Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig drømt om å bli tannlege, men realfagsferdighetene mine stopper meg. Derfor har jeg i det siste vurdert å heller hoppe på tannpleierutdanningen. Det eneste som stopper meg er lønna.

Jeg skjønner godt at helsevesenet heller prioriterer de store lønningene til legene og tannlegene. For eksempel skaper det konkurranse blant de flinkeste studentene ved at studiene blir mer attraktive. Jeg synes likevel fordelingen er for skjev, og tror ikke dette bare kommer samfunnet til gode. Er det ikke for eksempel litt rart at "alle" ønsker å studere medisin, mens langt færre ønsker å bli sykepleiere, selv om disse utdanningene fører til (relativt) nært beslektede yrker? Det samme gjelder nok ikke minst utdanninger innen tannhelse, hvor både tannleger og tannpleiere jobber på klinikk. Likevel er både lønnsforskjellene og søkermassen massiv.

Det kan umulig være bra for helsevesenet som helhet at flinke studenter som "nesten" kunne blitt leger og tannleger, men ikke kommer inn på disse studiene, heller velger seg utdanninger utenfor helsevesenet enn å bli tannpleiere/sykepleiere. Man kan vel til en viss grad anta at man mister mange potensielle, gode helsefagmedarbeidere på denne måten. Av slike grunner mener jeg staten bør jevne ut lønna hos disse yrkesgruppene.

Selv om dette er kjipt lurer jeg på om jeg skal satse på denne utdanningen likevel. Det er ikke mer enn noen år siden tannpleieutdanningen ble treårig. Det betyr at de fleste som arbeider som tannpleiere i dag, ikke har en treårig utdannelse, og kan være en god grunn til at lønningene per dags dato ikke er særlig høye.

Hva tror dere, både om tannpleieryrket og lønnsfordelingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synses motsatt. Leger og tannleger burde tjene mye mye mer enn det tannpleiere og sykepleiere gjør, slik er det ikke per dags dato.

• Liker 4
Skrevet

om tannpleier yrket er blitt en bacholor grad, så tror jeg muligheten for at lønnen deres, vil ligge på ca samme nivå som sykepleierne.

men om mann jobber på private klinikker, så har mann muligheten til å tjene mer enn hva mann gjør i det offentlige. (men vær obs på pensjons ordningene i det private) lønnen til lege/tannlege vs sykepleiere/tannpleiere, kommer nok ikke til å jevne seg ut, noen grunner til det er:

1) leger og tannleger ha lengre utdanning

2) leger har som oftest flere arb timer enn sykepleiere (kan ikke utale meg om tannleger)

3) leger / tannleger har mer ansvar, de har hovedansvar for pasientene sine. (selv om det gjerne er sykepleierne/tannpleierne, som tar mest vare på passienten)

4) leger utfører en del annet arbeid enn det sykepleierne gjør. tannlegene utfører kirurgiske ingrep i større og mindre grad.

Skrevet

Tror dere misforstod meg.

Leger og tannleger tjener mer, og kommer alltid til å gjøre det. Selvsagt. Det kreves svært mye av medarbeidere i disse yrkene.

Problemstillingen jeg forsøkte å ta opp går ut på at vi snakker om lønninger som er dobbelt, eller trippelt, så store, og at tannpleiere og sykepleiere tjener mindre enn snittlønna i Norge mens leger og tannleger ligger langt over dette snittet. Når jeg snakker om utjevning mener jeg derfor mindre differanser i lønningene. Jeg mente ikke at sykepleiere skal ha samme lønn som leger... Det er selvfølgelig et mye større ansvar å være lege. Men for eksempel er det sånn at man innenfor tannhelsetjenesten forventer økt samarbeid mellom tannleger og tannpleiere i fremtiden, samtidig som utdanningen hos tannpleiere krever mye mer av de som starter der. Selv går jeg til kontroller hos en privat tannlege og ikke tannpleier, selv om det er mangel på tannleger i store deler av landet. Bare der snakker man om overlapping av arbeidsoppgaver. Mange av oppgavene er felles i disse beslektede yrkene.

Skrevet

Jeg synses motsatt. Leger og tannleger burde tjene mye mye mer enn det tannpleiere og sykepleiere gjør, slik er det ikke per dags dato.

SSB.no.

Skrevet

De fleste tannleger eier egen praksis, og tar ut lønn i form av utbytte. Derfor tjener tannleger som regel veldig bra. Husk at de jo da har risikoen for at de kan gå konkurs, og med det miste kapitalen de har spyttet inn i klinikken.

Skrevet

SSB.no.

Ok?

At jeg synes forskjellene burde være større, betyr ikke at jeg er uvitende om lønningene til begge yrkesgruppene. Jeg er ikke lege, men jeg synes det er grusomt at en yrkesgruppe med så stort ansvar og med så mange intelligente mennesker ikke tjener mer enn 700k-1mill i året.

• Liker 2
Skrevet

Leger og tannleger tjener mer, og kommer alltid til å gjøre det. Selvsagt. Det kreves svært mye av medarbeidere i disse yrkene.

Problemstillingen jeg forsøkte å ta opp går ut på at vi snakker om lønninger som er dobbelt, eller trippelt, så store, og at tannpleiere og sykepleiere tjener mindre enn snittlønna i Norge mens leger og tannleger ligger langt over dette snittet. Når jeg snakker om utjevning mener jeg derfor mindre differanser i lønningene. Jeg mente ikke at sykepleiere skal ha samme lønn som leger... Det er selvfølgelig et mye større ansvar å være lege. Men for eksempel er det sånn at man innenfor tannhelsetjenesten forventer økt samarbeid mellom tannleger og tannpleiere i fremtiden, samtidig som utdanningen hos tannpleiere krever mye mer av de som starter der. Selv går jeg til kontroller hos en privat tannlege og ikke tannpleier, selv om det er mangel på tannleger i store deler av landet. Bare der snakker man om overlapping av arbeidsoppgaver. Mange av oppgavene er felles i disse beslektede yrkene.

Du sier ikke noe om hvorfor du synes dette gapet er for stort. Personlig, så synes jeg at det er for lite mellom dem.

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke du kan sammenlikne tannpleier og sykepleier. Tannpleier er vgs utdanning, mens sykepleie er en høyskoleutdanning. 9

Skrevet

Ok?

At jeg synes forskjellene burde være større, betyr ikke at jeg er uvitende om lønningene til begge yrkesgruppene. Jeg er ikke lege, men jeg synes det er grusomt at en yrkesgruppe med så stort ansvar og med så mange intelligente mennesker ikke tjener mer enn 700k-1mill i året.

Trodde kanskje du betraktet 2-3 ganger inntekten til en sykepleier som mye. Kan si meg enig i at leger fortjener høy lønn, det jeg påpeker er at man gjør studier som for eksempel sykepleie uattraktivt ved å lønne dem under middels, og at helsesystemet dermed mister dem som akkurat ikke kommer inn på medisin, men som også er meget intelligente mennesker.

Skrevet

med tanke på utdanningen til legene, og med tanke på studiekpnet til mangen av dem, så synes jeg lønna dies er rettferdig, men ny utdannede lege, tjener egentlig ikke så veldig mye. en sykepleier med ansinitet, kan tjene mer enn en ny utdannet lege de første årene.

Det er først når legene har jobbet noen år, de begynner å tjene litt. og ikke alle leger tjener det samme, det kommer ann på abr plass, arb oppg, Stilling osv.

Gapet i lønningen til legene og sykepleierne er akseptabelt slik det er i dag.

synes ikke det burde være mindre i forskjell, men synes heller ikke det burde være mer.

Skrevet

Rekrutteringen til sykepleieyrket er jo ikke akkurat lav heller da... Det utdannes jo drøssevis av sykepleiere rundt omkring. For å bli lege må man studere i dobbelt så lang tid, på et mye mer krevende studium, og man må i tillegg gjennom 18 måneders turnustjeneste på et tilfeldig valgt sted etter endt utdanning. Så kommer selve jobben, hvor man feks. som sykehuslege kan regne med å måtte jobbe alt fra 45 til 70-80 timer i uka, har det komplette ansvar for sine pasienter! I denne sammenhengen er jo legelønna faktisk "så som så" spør du meg.

Sykepleiere som jobber 100 % (som fortsatt er mindre enn hva som er normalt for en sykehuslege) og som har tillegg for en del uvekvem arbeidstid (som leger også har) har jo egentlig ganske bra lønn. Det største problemet for sykepleiere er vel heller de lave stillingsprosentene de får, ikke at de tjener for dårlig. Husk også at det er forskjell på sykepleiere; noen er spesialiserte (= har mer utdanning og tjener bedre), mens andres hverdag går mye ut på stell/vask/bleieskift/katetertømming av syke/eldre, enkle sårskift og andre prosedyrer som man strengt tatt ikke trenger så godt utdannede mennesker for å kunne gjøre.

Det samme gjelder tannleger vs. tannpleiere. Tannpleierutdanningen er både kort og enkel (lite omfattende) i forhold til tannlegeutdanningen, og det er store forskjeller på hva man gjør på jobb. Trenden er at tannpleiere i større grad nå enn tidligere fungerer som "portvakter", dvs. at tannpleieren er den som har pasienten på regelmessige rutinekontroller for å se etter hull, pusse tannstein og lignende. Hvis pasienten har et behandlingsbehov, blir vedkommende sendt videre til tannlege. Tannpleiere har ikke lov til å gjøre noen irreversible inngrep, altså kan de strengt tatt ikke gjøre noen som helst skade på pasienten. Tannleger, derimot, de kan både fikse vanlige hull, rotfyllinger, trekke tenner, en del småkirurgi og masse annet. DER har man et stort ansvar, et ansvar som tannpleiere ikke har. Det å behandle hull er forresten også mye mer konsentrasjonskrevende og dermed tyngre enn å se etter hull og pusse litt tannstein.

Både sykepleiere og tannpleiere er viktige yrkesutøvere, men jeg synes forskjellen i lønn er rettferdig. Det hadde ikke gjort noe om den var større, heller. Det er stor forskjell i utdanningslengde, kompetanse og ansvarsområde!

• Liker 3
Skrevet

Ok?

Ja det er virkelig grusomt, en stor tragedie :ironi:

Skrevet

Problemstillingen jeg forsøkte å ta opp går ut på at vi snakker om lønninger som er dobbelt, eller trippelt, så store

Men samtidig har leger tre ganger så lang utdanning, dobbelt så mye studielån og tre ganger så mye ansvar.

Sykepleie ligger egentlig i bunnsjiktet av høyere utdanning (om man tar vekk alle tulleutdanningene). Personlig synes jeg ikke differansen i lønn er problematisk. Jeg synes dog gjerne at sykepleierne kunne tjent litt mer, men så er det nå et kvinneyrke og da skjer ingenting.

Jeg er ikke lege, men jeg synes det er grusomt at en yrkesgruppe med så stort ansvar og med så mange intelligente mennesker ikke tjener mer enn 700k-1mill i året.

700-1 mill? Mange leger som tjener mindre enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...