Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne/bekjent som er hobbyfotograf.

Hun er ganske flink, men selvlært.

Hun reklamerer for seg selv på facebook med egen fanside som "Hobbyfotograf Navn Etternavn".

Hun tar litt under tusenlappen for hvert oppdrag og hun får ganske mange oppdrag. Opptil flere i uka. Hun bor i en liten by der "alle kjenner alle". Dette er noe som tar mye av hennes tid siden hun jobber på butikk ved siden av, og redigeringen av bildene tar tydeligvis mange timer pr oppdrag.

Så vidt jeg vet står hun ikke oppført som ansatt eller selvstendig næringsdrivende noe sted.

Det jeg lurer på:

Er dette lovlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun tar 2000 kr for bryllup.

Skrevet

Hvis hun oppgir inntektene på selvangivelsen, så er det lov.... Dersom hun tjener over 50 000 i året skal hun kreve opp og innbetale mva. Må registrere seg i mvaregisteret. Må da ha org. nr. - må være registrert i enhetsregistret.

Skrevet

Dersom hun tjener over 50 000 totalt(!) skal hun betale MVA. Dette er ett enkelt fribeløp, det nullstilles ikke hvert år.

(En annen ting er at hun ødelegger en del for yrkesfotografer ved å selge sine tjenester så billig og svart.)

Skrevet

Vil det si at man har lov til å arbeide svart, så lenge man tjener under 50.000 kr i året? Skjønner meg ikke helt på dette systemet.

Skrevet

Vil det si at man har lov til å arbeide svart, så lenge man tjener under 50.000 kr i året? Skjønner meg ikke helt på dette systemet.

Nei. Hun må jo oppgi det hun tjener på selvangivelsen. Det er MVA hun slipper opptil 50.000 kr.

Skrevet

TS her.

Jeg er ganske sikker på at hun driver svart arbeid!

Skrevet

TS her.

Vet du hva hun skriver på selvangivelsen sin?

Skrevet

Den er vel litt i grenseland, den saken her. En generell regel er at inntekter fra samme "arbeidsgiver" (det gjelder både vanlige arbeidsgivere og f.eks. oppdragsgivere for fotografi) under 1000 kroner i året ikke skal skattes av. Det gjelder vel nesten uansett hvor mange ulike arbeidsgivere man har, tror jeg (men korriger meg gjerne om jeg tar feil).

Hobbyinntekter skal generelt ikke beskattes, men det går selvfølgelig en grense et sted. Problemet er at den ikke er fast, men vurderes skjønnsmessig av de ulike ligningskontorene. Grunnideen er at hobbyvirksomhet ikke skal kunne gi stort overskudd over tid. Det står mer utførlig om alt dette her.

Og som andre nevner, så er det også etterhvert et spørsmål om mva.

Om du er så fryktelig opptatt av om dette er svart eller ikke - du skulle ikke spurt henne rett ut i stedet for å sitte på nettet og synse da? At du ikke har hørt henne snakke om enkeltmannsforetak er ikke akkurat "bevis" på at hun jobber svart. Sånne ting er strengt tatt ikke verdens mest spennende samtaleemne.

• Liker 1
Skrevet

Folk har for lite å gjøre, når de må legge seg bort i hva andre gjør og ikke gjør. Det er helt umulig for noen her inne og si om hun jobber svart eller ikke, for det er ingen som har tilgang til selvangivelsen hennes og vet hva hun skriver på den. Det vet ikke du heller.

• Liker 1
Skrevet

Ser at mange her opererer med beløpsgrenser for å avgjøre om det er skattepliktig. det er ikke riktig at det er noen absolutte grenser som avgjør.

Her er det grensen mellom hobby og næring som må defineres. (å definere dette som lønnsinntekt mener jeg ikke blir aktuelt iom så mange forskjellige oppdragsgivere). For at det skal regnes som næringsinntekt må det være et visst omfang over tid, og det må ha evne til å gå med overskudd. Hvis hun feks kjøper masse dyrt fotoutstyr slik at kostnadene overstiger inntekten vil ikke skattemyndighetene være interessert i at dette skal være å anse som næring, men vil definere dette som hobby.

Det kan imidlertid høre ut som omfanget av fotograferingen er av et slikt omfang og også er egnet til å gå med overskudd (?) så dette vil da være skattepliktig.

Hun må da registrere seg med et enkeltpersonforetak i enhetsregisteret, når omsetningen er oversteget med 50 000 må hun også registreres i mva-mantallet. Hun må fylle ut næringsoppgave ved omsetning over 50 000. ved omsetning under 50 000 fylles beregnet skattepliktig overskudd direkte inn i selangivelsen. Hun må sende faktura og må forholde seg til bokføringsloven. Det vil imidlertid sannsynligvis holde å føre et regnskap i excel vil jeg tro (under 300 bilag i året). Hun blir imidlertid ikke pliktig til å levere årsregnskap.

Skrevet

Hvis man søker etter foretak på brreg.no (brønnøysundregistrene) med "hobbyfotograf" som søkeord, kommer det opp ett foretak. Navnet matcher det omspurte foretaket ganske bra. Forutsatt at det er dette foretaket, så tenker jeg at TS bør tenke seg bedre om og gjøre litt bedre research neste gang hun/han er nysgjerrig på venninnene sine. Kan ikke tenke meg det er særlig artig å gå rundt og vite at en av vennene mistenker en for å arbeide svart (hvis nå denne hobbyfotografen skulle snuble over denne tråden).

Skrevet

TS her.

Hvis du vet det, tips Skatteetaten.

• Liker 1
Skrevet

Hva er galt å ta litt bilder og få litt betalt underbordet. 2000 for et bryllup er jo en symbolsk sum.

Skrevet

Hva er galt å ta litt bilder og få litt betalt underbordet. 2000 for et bryllup er jo en symbolsk sum.

Det er ikke symbolsk hvis man tar bilder i et bryllup hver helg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...