Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var ikke meningen å anklage deg for å være bitch ts. Men når man skriver på nett er det lett å misforstå.

Jeg tror ikke nav har noen konkret sum, men ring sosialkontoret, der skal de ha et fornuftig budsjett til konfirmasjon. Men det er sikkert veldig lavt.

Det jeg ikke forstår er at siden du er syk og ikke har helse til å arrangere konfirmasjonen slik du egentlig kanskje ønsker, hvorfor skal barnefaren ta ansvar for at din helse fører til økte utgifter?

TS: Det er iorden du. Vet at ting kan misforstås lett her inne.

Svar på ditt siste avsnitt: Det var derfor jeg kom med et annet forslag til far ang. konfirmajonen. Han hadde da valget.

Men for å snu litt på det hele... og tenke seg at jeg er frisk og kan arrangere alt selv. Far "gidder" ikke å bidra. Jeg må "slite" (setter dette på spissen, for å få frem poenget mitt") for at far skal slippe å betale så mye...

Blir ikke det urettferdig uansett da? Jeg sitter litt med den følelsen (når jeg tenker på dette nå) at det er min skyld at det blir dyrt for far, fordi JEG ikke kan ta "slitet og all jobben". Da hadde han kommet enda billigere ut av det...men jeg hadde vært helt "gåen"...

Som sagt nå satte jeg mitt eksempel litt på spissen...Men skjønner du hva jeg mener...

Far "gidder ikke" å gjøre noe.... = vi må sette det bort og det blir dyrerer

Mor "har ikke helse" til å gjøre "noe" = vi må sette det bort og det blir dyrere

Jeg ser ikke helt at det er "min skyld" bare, at det blir dyrere. Hadde far tatt på seg ansvaret, eller skaffet folk til å hjelpe meg, (Han har stor familie her, han er oppvokst her og kjenner veldig mange)kunne vi fått dette til billigere...

Jeg kan også droppe frisør og fotograf, siden jeg ser at dette er helt uhørte kostnader for mange... (eller så kan jeg trekke det fra budsjettet og betale det selv)

Skrevet

TS: du virker en smule bitter over å få høre sannheten.

TS: Beklager, men hva mener du med sannheten? Jeg er ikke bitter, da ordlegger jeg meg feil. Jeg vil bare at rett skal være rett. Hvorfor er det far som skal slippe så billig unna?

• Liker 1
Skrevet

Takk. Jeg har sett dette, men det står så uklart, siden det står utifra skjønn... Og det står ingenting om konfirmantavgift heller. Men regner vi dette da 3000 for klær + 6000 for selskap er vi oppe i 9000 kr. Jeg har også lest et sted at konf. avgiften skal med, + disse reiseugiftene..(får lete etter det.) Da er vi fort oppe i 12 000 (som jeg kom frem til uten disse ekstra tingene jeg skrev under).

Deler vi på 2 blir fars sum 6000 kr, men pga prosendel (hans høye inntekt iforhold til meg, og det at han ikke har henne tror jeg også er med i denne prosendelen...) ender vi opp med ca

8000 kr på far.

(Nå tok jeg litt iforhold til reiseavgift, så summen blir vel litt lavere...men ca)

Gjør vi det slik da, at far betaler 8000 kr, og jeg 4000 kr (i teorien) kan jeg bruke 4000 kr fra egen lomme på det ekstra jeg ønsker å gjøre for henne...Gaven kommer da utenom.

Dette går fint innenfor mitt budsjett..

Skrevet

TS: Kjære deg, jeg har da ringt rundt og spurt. Det har jeg skrevet. Matprisen pr person er det også mulig å få ned litt ved å velge de enkleste retter (dette skrev jeg i regnestykket mitt). Jeg har også satt opp en budsjett (det la jeg også delvis ut i begynnelsen av denne tråden). Ingen problem med det. Problemet mitt er heller ikke om jeg ender opp med 4000 kr av barnefaren, HVIS dette er riktig utifra de lover NAV går etter (som jeg ikke finner noe sted).

Det er ikke selve summen 4000 kr jeg reagerer på ovenfor han (selvom jeg ærlig sier jeg syntes den er lav og det har jeg skrevet mange ganger), men på måten han har kommet frem til den på... Han har bare funnet en sum og slengt ut, den er ikke beregnet. Jeg sa heller ingenting ang. den summen til han, sa bare at vi må sjekke med Nav. Problemet mitt er at jeg ikke finner ut av dette på sidene til Nav, og når saksbehandlere ikke kan gi et eksakt svar, blir det vanskelig. (Jeg får beskjed om å spare alle kvitteringer, sende inn og vente på svar)

Jeg ønsker ikke å vente på svar i etterkant, jeg ønsker noe å forholde meg til nå...

Jeg er ikke bitter på han, men for å få frem alt i saken måtte jeg fortelle litt hvordan han har oppført seg. Jeg har mitt liv, jeg er lykkelig. Han lever sitt, ingen vonde følelser. Det har det aldri vært. Jeg er ingen bitter og hevngjerrig person. Men jeg er en rettferdig person, og meg mener at rett skal være rett. Derfor lurer jeg på hva som er den RETTE summen...

Har du lest linkene jeg postet til deg? stort sett eneste innlegget du ikke har kommentert, og det står en del fornuftig der.

Og hvorfor har du fortsatt ikke ringt nav for en uforpliktende samtale?

Skrevet

Flott, krev far for 6000, går han ikke med på det så gå til nav og be de hjelpe deg.

Skrevet

Jeg sa heller ingenting ang. den summen til han, sa bare at vi må sjekke med Nav. Problemet mitt er at jeg ikke finner ut av dette på sidene til Nav, og når saksbehandlere ikke kan gi et eksakt svar, blir det vanskelig. (Jeg får beskjed om å spare alle kvitteringer, sende inn og vente på svar)

Jeg ønsker ikke å vente på svar i etterkant, jeg ønsker noe å forholde meg til nå...

Og hvorfor har du fortsatt ikke ringt nav for en uforpliktende samtale?

Hun har ringt!!

Skrevet

du er ikke ute etter tips og folks mening. Du er ute etter sympati og forventet folk skulle være enig i at faren oppfører seg som en dritt.

Han tok jo faktisk ansvar med kondom, bare synd for han at den sprakk. Jeg synest faktisk synd på han.

Hvor mye får du i bidrag hver mnd?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ett barn, som ikke har noen kontakt med sin far. (Det er faren som aldri har ønsket det).

Nå skal barnet konfirmeres, og jeg finner ikke ut av hva far skal bidra med.

Vi har privat avtale ang. bidrag, noe som faktisk fungerer, selvom vi aldri har noe kontakt. (vi følger Navs bidragsutregner, og han øker utifra den) Derfor har jeg også prøvd å finne svar utifra Navs sider ang. konfirmasjon.

Jeg tok kontakt med barnefar ang. konfirmasjonen nå, og han sa at han maks betaler 4000 kr for den. Jeg mener dette er veldig lite. Vi skal ikke ha et stort selskap, men vi har ganske stor familie, som konfirmanten ønsker skal komme.

Vi har heller ingen mulighet til å ha selskapet hjemme her. Jeg har ikke helse til å ordne alt mulig ved å kun leie et lokale, så vi ønsker å ha det på et enkelt "spisested".

Far vil heller ikke bidra til klær i forbindelse med konfirmasjonen. (Vet ikke om jeg kan "kreve" det)

Hva med pynt, blomster fotografering?

Finner ikke noe om hva dette særtilskuddet (som det kalles)skal dekke, og hvor mye det er normalt at en far skal dekke. Det står nøkternt inne hos Nav, men jeg kaller ikke vårt selskap lukseriøst. Jeg "krever" selvsagt ikke bunad, men vanlige penklær.

Far har en inntekt som ligger rundt 400 000 kr.

Er det noen som vet noe om dette?

Skal holde meg til saken.

Du kan søke nav on tilleggsbidrag for den aktuelle konfirmasjon.Dette kalles særtillskudd.

Du må vanligvis dokumentere utgifter men det kan du lese mer om.

Det må valigvis legges ut eller ha et kostnadsoverslag for utgifter først og så søke refusjon inntil et visst beløp ut fra derses inntekter.

Se linken.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148181.cms

§ 67 andre ledd andre punktum og forskrift om særtilskot § 1 andre punktum - Rimelige og nødvendige utgifter

[Endret 3/04]

Utgiftene skal være rimelige og nødvendige og ikke gå inn under den typen utgifter som det løpende bidraget er ment å dekke. Det må ikke dreie seg om utgifter til forbruksvarer som for eksempel sportsutstyr.

Kravet om at utgiftene skal være rimelige og nødvendige, setter en begrensning både med hensyn til størrelsen på utgiftene og hvilke utgifter som kan danne grunnlag for å pålegge særtilskudd.

Barneloven § 67 legger opp til en nøktern standard. Likevel kan forskjellige utgiftsnivåer være akseptable, for eksempel i tilknytning til utgifter til konfirmasjon. Et nøkternt utgiftsnivå for foreldre med god økonomi kan være for høyt for foreldre med dårlig økonomi.

Forskrift om særtilskot § 2 første ledd - Krav til dokumentasjon av de faktiske utgiftene og størrelsen på utgiftene

[Endret 6/03]

Særtilskudd fastsettes på grunnlag av de faktiske utgiftene som blir dokumentert. Utgiftene dokumenteres i form av regninger eller et kostnadsoverslag.

Utgiftene må være minst lik fullt månedlig bidragsforskudd dersom særtilskudd skal kunne pålegges.

Forskrift om særtilskot § 2 andre ledd - Fordeling av utgiftene mellom foreldrene og utregning av særtilskudd

[Endret 6/03, 3/04, 3/05, 2/08, 12/08, 1/10]

Nettoutgiftene skal fordeles forholdsmessig mellom foreldrene ut fra deres inntekter.

Dersom barnet mottar offentlige ytelser til dekning av den samme utgiften, skal dette trekkes fra slik at det er nettoutgiftene som fordeles. Som eksempel kan vi nevne tannregulering der folketrygden svært ofte dekker en viss prosentandel av utgiftene.

Utgiftene foredeles forholdsmessig mellom foreldrene etter prinsippene i kostnadsmodellen (se under § 71). Det vil si at den bidragspliktige skal betale en viss andel av utgiftene, men aldri mer enn 5/6 av utgiftene. Dersom en av foreldrene er bosatt i utlandet, skal særtilskudd fastsettes etter skjønn ut fra de samme prinsippene som for fastsettelse av barnebidrag. Dette følger av forskriften § 2 andre ledd første punktum som viser til forskrift om fastsetjing og endring av fostringstilskot. Etter sistnevnte forskrift § 11 b skal bidraget fastsettes etter skjønn når en av partene bor i utlandet. Særtilskudd skal fastsettes på samme måte.

Følgende formel brukes for å regne ut hva 5/6 utgjør

IBP / (IBP + IBM + IB)

IBP = Beregningsgrunnlaget til den bidragspliktige

IBM = Beregningsgrunnlaget til bidragsmottakeren

IB = Beregningsgrunnlaget til barnet

Andelen blir 5/6 når forholdstallet mellom inntektene blir fra og med 0,751 og høyere.

Dersom barnet har egen inntekt over 30 ganger fullt bidragsforskudd, skal NAV lokalt ta hensyn til den overskytende inntekten når særtilskuddet blir fastsatt. Inntekten skal medregnes i formelen som vist ovenfor.

Dersom barnet har inntekt som overstiger 100 ganger fullt bidragsforskudd, skal særtilskudd normalt ikke innvilges fordi barnet er å anse som selvforsørget. NAV Forvaltning må likevel vurdere konkret om det er særlige forhold som gjør det rimelig å innvilge særtilskudd i det aktuelle tilfellet.

Eksempel på utregning av særtilskudd:

Den bidragspliktige har et årlig inntektsgrunnlag på 980 000 kroner.

Bidragsmottakeren har et årlig inntektsgrunnlag på 180 000 kroner.

Barnet har ingen inntekt.

Faktiske dokumenterte og aksepterte utgifter til konfirmasjon er 5000 kroner.

Etter en forholdsmessig fordeling av utgiftene blir forholdstallet 0,845, det vil si at den bidragspliktige skal betale 84,5 prosent av utgiftene. Dette tilsvarer 4225 kroner. Den bidragspliktige skal likevel aldri skal betale mer enn 5/6 av utgiftene. Det tilsvarer 4167 kroner. Særtilskuddet settes til 4167 kroner.

Skrevet

Hun har ringt!!

det er jo nav som har svarene til hennes spørsmål.

da legger man ikke på telefonen for å sette seg på kvinneguiden!

Skrevet

Faktiske dokumenterte og aksepterte utgifter til konfirmasjon er 5000 kroner.

Etter en forholdsmessig fordeling av utgiftene blir forholdstallet 0,845, det vil si at den bidragspliktige skal betale 84,5 prosent av utgiftene. Dette tilsvarer 4225 kroner. Den bidragspliktige skal likevel aldri skal betale mer enn 5/6 av utgiftene. Det tilsvarer 4167 kroner. Særtilskuddet settes til 4167 kroner.

Jeg regner med at du har tatt tallet 5000 kroner ut fra løse lufta, for det kan ikke være slik at NAV mener det er en normal sum for en konfirmasjon???

Skrevet

Blir bare tull av hele tråden. Ring nav, og vennligst oppdater oss når du har fått svar. Så mange latterlige svar du får i denne tråden..

Skrevet

Takk. Jeg har sett dette, men det står så uklart, siden det står utifra skjønn... Og det står ingenting om konfirmantavgift heller. Men regner vi dette da 3000 for klær + 6000 for selskap er vi oppe i 9000 kr. Jeg har også lest et sted at konf. avgiften skal med, + disse reiseugiftene..(får lete etter det.) Da er vi fort oppe i 12 000 (som jeg kom frem til uten disse ekstra tingene jeg skrev under).

Deler vi på 2 blir fars sum 6000 kr, men pga prosendel (hans høye inntekt iforhold til meg, og det at han ikke har henne tror jeg også er med i denne prosendelen...) ender vi opp med ca

8000 kr på far.

(Nå tok jeg litt iforhold til reiseavgift, så summen blir vel litt lavere...men ca)

Gjør vi det slik da, at far betaler 8000 kr, og jeg 4000 kr (i teorien) kan jeg bruke 4000 kr fra egen lomme på det ekstra jeg ønsker å gjøre for henne...Gaven kommer da utenom.

Dette går fint innenfor mitt budsjett..

Jo, det gjør det.

Med utgangspunkt i at utgiftene skal være rimelige, legger Arbeids- og velferdsdirektoratet til grunn at i normaltilfellene bør utgifter til klær til konfirmanten kunne godtas med opptil 3000 kroner. Utgifter til selskap for konfirmanten godtas med opptil 6000 kroner. Dette innbefatter mat, drikke (alkoholfritt), eventuelt leie av lokaler m.v. I tillegg kan det tas med nødvendige reiseutgifter etter rimeligste transportmåte for konfirmanten. Dette omfatter reiser fra hjemmet til og fra opplæringsstedet i opplæringstiden, til konfirmasjonsstedet på konfirmasjonsdagen, til eventuelt selskapslokale og hjem. Utgifter til obligatorisk konfirmasjonsleir samt eventuell konfirmasjonsavgift dekkes også. Utgiftstyper utover de som er nevnt her, godtas ikke.

Annonse
Skrevet

Synest du har fått svar på alt du har spurt om jeg, TS.

Resten må du klare selv. Ingen her som vifter med tryllestaven og vips har du 8000 fra bf og en fancy konfirmasjon til 16.000

Skrevet

Flott, krev far for 6000, går han ikke med på det så gå til nav og be de hjelpe deg.

Da må far ha høyere inntekt og mor ingen inntekt om beløpet blir 6000 kr.

Klær dekkes nok ikke annet enn en penkjole fra en av kleeskjedene.

Full hotell oppdekking kan du ikke regne med, det antar jeg regnes så urimelig til konfirmasjon.

Dessuten må utgifter dokumenteres.Videre kan bidragsyter (far) kreve at bidragsmottaker (mor) for sine utlegg for dekke sott selskap for barn.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148181.cms

Særtilskudd til konfirmasjon

[Tilføyd 12/08, endret 5/09]

Det kan fastsettes særtilskudd til dekning av utgifter i forbindelse med barnets konfirmasjon. I de tilfellene der foreldrene har holdt hvert sitt konfirmasjonsselskap, kan begge sette fram krav mot den andre av foreldrene om dekning av utgifter for sitt selskap.

I høringsnotat til Ot.prp. nr. 69 (2007-2008) har Barne- og likestilingsdepartementet uttalt om dette:

”Departementet vil derfor åpne for at begge foreldrene kan kreve fastsettelse av særtilskudd til konfirmasjon der partene ikke enes om å holde én felles markering. Dersom bidragsmottaker søker om særtilskudd fra den bidragspliktige til dekning av konfirmasjonsutgifter, og den bidragspliktige hevder at han/hun måtte holde eget familieselskap for å markere barnets konfirmasjon, og dokumenterer utgiftene, motregnes partenes utgifter før det fastsettes et eventuelt særtilskudd. Gjeldende retningslinjer vil bli endret i tråd med dette.”

Begge foreldrene må i slike tilfeller sette fram krav om dekning av særtilskudd. Den andre parten må varsles på vanlig måte og få anledning til å uttale seg om motpartens krav. Dersom det ene kravet ikke er ferdigbehandlet når det andre kravet kommer inn, kan begge sakene behandles under ett slik at det fastsettes ett netto særtilskudd fra den som skal betale den største andelen av utgiftene.

Eksempel:

Bidragsmottakeren holder konfirmasjonsselskap for barnet på konfirmasjonsdagen den 20. mai, og setter fram krav om dekning av utgiftene den 25. mai. Den bidragspliktige holder eget selskap for barnet den 3. juni, og setter fram krav om dekning av sine utgifter den 10. juni. NAV Forvaltning starter saksbehandlingen av kravet fra bidragsmottakeren den 17. juni og ser da at det også har kommet krav fra begge partene. Begge kravene tas da under samtidig behandling, og partene varsles om kravet fra den andre. Bidragsmottakerens utgifter godtas med 15 500 kroner, og den bidragspliktiges utgifter godtas med 12 000 kroner. Inntektsforholdet mellom foreldrene viser at den bidragspliktige skal dekke 60 prosent av bidragsmottakerens godkjente utgifter, og bidragsmottakeren skal dekke 40 prosent av den bidragspliktiges godkjente utgifter. Den bidragspliktige skal da dekke 9 300 kroner av bidragsmottakerens utgifter, og bidragsmottakeren skal dekke 4 800 kroner av den bidragspliktiges utgifter. Differansen er 4 500 kroner som den bidragspliktige skal betale til bidragsmottakeren. Det fattes vedtak om at den bidragspliktige pålegges særtilskudd med 4.500 kroner.

Dersom kravet fra den ene parten er ferdigbehandlet når kravet fra den andre kommer inn, må det foretas særskilt fastsettelse for begge kravene på vanlig måte. Det er da ikke mulig å motregne partenes andel av utgiftene. Det fastsettes fullt særtilskudd til/fra begge partene.

Skrevet (endret)

du er ikke ute etter tips og folks mening. Du er ute etter sympati og forventet folk skulle være enig i at faren oppfører seg som en dritt.

Han tok jo faktisk ansvar med kondom, bare synd for han at den sprakk. Jeg synest faktisk synd på han.

Hvor mye får du i bidrag hver mnd?

TS: Først vil jeg takke alle som har svart. Beklager hvis jeg har hoppet over å svare noe, det er ikke meningen.. Jeg har heller ikke rukket å lese alle linkene, men det skal jeg selvsagt gjøre... Jeg er veldig takknemlig..

Og til ditt innegg... Hvorfor er jeg ikke ute etter tips og folks meninger? Jeg er veldig glad, men jeg blir litt oppgitt når mange kommer med spareråd som jeg ikke har mulighet til å gjennomføre pga min helse. Dette er jo ikke for å være vrang. Jeg skrev tydelig i åpningsinnlegget mine grunner, og da blir det litt slitsomt å lese mange innlegg hvor det står hvordan andre har spart inn masse ved å gjøre ting jeg ikke har mulighet til... (Dette blir bare å strø salt i såret, fordi jeg vet jo godt inne i meg hva jeg "burde" ha gjort..)

Jeg er ikke ute etter noen sympati. Hvordan han oppfører seg, slår tilbake på han selv. Det er han har mistet oppveksten til en fantastisk jente. Jeg er kun ute etter fakta her...Om han hadde verdt verdens snilleste, ville dette sikkert ikke vært noe problem, for da hadde han ønsket sin datter alt godt og betalt gledelig for henne...

Så det er synd på han som ble far ved at prevensjonen sviktet. Men det er altså helt greit at jeg ble gravid og måtte klare meg helt alene fra dag en???? Hadde du tatt abort hvis legene sa det var et medisinsk under at du ble gravid denne ene gangen? Selvsagt ønsket jeg meg barn i livet engang, men ikke akkurat da og ikke med han... derfor brukte vi prevensjon. Jeg tok ansvar for våre handlinger....hva syntes du han har gjort da??? Tror du han hadde betalt meg ei krone, hvis han ikke måtte??

Hvor mye jeg har i bidrag har da ingenting med denne saken her å gjøre... Jeg får akkurat det jeg skal ha utifra Navs beregning. (selvom vi ordner det privat)

Jeg er ikke sint, jeg smiler her....men dette var litt snålt tenkt...

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Synest du har fått svar på alt du har spurt om jeg, TS.

Resten må du klare selv. Ingen her som vifter med tryllestaven og vips har du 8000 fra bf og en fancy konfirmasjon til 16.000

Hvordan får du til dette.

Det er 3000+6000 som skal deles etter inntekten. Det er dettes om er utlegg og ikk det det TS skal motta

Skrevet

Jo, det gjør det.

Med utgangspunkt i at utgiftene skal være rimelige, legger Arbeids- og velferdsdirektoratet til grunn at i normaltilfellene bør utgifter til klær til konfirmanten kunne godtas med opptil 3000 kroner. Utgifter til selskap for konfirmanten godtas med opptil 6000 kroner. Dette innbefatter mat, drikke (alkoholfritt), eventuelt leie av lokaler m.v. I tillegg kan det tas med nødvendige reiseutgifter etter rimeligste transportmåte for konfirmanten. Dette omfatter reiser fra hjemmet til og fra opplæringsstedet i opplæringstiden, til konfirmasjonsstedet på konfirmasjonsdagen, til eventuelt selskapslokale og hjem. Utgifter til obligatorisk konfirmasjonsleir samt eventuell konfirmasjonsavgift dekkes også. Utgiftstyper utover de som er nevnt her, godtas ikke.

Nå får jeg sette meg og lese rolig hele tråden. Går vist litt fort her, slik at jeg skummer for raskt over ting... Jeg viste at jeg hadde sett det et sted...

Takk for mange fine svar her inne. Blir litt borte fra tråden nå. Datteren har kommet hjem, og jeg ønsker ikke å sitte foran pc hele tiden... Jeg titter innom, og i kveld skal jeg lese godt igjennom alt...

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...