Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sparte i flere år i forveien for å kunne ha en brukbar konfirmasjon for min sønn, men faren skal da bidra for det! Og jeg sier ikke at det skal være en råflott og dyr konfirmasjon, men fire tusen kroner er ikke all verden. Skal dette dekke gave også, eller er det ikke snakk om noen gave fra far?

Barn av enslige forsørgere skal også ha en ok konfirmasjon, og jeg synes det er en selvfølge at begge foreldre gjør sitt beste for at det skal skje.

Greia er vel at man har ulike forventninger til hvordan en konfirmasjon skal feires. 8000 kroner er slett ikke fattigslige greier, konfirmasjonen kan bli helt fin til den prisen. Og her er det ikke snakk om at far ikke vil bidra, han bidrar jo med 4000 kroner. Jeg regner med at disse pengene går til arrangementet. Gave får da far fikse selv?

Jeg synes det er litt trasig at det har blitt et så enormt fokus på penger rundt konfirmasjoner, og ser jo at det ikke bare kommer fra ungdommene selv.

• Liker 2
Skrevet

TS:

Takk for mange fine svar. Har lest linkene og der står det jo klart : Utgiftene til konfirmasjon varierer, men det tas utgangpunktet i ”vanlige” utgifter her. Dette omfatter vanlige, pene klær og sko godkjennes som utgift du kan kreve særtilskudd for, men ikke bunad som fort koster 15.000 kroner, og ellers det som er vanlig til mat, dekorasjoner, leie av lokale osv..

Jeg tolker "vanlige" utgifter som noe midt på tre. Ikke en skikkelig spare konfirmasjon.

Jeg har ingen høy inntekt, men jeg har spart penger, så jeg har jo lyst til å gi henne en minnerik dag.

Jeg har kjøpt en festdrakt til ca 2000 kr

Pynt har jeg kjøpt på Nille (noen 100 kr)

Pris pr person på mat ligger på rundt 375 kr x 14 = 5250 kr kr. og halv pris for 6 barn = kr 1125 (mulig jeg kan få dette litt ned, ved å velge de aller billigste rettene)

Leie av eget rom 1650 kr

Det som øker summen her er kaffe, kaker og brus. (vi tar med medbrakte kaker, men må betale 35 kr pr pers. for servering)

Kaker 35 x 20 = 700

Kaffe 38 kr x 15 stk = 570

Brus 42 kr x 40 = 1680 kr (her har jeg regna to brus pr person, og jeg vet ikke om det er

vanlig å beregne på de som drikker kaffe.)Håper virkelig jeg kan få

gjort noe med denne utgiften.

Har jeg regnet riktig kommer jeg litt under 12 000 for dette.

Itillegg kommer innbydelser, og takkekort, blomster og fotografering.

Konfirmanten har også et sterkt ønske om en tur til frisøren. (Frem til nå har hun kun blitt klippet av meg)

Skrevet

En skikkelig sparekonfirmasjon koster 3-4000 kr tenker jeg, så 8000 kr er faktisk en helt grei feiring. Jeg skjønner jo at du ser annerledes på det, men det synes jeg du må ta på egen kappe. Jeg forstår at du ønsker å gi datteren din en spesiell dag, og det må du jo få lov til. Men jeg synes det blir feil å forvente at far skal ha de samme drømmer og mål for dagen som deg. Derfor synes jeg du skal akseptere 4000 kr fra ham og dekke resten selv. Alternativt justere ned på forventningene.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Greia er vel at man har ulike forventninger til hvordan en konfirmasjon skal feires. 8000 kroner er slett ikke fattigslige greier, konfirmasjonen kan bli helt fin til den prisen. Og her er det ikke snakk om at far ikke vil bidra, han bidrar jo med 4000 kroner. Jeg regner med at disse pengene går til arrangementet. Gave får da far fikse selv?

Jeg synes det er litt trasig at det har blitt et så enormt fokus på penger rundt konfirmasjoner, og ser jo at det ikke bare kommer fra ungdommene selv.

Å, unnskyld meg. Jeg er så lite politisk korrekt at jeg faktisk står fram og mener at det er viktig at konfirmanten føler seg bittelitt verdsatt. Må jo være kjipt å være på sparebluss den ene dagen i livet man blir konfirmert. Mange lever jo på den måten hver dag ellers også.

• Liker 2
Skrevet

Å, unnskyld meg. Jeg er så lite politisk korrekt at jeg faktisk står fram og mener at det er viktig at konfirmanten føler seg bittelitt verdsatt. Må jo være kjipt å være på sparebluss den ene dagen i livet man blir konfirmert. Mange lever jo på den måten hver dag ellers også.

TS: Ja, jeg syntes også det. Vi lever ikke i luksus i hverdagen. Datteren min har aldri fått en gave av sin far, ikke til bursdager og til jul heller. Han har aldri sponset ei krone over bidraget han må betale. Han har også sagt at han ikke kommer til å gi henne konfirmasjonsgave.

Mulig jeg er trist på hennes veine, og føler at denne ene dagen skal han stille opp, slik at hun får en minnerik dag... Men jeg syntes 4000 kr blir veldig fattigslig...

Skrevet

Det koster 2200 å konfirmere seg i kirken og 2600 for å konfirmere seg borgelig her vi bor.

Så må man ha antrekk, som vil koste rundt 1000 kroner for dress og sko, eller kjole og sko.

Selv om man gjør alt selv, må man regne med iallefall 2000-4000 i mat, drikke, kaffe, kaker og pynt.

De fleste lokaler koster minimum 500.

Tilsammen gir dette 6100 som et minimum, og da har mor gjort alt selv.

Jeg synes at 4000 fra far er lite og uverdig av ham. Det gjør at konfirmasjonen må holdes på et sparbluss, og det er dårlig gjort av en far som ikke stiller opp i det hele tatt ellers.

Skrevet

En sånn holdning møtte jeg hos en saksbehandler hos Nav da jeg ba om hjelp i en vanskelig situasjon som alenemamma. Vel og bra hvis man har økonomi til å klare alt selv, men utrolig nedlatende om man faktisk er avhengig av bidrag fra far. Mange sliter med å få endene til å møtes, og en konfirmasjon er et veldig stort løft for mange aleneforeldre.

Jeg har vært alenemor og student så jeg vet hva dårlig økonomi er. Men en konfirmasjon kommer ikke akkurat brått på..

Det går helt fint an å gi konfirmanten en minnerik dag, uten å velge et dyrt alternativ.

8000 for en konfirmasjon er helt ok og du står fritt til å spytte inn litt ekstra om du vil, men det synes jeg skal tas fra din lommebok.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke at en konfirmasjon til 8000 kr skal være så stusslig jeg da. I mine kretser er ikke det det samme som sparebluss og "ikke en minneverdig dag". 8000 er faktisk rikelig med penger til en fin feiring, men da uten restaurant og profesjonell fotograf.

Hva er det slags forventninger man egentlig har til en konfirmasjon nå om dagen? Er det mulig at det er forventningene det er noe feil med her og ikke beløpet far vil bidra med? Hvis det i fars familie er vanlig med konfirmasjoner til rundt 8000 kroner så forstår jeg godt at han ikke vil bidra med mer enn 4000 kr. At far ellers er kjip og ikke treffer datteren sin er en annen sak. Man forventer vel ikke at han brått skal bli spandabel og interessert når han ikke har vært det før?

Om jeg var ts ville jeg fra starten av tenkt at jeg måtte laget konfirmasjonen etter min egen lommebok og tatt alt far ville tilbydd som ren bonus. Da ville jeg f.eks. ikke kjøpt festdrakt til 2000 kr, men heller en pen kjole til under tusenlappen. Og jeg ville ikke lagt opp til middag på restaurant, men leid noe billigere og laget mat selv. Og jeg ville lagt bort tanker om fotograf. Har man et budsjett å forholde seg til er slike ting faktisk luksus, ikke en nødvendighet for å få en fin konfirmasjon.

• Liker 2
Gjest badeand1
Skrevet

Det koster 2200 å konfirmere seg i kirken og 2600 for å konfirmere seg borgelig her vi bor.

Så må man ha antrekk, som vil koste rundt 1000 kroner for dress og sko, eller kjole og sko.

Selv om man gjør alt selv, må man regne med iallefall 2000-4000 i mat, drikke, kaffe, kaker og pynt.

De fleste lokaler koster minimum 500.

Tilsammen gir dette 6100 som et minimum, og da har mor gjort alt selv.

Jeg synes at 4000 fra far er lite og uverdig av ham. Det gjør at konfirmasjonen må holdes på et sparbluss, og det er dårlig gjort av en far som ikke stiller opp i det hele tatt ellers.

Dèt spørs jo veldig da.. trenger ikke bli så dyrt.

Gjest badeand1
Skrevet

TS: Ja, jeg syntes også det. Vi lever ikke i luksus i hverdagen. Datteren min har aldri fått en gave av sin far, ikke til bursdager og til jul heller. Han har aldri sponset ei krone over bidraget han må betale. Han har også sagt at han ikke kommer til å gi henne konfirmasjonsgave.

Mulig jeg er trist på hennes veine, og føler at denne ene dagen skal han stille opp, slik at hun får en minnerik dag... Men jeg syntes 4000 kr blir veldig fattigslig...

Siden han aldri har bidratt ellers, så syns jeg ikke han skal betale konfirmasjonen heller.

Eller MÅ han det? ifølge loven elns.

Skrevet

Dèt spørs jo veldig da.. trenger ikke bli så dyrt.

Selv en temmelig billig dress kommer på rundt 1000 lappen, samt sko skjorte og slips.

Man kan selvfølgelig kjøpe brukt, men akkurat denne dagen synes jeg ungdommen skal få noe som er nytt og ubrukt.

Jeg har hatt fire konfirmanter nå, og for guttene har antrekket kommet på 1500 for den første gutten, og 500 for den andre. Han syntes det var greit å låne dressen etter storebror, men sko og skjorte/slips måtte han ha nytt.

Gjest badeand1
Skrevet

ja, det med dressen skjønner jeg.. men kjolen kan bli myye billigere.

Skrevet

ja, det med dressen skjønner jeg.. men kjolen kan bli myye billigere.

En pen kjole kommer nå uansett på over 400 kroner. Så skal hun ha sko, og gjerne en klippetime også.

Synes virkelig ikke konfirmanten skal være nødt til å gå i en billig H&M kjole på den store dagen, fordi far ikke er villig til å åpne lommeboka.

Spør TS nav om hjelp i denne saken, vil nok far uansett måtte hoste opp flere kroner enn det han har tilbudt til nå.

• Liker 1
Skrevet

Innlegget som annemor30 har lagt inn i tråden det er linket til tidligere er helt riktig. Når NAV fastsetter særtilskudd blir det en skjønnsvurdering om hvor mye som skal dekkes. Det er greit å være oppmerksom på at begge foreldrene kan holde hvert sitt selskap og begge kan sette frem krav mot den andre av foreldrene om særtilskudd.

Utgifter til særtilskudd skal være rimelige og nødvendige. Det er altså et ganske strengt krav og det er i utgangspunktet ikke rom for luksus. Hvor mye som blir godtatt i utgifter kommer an på både din og faren til barnet sin økonomi. Han tjener ca 400 000, men det er også veldig relevant hvor mye du tjener i denne vurderingen.

Når det gjelder kravet om at utgiftene skal være nødvendige, er dette uavhengig av foreldrenes økonomi. Det er de samme utgiftstypene som kan godtas uavhengig av forholdene ellers. Utgifter til frisør vil f.eks som hovedregel ikke dekkes for dette er utgifter som skal dekkes av det løpende bidraget.

Som en rettesnor kan man si at utgifter til finklær som regel ikke kan overstige 3000 kr. Utgifter til selskapet kan ikke overstige 6000. I tillegg kommer utgifter til konfirmasjonsavgift og obligatorisk konfirmasjonsleir.

Ut i fra de utgiftene du har oppgitt her ser det ut som beløpet fra far ikke er så feil. 6000 for selskapet blir godkjent. 2000 kr for kjole blir godkjent. Totalt 8000 kr. Dersom du har lik inntekt som faren vil beløpet far skal betale ca kr 4000 kr. Jeg ville nok godtatt dette beløpet som far har tilbudt og holdt NAV utenfor. Dersom NAV skal behandle saken, vil du ikke få pengene før saken er ferdig behandlet og det kan ta litt tid.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at en konfirmasjon til 8000 kr skal være så stusslig jeg da. I mine kretser er ikke det det samme som sparebluss og "ikke en minneverdig dag". 8000 er faktisk rikelig med penger til en fin feiring, men da uten restaurant og profesjonell fotograf.

Hva er det slags forventninger man egentlig har til en konfirmasjon nå om dagen? Er det mulig at det er forventningene det er noe feil med her og ikke beløpet far vil bidra med? Hvis det i fars familie er vanlig med konfirmasjoner til rundt 8000 kroner så forstår jeg godt at han ikke vil bidra med mer enn 4000 kr. At far ellers er kjip og ikke treffer datteren sin er en annen sak. Man forventer vel ikke at han brått skal bli spandabel og interessert når han ikke har vært det før?

Om jeg var ts ville jeg fra starten av tenkt at jeg måtte laget konfirmasjonen etter min egen lommebok og tatt alt far ville tilbydd som ren bonus. Da ville jeg f.eks. ikke kjøpt festdrakt til 2000 kr, men heller en pen kjole til under tusenlappen. Og jeg ville ikke lagt opp til middag på restaurant, men leid noe billigere og laget mat selv. Og jeg ville lagt bort tanker om fotograf. Har man et budsjett å forholde seg til er slike ting faktisk luksus, ikke en nødvendighet for å få en fin konfirmasjon.

Har markert noe. Her vi bor har 95 % av konfirmantene bunad, de få som må stille i enkel kjole skiller seg veldig ut. Derfor valgte jeg å kjøpe en festdrakt. Som jeg skrev i startinnlegget mitt, har jeg ikke helse til å ordne med pynting, mat og slikt selv. Vi bor langt fra familie og jeg har ingen jeg føler jeg kan spørre om hjelp. (da må jeg leie folk til alt mulig og kjøpe maten ferdig. Jeg må ha hjelp til servering og rydding også...

Far er ikke interisert i å hjelpe til ved en slik enkel løsning. Det har jeg allerede forespurt han om. Jeg spurte også om noen i hans familie kunne hjelpe til. Han nektet meg å spørre de.

Gjest badeand1
Skrevet

Veit du om faren hennes har såppas økonomi at han kan punge ut med flere tusen sånn helt uten videre da? At det er derfor han nekter.

Skrevet

Jeg vil ikke si jeg hadde noen mindre verdig dag pga jeg ikke hadde halvparten av det dere snakker om en gang. Hvis man virkelig ønsker seg å komfermere seg,så er vell ikke summen på selskapet det viktigste? Hvis man ikke får en verdig dag pga prisen, så tror jeg kanskje man komfermerer seg på feil grunnlag.

• Liker 1
Skrevet

Veit du om faren hennes har såppas økonomi at han kan punge ut med flere tusen sånn helt uten videre da? At det er derfor han nekter.

Som foreldre vet man at konfirmasjonen kommer, så da bør man spare over tid hvis man vil få problemer med å dekke særtilskuddet. Dette gjelder selvfølgelig far like mye som mor.

Gjest badeand1
Skrevet

Men hvis man har så stram økonomi at man ikke KAN spare da?

Er ikke alle som har det..

Og uansett, siden han aldri har betalt noe til datra før så tenkte han sikkert ikke over konfirmasjonen hennes heller.

Skrevet

Jeg vil ikke si jeg hadde noen mindre verdig dag pga jeg ikke hadde halvparten av det dere snakker om en gang. Hvis man virkelig ønsker seg å komfermere seg,så er vell ikke summen på selskapet det viktigste? Hvis man ikke får en verdig dag pga prisen, så tror jeg kanskje man komfermerer seg på feil grunnlag.

Jeg må bare spørre, og det er ikke frekt ment, men vet du hva foreldrene dine betalte for konfirmasjonen din? De fleste konfirmanter har nemlig null peiling på hva det selskapet kostet.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...