Gå til innhold

Seroquel mot søvnproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har brukt dette legemiddelet mot søvnvansker? jeg har hatt problemer med å sovne i 4-5 måneder nå, og har prøvd det meste. Tok Imovane en gang iblant, men det er jo vanedannende. Dermed ble det Tolvon i noen måneder, men det har ikke hatt god effekt... føler meg sløv, og har lagt på meg et par kilo (vet ikke om det er Tolvon sin feil, men.) Nå har legen skrevet ut Seroquel til meg, 25 milligram.

Dette er egentlig en medisin mot schizofreni, så jeg fikk litt hetta (men det er jo da i mye større doser.)

Selv har jeg slitt endel med depresjoner, som sikkert er årsaken til søvnproblemene. Men ikke stemmer, schizofreni o.l.

Noen av dere som kjenner til Seroquel, og evt bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange legemidler, veldig mange faktisk, brukes til andre ting enn det som står i pakningsvedlegget, seroquel er kjempefint å sove på, helt unødvendig å uroe seg for hva diagnose det er ment for, du får ikke schizofreni av seroquel lixom.Jeg bruker selv seroquel 25 mg for søvn, og det er ingen bivirkninger i så små doser, og du kommer vel ikke til å bruke det hver eneste dag heller antagelig. Det demper rett og slett, eller "slår ut" hjernen din sånn at du sovner lettere. I små doser er det som medisin angstdempende, stemningsstabiliserende og kan også virke antidepressivt. Så synd du skal ta seroquelen din og sove godt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange legemidler, veldig mange faktisk, brukes til andre ting enn det som står i pakningsvedlegget, seroquel er kjempefint å sove på, helt unødvendig å uroe seg for hva diagnose det er ment for, du får ikke schizofreni av seroquel lixom.Jeg bruker selv seroquel 25 mg for søvn, og det er ingen bivirkninger i så små doser, og du kommer vel ikke til å bruke det hver eneste dag heller antagelig. Det demper rett og slett, eller "slår ut" hjernen din sånn at du sovner lettere. I små doser er det som medisin angstdempende, stemningsstabiliserende og kan også virke antidepressivt. Så synd du skal ta seroquelen din og sove godt:)

Takk for kjempefint svar!! Dette trengte jeg å høre :)

Kan jeg spørre litt mer, om hvor lenge du har brukt dem og sånn?

Bruker du disse hver dag, eller hopper du over en gang iblant? Bør man hoppe over dersom man har drukket alkohol den dagen, vet du det? Dette ble litt mange spørsmål. Opplever ofte at legen min har veldig dårlig tid - og i tillegg er det godt å høre fra andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Er det noen som vet om Seroquel kan føre til vektøkning?

Har lest mye om at Tolvon og Remeron kan det, derfor sa jeg til legen at jeg ikke ønsket disse... jeg har nemlig lagt på meg det siste året, og ønsker ikke mer vektøkning nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de fører til vektøkning i så små doser nei, men jeg tror at du kommer ikke til å trenge dem hver eneste kveld, jeg bruker dem bare etpar ganger i uka når jeg trenger det,(og brukt dem ca halvt år nå) men jeg har ikke så store søvnproblemer heller da. Når du drikker alkohol så er jo ofte det nok til at du får sove, men jeg tror du fint kan bruke dem selvom du har drukket alkohol, selvom den slags mix alltid ikke anbefales av leger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de fører til vektøkning i så små doser nei, men jeg tror at du kommer ikke til å trenge dem hver eneste kveld, jeg bruker dem bare etpar ganger i uka når jeg trenger det,(og brukt dem ca halvt år nå) men jeg har ikke så store søvnproblemer heller da. Når du drikker alkohol så er jo ofte det nok til at du får sove, men jeg tror du fint kan bruke dem selvom du har drukket alkohol, selvom den slags mix alltid ikke anbefales av leger da.

Takk skal du ha! Så fint at de fungerer bra for deg :)

Håper at jeg også kommer dit at jeg ikke vil være avhengig av medisiner for å sove.

Merkelig, jeg sov alltid som en stein før, men så startet disse søvnproblemene for 4-5 måneder siden...

Skal prøve Seroquel for første gang i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lovedrug: tar du dem for søvnproblemer, stemmer eller andre ting? Har du ikke merket noen bivirkninger?

Jeg tok dem for første gang i kveld (25 mg). Det tok meg likevel 2-3 timer å sovne... Kanskje gi dem noen dager på å virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på seroquel nå sammen med andre sovemidler og får sove bedre. :) Jeg ble veldig trøtt de første dagene og ble bedre etter en uke eller to. Men jeg synes dette bare er positivt siden jeg sliter å sovne og å sove. Jeg går nå på depoten fordi den gir best effekt hos meg. Men da må legen sende en søknad på å få depot serpquel. Seroquel er ikke bare for de med schizofreni nei, man kan bruke en medisin som er for en annen sykdom , men som gir effekt mot andre sykdommer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på seroquel nå sammen med andre sovemidler og får sove bedre. :) Jeg ble veldig trøtt de første dagene og ble bedre etter en uke eller to. Men jeg synes dette bare er positivt siden jeg sliter å sovne og å sove. Jeg går nå på depoten fordi den gir best effekt hos meg. Men da må legen sende en søknad på å få depot serpquel. Seroquel er ikke bare for de med schizofreni nei, man kan bruke en medisin som er for en annen sykdom , men som gir effekt mot andre sykdommer også :)

Hei, takk for svar :) Så fint at du har funnet noe som virker. Søvnproblemer er noe herk, mildt sagt... Seroquel 25 mg virker fortsatt ikke særlig bra på meg, det tar meg lang tid å sovne og jeg merker ikke noe forskjell, egentlig. Kanskje jeg er blitt "immun"? Har jo tross alt hatt 4-5 måneder der vi har prøvd ut både Tolvon, Rivotril og Imovane. De to sistnevnte er jo vanedannende, og Tolvon ble jeg bare utrolig slapp av, så vi har altså ikke funnet noen ok løsning... Jeg føler meg utslitt, som ikke får sove.

Skal tilbake til legen på mandag. Kanskje jeg skal be om antidepressiver / lykkepiller istedet. Jeg har nemlig vært mye plaget av depresjon, noe jeg tror kan væreårsaken til søvnvanskene mine. Har alltid vært skeptisk til medisiner, og skulle ønske jeg kunne klart meg helt uten! (Har epilepsi i tillegg, forresten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (TS) tar dem 1-2 timer før leggetid, ifølge legens anvisning. Likevel tar det 2-3timer før jeg sovner :(

Svarer jeg også, selv om spørsmålet var til Lovedrug :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs om jeg er hypoman eller deprimert,når jeg er stabil sovner jeg etter 3 kvarter,men kan også legge meg flere timer etterpå,men jeg har gått på dem i flere år da,ført fikk jeg også bare 25 mg ,så dere må sikkert opp i dose..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om jeg er hypoman eller deprimert,når jeg er stabil sovner jeg etter 3 kvarter,men kan også legge meg flere timer etterpå,men jeg har gått på dem i flere år da,ført fikk jeg også bare 25 mg ,så dere må sikkert opp i dose..:)

Okay. Så du har gått på dem i flere år, uten bivirkninger? Det er godt å høre isåfall :) Jeg har jo hatt søvnproblemer i snart et halvt år (og er nå sykmeldt pga. dette) så sannsynligvis må jeg nok gå på dem en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror også du kan ta mye mere enn 25, prøv med 50 og så øk mer hvis nødvendig, slikt kan avhenge litt av dagsformen også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg tror også du kan ta mye mere enn 25, prøv med 50 og så øk mer hvis nødvendig, slikt kan avhenge litt av dagsformen også:)

takk for tipset!

Uff, er så lei disse søvnproblemene... Og litt skeptisk til medisiner har jeg alltid vært.. Tenker på evt. skumle bivirkninger - og dessuten at det kan bli vanskelig å slutte den dagen man skal det (vil man da i det hele tatt få sove uten medisiner?)

Tenker å prøve et par dager med kun Biosøvn fra helsekosten, sove-te - pluss ligger på spikermatte før jeg legger meg... Ellers har jeg prøvd det meste egentlig - og medisiner er jo mye bedre enn ikke å få sove i det hele tatt.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden synses det om medisindoser. Vi har ingen mulighet til å vite noe om kompetansen til de som gir deg råd, TS. Tråden stenges derfor også anbefaler jeg deg om å ta opp spørsmålet med fastlegen din.

Kosemose mod.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...