AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #61 Skrevet 7. september 2011 Det er godt ingen blir tvunget på å spandere på en budnad heller. TS sin datter bor i Oslo å vil tro presset der er større på at alle andre bruker bunad,å det vil skille seg veldig ut å gå med en helt vanlig kjole.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #62 Skrevet 7. september 2011 min konfirmasjon var heller ikke av det fancy slaget. Men elementer rundt den gjør jeg vet de tingene dro opp prisen. 40 gjester leide et lokale - på et eldrehjem faktisk - billig kun hvite nille/europris duker du klipper til ingen innkjøpte blomster eller pynt - kun enkle telys som var i lokalet fra før koldtbord - alt hjemmelaget. Har ikke stor familie på samme bosted, men fikk hjelp fra naboer/venner kakebord: Jeg fikk kake fra alle som kjenner meg, hadde nok til et par hundre gjester. Men å lage 5 kaker, der 1 en fruktsalat er ikke dyrt, og er nok til 20 gjester. kaffi og brus/saft. mugge med saft på bordene, + et par brus. 6 gjester pr bord. Ingen fotograf - en av gjestene tok et bilde. Brukte det som takkekort, bestilte det knallbillig fra nettet. Maten var gaven min fra venner og familie. Bunaden var gave fra foreldre - mamma gikk all the way og den er forsikret til ca 50 000,- Selve festen og dagen ellers kom på langt under 10 000,- Bunad kan også som regel lånes fra venner/familie, eller leie.
Fluffe Skrevet 7. september 2011 #63 Skrevet 7. september 2011 (endret) TS sin datter bor i Oslo å vil tro presset der er større på at alle andre bruker bunad,å det vil skille seg veldig ut å gå med en helt vanlig kjole. Da bør henne forstå at alle kan ikke få alt som er "inn". Jeg er oslo jente og har ikke budnad. De fleste jeg kjenner har budnad, enda var det INGEN som har kommentert det. Kan virkelig ikke kreve 10 000+ bare på en gave, hvis han ikke ønsker å gi noe. Endret 7. september 2011 av mirandaa 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #64 Skrevet 8. september 2011 Da bør henne forstå at alle kan ikke få alt som er "inn". Jeg er oslo jente og har ikke budnad. De fleste jeg kjenner har budnad, enda var det INGEN som har kommentert det. Kan virkelig ikke kreve 10 000+ bare på en gave, hvis han ikke ønsker å gi noe. TS: Vi bor ikke i Oslo, men i en by ja... Jeg har heller ikke skrevet noe om at jeg "krever" bundad fra barnefaren. Hun skal ikke ha bunad, men en festdrakt, som er noe "ala" en bunad. På denne måten skiller hun seg ikke ut. Jeg har altså tilbud han å ha konfirmasjonen på et lokale. Da må han og familien hans ta i et tak og gjøre det meste av arbeidet. Dette var noe som var helt "utenkelig" for han. Det er jo greit, og det forstår jeg, siden han aldri har vist noen interesse for barnet. Men det var et tilbud, for å gjøre alt billigere. Når denne muligheten "ikke da fantes", var jeg nødt til å bestille på et sted hvor jeg kunne komme til "dekket bord", siden jeg selv ikke kan bidra mye. Ringte litt rundt, og prisene lå på rundt det samme. Jeg kontaktet faren igjen og la frem planer og regnestykke, og fikk til svar at hvis han MÅTTE betale noe, fikk vi 4000 kr og ingen gave. Jeg har jo vært klar over at dette kom til å skje hele tiden, så jeg har spart penger i mange år. Og siden jeg vet at jeg ikke klarer fysisk å bidra så mye, regnet jeg med at vi måtte ha alt på et spisested. Men jeg syntes 4000 kr ble en lav sum. Jeg klarer ikke å lage et selskap for 8000 kr med de forutsetningene jeg har. Egentlig skal han betale mer enn halvparten også, siden jeg tjener mye mindre enn han... (men, det er tør jeg ikke nevne)
Rosalie Skrevet 8. september 2011 #65 Skrevet 8. september 2011 Jeg må bare spørre, og det er ikke frekt ment, men vet du hva foreldrene dine betalte for konfirmasjonen din? De fleste konfirmanter har nemlig null peiling på hva det selskapet kostet. Eg var så heldig at eg var vaksen då bror min vart konfirmert, så eg har eit visst bilete av kva ein enkel, men koselig konfirmasjon kan komme på. Vi kunne heldigvis bruke kantina der mor mi jobbar gratis, mot at vi gjorde all jobb med oppdekking og rydding/vasking etterpå. Invitasjonar og bordkort: Kjøpt billeg på bokhandel: Ca 200 kr Klede: Ca. 1500 kr (dress og pensko) Mat: Ca. 200 kr per kuvert (trøndersodd levert av catering i bøtter, berre å varme opp, pluss loff og smør). Kaffe og bruskasser i tillegg, ca 50 kr per kuvert Ca. 20 gjestar = 5000 kr Kaker er det vanleg at gjestane bidrar med - vi åt kaker i vekesvis etterpå Fotografering: Gjort av ein kompis av far min gratis Takkekort: Vart laga på PC, kostnader til papir og porto. Ca 500 kr Då er ein oppe i over 7000 kr. Så at eit konfirmasjonsselskap fort kjem opp i 10.000 kr med leige av lokale tviler eg ikkje på. TS: Sia far til konirmanten ikkje viser nokon interesse for ungen sin ellers, synst eg faktisk du skal sjå positivt på at han i det heile tatt blar opp 4 lappar utan protester. Håper konfirmanten får ein strålande dag. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #66 Skrevet 8. september 2011 Eg var så heldig at eg var vaksen då bror min vart konfirmert, så eg har eit visst bilete av kva ein enkel, men koselig konfirmasjon kan komme på. Vi kunne heldigvis bruke kantina der mor mi jobbar gratis, mot at vi gjorde all jobb med oppdekking og rydding/vasking etterpå. Invitasjonar og bordkort: Kjøpt billeg på bokhandel: Ca 200 kr Klede: Ca. 1500 kr (dress og pensko) Mat: Ca. 200 kr per kuvert (trøndersodd levert av catering i bøtter, berre å varme opp, pluss loff og smør). Kaffe og bruskasser i tillegg, ca 50 kr per kuvert Ca. 20 gjestar = 5000 kr Kaker er det vanleg at gjestane bidrar med - vi åt kaker i vekesvis etterpå Fotografering: Gjort av ein kompis av far min gratis Takkekort: Vart laga på PC, kostnader til papir og porto. Ca 500 kr Då er ein oppe i over 7000 kr. Så at eit konfirmasjonsselskap fort kjem opp i 10.000 kr med leige av lokale tviler eg ikkje på. TS: Sia far til konirmanten ikkje viser nokon interesse for ungen sin ellers, synst eg faktisk du skal sjå positivt på at han i det heile tatt blar opp 4 lappar utan protester. Håper konfirmanten får ein strålande dag. TS: Takk for fint svar. Jeg tenker også tanken på at jeg "bare" får godta 4000 kr.... (og det var ikke uten protester, men han viste vel at han måtte bidra med noe...) Grunnen til denne tråden var bare at jeg hadde håpet på at det var en "fast" sum utifra hans inntekt og vår delingsbrøk (forskjellen vår ang inntekt). Tanken min er at hvis jeg sender inn regninger til Nav på f.eks. 18 000 kr, så kan det hende de godtar det. Men de kan også si at det er for mye... Derfor hadde det vært så greit å vist eksakt hva de mente var en grei sum... slik at jeg kunne tatt høyde for den... og velger jeg å lage et dyrere selskap må jeg selvsagt betale det overstigende selv. Det hadde vært så mye enklere å forholde seg til.. Det er nå jeg må bestemme meg for opplegget. Og velger jeg dette og sparer kvitteringer, sender gjennom Nav (hvis det bare blir problemer fra far), så kan jeg da ende opp med å sitte igjen med f.eks 12 000 kr selv... Det er mye for en alenemor, som ikke har så mye å gå på... (selvom jeg har spart opp). Jeg skal jo gi min datter en fin gave også...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #67 Skrevet 8. september 2011 altså, TS, mener du at å bruke 18.000,- på en konfirmasjon er normalt?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #68 Skrevet 8. september 2011 altså, TS, mener du at å bruke 18.000,- på en konfirmasjon er normalt?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #69 Skrevet 8. september 2011 Har jeg regnet riktig kommer jeg litt under 12 000 for dette. Itillegg kommer innbydelser, og takkekort, blomster og fotografering. Konfirmanten har også et sterkt ønske om en tur til frisøren. (Frem til nå har hun kun blitt klippet av meg) Da foreslår jeg at du kutter ned til kun en flaske brus pr person, dropper fotografen, lager innbydelser og takkekort selv (print ut på data, det gjorde vi selv om vi ikke var på stramt budsjett) og bruker blomster fra hagen eller ville blomster til pynt. Har man stram økonomi må man spare inn der man kan. Frisørtime trenger ikke koste mer enn 400 kr hvis man bare skal ha en klipp. At du har kjøpt festdrakt til 2000 kr er ditt eget valg, noe du kanskje ikke burde gjort med så stram økonomi? 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #70 Skrevet 8. september 2011 Vi var åtte fra min familie og 11 fra fars familie. Lokalet kostet 1500 kroner. Et litt stilig gammelt lokale drevet av lokalforeningen, og med tilgang til kjøkken. Vi bestilte koldtbord som kom på under 4000 kroner. Kaker bakte jeg, bestemødrene og en tante. Jeg laget også 7 liter gryterett (viltgryte med ris) i tillegg til koldtbordet, gryteretten var tiltenkt barna men alle fikk en liten smakebit. Servietter, lys, duk og par blomsteroppsatser kostet rundt tusen kroner. Vin til maten kostet ikke mye og det var mer enn nok med tre flasker og vin trenger man ikke i en konfirmasjon. Bordkort hadde vi ikke, siden det var åpenbart at foreldre og besteforelde skulle sitte nærmest konfirmaten og deretter tanter og onkler. Gjestene klarte å finne naturlig plassering uten bordkort. Konfirmanten fikk en dress til rundt 1500 kroner. Alt i alt ble hele kalaset på rundt 8500 kroner. Fotografen betalte besteforeldrene men man trenger ikke en yrkesfotograf for å få fine bilder. Jeg har heller ikke tatt med vinen i dette regnestykket. Men ts, du kan ikke kreve at han betaler hvis dere har stor slekt og har tenkt å be alle? Synes ikke hans tilbud om 4000 kroner høres galt ut. Vi bor i Oslo og tror det er fint mulig å få til et trivelig selskap uten at det må koste for mye.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #71 Skrevet 8. september 2011 altså, TS, mener du at å bruke 18.000,- på en konfirmasjon er normalt? Nei, det er jo akkurat det jeg lurer på... hva er normalt (og da tatt i betraktning at jeg ikke kan bidra fysisk, og trenger å komme til "dekket bord". Hvis du har lest tråden sikkelig, så ser du at jeg kun lurer på hvor jeg finner opplysninger om hva som er normalt. (Ikke hvordan jeg skal gjøre det billigst mulig) Da foreslår jeg at du kutter ned til kun en flaske brus pr person, dropper fotografen, lager innbydelser og takkekort selv (print ut på data, det gjorde vi selv om vi ikke var på stramt budsjett) og bruker blomster fra hagen eller ville blomster til pynt. Har man stram økonomi må man spare inn der man kan. Frisørtime trenger ikke koste mer enn 400 kr hvis man bare skal ha en klipp. At du har kjøpt festdrakt til 2000 kr er ditt eget valg, noe du kanskje ikke burde gjort med så stram økonomi? Nå blir dette bare helt feil. Jeg har ikke så stramt budsjett at jeg føler jeg trenger å spare inn på alt mulig. Men budsjettet mitt kommer jo også helt ann på hva Nav (vi skal prøve å ordne det privat, men jeg ønsker ikke en dårligere avtale enn Nav hadde kommet med) mener barnefaren skal betale... Og det ønsker jeg et svar på FØR jeg tar stillig til hvor dyr konfirmasjonen blir. Det er jo et krav at far skal stille opp, så hvorfor skal jeg da betale alt selv? Det eneste jeg lurer på er hva han "skal" bidra med. Når jeg vet dette, bestiller jeg det jeg da kommer frem til at jeg kan.. Ender det opp med at jeg "kun" får 4000 kr fra han, så forholder jeg meg selvsagt til dette. Da blir det min sak å betale resten. Men den summen er bare noe han slang ut, han "gadd iallefall ikke" å betale mer enn 4000 kr. Men som sagt, ender vi opp med den summen, skal jeg sette meg ned å regne på alt igjen, og evt. spare inn litt hvis jeg føler at det blir mye. Finner jeg ut at han "må" betale 6000 kr f.eks, blir jo regnestykket noe helt annet. Jeg er ikke ute etter å lage et dyrt opplegg bare for å kreve masse, men jeg ønsker bare å finne ut hva vi har krav på i denne situasjon...Hvorfor skal jeg spare inn på alle områder, bare for å spare han? Er det ikke barnets ønsker som bør få komme frem også? Vi var åtte fra min familie og 11 fra fars familie. Lokalet kostet 1500 kroner. Et litt stilig gammelt lokale drevet av lokalforeningen, og med tilgang til kjøkken. Vi bestilte koldtbord som kom på under 4000 kroner. Kaker bakte jeg, bestemødrene og en tante. Jeg laget også 7 liter gryterett (viltgryte med ris) i tillegg til koldtbordet, gryteretten var tiltenkt barna men alle fikk en liten smakebit. Servietter, lys, duk og par blomsteroppsatser kostet rundt tusen kroner. Vin til maten kostet ikke mye og det var mer enn nok med tre flasker og vin trenger man ikke i en konfirmasjon. Bordkort hadde vi ikke, siden det var åpenbart at foreldre og besteforelde skulle sitte nærmest konfirmaten og deretter tanter og onkler. Gjestene klarte å finne naturlig plassering uten bordkort. Konfirmanten fikk en dress til rundt 1500 kroner. Alt i alt ble hele kalaset på rundt 8500 kroner. Fotografen betalte besteforeldrene men man trenger ikke en yrkesfotograf for å få fine bilder. Jeg har heller ikke tatt med vinen i dette regnestykket. Men ts, du kan ikke kreve at han betaler hvis dere har stor slekt og har tenkt å be alle? Synes ikke hans tilbud om 4000 kroner høres galt ut. Vi bor i Oslo og tror det er fint mulig å få til et trivelig selskap uten at det må koste for mye. Jeg ville gjerne laget et slikt opplegg jeg, hvis jeg klarte det. Det har jeg skrevet mange ganger. Men jeg føler bare at jeg blir skikkelig lei meg av å lese dette... siden jeg ikke har noen mulighet til å klare å gjennomføre det. Var kanskje dumt av meg å skrive denne tråden, for nå ser jeg tydelig at mange mener jeg burde gjort alt selv. Sitter vel igjen med følelsen av at far skal slippe unna igjen, og jeg skal spare inn på absolutt alt jeg kan bare for å spare far. Vi skal ikke be flere enn 20 stykker. Derav 6 faddere med ektefeller.
Alvina Skrevet 8. september 2011 #72 Skrevet 8. september 2011 (endret) Hvis du har problemer med helsa forstår jeg at du ikke kan bidra med så mye, men koldtbord og leid lokale er jo det samme som å komme til dekket bord? Du har familie som kan hjelpe til med å pynte, dekke bord og rydde, eller forventer de også å komme til dekket bord? Det er normalt å hjelpe til og det er ikke din dag, men konfirmantens så synes du skal be om hjelp og forslag til hvordan dere kan få til en trivelig dag uten at det koster for mye. Endret 8. september 2011 av Alvina 1
Gjest regine Skrevet 8. september 2011 #73 Skrevet 8. september 2011 Hei Ts - vil bare si at jeg syns du har fått mye tåpelige svar i denne tråden. Jeg er helt enig med deg i at far faktisk også SKAL bidra til sitt barns konfirmasjon. Det er fasinerende hvor mange som åpenbart mener at forsørgeransvar = mors ansvar, okke som. Jeg syns og det er fasicnerende med alle de som MÅ fortelle hvor flinke de var til å jgøre alt billig (leid lokale - lage all mat selv/få av andre - billigste klær etc) samtidig som du allerede i åpningsinnlegget informerte om at dette faktisk ikke er et alternativ for deg. Kan du ikke ta kontakt med NAV og snakke med de - da får du forhåpentligvis en bedre pekepinn på hva som aksepteres som vanlige utgifter for en konfirmasjon.Ikke gi deg før du får et skikkelig svar! Ønsker deg lykke til, både med å finne utav pengespørsmålet og med konfirmasjon til våren. 2
Gjest litago Skrevet 8. september 2011 #74 Skrevet 8. september 2011 Jeg har nesten samme situasjon som deg. Far har valgt å ikke ha kontakt med barnet, men han betaler det han skal i bidrag hver måned. Da gutten vår skulle konfirmeres tenkte jeg ikke tanken en gang på å spørre far om han ville del på utgifter. Jeg visste at han ikke vlle komme om vi ba han, og følte at det ble feil å kreve han for penger for et selskap vår familie skulle ha glede av! (Som forventet kom det heller ingen gave) Det ble ikke noe dyrt selskap. Vi hadde det hjemme og det var ca. 30 voksne og noen barn. Kalvesteik kjøpte jeg i sverige:) og lagde maten selv. Kaker hadde noen av familien med + at jeg bakte et par selv.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #75 Skrevet 8. september 2011 Hei Ts - vil bare si at jeg syns du har fått mye tåpelige svar i denne tråden. Jeg er helt enig med deg i at far faktisk også SKAL bidra til sitt barns konfirmasjon. Det er fasinerende hvor mange som åpenbart mener at forsørgeransvar = mors ansvar, okke som. Jeg syns og det er fasicnerende med alle de som MÅ fortelle hvor flinke de var til å jgøre alt billig (leid lokale - lage all mat selv/få av andre - billigste klær etc) samtidig som du allerede i åpningsinnlegget informerte om at dette faktisk ikke er et alternativ for deg. Kan du ikke ta kontakt med NAV og snakke med de - da får du forhåpentligvis en bedre pekepinn på hva som aksepteres som vanlige utgifter for en konfirmasjon.Ikke gi deg før du får et skikkelig svar! Ønsker deg lykke til, både med å finne utav pengespørsmålet og med konfirmasjon til våren. Fasinerende hvor bitter du virker
Gjest annemor30 Skrevet 8. september 2011 #76 Skrevet 8. september 2011 Du sier i startinnlegget ditt at dere følger NAVs bidragsveileder og da har dere kommet frem til en prosentandel av faktiske utgifter han skal betale, denne prosentandelen skal også brukes når det gjelder konformasjonsutgifter:) 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #77 Skrevet 8. september 2011 Men hva om mor ønsker et ekslusivt og dyrt arrengement, må bidragsbrøken brukes da også? Synes ts høres krevende ut, skal ha det dyrt for da blir det rettferdig, vil ikke tenke alternative løsninger, ingen skal hjelpe til eller yte noe, det må far gjøre og nå har hun mulighet til å få noen kroner tappet fra kontoen hans. 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #78 Skrevet 8. september 2011 Hvis du har problemer med helsa forstår jeg at du ikke kan bidra med så mye, men koldtbord og leid lokale er jo det samme som å komme til dekket bord? Du har familie som kan hjelpe til med å pynte, dekke bord og rydde, eller forventer de også å komme til dekket bord? Det er normalt å hjelpe til og det er ikke din dag, men konfirmantens så synes du skal be om hjelp og forslag til hvordan dere kan få til en trivelig dag uten at det koster for mye. TS: Takker igje for svar. Jeg har ingen søsken og mine foreldre er syklige selv. (nå høres jeg sytete ut, men slik er det desverre) Jeg føler derfor ikke jeg har noen jeg kan be om en slik tjeneste. Har sikkert litt med stolthet å gjøre også, følelsen av at folk ser ned på deg når du ikke klarer å gjøre så mye......Det gjør at det blir enda vanskeligere å spørre om hjelp... Hei Ts - vil bare si at jeg syns du har fått mye tåpelige svar i denne tråden. Jeg er helt enig med deg i at far faktisk også SKAL bidra til sitt barns konfirmasjon. Det er fasinerende hvor mange som åpenbart mener at forsørgeransvar = mors ansvar, okke som. Jeg syns og det er fasicnerende med alle de som MÅ fortelle hvor flinke de var til å jgøre alt billig (leid lokale - lage all mat selv/få av andre - billigste klær etc) samtidig som du allerede i åpningsinnlegget informerte om at dette faktisk ikke er et alternativ for deg. Kan du ikke ta kontakt med NAV og snakke med de - da får du forhåpentligvis en bedre pekepinn på hva som aksepteres som vanlige utgifter for en konfirmasjon.Ikke gi deg før du får et skikkelig svar! Ønsker deg lykke til, både med å finne utav pengespørsmålet og med konfirmasjon til våren. Tusen takk for svar. Ja, jeg mener også at far bør bidra. Vi var to om å skape dette barnet. Det var desverre et engangstilfelle, hvor han brukte prevensjon som sviktet. I forkant hadde jeg fortalt at jeg aldri kom til å ta abort hvis jeg skulle bli gravid en gang i livet, siden jeg pga mine plager i realiteten hadde nesten ingen mulighet til å bli gravid. Så han viste hva han gikk til. Jeg er fryktelig glad for at barnet mitt ble skapt, men jeg er fryktelig lei meg for at det skulle bli med en mann som ikke ønsket denne fine jenta.. Jeg har nesten samme situasjon som deg. Far har valgt å ikke ha kontakt med barnet, men han betaler det han skal i bidrag hver måned. Da gutten vår skulle konfirmeres tenkte jeg ikke tanken en gang på å spørre far om han ville del på utgifter. Jeg visste at han ikke vlle komme om vi ba han, og følte at det ble feil å kreve han for penger for et selskap vår familie skulle ha glede av! (Som forventet kom det heller ingen gave) Det ble ikke noe dyrt selskap. Vi hadde det hjemme og det var ca. 30 voksne og noen barn. Kalvesteik kjøpte jeg i sverige:) og lagde maten selv. Kaker hadde noen av familien med + at jeg bakte et par selv. Jeg har også tenkt på det samme. Men så føler jeg at med hans bidrag kan jeg gi VÅR datter en enda finere dag. Det er ikke riktig at han bare skal stikke av fra alt ansvar. Etterat prevensjonen hans røk, reiste han seg opp, bannet voldsomt og forsvant. Etter det har vi ikke møttes ansikt til ansikt. Han nektet å prate med meg, og de første bidragene ble ordnet gjennom Nav. Men siden Nav tar noe gebyrer, ringte han og ba meg gå med på privat avtale for å slippe gebyr. Jeg sa ja, såfremt vi fulgte Navs utregning. (ellers ville jeg gå tilbake til Nav) Av denne grunn, følger han denne avtalen. Jeg har aldri spurt om ei krone utenom disse bidragene. Jeg har kun spurt om han vil se barnet eller om noen i hans familie ønsker det. Han vil ikke ha noe snakk om barnet og har avvist all form for kontakt. Det er ikke lett å ha et barn som nå vet at pappan ikke ønsker å se henne. (Jeg har jo skånsomt vært nødt til å fortelle henne en mild form for sannhet) Det må jo være en regel for hvor mye en far skal betale til konfirmasjon. Det bør være et maks beløp innenfor hva han tjener.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #79 Skrevet 8. september 2011 Nei, det er jo akkurat det jeg lurer på... hva er normalt (og da tatt i betraktning at jeg ikke kan bidra fysisk, og trenger å komme til "dekket bord". Hvis du har lest tråden sikkelig, så ser du at jeg kun lurer på hvor jeg finner opplysninger om hva som er normalt. (Ikke hvordan jeg skal gjøre det billigst mulig) Nå blir dette bare helt feil. Jeg har ikke så stramt budsjett at jeg føler jeg trenger å spare inn på alt mulig. Men budsjettet mitt kommer jo også helt ann på hva Nav (vi skal prøve å ordne det privat, men jeg ønsker ikke en dårligere avtale enn Nav hadde kommet med) mener barnefaren skal betale... Og det ønsker jeg et svar på FØR jeg tar stillig til hvor dyr konfirmasjonen blir. Det er jo et krav at far skal stille opp, så hvorfor skal jeg da betale alt selv? Det eneste jeg lurer på er hva han "skal" bidra med. Når jeg vet dette, bestiller jeg det jeg da kommer frem til at jeg kan.. Ender det opp med at jeg "kun" får 4000 kr fra han, så forholder jeg meg selvsagt til dette. Da blir det min sak å betale resten. Men den summen er bare noe han slang ut, han "gadd iallefall ikke" å betale mer enn 4000 kr. Men som sagt, ender vi opp med den summen, skal jeg sette meg ned å regne på alt igjen, og evt. spare inn litt hvis jeg føler at det blir mye. Finner jeg ut at han "må" betale 6000 kr f.eks, blir jo regnestykket noe helt annet. Jeg er ikke ute etter å lage et dyrt opplegg bare for å kreve masse, men jeg ønsker bare å finne ut hva vi har krav på i denne situasjon...Hvorfor skal jeg spare inn på alle områder, bare for å spare han? Er det ikke barnets ønsker som bør få komme frem også? Jeg ville gjerne laget et slikt opplegg jeg, hvis jeg klarte det. Det har jeg skrevet mange ganger. Men jeg føler bare at jeg blir skikkelig lei meg av å lese dette... siden jeg ikke har noen mulighet til å klare å gjennomføre det. Var kanskje dumt av meg å skrive denne tråden, for nå ser jeg tydelig at mange mener jeg burde gjort alt selv. Sitter vel igjen med følelsen av at far skal slippe unna igjen, og jeg skal spare inn på absolutt alt jeg kan bare for å spare far. Vi skal ikke be flere enn 20 stykker. Derav 6 faddere med ektefeller. Det er virkelig unormalt, ja, jeg bruker det sterke unormalt, å arrangere en konfirmasjon ene og alene. Det er ikke vanlig. Det er vanlig at venner og familie bidrar, og det er helt vanlig at gjestene hjelper til å rydde og få unna ting på kjøkkenet om det er et leid lokale. Du fremstår som vanskelig. Folk er hyggelig og gir deg tips til hvordan du kan klare å lage en fin uforglemmelig dag til 8000, om du er så opptatt av at dere begge skal betale likt. Andre grunnen til at folk fortellere hva de fikk for pengene er at du mener så sterkt at 4000 er ALTFOR LITE, men majoriteten i denne tråden som har arrangert konfirmasjoner før deg synest IKKE det er lite. Skjønner? Du har også fått svar på det du spør om. Folk synest det IKKE ER NORMALT å bruke mer enn 10.000 på konfirmasjon. Du har også fått svar på at du fra NAV sine rettningslinjer IKKE kan kreve penger for evt bunad, dette har du ikke tenkt ågjøre. Videre har du OGSÅ fått svar på at det er VANLIG sedvane at barnefar betaler alt etter hvor mange fra hans familie som er gjester. I stedet for å sitte her og taste i dagesvis så kan du samtidig ta deg en uforpliktende telefon til NAV. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/S%C3%A6rtilskudd Spør de om hva de mener med "nøktern standard". http://www.familiestiftelsen.no/book/export/html/2332 Foreslår at du setter deg godt inn i denne siste linken: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+67+Fostringstilskot.148181.cms Nøktern standard innebærer ikke innleid fotograf, bunad, eller 3-retters middag med kuvertpris på 500,-. Heller ikke alkohol til maten. Skal du kunne kreve noe penger MÅ du uten unntak ha dokumentasjon i form av kvittering eller betalt regning. 2
Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #80 Skrevet 8. september 2011 Jeg har begynt å regne på konfirmasjonen til jenta mi, selv om jeg har god tid på meg. Vi kommer opp på et samlet beløp på ca 12500,- Der er selskap, klær, billig fotograf, frisør, prisen på selve sermonien og turen de skal på.I tilegg gir jeg og pappaen 5000 kr hver i gave. Pappa og jeg deler likt på alle utgiftene, det skulle bare mangle.
Anbefalte innlegg