Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #81 Skrevet 8. september 2011 Jeg for min del skjønner ikke hvordan det er mulig å lage en konfirmasjon til 8000 kr når man ikke har mulighet til å ta jobben selv.. Lokale koster minst 1500, mat må man regne med ca 250 pr pers, det blir da 5000 kr om man har 20 til bords. Da har man igjen 1500 som skal dekke kaker, gave, kaffe, pynt, avgiften, evt konfirmasjonstur, frisør og klær. Ganske umulig i mitt hode.. Men nå fortjener ikke barn av alenemødre å ha de samme opplevelsene som andre. Nei, TS, jeg foreslår at du lager en grandiosa og tilbringer kvelden fremfor tv'en med konfitmanten. :*)
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #82 Skrevet 8. september 2011 Du sier i startinnlegget ditt at dere følger NAVs bidragsveileder og da har dere kommet frem til en prosentandel av faktiske utgifter han skal betale, denne prosentandelen skal også brukes når det gjelder konformasjonsutgifter:) TS:Ja, det prøvde jeg også å forklare han... men han har bare hengt seg opp i en sum han har bestemt seg for... Men hva om mor ønsker et ekslusivt og dyrt arrengement, må bidragsbrøken brukes da også? Synes ts høres krevende ut, skal ha det dyrt for da blir det rettferdig, vil ikke tenke alternative løsninger, ingen skal hjelpe til eller yte noe, det må far gjøre og nå har hun mulighet til å få noen kroner tappet fra kontoen hans. Bidragsbrøken skal jo brukes. Men konfirmasjonens summen skal være fornuftig utifra mors og fars inntekter. (Dette finner jeg inne i reglene) Men hva er fornuftige summer utifra våre inntekter? (eller dvs mest hans da, fordi jeg har jo spart opp penger over tid) Jeg snakker ikke om noe eksklusivt eller dyrt arrangement. Jeg lurer på hvor det står svart på hvitt hva en mann med slik og slik inntekt skal bidra med... Verken mer eller mindre.. Står det at han skal bidra med inntil 8000 kr, og jeg kommer godt under 16 000 (nå deler jeg på to for enkelhetsskyld, ikke etter prosenten), så skal jo ikke han betale så mye... Jeg er ikke ute etterat det skal koste helt oppmot maks summen. Jeg er ute etter å vite hva denne er... Jeg skal ikke ha det dyrt for at det skal bli rettferdig, men fordi det jeg har skrevet opp er noe av det rimligste jeg i min situajon får til. Har du lest tråden? Jeg skrev at far har fått tilbud om å hjelpe med sin familie, for å få det rimligere. At han ikke vil dette, betyr at det blir dyrere. Jeg vet ikke hvem jeg skal spørre om hjelp. Så du mener at jeg skal spinkle og spare for at far skal slippe unna så billig som mulig? Er det fars eller barnets dag vi snakker om her? Kan jeg spørre hvorfor du mener at far ikke skal betale sin egen datters konfirmasjon, og hvorfor du mener at det er mitt ansvar? (når reglene sier noe annet?) 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #83 Skrevet 8. september 2011 Jeg for min del skjønner ikke hvordan det er mulig å lage en konfirmasjon til 8000 kr når man ikke har mulighet til å ta jobben selv.. Lokale koster minst 1500, mat må man regne med ca 250 pr pers, det blir da 5000 kr om man har 20 til bords. Da har man igjen 1500 som skal dekke kaker, gave, kaffe, pynt, avgiften, evt konfirmasjonstur, frisør og klær. Ganske umulig i mitt hode.. Men nå fortjener ikke barn av alenemødre å ha de samme opplevelsene som andre. Nei, TS, jeg foreslår at du lager en grandiosa og tilbringer kvelden fremfor tv'en med konfitmanten. :*) Ja fy søren.. TENKLT Å IKKE FÅ FRIØR. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #84 Skrevet 8. september 2011 kaker/dessert til 20 stykker får man til under 1000kr. Fotograf er overdådig i en konfirmajson. Pynt, hvorfor skal man ha så mye pynt? OG hvorfor skal dette være så dyrt og flott? Og gaven må nok mor fint stå for selv. Og er du virkelig viggo venneløs TS? Jeg har aldri vært i en dåp, konfirmasjon, 50-års lag der jeg ikke har hjulpet til. Å aldri i mitt liv om jeg ikke har bakt til disse anledningene når det er nære venner. Så har du virkelig tenkt å be 20 av dine nærmeste venner og familie og de alle sammen tror de kommer til e bryllup? Slik er det faktisk ikke i den virkelig verden. En barnedåp for 2 år siden var vi 24 gjester. Og på menyen var det sjømat, loff og majones. MER EN NOK. noen kaker og kjeks til dessert og kaffi. Hvorfor ikke spør en jente i nabolaget om hun vil ha kjøkkentjeneste mot 500,-? hun kan legge alt frem på fat, og ta seg av rydding og vasking. Siden du absolutt insisterer på at du er for dårlig til å gjøre noe og INGEN skal hjelpe til. 2
Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #85 Skrevet 8. september 2011 Ja, tenk å ikke få dra til frisør før sin egen konfirmasjon.. Hvor mange avstår fra det? Jeg betalte 800 for fotografen i forrige konfirmasjon. Men, bare å trekke fra den, fortsatt hadde jeg ikke vært i stand til å klare det for 8000.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #86 Skrevet 8. september 2011 Ja, tenk å ikke få dra til frisør før sin egen konfirmasjon.. Hvor mange avstår fra det? Jeg betalte 800 for fotografen i forrige konfirmasjon. Men, bare å trekke fra den, fortsatt hadde jeg ikke vært i stand til å klare det for 8000. Ganske mange faktisk. Får følelsen at du er ett litt luksus dyr jeg. Hvis man ikke kan lage en fin komfermasjon uten budnad/drakt(ca samme pris uansett) og frisør, så bude man gå inn i seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #87 Skrevet 8. september 2011 Konfirmanten klipper vel seg til vanlig så det er vel ingen ekstra utgift? Da jeg konfirmertes lånte jeg en krølltang og problemet var solved. En fjortenåring skal vel ikke se ut som en brud eller være overpyntet? Ts. Du burde heller ringe og maile rundt til de som tilbyr selskapslokaler med matservering og be om en pris. Hvorfor er det så viktig hva mannen bidrar med? Skal det ødelegge dagen og humøret ditt vil det også gå utover stemningen og jentas dag. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #88 Skrevet 8. september 2011 verken jeg eller noen andre jeg kjenner dro til frisør i forbindelse med konfirmasjon, eller hadde fotograf hadde nok blitt ledd av og kalt snobb. 4
Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #89 Skrevet 8. september 2011 Skjønner ikke hva det er med folk jeg? Pappaen til denne jenta gidder ikke komme i konfirmasjonen, han gidder ikke kjøpe gave til henne og dere sitter og syns det er fantastisk at han bidrar med 4000 til konfirmasjonen hennes?! Det er en skam. 2
Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #90 Skrevet 8. september 2011 Har forresten ikke bunad i det regnestykket, en bunad, med sølv koster omtrent 20000, så det er helt utelukket. Å gå til frisør er da helt normalt foran en slik anledning??
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #91 Skrevet 8. september 2011 Har forresten ikke bunad i det regnestykket, en bunad, med sølv koster omtrent 20000, så det er helt utelukket. Å gå til frisør er da helt normalt foran en slik anledning?? Nei det er ikke så normalt,hvis du ikke er bærums jente da så klart. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #92 Skrevet 8. september 2011 Det er ingen som har sagt at faren er fantastisk som bidrar med 4000 kroner. Det er heller ikke problemet. Ts sitt problem er å ringe rundt og høre hvor hun kan få det billigst og sette opp et budsjett. Å være bitter på barnets far som hun har møtt en gang er svært lite imponerende etter så mange år siden onsen. 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #93 Skrevet 8. september 2011 Jeg for min del skjønner ikke hvordan det er mulig å lage en konfirmasjon til 8000 kr når man ikke har mulighet til å ta jobben selv.. Lokale koster minst 1500, mat må man regne med ca 250 pr pers, det blir da 5000 kr om man har 20 til bords. Da har man igjen 1500 som skal dekke kaker, gave, kaffe, pynt, avgiften, evt konfirmasjonstur, frisør og klær. Ganske umulig i mitt hode.. Men nå fortjener ikke barn av alenemødre å ha de samme opplevelsene som andre. Nei, TS, jeg foreslår at du lager en grandiosa og tilbringer kvelden fremfor tv'en med konfitmanten. :*) TS: Takk for forståelse, og du fikk meg også til å smile av din siste setning. Det er vel litt slik følelse jeg sitter igjen med også. Denne faren har vist i 15 år at barnet skulle konfirmeres. Det hadde ikke vært vanskeligere for han enn for meg å legge av litt penger.. Jeg har vært alene med et barn, jeg har vært nødt til å jobbe redusert. (Klager ikke, har ikke søkt om noen støtte og har klart meg selv), mens han har samboer og har jobbet fullt i alle disse årene. Det koster mye å ha barn, men jeg har aldri bedt han om ei krone over bidraget.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #94 Skrevet 8. september 2011 Jeg synes ærlig talt mange i denne tråden mangler en del. Det er helt normalt å gå til frisøren før man konfirmerer seg, og denne jenta blir til vanlig klippet av sin mor. Hvorfor skal hun ikke få lov til å klippe seg hos frisør denne ene dagen? Her jeg bor, og der jeg vokste opp var det helt normalt med en hårklipp før vi ble konfirmert. Fotograf er også helt vanlig, enten man bruker venner eller en billig fotograf koster det litt. Når TS er syk og ikke kan gjøre noe særlig selv, så blir det dyrere. At hun har kjøpt en festdrakt til jenta er faktisk veldig bra å få til for den summen hun har klart. At far har meldt ut både seg selv og sin familie skal da ikke jenta lide for. Han plikter likevel å sørge for at hun blir forsørget, på lik linje med mor. Og da får han også bidra med konfirmasjon. Dessverre TS vet jeg ikke hva som regnes som et nøkternt budsjett, fordi jeg fortsatt har noen år til min første konfirmant. Men å ringe NAV kan lønne seg (Og nei jeg er ingen bitter alenemor som blir forsørget av min eks. Jeg får ikke bidrag og kan se langt etter særtilskudd til regulering for de to og konfirmasjon. Men jeg har heldigvis både en god lønn og god helse, så jeg skal klare det alene. Men ser at andre faktisk ikke klarer det.) 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #95 Skrevet 8. september 2011 Det er ingen som har sagt at faren er fantastisk som bidrar med 4000 kroner. Det er heller ikke problemet. Ts sitt problem er å ringe rundt og høre hvor hun kan få det billigst og sette opp et budsjett. Å være bitter på barnets far som hun har møtt en gang er svært lite imponerende etter så mange år siden onsen. TS: Kjære deg, jeg har da ringt rundt og spurt. Det har jeg skrevet. Matprisen pr person er det også mulig å få ned litt ved å velge de enkleste retter (dette skrev jeg i regnestykket mitt). Jeg har også satt opp en budsjett (det la jeg også delvis ut i begynnelsen av denne tråden). Ingen problem med det. Problemet mitt er heller ikke om jeg ender opp med 4000 kr av barnefaren, HVIS dette er riktig utifra de lover NAV går etter (som jeg ikke finner noe sted). Det er ikke selve summen 4000 kr jeg reagerer på ovenfor han (selvom jeg ærlig sier jeg syntes den er lav og det har jeg skrevet mange ganger), men på måten han har kommet frem til den på... Han har bare funnet en sum og slengt ut, den er ikke beregnet. Jeg sa heller ingenting ang. den summen til han, sa bare at vi må sjekke med Nav. Problemet mitt er at jeg ikke finner ut av dette på sidene til Nav, og når saksbehandlere ikke kan gi et eksakt svar, blir det vanskelig. (Jeg får beskjed om å spare alle kvitteringer, sende inn og vente på svar) Jeg ønsker ikke å vente på svar i etterkant, jeg ønsker noe å forholde meg til nå... Jeg er ikke bitter på han, men for å få frem alt i saken måtte jeg fortelle litt hvordan han har oppført seg. Jeg har mitt liv, jeg er lykkelig. Han lever sitt, ingen vonde følelser. Det har det aldri vært. Jeg er ingen bitter og hevngjerrig person. Men jeg er en rettferdig person, og meg mener at rett skal være rett. Derfor lurer jeg på hva som er den RETTE summen...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #96 Skrevet 8. september 2011 Det var ikke meningen å anklage deg for å være bitch ts. Men når man skriver på nett er det lett å misforstå. Jeg tror ikke nav har noen konkret sum, men ring sosialkontoret, der skal de ha et fornuftig budsjett til konfirmasjon. Men det er sikkert veldig lavt. Det jeg ikke forstår er at siden du er syk og ikke har helse til å arrangere konfirmasjonen slik du egentlig kanskje ønsker, hvorfor skal barnefaren ta ansvar for at din helse fører til økte utgifter? 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #97 Skrevet 8. september 2011 Det er en komfermasjon, ikke ett bryllup. Å gå til frisøren er unøvendig utgift. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #98 Skrevet 8. september 2011 kaker/dessert til 20 stykker får man til under 1000kr. Fotograf er overdådig i en konfirmajson. Pynt, hvorfor skal man ha så mye pynt? OG hvorfor skal dette være så dyrt og flott? Og gaven må nok mor fint stå for selv. Og er du virkelig viggo venneløs TS? Jeg har aldri vært i en dåp, konfirmasjon, 50-års lag der jeg ikke har hjulpet til. Å aldri i mitt liv om jeg ikke har bakt til disse anledningene når det er nære venner. Så har du virkelig tenkt å be 20 av dine nærmeste venner og familie og de alle sammen tror de kommer til e bryllup? Slik er det faktisk ikke i den virkelig verden. En barnedåp for 2 år siden var vi 24 gjester. Og på menyen var det sjømat, loff og majones. MER EN NOK. noen kaker og kjeks til dessert og kaffi. Hvorfor ikke spør en jente i nabolaget om hun vil ha kjøkkentjeneste mot 500,-? hun kan legge alt frem på fat, og ta seg av rydding og vasking. Siden du absolutt insisterer på at du er for dårlig til å gjøre noe og INGEN skal hjelpe til. TS: Hvordan skal jeg få til det da? Det spisestedet jeg har funnet som er rimligst, har en pris på servering av hjemmelagede kaker og pris på kaffe. Jeg tviler på at de går ned på prisen bare jeg spør... Og ja, jeg er nok den slik Viggo Venneløs som du så hyggelig kaller meg. Jeg har desverre ikke (nå føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å gjenta meg selv) klart å få meg noen veldig nære venner her vi bor pga min tilstand. Jeg føler nesten at jeg må si unnskyld til deg for det, siden du ser på meg som en raring. Men prøv selv å flytte på et nytt sted, og ikke ha muligheter til noe særlig sosialt liv utenfor jobben.. (hvor det ikke jobber noen på min alder) Jeg har klart å følge opp min datter, jeg kjenner vennene hennes og jeg prater med foreldrene på foreldremøter. Jeg hilser på folk i butikken, og jeg er på hils med naboer...Men utover det har jeg ingen nære.. Ganske mange faktisk. Får følelsen at du er ett litt luksus dyr jeg. Hvis man ikke kan lage en fin komfermasjon uten budnad/drakt(ca samme pris uansett) og frisør, så bude man gå inn i seg selv. Nå var vel ikke dette akkurat rettet til meg, men til et svar jeg fikk her inne. Jeg svarer fordet. Min datter har aldri gått til frisøk før, og jeg har lyst til å la henne få lov til det nå. Hun har ikke spurt om det, hun vet ikke at jeg har tenkt på det heller, så hvis dette er en utgift som er helt "horibel" kan jeg gjerne fjerne den fra budsjettet. Bundad og drakt til samme pris???? Oi, da lurer jeg litt. Jeg har aldri sett bunader, brukte engang til under 20.000 kr og itillegg kommer sølvet. (mulig jeg tar feil, men iforhold til en festdrakt til under 2000 kr, er dette en enorm forskjell... Konfirmanten klipper vel seg til vanlig så det er vel ingen ekstra utgift? Da jeg konfirmertes lånte jeg en krølltang og problemet var solved. En fjortenåring skal vel ikke se ut som en brud eller være overpyntet? Ts. Du burde heller ringe og maile rundt til de som tilbyr selskapslokaler med matservering og be om en pris. Hvorfor er det så viktig hva mannen bidrar med? Skal det ødelegge dagen og humøret ditt vil det også gå utover stemningen og jentas dag. Kan ikke du lese tråden og svare meg utifra det jeg skriver? Det er så kjedelig å kun skrive oppigjen og oppigjen det samme... verken jeg eller noen andre jeg kjenner dro til frisør i forbindelse med konfirmasjon, eller hadde fotograf hadde nok blitt ledd av og kalt snobb. Javel, da lurer jeg litt på hvor du kommer fra. Jeg har vært i mange konfirmasjoner, jeg har også gitt gave og "bare" fått takkekort uten å være i selskapet. Vet og ser da at mer eller mindre alle er hos fotograf og mange hos frisør. Men om dette er helt galt, kan jeg også stryke dette... Det var nå maten og lokalet + drakta jeg skrev om i budsjettet. Det andre skrev jeg under, som en underpost.. Skjønner ikke hva det er med folk jeg? Pappaen til denne jenta gidder ikke komme i konfirmasjonen, han gidder ikke kjøpe gave til henne og dere sitter og syns det er fantastisk at han bidrar med 4000 til konfirmasjonen hennes?! Det er en skam. Nei, det er trist at holdninger til alenemødre som vil det beste for sine barn, er så negativ. Jeg krever ikke mer enn jeg har krav på. Men det virker som om jeg da er grådig.. Har forresten ikke bunad i det regnestykket, en bunad, med sølv koster omtrent 20000, så det er helt utelukket. Å gå til frisør er da helt normalt foran en slik anledning?? Det trodde jeg også.. Jeg synes ærlig talt mange i denne tråden mangler en del. Det er helt normalt å gå til frisøren før man konfirmerer seg, og denne jenta blir til vanlig klippet av sin mor. Hvorfor skal hun ikke få lov til å klippe seg hos frisør denne ene dagen? Her jeg bor, og der jeg vokste opp var det helt normalt med en hårklipp før vi ble konfirmert. Fotograf er også helt vanlig, enten man bruker venner eller en billig fotograf koster det litt. Når TS er syk og ikke kan gjøre noe særlig selv, så blir det dyrere. At hun har kjøpt en festdrakt til jenta er faktisk veldig bra å få til for den summen hun har klart. At far har meldt ut både seg selv og sin familie skal da ikke jenta lide for. Han plikter likevel å sørge for at hun blir forsørget, på lik linje med mor. Og da får han også bidra med konfirmasjon. Dessverre TS vet jeg ikke hva som regnes som et nøkternt budsjett, fordi jeg fortsatt har noen år til min første konfirmant. Men å ringe NAV kan lønne seg (Og nei jeg er ingen bitter alenemor som blir forsørget av min eks. Jeg får ikke bidrag og kan se langt etter særtilskudd til regulering for de to og konfirmasjon. Men jeg har heldigvis både en god lønn og god helse, så jeg skal klare det alene. Men ser at andre faktisk ikke klarer det.) Tusen takk for et flott svar. Det er så godt å se at noen faktisk har lest og fått med seg det jeg har skrevet. Jeg skal ringe Nav igjen, men det virker som de kun er ute etter å beregne en sum i etterkant. De vil ikke si noe om hva som er maks sum..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #99 Skrevet 8. september 2011 TS: du virker en smule bitter over å få høre sannheten.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #100 Skrevet 8. september 2011 Fant dette: Også når det gjelder konfirmasjon, gjelder regelen om at utgiftene må være rimelige og nødvendige. Hva som er rimelige utgifter, må ses i sammenheng med foreldrenes økonomiske status, lokale forhold m.m. Det må derfor foretas et skjønn ved vurderingen av hvor store utgifter som skal godtas i den enkelte saken. Når det gjelder kravet om at utgiftene skal være nødvendige, er dette uavhengig av foreldrenes økonomi. Det er de samme utgiftstypene som kan godtas uavhengig av forholdene ellers. Med utgangspunkt i at utgiftene skal være rimelige, legger Arbeids- og velferdsdirektoratet til grunn at i normaltilfellene bør utgifter til klær til konfirmanten kunne godtas med opptil 3000 kroner. Utgifter til selskap for konfirmanten godtas med opptil 6000 kroner. Dette innbefatter mat, drikke (alkoholfritt), eventuelt leie av lokaler m.v. I tillegg kan det tas med nødvendige reiseutgifter etter rimeligste transportmåte for konfirmanten. Dette omfatter reiser fra hjemmet til og fra opplæringsstedet i opplæringstiden, til konfirmasjonsstedet på konfirmasjonsdagen, til eventuelt selskapslokale og hjem. Utgifter til obligatorisk konfirmasjonsleir samt eventuell konfirmasjonsavgift dekkes også. Utgiftstyper utover de som er nevnt her, godtas ikke. Det understrekes at det ovenstående ikke er absolutte grenser, men et utgangspunkt for det skjønnet som alltid må foretas. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+67+Fostringstilskot.148181.cms
Anbefalte innlegg