AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Hei. Hvor stor fordel er det å ha Samfunnsfaglig matte over Praktisk matte?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Er praktisk matte litt yrkesfaglig? Hørtes ut som enkel prosentregning og "regne under hverandre"
Kipepeo Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Mener du andre året på videregående? Det kommer helt an på hva du skal gjøre videre. Tommelfingelregelen er at P er enklest, S er medium og R er vanskeligst. Men snakk med en veileder, der vil du bli forklart hva som er best for deg med tanke på videre studier.
Ethereal Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 Man får vel ikke realfagspoeng hvis man tar S, og dersom du ikke ønsker poeng for det hadde jeg rett og slett ikke giddi å ta S. Men jeg minns å huske at man kan ta S første året og R andre året? Mitt råd er uansett: gå for realfagspoengene.
Gjest gutt92 Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Man kan ta S1+S2 som tilsvarer R1 også.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Hvor mange år med matte må man ha på vgs?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Hei. Hvor stor fordel er det å ha Samfunnsfaglig matte over Praktisk matte? Ingen fordel utover at det er et enklere fag og at du dermed kanskje kan få bedre karakter og dermed høyere poengsum. Når det gjelder inntakskrav tilsvarer S1+S2 kun R1. Du vil derfor altså være begrenset i hva du kan studere dersom du velger S-matte. Du kan for eksempel ikke velge noen av ingeniørutdanningene, da disse krever R1 og R2. Man får vel ikke realfagspoeng hvis man tar S, og dersom du ikke ønsker poeng for det hadde jeg rett og slett ikke giddi å ta S. Du får også realfagspoeng for S-matte (0,5 for S1, 0,5 for S2). Det er et realfag. Den eneste forskjellen er at R2 gir 1 poeng mens S2 kun gir 0,5. Men jeg minns å huske at man kan ta S første året og R andre året? Hvis du mener at man kan ta S1 (andre år VGS) og så R2 (tredje år VGS), så kan man ikke det. Om du mener 1P (første år VGS) og så R1 (andre år VGS) så er dette teknisk mulig, men mange skoler vil være kranglete på dette da 1P ikke gir grunnlaget som regnes som nødvendig for å klare å holde følge med undervisningen i R1 og man dermed vil slite med faget med mindre man har tilegnet seg kunnskap på 1T-nivå på egenhånd. Hvor mange år med matte må man ha på vgs? To. Fem timer felles det første året (1P eller 1T) og to timer det andre året er minstekravet (2P eller 2T). Velger du matte som programfag (S1/S2 eller R1/R2) erstatter dette totimersfaget og du har fem timer både første, andre og tredje året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå