Gå til innhold

Forslag til middag, helst norsk tradisjonsmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg servere? Det blir ikke vin til maten denne gangen, men har lyst å lage alt fra bunnen og norsk tradisjonsmat. Tenkte på fårikål, men vet ikke om sesongen er begynt med tilbud på lammekjøtt?

Hun liker ikke hvit fisk og jeg har ikke lyst å servere opprettslaks. Men fiskekaker og fiskegrateng er hun glad i.

Siden det ikke skal serveres vin har jeg ikke lyst å lage stek eller biffretter. Noen forslag til god norsk "bondemat"?

Og hva skal jeg servere til dessert hvis jeg velger å ha det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fårikål, betasuppe, kjøttkaker i brun saus med tilbehør, lapskaus?

Dessert: Iskrem eller fromasj f.eks?

Gjest Survival
Skrevet

Fiskegrateng, fiskekaker/fiskekarbonader (det er ikke avansert å lage, så lenge man har fersk fisk til det), fiskeboller i hvit saus med poteter og råkost - høres kanskje kjedelig ut, men blir litt mer eksklusivt når man lager fiskbollene selv.

Ellers er lapskaus veldig godt. Da kan man velge mellom koteletter, annet kjøtt, pølser eller hva man ønsker og har for hånden. Sodd er også veldig godt, selv om at man ikke er fra Trøndelag, hehe.

Hjemmelagde kjøttkaker i hjemmelaget brunsaus er alltid en klassiker og det er noe ALLE liker. Enkelt er det også. Du kan f.eks. servere med kantareller dersom du har plukket det.

Til dessert tenkte jeg noe med bær. Kanskje du har plukket noe blåbær eller multer så kan du lage noe av det?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Du kan ha multekrem til dessert med sjølplukkede multer :rodmer:

Skrevet (endret)

Jeg foreslår grønnsaks suppe med kjøttbiter i! :) Anbefaler svinekjøtt, kylling eller små kjøttboller som kjøtt. Kjempegodt! :jepp:

Ellers så er fårikål også veldig godt! :)

Endret av Avanci
Skrevet

Fiskegrateng med forskjellige typer fisk og reker er kjempegodt. Ha i f.eks. erter og reker og lag sausen selv (selvsagt).

Kjøttkaker er også kjempegodt.

Skrevet

Komler

Hjemmelagde kjøttkaker med kålstuing

Ferskt kjøtt i løksaus

Grønnsakssuppe med salt kjøtt og hardangerpølse

Dessert: Hjemmelaget sjokoladepudding, is/ sorbet eller fruktsalat med vaniljekesam.

• Liker 1
Skrevet

Grove hjemmelagde kjøttkaker eller karbonader med ertestuing eller surkål?

Noe spekemat, type norsk spekemat-tapas med flatbrød og sånt?

Bacalao?

Dessert:

Sviskesuppe, eller annen søt suppe?

En god hjemmelaget formkake bestemor style?

Ferske bær eller frukt med krem eller fløte?

Gjest Consensio
Skrevet

Taco? :fnise:

Neida, spøk til side. Hva med en deilig skinkestek med grønnsaker og poteter?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...