leiligheten. Dette var i utgangspunktet kun en formalitet og de skal ha god grunn for å ikke tillate dette, f eks hyperallergi mot hun i en av andre leiligheten i oppgangen, en hund som skaper frykt osv. På søknadsskjemaet måtte jeg også skrive under på diverse bestemmelser som at jeg skulle plukke opp etter hunden osv. Ta kontakt med styret i borettslaget ditt og forklar situasjonen og forhør deg om hvordan rutinene deres er!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #10 Skrevet 9. september 2011 Har du ikke fått hundeholdet godtatt og en av naboene klager, kan faktisk styret vedta at hunden må vekk. Og da får du ikke lang tid på deg på å kvitte deg med dyret. Det er svært få borettslag som fortsatt har et forbud mot dyrehold i vedtektene sine, og en god del velger faktisk spesifikt å flytte til den type borettslag for å slippe hundeskit på plena, bjeffing, bikkjer som løper av seg etter å ha vært innestengt i for små leiligheter hele dagen etc. Og husk: Svært mange innvandrere er ikke vant til hunder som husdyr. De er derimot vant med løshunder som er agressive og farlige. Disse er ofte livredde hunder. Og de bør faktisk slippe redselen for å møte en hund i egen oppgang uten å ha godtatt det selv. Å få godkjent husdyrhold (bortsett fra rene innedyr) i borettslag med dyreholdforbud og fellesoppganger er ikke veldig enkelt. Men jeg syns virkelig ikke du bare skal ta deg til rette bare fordi andre i borettslaget gjør det. Takk for svar afeio. Lurer på om du selv måtte kontakte alle i oppgangen eller om styret gjorde det når du søkte? Til ab: Grunnen til at noen fra andre land og kulturer ikke liker hunder, er fordi hund i følge Koranen er urene dyr på samme måte som gris. Jeg har ikke tenkt å la meg stoppe av overtro. De mest ekstreme mener også at alle mennesker som ikke er muslimer er urene. Det står ingenting i vedtektene at det er forbud med minigris, men siden jeg bor i leilighet og ikke i et rekkehus med egen hageflekk, vil jeg selvfølgelig ikke skaffe meg en gris. Jeg har ikke skrevet at jeg bare skal ta meg til rette. Da hadde jeg ikke startet denne tråden. Jeg lurte på hvor lang behandlingstid det er og hvordan jeg skal gå frem. Hunden er en ganske liten rase, er vennlig, rolig og overser fremmede, skal ikke hoppe og snuse på folk vi møter. Bjeffer som alle hunder når det ringer på døra, ellers aldri. Hvis den blir sølete kan jeg bære den inn for å unngå søl i oppgangen. Jeg har ikke tenkt å få hund uten å søke fordi jeg er redd det vil føre til unødvendige bekymringer som at noen vil kreve at jeg selger hunden. Det må være trygghet rundt bosituasjonen både for min del og hundens del.
afeio Skrevet 26. september 2011 #11 Skrevet 26. september 2011 Beklager at jeg ikke har fulgt opp her. Jeg trodde det skulle være borettslaget sin oppgave å forhøre seg med de i oppgangen min, men de har ikke tatt kontakt med noen her. Dette fant jeg ut av da naboen under meg ganske så surt spurte meg om jeg hadde spurt om å få ha hunden der, ettersom de aldri hadde blitt spurt. Jeg valgte å ikke forhøre meg med naboene på egen hånd ettersom jeg allerede eide hunden og hadde fått muntlig tillatelse av lederen for borettslaget før jeg la inn bud. Jeg var også redd for at noen skulle si nei kun fordi de ikke likte hunder, noe som ikke er en god nok grunn til å nekte hundehold ifølge loven. Det jeg vil råde deg til etter å ha søkt til borettslaget er å ta deg en runde rundt til de nærmeste naboene og informere dem (ikke spørre dem), og gjerne oppfordre dem til å si ifra hvis hundeholdet ditt sjenerer dem på noen måte, slik at du kan gjøre noe med sjenansen dersom dette er mulig.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #12 Skrevet 26. september 2011 Nei, det er ikke styret sin jobb å forhøre seg med naboene dine om det er greit med dyrehold. Det er en jobb du må ta selv. Og husk at dersom hunden ikke kan oppføre seg innendørs, dvs. om den bjeffer en del (mange hunder gjør det når de er hjemme alene) er det grunn til at naboer kan be styret gi deg advarsel og evt. beskjed om å kvitte deg med dyret. Bjeffing er ikke en type støy man skal måtte leve med selv om man bor i blokk.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #13 Skrevet 26. september 2011 Takk for svar afeio. Lurer på om du selv måtte kontakte alle i oppgangen eller om styret gjorde det når du søkte? Til ab: Grunnen til at noen fra andre land og kulturer ikke liker hunder, er fordi hund i følge Koranen er urene dyr på samme måte som gris. Jeg har ikke tenkt å la meg stoppe av overtro. De mest ekstreme mener også at alle mennesker som ikke er muslimer er urene. Det står ingenting i vedtektene at det er forbud med minigris, men siden jeg bor i leilighet og ikke i et rekkehus med egen hageflekk, vil jeg selvfølgelig ikke skaffe meg en gris. Jeg har ikke skrevet at jeg bare skal ta meg til rette. Da hadde jeg ikke startet denne tråden. Jeg lurte på hvor lang behandlingstid det er og hvordan jeg skal gå frem. Hunden er en ganske liten rase, er vennlig, rolig og overser fremmede, skal ikke hoppe og snuse på folk vi møter. Bjeffer som alle hunder når det ringer på døra, ellers aldri. Hvis den blir sølete kan jeg bære den inn for å unngå søl i oppgangen. Jeg har ikke tenkt å få hund uten å søke fordi jeg er redd det vil føre til unødvendige bekymringer som at noen vil kreve at jeg selger hunden. Det må være trygghet rundt bosituasjonen både for min del og hundens del. det uthevet: Det er bare tull. Hunder har ingenting på bønnested eller i moskeen å gjøre, men ellers er hunder helt OK dyr, og slett ikke haram.
afeio Skrevet 27. september 2011 #14 Skrevet 27. september 2011 AB 12, har kanskje rett i at det ikke er styret sin jobb å forhøre seg med dine naboer, men det er heller ikke noen som krever at du skal gjøre det. Naboene kan som AB nevner legge inn en klage dersom hunden bråker mye eller lignende og på den måten kan du risikere å måtte kvitte deg med hunden igjen. Ettersom du kjenner til denne hunden vet du nok også litt om hvordan den oppfører seg og dermed om dette vil bli et problem eller ikke.
CathFoto Skrevet 27. september 2011 #15 Skrevet 27. september 2011 Så lenge hunden ikke er til sjenanse for naboene kan de ikke nekte deg uansett hva reglene i borettslaget sier. Er den til sjenanse....bråk/bæsj etc så har de loven på sin side og kan be deg flytte/kvitte deg med hunden. Det finnes lover på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå